اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای کاهش چک‌های برگشتی



 دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای چک‌های برگشتی,بانک مرکزی

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای کاهش چک‌های برگشتی

چنانچه ذینفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می تواند با ارائه نامه رسمی رضایت خود را اعلام كرده و بانک با دریافت رضایت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام مینماید؛

معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی اعلام کرد: براساس دستورالعمل بانک مرکزی برای کاهش تعداد چک‌های برگشتی،‌ هر شخص حقیقی بیشتر از یک حساب جاری در یک بانک نمی‌تواند داشته باشد و بانک‌ها باید این حساب‌ها را شناسایی و برای بستن و تعیین تکلیف آنها اقدام کنند.

 بانک مرکزی‌‌ اعلام کرد: تبلیغات رفع سوءاثر چک در جراید مورد تایید بانک مرکزی نیست.

اخیراً‌ تبلیغات غیرقانونی گسترده‌ای در جراید و  فضای سایبری در خصوص روش‌های مختلف رفع سوءاثر چک مشاهده می‌شود، براین اساس به آگاهی هموطنان گرامی می رساند، اینگونه فعالیت ها مورد تایید بانک مرکزی نیست و هموطنان به منظور اجتناب از ‌سوء‌استفاده افراد متقلب و متخلف و نیز پیشگیری از ارتکاب جرائم احتمالی از جمله کلاهبرداری، می توانند با استفاده از «‌راهنمای رفع سوءاثر‌ از سوابق چک های برگشتی اشخاص» طبق‌قوانین ‌‌‌و‌ مقررات‌ حاکم اقدام نمایند.

راهنمای رفع سوءاثر از سوابق چكهای برگشتی اشخاص
بر اساس بخشنامه های بانک مركزی جمهوری اسلامی ایران كلیه امور مربوط به رفع سوءاثر از چكهای برگشتی اشخاص از طریق شعب و واحدهای تابعه بانكها و به صور ذیل امكان پذیر می باشد:

1- تأمین موجودی: مشتری مبلغ كسری موجودی را به حساب جاری خود واریز كرده و پس از دریافت مبلغ مزبور توسط ذی نفع چک، بانک نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی اقدام می نماید؛

2- ارائه لاشه چک برگشتی: مشتری لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه نموده كه در قبال آن بانک مربوطه به مشتری رسید ارائه می دهد؛

3- ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع چک به بانک: در صورت عدم امكان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذی نفع چک (شخصی كه گواهی نامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) می تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام نموده و بانک با دریافت رضایت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نماید؛

- تبصره: چنانچه ذینفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می تواند با ارائه نامه رسمی رضایت خود را اعلام كرده و بانک با دریافت رضایت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام مینماید؛

4- واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه: چنانچه ارائه لاشه چک و یا رضایت نامه محضری ذی نفع به بانک امكان پذیر نباشد، مشروط به اینكه حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد، مشتری می تواند با واریز معادل كسری موجودی به حساب جاری خود، درخواست مسدود شدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی ذی ربط تا زمان تعیین تكلیف قطعی چک برگشتی و یا حداكثر به مدت 24 ماه، به بانک ارائه و سپس بانک نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی اقدام می نماید.

 

در اینشرایط بانک موظف است ظرف پنج روز كاری، طی نامه ای تأمین وجه چک را به اطلاع شخصی كه گواهی نامه عدم پرداخت به نام وی صادر شده است، برای مراجعه به بانک و دریافت وجه چک، برساند؛

5- ارائه حكم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی.
*در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوءاثر، سابقه هر چك برگشتی صرفًا پس از انقضای مدت هفت سال از تاریخ صدور گواهی نامه عدم پرداخت آن به صورت خودكار از سامانه اطلاعاتی بانک مركزی رفع سوء اثر میگردد.

توضیح 1- در صورتی كه مشتری ظرف مدت ده روز كاری پس از برگشت چک، اقدام به تأمین كسری موجودی حساب جاری یا ارائه لاشه چک یا رضایت نامه محضری از ذی نفع ننماید، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهی نامه عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مركزی ارسال نماید.

توضیح 2- بانک مكلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مركزی، اقدام به ارائه صورت كامل تعداد و مشخصات چک های برگشتی وی با درج تاریخ برگشت چک نماید.

خانم پاپی معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در این زمینه گفت: برای رفع سوء اثر از هر چک برگشتی در سامانه بانک مرکزی باید 7 سال از تاریخ برگشت چک بگذرد.

وی افزود:‌ در دستورالعمل قبلی، در صورت نداشتن شاکی و تعیین تکلیف نشدن چک، یک فقره چک برگشتی بعد از  شش ماه رفع سوء اثر می شد، دو فقره بعد از یک سال، و سه فقره چک را بعد از دو سال رفع سوء اثر می کردیم.

خانم پاپی تصریح کرد: اگر شخصی حتی یک فقره چک برگشتی داشته باشد و  برای رفع سو‌ء اثر آن از طریق روش‌های معمول  اقدام نکند تا مدت 7 سال  سوء سابقه در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی خواهد داشت و از خدماتی مانند گرفتن دسته چک جدید محروم است.

وی افزود: همچنین در دستورالعمل دیگری برای کاهش تعداد چک های برگشتی،‌ هر شخص حقیقی بیشتر از یک حساب جاری در یک بانک نمی‌تواند داشته باشد. بانک‌ها باید این حساب‌ها را شناسایی و برای  بستن و تعیین تکلیف  آنها  اقدام کنند.

معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه این دستورالعمل ها برای کاهش چک های برگشتی از آذر سال گذشته اجرایی شده است، گفت: اقدامات دیگری نیز در این زمینه در دستور کار قرار دارد که هنوز نهایی نشده است./خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
برخی بانک ها دستورالعمل بانک مرکزی را رعایت نمی کنند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چک برگشتی دارید؟ این بخشنامه بانک مرکزی درباره رفع سوءاثر را بخوانید



اخبار,اخباراقتصادی,رفع سوء‌اثر از چک

 

 اخبار اقتصادی - چک برگشتی دارید؟ این بخشنامه بانک مرکزی درباره رفع سوءاثر را بخوانید

 بانک مرکزی اعلام کرد: شورای پول و اعتبار بند 18-3 دستورالعمل حساب‌ جاری را اصلاح و روش جدید رفع‌ سوء‌اثر از سوابق چک‌‌های برگشتی را به شبکه بانکی کشور بخشنامه کرد.

این بانک طی بخشنامه ای به شبکه بانکی اعلام کرد: شورای پول و اعتبار، ضمن حذف عبارت «و ابطال آن» از دستورالعمل حساب‌ جاری از متن بند 18-3 دستورالعمل یادشده و تبصره آن، بند مزبور را اصلاح کرد.

در این بند آمده است: « 18-3 ارایه رضایت‌نامه محضری ذینفع چک به بانک: در صورت عدم امکان ارایه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذی‌نفع چک (شخصی که گواهی‌نامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است)، می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، ضمن اذعان به عدم واگذاری چک به ثالث، رضایت خود را نسبت به مشتری اعلام نماید.در این صورت، بانک با دریافت رضایت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء‌اثر از چک موردنظر اقدام می‌نماید.

تبصره: چنانچه ذینفع چک، شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می‌تواند با ارایه نامه رسمی، رضایت خود را اعلام نموده و بانک با دریافت رضایت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء‌اثر از چک موردنظر اقدام می‌نماید».

همچنین در این بخشنامه نیز آمده است: نظر به اینکه وفق ماده 2 قانون صدور چک، چک در حکم اسناد لازم‌الاجرا بوده و کیفیت اجرای آن نیز در «آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی» مصوب 87.06.11 بیان شده، شورای پول و اعتبار ضمن پذیرش امر اجرای چک به عنوان یکی از روش‌های رفع سوء‌اثر از چک در فرض تحقق آن، این شیوه را نیز به عنوان یکی دیگر از طرق رفع‌ سوء‌اثر از سوابق چک‌‌های برگشتی، به ماده 18 دستورالعمل حساب جاری به شرح ذیل اضافه نمود:

«18-7- ارایه‌ نامه از مرجع ثبتی ذیصلاح موضوع ماده 183"آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی" مبنی بر اجرای چک (با ذکر مشخصات اصلی چک) و لزوم رفع سوء‌اثر از آن.
اخبار اقتصادی - مهر