اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دسترسی‌ ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌‌ شده


معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌ شده هستند و این‌طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

خبرگزاری مهر: معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌ شده هستند و این‌طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید رییسان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان قم از سایت هسته‌ای فردو به شریح فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت و ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با تاکید بر ادامه قاطعانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور گفت: دکتر صالحی به عنوان خادم ملت و نظام با برنامه‌ریزی و مدیریت ویژه‌ای که بر حوزه انرژی هسته‌ای اعمال کرده‌اند، موجب نشاط و پویایی در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور شده و بنابراین تمامی فعالیت‌ها تا زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد و اقدامات دوطرف مشخص شود با قوت و قدرت در حال اجرا هستند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی زمانی تمام می‌شود که به قله‌های رفیع علم و فن‌آوری در عرصه‌های گوناگون برسیم در غیر این صورت دشمنی دشمن ادامه می‌یابد. بنابراین توقف در این عرصه ممنوع است.

زارعان افزود: تحریم‌های هسته‌ای کشور باعث بومی‌سازی در ابعاد مختلف شده و این اقدام دشمن منجر به استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بهره‌مندی از نیروهای جوان و کارآمد شده که بسیار مفید بوده و آثار آن را به لطف خداوند شاهد هستیم.

وی در بخشی از سخنانش برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت سازمان انرژی اتمی ایران در تولید انرژی پاک و مزایای این نوع انرژی در کاهش آلودگی برای کشور، چرخه بومی سوخت هسته‌ای از اکتشاف تا استخراج، دستاوردهای جدید سازمان در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ و فعالیت‌های سازمان در مراکز هسته‌ای کشور هم‌چون اراک، اصفهان، نطنز، فردو، اردکان یزد و کرج را تشریح کرد.

وی هم‌چنین توضیحاتی در زمینه بازرسی‌های آژانس براساس معاهده NPT و پروتکل الحاقی ارائه کرد و روش‌های کنترلی آژانس را علاوه بر دوربین در حوزه‌های ماموریتی تبیین کرد.

زارعان با بیان تفاوت میان بازرسی‌های موقت، معمولی و ویژه، گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌ شده هستند و این‌طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر جایگاه برجسته صنعت هسته‌ای کشور در میان کشورهای منطقه و جهان، نمونه‌هایی از اقدامات و برنامه‌های در حال اجرای سازمان انرژی اتمی ایران و دستاوردهای این حوزه را برشمرد.

زارعان طراحی و ساخت مجتمع سوخت راکتور قدرت که در مراسم ملی ۲۰ فروردین رونمایی شد را کاری بزرگ توصیف کرد و ادامه داد: کارخانه تولید کیک زرد اردکان از مهم‌ترین پروژه‌های موفق سازمان است که از اوایل امسال به مرحله صنعتی رسیده و ظرفیت سالانه آن تولید ۵۰ تن کیک زرد تعریف شده است.

او افزود: در این پروژه از نهایت ظرفیت‌ها و پتانسیل داخلی برای رسیدن به نتایج مطلوب کمک گرفتیم و الحمدلله اکنون در شرایط قابل قبول و ارزشمندی هستیم.

دبیر کمیته امنیت فن‌آوری هسته‌ای هم‌چنین به ترسیم علل و عوامل برخی فضاسازی‌های ناعادلانه در فرآیند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای پرداخت و آن را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: ما نیازمند بصیرت هستیم تا به خبرها و گزارش‌های نامعتبر برخی رسانه‌ها و اندیشکده‌های خارجی اکتفا نکنیم و تحت تاثیر قرار نگیریم. مذاکره ما با ۱+۵ صرفاً هسته‌ای است و با تاکید مقام معظم رهبری در امور دیگری هم‌چون دفاعی مذاکره نمی‌کنیم.

در پایان این برنامه زارعان به سوالات بازدید کنندگان در موضوعات مختلف پاسخ گفت.


ویدیو مرتبط :
دانلود جزوه درس مراکز مدیریت مراکز فرهنگ (دکتر فرمانفرمایی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی: دسترسی مدیریت شده به مراکز نظامی طبق پروتکل الحاقی امکان پذیر است



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خوب و مفید ارزیابی کرد.

به گزارش انتخاب، سیدعباس عراقچی در پاسخ به این سؤال که یوکیا آمانو به‌تازگی موضوع درخواست دسترسی به تأسیسات نظامی ایران را پس از توافق هسته‌ای مطرح کرده است، نظر شما در این باره چیست، گفت: من امروز ملاقات بسیار خوب و مفیدی با ایشان داشتم، این موضوع هم مطرح شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: آنچه به هر حال در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کرده، دسترسی‌هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نیست.

وی که با صداوسیما گفتگو می کرد، اضافه کرد: دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای که شامل مراکز نظامی هم می‌تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خودش را دارد و در حقیقت، برای نمونه‌برداری‌های محیطی در یک دسترسی مدیریت شده است و این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر یک مشاهده میدانی است، کاملا تفاوت دارد.

عراقچی ادامه داد: بنابراین در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی‌ها مطرح است و نه بیشتر از آن.

این عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سؤال که پس از نشست‌هایی که از روز سه‌شنبه در وین جریان دارد و امروز هم امریکاییان به این مذاکرات پیوسته‌اند، تا چه اندازه کار انجام شده است و آیا این احتمال وجود دارد که تا فردا، جمعه پیش‌نویس نگارش متن نهایی تمام شود، گفت: نه، به این زودی تمام نمی‌شود و کار بسیار سختی است؛ اختلافات هم زیاد است، هم در موارد جزئی و هم در موارد یک مقدار کلی‌تر.

عراقچی افزود: فکر می‌کنم که ما یکی دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش‌نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد و بعد در جلسه وزیران نهایی شود، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می دهیم، سرعت پیشرفت کم است به‌دلیل سختی کار، ولی خوب با یک روال مستمری ادامه دارد.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب