اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستبرد به حساب های بانکی دانشجویان و کارمندان با نرم افزار جاسوسی



دستبرد به حساب های بانکی دانشجویان و کارمندان با نرم افزار جاسوسی

جوانی که با نصب نرم افزار جاسوسی روی سیستم رایانه ای یک دانشگاه به حساب های بانکی دانشجویان و کارمندان دستبرد می زد، پس از حدود ۴ ماه فعالیت اطلاعاتی، دستگیر شد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان رضوی روز گذشته با بیان این مطلب گفت: چند ماه قبل خانم دانشجویی به پلیس فتا مراجعه کرد و ضمن تسلیم شکوائیه ای گفت: فرد یا افراد ناشناسی از طریق اینترنت به حساب بانکی ام دستبرد زده و مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سرقت کرده اند.

سرهنگ سیدمحسن عرفانی افزود: با توجه به حساسیت موضوع گروهی از کارآگاهان ورزیده پلیس فتا، مأمور رسیدگی به این پرونده شدند و عملیات اطلاعاتی خود را در فضای مجازی آغاز کردند.

وی اضافه کرد: در حالی که بررسی های پلیس در این باره ادامه داشت تعداد دیگری از دانشجویان و کارمندان نیز شکایت های مشابهی را اعلام کردند که تحقیقات بیشتر نشان داد: همه طعمه ها در یک دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و یا از کارمندان همان دانشگاه هستند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: با به دست آمدن این اطلاعات مشخص شد که عامل دستبرد به حساب های بانکی با استفاده از سیستم رایانه ای دانشگاه مذکور توانسته است اطلاعات و رمزهای دوم طعمه های خود را به دست آورد.

بنابراین عملیات پلیس به طور نامحسوس در این دانشگاه آغاز شد تا این که کارآگاهان با استفاده از تجربیات گذشته و انجام یک سری فعالیت های پلیسی موفق شدند به یک نرم افزار جاسوسی موسوم به «کیلاگر» دسترسی پیدا کنند که روی یک سیستم رایانه ای در کافی نت دانشگاه نصب شده بود.

سرهنگ عرفانی خاطرنشان کرد: بررسی های بیشتر پلیس بیانگر آن بود که فردی با نصب این نرم افزار به اطلاعات حساب های بانکی دانشجویان و کارمندانی که از رایانه کافی نت استفاده می کردند دسترسی یافته و بدین ترتیب به حساب های آنان دستبرد زده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم مذکور برای فریب پلیس و به خاطر آن که شناسایی نشود پول ها را به حساب های مختلف منتقل و سپس اقدام به خرید اینترنتی می کرد و آن ها را به فروش می رساند.

وی گفت: با به دست آمدن این اطلاعات، کارآگاهان در یک عملیات غافلگیرانه، جوان ۲۴ ساله ای به نام «ع» را دستگیر و برای انجام بازجویی به پلیس فتا هدایت کردند.

این جوان که با مشاهده اسناد و مدارک انکارناپذیر چاره ای جز بیان حقیقت نمی دید به ناچار لب به اعتراف گشود و گفت: وقتی نرم افزار کیلاگر را روی سیستم نصب کردم ابتدا قصدم دستبرد به حساب های بانکی نبود اما بعدها وسوسه شدم و با دستبرد به حساب های بانکی دانشجویان اقدام به خرید کارت شارژ کردم.

سرهنگ سیدمحسن عرفانی یادآور شد: پس از انجام بازجویی ها مشخص شد این متهم تاکنون حدود ۵۰ میلیون تومان از حساب های بانکی برداشت کرده است و تاکنون ۱۷ تن از مالباختگان از این فرد شکایت کرده اند.

این مقام ارشد انتظامی در پایان گفت: متهم مذکور که پس از حدود ۴ ماه فعالیت پلیس دستگیر شده است با تشکیل پرونده مقدماتی، تحویل مراجع قضایی شد./ خراسان


ویدیو مرتبط :
‫فیلم پروژه خوشه بندی داده های کارمندان با نرم افزار R‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستبرد به حساب مردم با نرم‌افزار جاسوسی



اخبار حوادث - متهمان با نفوذ به حساب صاحبان کافی‌نت‌ها موجودی آنها را خالی می‌کردند
دستبرد به حساب مردم با نرم‌افزار جاسوسی

دو برادر دانشجو که با ارسال پیام‌های‌ دروغین به پست الکترونیک کاربران و سرقت اطلاعات آنها موجودی حسابشان را خالی می‌کردند، از سوی پلیس فتای استان خراسان رضوی دستگیر شدند. متهمان اعتراف با نفوذ به اینترنت مالباختگان موجودی حساب آنها را خالی می‌‌کردند.

اوایل آذر امسال صاحب یک کافی نت در شهرستان مشهد با شکایت به پلیس فتای استان خراسان رضوی عنوان کرد: نمی دانم چه کسی و چگونه به حساب بانکی من نفوذ و بیش از هفت میلیون تومان از حسابم برداشت کرده است. این در حالی است که رمز کارت فقط در اختیار خودم بود و کسی به آن دسترسی نداشت.

با تشکیل پرونده قضایی، تحقیقات پلیس آغاز شد. آنها با حضور در کافی نت شاکی و بررسی رایانه ها متوجه شدند یکی از آنها به نرم افزار جاسوسی ای به نام کیلاگر مجهز است و سارق اینترنتی با این روش توانسته به حساب شاکی راه یافته و موجودی آن را خالی کند، اما بدرستی مشخص نبود چه کسی از آن رایانه استفاده و این نرم افزار را روی آن نصب کرده است.

با مشخص شدن این موضوع روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد تا این که چهار نفر دیگر که صاحبان کافی نت هایی در این شهر بودند با حضور در پلیس فتا شکایت هایی در مورد خالی شدن موجودی حسابشان مطرح کردند. بررسی پرونده ها نشان می داد این مالباختگان نیز به شیوه مشابه و همانند شاکی نخست به دام افتاده اند.

با افزایش شکایت ها و حساسیت موضوع، تحقیقات در این رابطه ادامه داشت تا این که کارآگاهان پلیس فتا سرنخ هایی به دست آوردند که نشان می داد با پول های سرقتی از فروشگاه های مجازی انواع کالا و لپ تاپ خریداری شده است.

به این ترتیب صاحبان فروشگاه های مجازی به پلیس فتا فراخوانده شدند و در بازجویی اظهار کردند سفارش ها را اینترنتی دریافت و از طریق پیک موتوری به نقاط مختلف شهر ارسال می کردند و با خریداران آشنایی نداشته اند و نمی دانستند آنها با پول های دزدی این خریدها را انجام داده اند.

در مرحله بعدی تحقیقات کارآگاهان فتا با احضار پیک های موتوری که کالاهای خریداری شده را برای سارقان ارسال کرده بودند و تحقیق از آنها تصاویر رایانه ای دو مرد جوان را به دست آوردند.

تحقیقات برای دستگیری این دو نفر آغاز شد تا این که مخفیگاه آنها در یکی از محله های شهرستان مشهد شناسایی شد و ماموران هر دو متهم را در یک خانه دستگیر کردند. در بازرسی ها معلوم شد رایانه های آنها مجهز به نرم افزار جاسوسی بوده و اطلاعات هویتی و حساب بانکی افراد مختلفی در آن ثبت شده است.

با انتقال متهمان که دو برادر بودند به پلیس فتا آنها بازجویی شدند و گفتند با همدستی یکدیگر به حساب مالی مردم دستبرد زده اند.

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در این باره به جام جم گفت: جاسوس افزارها کار های رایانه ای و همچنین صفحات وب مورد بازدید قربانیان را ردیابی کرده و اطلاعات آنها را برای مجرمان ارسال می کنند.

جاسوس افزار می تواند حروف تایپ شده، حرکات ماوس، صفحات وب مورد بازدید و مواردی از این قبیل را ثبت کند.

سرهنگ سیدمحسن عرفانی افزود: این برنامه ها قادرند امنیت رایانه ما را با خطری جدی روبه رو کنند و اطلاعات محرمانه، شخصی و کاری و افراد مرتبط با ما را برای دیگران بفرستند.

وی با اشاره به این که عامل اصلی آلودگی به جاسوس افزارها بازدید از صفحات وب آلوده است، به شهروندان توصیه کرد مردم هنگام وبگردی دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهند و مطمئن شوند که تنظیمات مرورگرشان دارای امنیت لازم باشد. رعایت نکات زیر از آلوده شدن رایانه به جاسوس افزارها جلوگیری می کند:

هنگام وبگردی هشیار باشید؛ اگر هنگام بازدید از تارنماهای خاص پنجره هایی به طور ناخواسته ظاهر شد، قبل از آن که روی Yes یا OK کلیک کنید، آنها را با دقت بخوانید.

برای بستن چنین پنجره های مشکوکی، به جای کلیک روی Cancel، روی ضربدر گوشه بالا و سمت راست آن پنجره کلیک کنید؛ زیرا برخی اوقات این پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که با زدن دکمه Cancel در واقع باعث نصب غیرمجاز جاسوس افزار روی رایانه شما می شود.

عرفانی یادآور شد: گاهی اوقات در لابه لای صفحات وب، برنامه های بالقوه خطرناکی وجود دارند که ممکن است به طور ناخواسته روی رایانه شما نصب شوند؛ برای جلوگیری از این اتفاق باید ضریب امنیتی مرورگر خود را بالا ببرید و اگر نصب این گونه برنامه های بالقوه مخرب از جانب تارنماهای مشکوک به شما پیشنهاد شد، از پذیرش و اجرای آنها خودداری کنید.

نرم افزار های امنیتی رایانه خود مانند آنتی ویروس و فایروال را همواره فعال نگاه داشته و در بازه زمانی مناسب و منطقی به روزرسانی کنید.

 

اخبار حوادث - جام جم