اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستاوردهای بیشتر ایران، عامل مخالفت آمریکایی‌ها با «برجام»



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

همزمان با جدال موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در عرصه سیاسی آمریکا، بازار نظرسنجی ها و کسب آرای عمومی درباره این موضوع نیز داغتر از همیشه شده است. هرچند عموماً به دلایل مختلف میان نظرسنجی های گوناگون اختلافاتی وجود دارد، اما یکی از تازه ترین این موارد، از مخالفت اکثر پاسخ دهندگان با تأیید توافق در کنگره آمریکا و در عین حال، اشاره به دستاوردهای بیشتر ایران حکایت دارد.

در یک نظرسنجی که به تازگی توسط دانشگاه «مانموث» آمریکا انجام گرفته، بیشتر پاسخ دهندگان دستاوردهای ایران در مذاکرات را بیشتر از آمریکا دانسته اند. در عین حال، درصد بیشتری از پاسخ دهندگان معتقدند کنگره آمریکا – که در حال حاضر مشغول بررسی متن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 است – نباید توافق با ایران را تأیید کند.

در گزارشی که توسط برگزارکنندگان این نظرسنجی تهیه شده، به این موضوع اشاره شده که دیدگاه پاسخ دهندگان درباره اینکه کنگره باید چه اقدامی در قبال توافق هسته ای ایران انجام دهد، دارای تنوع زیادی است. تنها یک نفر از هر چهار پاسخ دهنده (27 درصد) معتقدند که کنگره باید این توافق را تأیید کند و یک نفر از هر سه نفر (32 درصد) بر این باورند که کنگره باید از تأیید آن خودداری کند. در این میان، 41 درصد نیز درباره اینکه اقدام صحیح از سوی کنگره چیست، اطمینان نداشته و نظری نداده اند.

توجه به رویکردهای حزبی پاسخ دهندگان در این موضوع جالب توجه است؛ بدین صورت که اکثریت جمهوری خواهان (55 درصد) طرفدار رد توافق هستند، 13 درصد از آن حمایت می کنند و 32 درصد نیز نظری درباره آن ندارند. در مقابل، 41 درصد دموکرات ها طرفدار توافق، 14 درصد مخالف آن و 45 درصد نیز در این زمینه بی نظر هستند. در میان پاسخ دهندگان مستقل (بدون وابستگی حزبی) نیز 27 درصد طرفدار تأیید توافق، 33 درصد مخالف آن و 40 درصد بی نظر هستند.

پاتریک مورای، مدیر اجرایی این نظرسنجی در گزارش خود اشاره می کند که بخشی از این عدم اطمینان به توافق هسته ای، از آنجا نشأت می گیرد که افراد احساس می کنند ایران دستاوردهای بیشتری در مذاکرات داشته است. بر این اساس، 41 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که ایران بیشتر آن چیزی را که می خواسته از توافق به دست آورده و تنها 14 درصد معتقدند که دستاوردهای آمریکا بیشتر بوده است. در این میان، 23 درصد نیز معتقدند دستاوردهای هر دو طرف با هم برابر بوده، 5 درصد معتقدند هیچ یک از طرفین به آنچه می خواسته نرسیده و 17 درصد نیز درباره این جریان اطمینان ندارند.

از جمله دیگر یافته های این نظرسنجی این است که 61 درصد از پاسخ دهندگان به هیچ وجه اعتمادی به اینکه ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بماند، ندارند. تنها 6 درصد گفته اند که در این زمینه اعتماد زیادی به ایران دارند و 28 درصد نیز اعلام کرده اند که اعتمادشان به ایران اندک است. این عدم اعتماد به ایران در نظرسنجی های پیشین این دانشگاه که در مراحل پایانی مذاکرات هسته ای برگزار شده بود نیز مشاهده می شد.

یکی دیگر از سوالات نظرسنجی مذکور این بوده که افراد پاسخ دهنده تا چه حد اخبار مربوط به توافق هسته ای ایران را دنبال کرده و می کنند. نسبت افرادی که گفته اند اخبار مربوطه را پیگیری می کنند، 88  درصد بوده است. این نسبت در میان جمهوری خواهان 63 درصد، مستقل ها 49 درصد و دموکرات ها 48 درصد بوده است.

اما در بررسی نتایج این نظرسنجی، به جز موضوعی که خود برگزارکنندگان به آن اشاره کرده اند (یعنی باور بیشتر بودن دستاوردهای ایران نسبت به آمریکا) باید یک موضوع دیگر را نیز مورد اشاره قرار داد و آن تأثیر رسانه های عمومی از یک سو و رویکردهای سیاسی حزبی از سوی دیگر بر افکار عمومی است. در شرایطی که بسیاری از رسانه های پرطرفدار آمریکا تحت حمایت مالی ثروتمندان ضد ایرانی این کشور کمپینی را علیه توافق هسته ای ایران به راه انداخته و خواستار عدم تأیید توافق در کنگره هستند، دستیابی به چنین نتایجی دور از انتظار نیست.

در بحث تأثیر سیاستمداران نیز می توان به عدم اطمینان گسترده در میان پاسخ دهندگان دموکرات و روشن نبودن تکلیف آن ها درباره این توافق اشاره کرد که مشخصاً با موضع اکثر نمایندگان دموکرات کنگره که می گویند همچنان مشغول بررسی توافق هستند و درباره آن موضعی اتخاذ نکرده اند، هماهنگی وجود دارد. از سوی دیگر، می توان مشاهده کرد در شرایطی که یک سناتور برجسته دموکرات همچون چاک شومر مخالفت خود را با توافق هسته ای اعلام می کند، عدم اطمینان به ایران و همچنین تقاضای مخالفت کنگره با توافق هسته ای تا چه حد رشد پیدا می کند. 

اما به هر حال، نکته جالب توجه و قابل تأملی که در این نظرسنجی وجود دارد، مشخص شدن این حقیقت است که بخش عمده مخالفان توافق هسته ای، چه در عرصه سیاسی – که از موضع گیری های علنی سیاستمداران مشخص است و چه در عرصه افکار عمومی، دلیل مخالفت خود با توافق را بیشتر بودن دستاوردهای ایران نسبت به آمریکا در مذاکرات هسته ای می دانند. امری که خود می تواند نشان از موفقیت رویکرد ایران در مقاومت و پیگیری دیپلماسی داشته باشد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
آقای برجام، لقب جدید ظریف و مخالفت با وزیر پیشنهادی خارجه نماینده مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت سه چهارم آمریکایی ها با حمله اسراییل به ایران



حمله , برنامه هسته ای , دانشگاه مریلند ,  حمله اسراییل به ایران

 

از هر چهار آمریکایی 3 نفر مخالف حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران است .

بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی کرسی " انور سادات " در دانشگاه مریلند آمریکا از میان 700 شهروند آمریکایی مشخص شد که 75 درصد از آمریکایی ها مخالف حمله اسراییل به ایران هستند و 80 درصد از آنها نیز معتقدند که ایران قادر است حتی در صورت حمله اسراییل تا 5 سال دیگر تاسیسات هسته ای خود را بازسازی کند.

نتایج این نظر سنجی در حالی منتشر می شود که در هفته های گذشته موضوع حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران سوژه ای داغ در رسانه های غربی است و رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته میزبان نخست وزیر اسراییل در کاخ سفید بود.

بر اساس نظر سنجی انجام شده کمتر از نیمی از آمریکایی ها معتقدند که حمله احتمالی به ایران سبب تضعیف حکومت این کشور می شود و تنها 1 نفر از هر 7 آمریکایی معتقد است که واشنگتن باید اسراییل را برای حمله به ایران تشویق کند.

همچنین یافته های این نظر سنجی نشان می دهد که 69 درصد از آمریکایی ها خواهان انجام مذاکره با حکومت ایران بر سر برنامه هسته ای هستند و معتقدند این مذاکرات باید در در گام نخست از ناحیه سازمان های بین المللی همچون ملل متحد صورت پذیرد.

گفتنی است دانشگاه مریلند آمریکایی در سال جاری یک نظر سنجی مشابه را از میان 500 پرسش شونده اسراییلی نیز انجام داده است که بر اساس یافته های آن تنها 19 درصد از اسراییلی ها معتقد بودند که اسراییل چه با حمایت آمریکا و چه بدون حمایت این کشور باید به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند و 42 درصد از اسراییلی ها نیز بر این باور بودند که رژیم تل آویو تنها باید در صورت کسب اجازه و مجوز از آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند و 34 درصد نیز معتقد بودند اسراییل باید به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند.

یافته های این نظر سنجی می تواند نشانه ای باشد از اینکه علی رغم تبلیغات وسیع و گسترده جنگ طلبان آمریکایی و اسراییلی در سطح رسانه ها و بزرگ نمایی تهدید ایران،  اکثریت افکار عمومی در آمریکا و اسراییل مخالف سیاست های جنگ طلبانه  برخی سیاستمداران و نخبگان خود هستند.../عصرایران