اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستفروشان مترو تهران را لطفا جمع کنید


متروی تهران یک ویژگی خیلی بارز دارد: حضور دستفروشان متحرک میان واگن ها و گاهی تکدی گران. این حضور برای تمامی تهرانی ها و تهران نشینانی که گذرشان به مترو خورده است قابل درک است.

صبح بخیر - بهنام منقولی*: متروی تهران یک ویژگی خیلی بارز دارد: حضور دستفروشان متحرک میان واگن ها و گاهی تکدی گران. این حضور برای تمامی تهرانی ها و تهران نشینانی که گذرشان به مترو خورده است قابل درک است، ولو احمد مسجد جامعی مسئول و تهرانگرد باشد یا مسافری از شهرستان آمده که یک بار سوار مترو شده باشد. آنها صرفا دستفروشان را یک بار نظاره کرده اند و تمام.

تفاوت آنجایی ایجاد می شود که بنا به آمار خود شرکت متروی تهران روزانه چند میلیون نفر از کارمندان و کارگران و دانش آموزان و ... با این وسیله حمل و نقل عمومی سر و کار دارند. بنا به نظر و مشاهده نگارنده اصطلاحا این فروشندگان دیگر شورش را درآورده اند و اکثریت مسافران ثابت متروی تهران، آنها ار به عنوان عذاب تحمل می نمایند.

مردم بیچاره از صبح که خواب آلوده اند تا شب که پس از چندین ساعت کار و تحمل هزار مشقت، با مترو به خانه باز می گردند باید عبارت های مانند "بازی، شادی سرگرمی برای بچه ها 1000 تومان؛ صلوات شمار هزار تومان، مسواک اورال-بی فلان قیمت، چراغ قوه پلیس فدرال! کفی کفش 1000 تومان، تیغ ژیلت و..." را بشنوند و عبور و مرور این افراد در شلوغی وحشتناک مترو را تحمل نمایند.

به اصل و تقلبی بودن این اجناس فروشی کاری نداریم (ولو اینکه واضح است اکثر آنها تاریخ گذشته اند و دوباره تاریخ جدید بر روی آنها خورده است مانند آدامس و دیگر خوراکی های فروشی) . از سوی دیگرشکی نیست که این دستفروشان، مردمی بسیار زحمت کش هستند که از سر ناچاری و بیکاری گسترده، روی به این شغل آورده اند و بعضا روزی 12 ساعت مشغول فروش اجناس خود هستند.

به نظر نگارنده وقت آن رسیده است که این دستفروشان جمع آوری و ساماندهی شوند. البته با حفظ شان و احترام آنها و عدم آسیب رسانی به اجناس و دارایی های آنان. نیروی انتظامی هم قطعا امکان جمع آوری آنها در عرض چند ساعت را دارد اما به موازات آن شهرداری و شورای شهرهم باید برنامه ای برای ساماندهی آنان داشته باشد.

* سردبیر صبح بخیر


شما چه تجربه هایی از خرید این اجناس در مترو داشته اید؟ نظر شما درباره جمع آوری دستفروشان و تکدی گران متروی تهران چیست؟


ویدیو مرتبط :
سفر در مترو - معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت چقدر به متروی تهران داد/برخورد با دستفروشان مترو قانون ندارد



اخبار,اخباراجتماعی ,دستفروشان مترو

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: دولت یازدهم از مجموع 700 میلیارد ریال بدهی خود به این شرکت حدود 500 میلیارد ریال آن(بیش از 70 درصد) را طی یکسال گذشته پرداخت کرده است.

«محسن نایبی» در مراسم شبگردی اصحاب رسانه که بازدید از شرکت بهره برداری مترو تهران اختصاص داشت، گفت: شرکت مترو از جمله مجموعه های پرهزینه است که با توجه به الزام سرویس دهی مستمر و مرتب این مجموعه به مردم، تامین اعتبارات و هزینه های موردنیاز این شرکت بسیار مهم و ضروری است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و 200 واگن در شبکه مترو تهران فعال هستند، گفت: برنامه شرکت مترو افزایش تعداد واگن ها به سه هزار دستگاه است که با تحقق این مهم فاصله زمانی حرکت قطارهای شهری به 150 ثانیه می رسد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: شرکت بهره برداری مترو هیچ مسوولیتی در خصوص خرید واگن های مورد استفاده ندارد و واگن ها پس از خرید از سوی دستگاههای مسوول در اختیار این شرکت قرار می گیرد.

نایبی در خصوص نوسازی ناوگان قطار شهری تهران نیز گفت: عملیات نوسازی و بهسازی قطارهای درون شهری تهران تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو همچنین به حضور و فعالیت گسترده دست فروشان در ایستگاهها و قطارهای مترو تهران اشاره کرد و گفت: هیچ قانونی برای برخورد با دست فروش ها وجود ندارد.

نایبی با بیان اینکه برخورد با دستفروش ها نیازمند همکاری نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سازمان بهزیستی است، گفت: ساماندهی فعالیت دستفروشان در ایستگاههای مترو نیازمند همراهی و همکاری جمعی دستگاههای مسوول و رسیدن به یک نقطه نظر مشترک برای اقدام دراین زمینه است.

به گفته نایبی، برخی از اعضای شورای شهر تهران، نگاه حمایتی به دستفروشان دارند و این در حالی است که برخی دیگر نیز با نگاهی متفاوت و امنیتی با این مسئله برخورد می کنند.

او گفت: برخی از دستفروشان با کوچکترین برخورد ماموران ما در خطوط مترو از خود واکنش نشان می دهند که این امر منجر به ایجاد اختلال در حرکت قطارها می شود.

او با بیان اینکه معضل دستفروش ها با همکاری مردم حل خواهد شد، گفت: اگر مردم از این افراد خرید نکنند به مرور زمان شاهد کاهش تعداد دست فروشان در ایستگاهها و واگن های شهر خواهیم بود.


اخباراجتماعی  -  ایرنا