اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستاورد ایرانیان در کشف تکامل کهکشان‌ ها


یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی دکتر «بهنام درویش» و با همکاری پروفسور «بهرام مبشر»، در تحقیقات خود به سوالات اساسی درخصوص نحوه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پاسخ داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی دکتر «بهنام درویش» و با همکاری پروفسور «بهرام مبشر»، در تحقیقات خود به سوالات اساسی درخصوص نحوه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پاسخ داده‌اند.

کهکشان‌های مختلف از جمله کهکشان راه‌شیری چگونه شکل گرفته و تکامل پیدا می‌کنند؟ آیا کهکشان‌ها تحت تأثیر محیط اطراف قرار دارند؟ این‌ها از جمله سوالاتی هستند که تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر «بهنام درویش» از دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (UCR) به آنها پاسخ داده‌اند.

در این تحقیق، نقش «شبکه کیهانی» – یک ساختار شبکه‌مانند در مقایس بزرگ متشکل از کهکشان‌ها – در تکامل کهکشان‌هایی که چند میلیارد سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang) شکل‌ گرفته بودند، مورد توجه ویژه قرار گرفت.

تحقیقات نشان می‌دهد، رشته‌های نخ‌مانندی در شبکه کیهانی، نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها ایفا می‌کنند.

دستاورد ایرانیان در کشف تکامل کهکشان‌ ها

دکتر «بهنام درویش» سرپرست تیم تحقیقاتی و یکی از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: بر این باوریم که شبکه کیهانی، تحت تسلط ماده تاریک، در اوایل تاریخ جهان شکل گرفت و با نوسانات اولیه در جهان اولیه آغاز شد؛ چنین جهان «اسکلتی» باید نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل کهکشان داشته باشد، اما بررسی و درک این موضوع تا همین اواخر دشوار بود.

توزیع کهکشان‌ها و ماده در جهان غیرتصادفی است. کهکشان‌ها به شیوه‌ای مشابه یک شبکه عظیم – شبکه کیهانی – سازمان‌یافته هستند؛ این شبکه دارای مناطق متراکم متشکل از خوشه‌های کهکشانی هستند.

به گفته دکتر «درویش»، این رشته‌ها مانند پل‌های مرتبط با مناطق متراکم‌تر در شبکه کیهانی هستند.

کهکشان‌ها در مناطق کم تراکم‌تر، از احتمال بالاتر فعالیت شکل‌گیری ستارگان برخوردار هستند (مانند کهکشان راه‌شیری) درحالیکه کهکشان‌ها در مناطق متراکم‌تر، با نرخ پایین‌تری ستاره تولید می‌کنند.

پروفسور «بهرام مبشر» استاد فیزیک و نجوم دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (UCR) و مشاور دکتر «درویش» نیز خاطر نشان کرد: نقش محیط‌های متوسط و بویژه نقش رشته‌ها و شبکه کیهانی در جهان اولیه تا همین اواخر ناشناخته باقی مانده بود.

محققان دریافتند که کهکشان‌های مستقر در شبکه کیهانی از شانس بالاتری برای فعالیت تشکیل ستاره برخوردار هستند؛ به عبارت دیگر، در جهان دوردست، تکامل کهکشان در این رشته‌ها شتاب بیشتری پیدا می‌کنند.

به گفته دکتر «درویش»، این امکان وجود دارد که این رشته‌ها باعث سریع‌تر شدن تکامل کهکشان‌ها و درعین حال هدایت آنها بسمت خوشه کیهانی شوند؛ چنین افزایش/ شتابی بعلت اثرات متقابل کهکشان- کهکشان در این رشته‌ها است.

در این تحقیق، محققانی از دانشگاه‌های لیسبون پرتغال، موسسه فناوری کالیفرنیا، رصدخانه سلطنتی ادینبورگ و دانشگاه دورهام انگلیس مشارکت داشتند.

نتایج این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شد.


ویدیو مرتبط :
چگال ترین کهکشان های شناخته شده کشف شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف یک شتابگر کیهانی در کهکشان راه شیری



 

 

ماهواره Agile با بررسی یک ابرنواختر در کهکشان راه شیری کشف کرد که این جرم کیهانی همانند یک دستگاه شتابگر ذرات عمل می کند.

مهر- ستاره شناسان آژانس فضایی ایتالیا با استفاده از ماهواره Agile ردپای واضحی از برخوردهای میان پروتونها و گازهایی که در اطراف ابرنواختر W44 می چرخند را شناسایی کردند.

اطلاعات جمع آوری شده توسط این ماهواره می توانند مسئله شناسایی چشمه پرتوهای کیهانی پر انرژی را به روشی واضح حل کنند.

پرتوهای کیهانی که اصولاً از پروتونها و الکترونها تشکیل شده اند ذراتی پر انرژی هستند که به دفعات انرژی آنها بیشتر از انرژی است که در دستگاههای شتابگر به دست می آید.

منشای این ذرات که به طور ثابت سیاره ما را از اعماق کیهان بمباران می کنند به صورت یک راز باقیمانده است.

براساس گزارش لاستمپا، ماهواره Agile (آشکارساز نجومی گامایی در تصاویر فوق سبک) که برای مطالعه جهان پر انرژی طراحی شده است، در آوریل 2007 پرتاب شد.

ستاره شناسان پروژه این ماهواره با مطالعه بر روی یک سری از ابرنواخترها در کهکشان راه شیری مشاهده کردند که اطلاعات مربوط به ابرنواختر W44 به وضوح حضور پروتونهای شتاب گرفته ای را نشان می دهد که با گاز پیرامون ابرنواختر برخورد می کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "از مدتها فرضیه وجود پروتونهای پر انرژی مربوط به این نوع از پدیده ها مطرح شده بود اما تا پیش از این هرگز این پروتونها مشاهده نشده بودند و امروز ما با ماهوارها Agile توانستیم این تئوری را تائید کنیم."

برپایه مدلهای کنونی، بخشی از مواد منفجره در طول انفجارات ابرنواختری می توانند در انرژیهای بسیار بالا شتاب بگیرند و با مواد بین ستاره ای برخوردهای شدیدی را به وجود آورند.

در این تحقیقات، دستگاههایی که بر روی Agile نصب شده اند کاهش بعضی از انواع ذرات (پیونهای خنثی) را شناسایی کردند و ردپای واضحی از وجود پروتونهای شتاب گرفته ای را که با مواد اطراف خود برخورد می کنند تشخیص دادند..... / تحلیل : عصر ایران