اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستور زاکانی برای سانسور اتفاقات دوره جلیلی در کمیسیون برجام



اخبار,اخبارسیاسی,مذاکرات هسته‌ای

کمیسیون برجام به قول محمدرضا تابش برای «گارد گرفتن در مقابل دولت» از تیم سعید جلیلی برای حضور در جلسات این مجموعه دعوت کرده است و با تفسیر بالا به نظر نمی‌رسد هیچ افقی برای روشن شدن ابعاد شش سال مذاکره در دوران جلیلی وجود داشته باشد. چرا که حتی نقد دوران گذشته هم قرار است پشت درهای بسته انجام شود. دورانی که معلوم نیست طی آن چه اتفاقی افتاده که اکنون هواداران نیروهای موثر در آن از علنی شدن برخی وقایع بیم دارند؟

 در حالی که کمیسیون ویژه برجام سخت مشغول رسیدگی به توافق هسته‌ای و روند 12 ساله مذاکرات است، علیرضا زاکانی رئیس این مجموعه پیشنهادی عجیب را برای بررسی مذاکرات هسته‌ای در دولت قبل مطرح کرده است. او در جلسه با عباس عراقچی گفته که بازخوانی مذاکرات دولت قبل باید دور از چشم رسانه‌ها و خبرنگاران انجام شود. این پیشنهاد از آن رو عجیب به نظر می‌رسد که هم اکنون تمام جلسات این کمیسیون با عباس عراقچی پیرامون توافق اخیر از تلویزیون برای عموم پخش می‌شود. با این حساب این سوال پیش می‌آید که چرا زاکانی و همفکران او تمایل ندارند تا روند مذاکرات دولت قبل دور از چشم عموم مردم بررسی شود؟

به گزارش خرداد؛ یکی از اصلی‌ترین محورهای حمله مخالفان دولت به روند مذاکرات در طول دو سال گذشته این بوده که آنها معتقدند «مردم» در جریان جزئیات مذاکرات قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که همزمان انتقادات بسیار زیادی از عدم اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات هسته‌ای در دولت قبل مطرح شده و حتی برخی نمایندگان مجالس هشتم و نهم گفته‌اند که نه تنها آنها نیز در جریان جزئیات آن مذاکرات نبوده‌اند، بلکه حتی از طرح سوال درباره مذاکرات از تیم مذاکره‌کننده سعید جلیلی هم منع می‌شدند.

 با این وجود به نظر می‌رسد تفاوت مذاکرات در این دو دوره چیزی به مراتب فراتر از این موارد باشد. چه آنکه کمیسیون ویژه برررسی برجام که اکثر اعضای آن از منتقدان و مخالفان توافق هسته‌ای هستند احتمالا به دور از چشم رسانه‌ها به بررسی و باز خوانی مذاکرات دولت قبل خواهند پرداخت. علیرضا زاکانی در جلسه مشترک این کمیسیون با عباس عراقچی که از تلویزیون نیز پخش شده است، به کرات تاکید کرد که برای گفت و گو درباره اتفاقات آن دوران بهتر است جلسه کمیسیون ویژه برجام در یک جلسه غیر علنی کار خود را انجام دهد و فقط فیلم آن جلسه در خود مجلس به عنوان یک سند بایگانی شود.

این پیشنهاد به وضوح برخوردی دو گانه با روند مذاکرات در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی خواهد بود. پیشنهادی که نا خودآگاه این سوال را ایجاد می‌کند که مگر در مذاکرات دوران سعید جلیلی چه گذشته که هواداران او همچنان بعد از دو سال تمایلی به علنی کردن آن برای جامعه ندارند؟ به عبارت بهتر فرق بین مذاکرات دوران جلیلی و ظریف چیست که اولی باید همچنان محرمانه باقی بماند و دومی باید با جزئیات آن برای مردم شرح داده شود؟ این در شرایطی است که حتی خبری از پخش تلویزیونی جلسه کمیسیون برجام با سعید جلیلی هم نیست. جلسه‌ای که در آن موافقان توافق اخیر ابهاماتی را درباره مذاکرات دوران او مطرح کرده‌اند.

 ابهاماتی که نباد بازگو شوند
اصل ابهامات مذاکرات دوران سعید جلیلی به سه موضوع اصلی باز می‌گردد؛ اول توافق بین ایران و ترکیه و برزیل، دوم موضوع میانجی‌گری عمان و سوم هم مذاکرات آلماتی. هنوز معلوم نیست در این بزنگاه‌های تاریخی به درستی چه گذشته است.

عباس عراقچی در یکی از جلسات کمیسیون ویژه برجام که از تلویزیون نیز پخش شد قدری به این موضوعات اشاره کرد و حتی از یک «تعلل» سیاسی در جریان توافق ایران با برزیل و ترکیه هم سخن گفت که باعث شد تا نهایتا این توافق بی اثر شود. چرا که شب امضای توافق مقارن شد با شب صدور قطعنامه علیه ایران. شبی که به گفته عراقچی دیگر نمی‌شد کاری انجام داد.

عراقچی همینطور از تاکید رهبری برای تغییر تیم مذاکره‌کننده و تغییر لحن نمایندگان ایران در مذاکراتی سخن گفته که با میانجی‌گری عمانی‌ها انجام شد. مشخصا تغییر تیم و تغییر لحنی که مد نظر مقام معظم رهبری بوده، ناظر به گروه تحت ریاست سعید جلیلی و تاکتیک‌های مذاکراتی آنها می‌شده است.

 یا اینکه در خصوص مذاکرات آلماتی اطرافیان جلیلی گفته‌اند که تیم مذاکره کننده وقت کار را به جایی رسانده بود که اگر مذاکرات تا چند ماه بعد ادامه پیدا می‌کرد، همه چیز تمام می‌شد. حال آنکه بعد از آن نشست کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که «دو طرف به توافق نرسیده‌اند. در دو روز مذاكره بحث‌هایی سخت و طولانی داشتیم و روشن شد مواضع ما همچنان از هم فاصله دارد.» در آلماتی ٢ برخلاف آلماتی ١، دو طرف حتی زمان و مكان نشست بعدی را هم مشخص نكردند و تناقضی هم در جزییاتی كه دو طرف از آنچه در مذاكرات می‌گذشت به اطلاع رسانه‌ها رساندند به چشم می‌خورد. نمایندگان ایران در روز اول گفتند كه پیشنهادهای مشخص و مهمی به كشورهای غربی ارایه كرده‌اند. اما یك دیپلمات غربی در همان تاریخ در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد كه ایران هیچ پاسخ ملموسی به پیشنهاد اخیر قدرت‎های جهانی از جمله امریكا، بریتانیا و روسیه نداده است. این شرایط یعنی چیزی بسیار متفاوت با آنچه که تیم سعید جلیلی از آن مذاکرات روایت کرده‌اند. روایتی که بازخوانی‌ آن چندان برای هواداران دولت قبل جذاب نیست و شاید از همین رو قرار است بر خلاف رویه کمیسیون برجام پشت درهای بسته انجام شود.

حضور جلیلی؛ موقعیتی برای حمله به دولت نه بازخوانی تاریخ
کمیسیون برجام به قول محمدرضا تابش برای «گارد گرفتن در مقابل دولت» از تیم سعید جلیلی برای حضور در جلسات این مجموعه دعوت کرده است و با تفسیر بالا به نظر نمی‌رسد هیچ افقی برای روشن شدن ابعاد شش سال مذاکره در دوران جلیلی وجود داشته باشد. چرا که حتی نقد دوران گذشته هم قرار است پشت درهای بسته انجام شود. دورانی که معلوم نیست طی آن چه اتفاقی افتاده که اکنون هواداران نیروهای موثر در آن از علنی شدن برخی وقایع بیم دارند؟

مخالفان توافق هسته‌ای سعی دارند تا حضور جلیلی را در کمیسیون ویژه برجام تبدیل به موقعیتی صرفا برای کوبیدن نتیجه مذاکرات در دولت یازدهم تبدیل کنند. به همین دلیل است که حضور او و حتی نقدهای او به برجام در فضایی علنی عنوان می‌شود اما وقتی کار به بازخوانی مذاکرات دوران او می‌رسد، فضا به مانند همان دولت احمدی‌نژاد بسته می‌شود. با این وضعیت معلوم نیست که آیا جزئیات مذاکرات اخیر از اهمیت کمتری برخودار هستند که علنی شدن آنها مشکلی نخواهد داشت؟ مضافا اینکه چنین شرایطی قطعا ابهام درباره مذاکرات دولت قبل را دو چندان می‌کند. 

 

 اخبار  سیاسی  -  خرداد 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی دکتر جلیلی در کمیسیون برجام جلسه دوم بخش دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور لاریجانی برای انتخاب و معرفی اعضای کمیسیون ویژه برجام



اخبار,اخبارسیاسی, انرژی هسته‌یی

لاریجانی در جلسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس بر انتخاب اعضای کمیسیون برجام طی هفته جاری تأکید کرد.

صفر نعیمی‌رز در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: در جلسه امروز فراکسیون رهروان که با حضور علی لاریجانی و محمدرضا باهنر برگزار شد، رئیس مجلس دستور داد در این هفته اعضای کمیسیون ویژه برجام انتخاب و معرفی شوند.

وی همچنین افزود: تا به حال به جمعبندی در این خصوص نرسیده‌ایم و در صورتی که طی امروز و فردا هیچ کدام از راهکارها به نتیجه نرسد، مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس روز سه شنبه تشکیل جلسه می‌دهد.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در پایان اظهار کرد: بررسی تحولات منطقه‌ای از جمله یمن، عراق از دیگر موضوعات مطرح و مورد بررسی در جلسه امروز این فراکسیون بود.


  اخبار سیاسی  -  ایسنا