اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستور جدید زنگنه برای توسعه پارس جنوبی



بازدید وزیر نفت از پایتخت گازی ایران,دستور جدید زنگنه برای توسعه پارس جنوبی,وزیر نفت دولت یازدهم

در جریان بازدید وزیر نفت از پایتخت گازی ایران مطرح شد:
دستور جدید زنگنه برای توسعه پارس جنوبی

وزیر نفت دولت یازدهم در جریان بازید از بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی از بسیح کلیه امکانات برای تکمیل پنج فاز این میدان خبر داد و گفت: سایر فازهای جدید پس از بهره برداری از فازهای پیشین در اولویت بعدی بهره برداری قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا،‌ بیژن نامدار زنگنه با اختصاص نخستین ماموریت کاری خود به پارس جنوبی در دومین دور وزارت وی بر صنعت نفت ، امروز ( پنج شنبه 31 مرداد ماه) در راس هیاتی مدیریتی از طرح توسعه فاز 12 این میدان مشترک که توسط کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی در حال اجراست بازدید کرد .

وزیر نفت در جریان این سفر ، ابتدا به صورت هوایی و از طریق بالگرد و سپس با حضور در پالایشگاه بخش خشکی روند توسعه سکوها و بخش دریا، خطوط لوله انتقال و پیشرفت نصب و اجرای تاسیسات پالایشگاهی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد .

زنگنه در جریان این بازدید با تاکید بر این که فعالیتها باید به گونه ای باشد که در سریعترین زمان ممکن تولید گاز از مخزن تحقق یابد گفت: مردم منتظرند تا نتیجه عملکرد در پارس جنوبی را با تولید گاز و بهره برداری موثر از منابع موجود در آن به طور ملموس مشاهده کنند.


او با اشاره به اهمیت تسریع در توسعه طرحهای این میدان مشترک و لزوم پایبندی به برنامه ها عنوان کرد: در دور جدید کاری تمرکز ویژه ای بر راه اندازی فاز های 12 ، 15 و 16، 17 و 18 صورت خواهد گرفت و تمامی ظرفیت ها در جهت بهره برداری به موقع از این طرحها بسیج خواهد شد.

به گفته وزیر نفت سایر فازهای جدید و در دست ساخت پارس جنوبی مبتنی بر چارچوب تعریف شده صنعت نفت پس از بهره برداری از فازهای پیشین در اولویت بعدی بهره‌برداری قرار خواهند داشت.

زنگنه همچنین بر ادامه روند کنونی توسعه طرحها با تمرکز عملیاتی بیشتر تاکید کرد و افزود: تلاش وزارت نفت بر این است تا در تهران ضمن تجهیز منابع پشتیبانی لازم، سازوکارهای ویژه ای را برای توسعه این میدان مشترک به کار گیرد .


مهندس قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، زهیری مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، دکتر طاهری مطلق، دکتر معظمی سرپرست معاونت بین الملل و امور بازگانی وزارت نفت، مهندس شمس مدیر عامل پتروپارس، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ، مهندس سلطانپور، مجری طرح و شماری از مدیران بخش های بالادستی در وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس وزیر نفت را در بازدید نخست از عسلویه همراهی کردند .
بازدید از فازهای 15 و 16 و نیز 17 و 18 میدان نیز در دستور کار امروز وزیر نفت قرار دارد .

ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
توسعه همکاری های ایران و آفریقای جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام زمان بازگشت غول‌های نفتی به ایران/زنگنه برای خلع ید برخی پیمانکاران به پارس جنوبی می‌رود



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی به صنایع نفت و گاز ایران

 

اخبار اقتصادی - اعلام زمان بازگشت غول‌های نفتی به ایران

قائم مقام وزارت نفت با تاکید بر اینکه با لغو برخی از تحریم‌ها، مشتریان خارجی می‌توانند نفت ایران را با بیمه و کشتی خود خریداری کنند، زمان بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی به صنایع نفت و گاز ایران را اعلام کرد.

به گزارش مهر، سید کاظم وزیری هامانه امروز در جمع خبرنگاران با استقبال از توافق بزرگ هسته ای ایران و 5+1 و کاهش برخی از تحریم‌های پیش روی صادرات نفت ایران به بازار جهانی، گفت: قطعا لغو تحریم ها عملیات صادرات و انتقال نفت ایران به بازار جهانی را تسهیل و تسریع می‌بخشد.

قائم مقام وزارت نفت با اعلام اینکه با اشاره آمادگی ایجاد شده در بین شرکت‌های بین‌المللی برای بازگشت به صنعت نفت ایران، تصریح کرد: پیش بینی می شود به محض لغو کامل تحریم ها شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به صنعت نفت و گاز ایران بازگردند.

وزیری هامانه با بیان اینکه پیش بینی می شود با لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، ایران مطالبات مالی حاصل از فروش نفت خود را باز گرداند، تاکید کرد: از این رو مشکل نقل و انتقال ارزی حاصل از فروش طلای سیاه به حداقل کاهش خواهد یافت.

قائم مقام وزارت نفت خاطرنشان کرد: مشتریان نفت ایران از این پس می توانند با بیمه و کشتی‌های نفتکش خود نفت ایران را خریداری و حمل کنند.

این مقام مسئول درباره لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به بازار جهانی هم توضیح داد: تا پیش از لغو تحریم‌ها هم ایران هیچ گونه محصول بدون مشتری پتروشیمی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود اعمال تحریم‌ها ایران با عبور از سد محدودیت ها محصولات پتروشیمی خود را به کشورهای مختلف جهان صادر کرده است، بیان کرد: با این وجود لغو تحریم های اخیر منجر به آسان سازی روند صادرات پتروشیمی خواهد شد.

به گزارش مهر، سند توافق مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پس از چهار روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئیس شب گذشته امضا شد و سران پنج کشور بزرگ اقتصادی جهان با آزادسازی صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند.

زنگنه برای خلع ید برخی پیمانکاران به پارس جنوبی می‌رود

وزیرنفت بعد از گذشت حدود 100 روز از اولین بازدیدش در دولت یازدهم از بزرگترین میدان گازی کشور فردا دوباره به عسلویه سفر خواهد کرد.
 

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگه فردا پنج‌شنبه - 7 آذرماه - بازدیدی یک روزه از پنج فاز 12، 15 و 16، 17 و 18 پارس‌جنوبی خواهد داشت تا در جلسه‌ای با مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس به طور مستقیم در جریان آخرین وضعیت پیشرفت این طرح‌ها قرار گیرد.
 
با وجود اهمیت میدان مشترک پارس جنوبی سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی موجب شد وزیر نفت در 100 روز گذشته تنها یک بار از این طرح عظیم صنعت نفت و گاز کشور بازدید کند؟ برخی از مدیران یکی از علت‌هایی که برای عدم حضور هفتگی وزیر نفت در پارس جنوبی عنوان می‌کنند اطلاعات غلطی بود که مسوولان سابق شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران طرح‌های درحال توسعه به او ارائه کرده بودند.
 
بر اساس همین اطلاعات غلط هم رییس جمهوری وعده تولید 30 میلیون مترمکعب گاز را تا پایان سال داده بود. این در حالیست که نه تنها این رقم تولید گاز در زمان وعده داده شده محقق نمی‌شود بلکه طبق پیش‌بینی کارشناسان افزایش تولید از فازهای در حال توسعه تا پایان امسال صورت نخواهد گرفت.
 
البته همین اطلاعات غلط باعث شد که چندی بعد مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تغییر کند و این احتمال نیز وجود دارد که در آینده نزدیک برخی از پیمانکاران ضعیف طرح‌های توسعه پارس جنوبی خلع ید شوند.
 
تولید از فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین فاز این میدان مشترک با قطر محسوب می‌شود قرار بود زمستان امسال محقق شود اما طبق پیش‌بینی برخی از کارشناسان این فاز امسال به تولید نخواهد رسید و تنها اواخر آذرماه یک ترین از پالایشگاه فاز 12 میدان گاز پارس جنوبی با گاز فاز 6، 7 و 8 پارس جنوبی راه‌اندازی ‌شود.
 
یکی از علت‌های تولیدی نشدن فاز 12 پارس جنوبی این است که تجهیزات تنها سکوی نصب شده این فاز کامل نیست و با وجود گذشت حدود یک‌سال از زمان نصب، سازنده آن منتظر ورود چند قطعه مورد نیاز برای تکیمل سکو است از سوی دیگر هنوز حفاری چاه‌های این فاز به اتمام نرسیده است.
 
تولید گاز از فاز 15 و 16 هم در سال جاری منتفی است؛ چرا که سکوهای این دوفاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف ساخته نشده است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی توسط شرکت حفاری دانا کیش تاکنون تکمیل نشده و پیش‌بینی می‌شود حفاری 12 حلقه چاه فاز 15 نیمه دوم سال 93 و حفاری 12 حلقه چاه فاز 16 نیمه اول 93 تکمیل می‌شود.البته یک ترین از پالایشگاه این دو فاز با گاز فاز 6، 7 و 8 پارس جنوبی در حال راه‌اندازی است.
 
تولید از فاز 17 و 18 پارس جنوبی هم منتظر تکمیل چاههای حفاریست. در واقع سکوی فاز 17 نزدیک به یک سال است که نصب شده اما به دلیل تکمیل نشدن حفاری چاه‌های این بخش توسط شرکت ملی حفاری ایران سکوی مورد نظر راه‌اندازی نشده است.
 
اولین بازدید یک روزه زنگنه از فازهای در حال توسعه میدان گازی پازس جنوبی 31 شهریور ماه امسال بود که در این بازدید اولویت راه اندازی و تخصیص منابع به فازهای با پیشرفت بالای 90 درصد - فاز 12 ، 15 و 16، 17 و 18 - داده شد و توسعه سایر فازهای جدید – معروف به 35 ماهه- پس از بهره برداری از فازهای پیشین در اولویت بعدی قرار گرفت.
 اخبار اقتصادی - مهر /ایسنا