اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستور روحانی درباره منشور حقوق شهروندی


هیات وزیران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

خبرگزاری ایسنا: هیات وزیران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

در این جلسه دکتر روحانی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس از رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های ایثارگران و خانواده آنها در طول جنگ تحمیلی تجلیل و ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند دین خود را نسبت به آنان ادا نماید.

رییس‌جمهور همچنین از همه مردم ایران در اقصی نقاط کشور که با صبر و مقاومت و پشتیبانی از رزمندگان و فرزندان خود حماسه عظیم 8 سال دفاع مقدس را خلق کردند، تشکر و قدردانی کرد.

روحانی از مردم مقاوم و سرافراز استان‌های مرزی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و شهرهای مقاوم این استان‌ها به ویژه خرمشهر عزیز که هم در لباس مجاهد و هم در لباس میزبانی و پشتیبانی رزمندگان اعزامی از سایر نقاط کشور انجام تکلیف و وظیفه نموده و دین خود را به اسلام و نظام نوپای اسلامی ادا نموده‌اند، نیز قدردانی کرد.

رییس جمهور با تمجید از رهبری داهیانه حضرت امام(ره) و مواضع قاطعانه ایشان، پایداری روحیه مقاومت و ایستادگی ملت ایران را عامل ناامیدی دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم خود دانست.

در ادامه این جلسه آقایان رسول زرگرپور، سیدطاهر طاهری، سیدموسی خادمی و هوشنگ بازوند به ترتیب به عنوان استانداران اصفهان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان و سید محمد پژمان به عنوان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تعیین شدند.

در این جلسه رییس جمهور به معاونت حقوقی ماموریت داد تا با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک و دعوت از نخبگان جامعه حقوقی و سایر صاحب نظران و نهادهای مدنی، پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی را تهیه و ارائه نماید.


ویدیو مرتبط :
حقوق شهروندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در منشور حقوق شهروندی دولت روحانی به چه چیزی اشاره نشده است؟



اخبار,اخبار سیاسی,حقوق شهروندی

 

اخبار سیاسی - در منشور حقوق شهروندی به حق آزادی تظاهرات اشاره نشده است

باید به رییس‌جمهور گفت به جای تهیه و تدوین چنین منشورهایی به دنبال سازوکارهایی برای اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات و اقدامات غیرقانونی که هم اکنون در حال اجراست باشد.

عضو کانون وکلای دادگستری گفت: آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده اجرای فصل قانون اساسی را دادند و در مناظره‌های انتخاباتی نیز گفتند که سرهنگ نیستند و حقوقدان هستند ‏اما باید به ایشان گفت به جای تهیه و تدوین چنین منشورهایی به دنبال سازوکارهایی برای اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات و اقدامات غیرقانونی که هم اکنون در حال اجراست باشد.

نعمت احمدی با مثبت ارزیابی کردن تهیه منشور حقوق شهروندی اظهار داشت: تهیه و تدوین قوانینی که به تأمین و اجرای حقوق شهروندی مردم بپردازد را می‌توان امری مثبت ارزیابی کرد‏، اما مهمتر از تهیه چنین منشورهایی، باید به دنبال اجرای قوانین و مصوبات قبلی در حوزه حقوق شهروندی بود.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه مباحث مطرح شده در منشور حقوق شهروندی قبلا نیز در سایر قوانین موجود همانند قانون اساسی و قانون حفظ حقوق شهروندی موجود است، گفت: با اینکه تهیه چنین سندی را مفید می‌دانم، اما ای کاش آقای رئیس‌جمهور دستور به اجرای قوانین موجود می‌داد.

وی قوانین تصویب شده قبلی را زینت‌الکتاب دانست و تاکید کرد: ما در زمینه حقوق شهروندی با کمبود قانون روبه‌رو نیستیم. مترقی‌ترین و حقوق‌بشری‌ترین قوانین در زمینه حقوق شهروندی در فصل سوم قانون اساسی موجود است‏، اما آنچه که مشاهده می‌شود عدم اجرای این قوانین است.

احمدی در ادامه تصریح کرد: آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده اجرای فصل قانون اساسی را دادند و در مناظره‌های انتخاباتی نیز گفتند که سرهنگ نیستند و حقوقدان هستند، اما باید به ایشان گفت به جای تهیه و تدوین چنین منشورهایی به دنبال سازوکارهایی برای اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات و اقدامات غیرقانونی که هم اکنون در حال اجراست باشد.

عضو کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه ابهاماتی در منشور حقوق شهروندی موجود است، اظهار داشت: این قانون به شکل انتزاعی تدوین شده و با تقسیم‌بندی مردم به گروه‌های اجتماعی مختلف از مطلقیت مردم سخن نگفته و این شائبه را ایجاد می‌کند که حقوق شهروندی گروه‌هایی که ممکن است از نظر عقیدتی با ما هم‌فکر نباشند در نظر گرفته نشده است.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: در این منشور موارد و اصول متعدد از حقوق شهروندی نیز اعمال نشده است که می‌توان به اصل 27 قانون اساسی که به حق آزادی تظاهرات و راه پیمایی است اشاره داشت و بهتر است تدوین‌کنندگان این منشور به رفع ابهامات موجود و اضافه کردن دیگر اصول نادیده قانون اساسی بپردازند.
اخبار سیاسی - ایلنا