اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستاوردهای ایران در داووس



اخبار,اخبار اقتصادی ,داووس

 

روستایی كوچك در ارتفاعات آلپ حالا به بزرگ‌ترین مركز رایزنی مقامات اقتصادی و سیاسی جهان تبدیل شده است.

حالا نام داووس مشهور‌تر از نام اصلی نشستی است كه این دهكده را بر سر زبان‌ها انداخته است. بسیاری اجلاس داووس را می‌شناسند و نام مجمع جهانی اقتصاد را چندان آشنا نمی‌یابند. برخی از این اجلاس به عنوان اجلاسی برای تعیین رهبران آینده زمین نام می‌برند اما هر چه هست، اجلاس داووس در ذات خود، برای گردانندگان و تاثیرگذاران اهمیت ویژه‌ای یافته و موقعیتی فراهم كرده است كه مضرات غیبت در آن با مزایای حضور چندان برابری نكند. آن قدر كه كشورها از غیبت در داووس متضرر می‌شوند از حضور در آن منتفع نخواهند شد.


 میهمان ویژه اجلاس داووس امسال رییس‌جمهور ایران نبود. او كه سال گذشته مذاكرات هسته‌ای ایران و مساله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را محور رایزنی‌های خود قرار داده بود و تلاش كرد با دعوت از اروپایی‌ها و امریكایی‌ها بر دیوار سترگ تحریم تركی بیندازد، امسال كار را به وزیر امور خارجه و رییس دفترش سپرد.

 

ظریف و نهاوندیان؛ ظریف درباره دستور كار خود در اجلاس داووس، هفته گذشته گفت هم من هم آقای كری و هم تعداد دیگری از وزرای خارجه ١+٥ برای شركت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواهیم بود. هنوز برنامه‌ریزی قطعی صورت نگرفته، اما زمان حضور ما در داووس فرصتی هست كه بتوانیم مذاكره كوتاه -نه مذاكره هشت‌ساعته- داشته باشیم.


وی با بیان اینكه در دوران مجمع جهانی اقتصاد همه گرفتار جلسات متعدد، سخنرانی، میزگرد و... هستند، عنوان كرد: بنده هم حداقل در سه میزگرد شركت می‌كنم و البته حضور ما در آنجا خیلی طولانی نیست و همزمانی حضور من با آقای كری مدت كوتاهی است. لذا احتمال اینكه با آقای كری یا با سایر اعضای ١+٥ ملاقات كنم، وجود دارد.


وزیر خارجه در عین حال یادآور شد: الزاما محور همه مذاكرات هسته‌ای نخواهد بود. در داووس در یك جلسه ویژه سوریه شركت خواهم كرد و درباره وضعیت ژئوپولتیك جهانی من و خانم موگرینی صحبت خواهیم كرد. لذا زمینه‌های حضور و مذاكره و گفت‌وگو در اجلاس داووس زیاد است. گفته‌های ظریف نشان می‌دهد هر چند مذاكره‌ای اقتصادی مانند سال قبل در دستور كار نیست اما اگر در سیاست به توفیقی دست یابد اقتصادی كه زیر سایه‌اش نفس می‌كشد با گشایش روبه‌رو خواهد شد.


 تاكنون دو رییس‌جمهور از ایران در این اجلاس شركت كرده‌اند. اولی سیدمحمد خاتمی بود كه یك بار در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در داووس حضور یافت و بار دیگر پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش. دیگری روحانی كه در نخستین سال استقرار دولتش در این نشست حضور یافت. همواره پیام ایران در این نشست‌ها پیام صلح و دوستی بوده است و اعلام رسمی دوری ایران از سلاح‌های هسته‌ای. آیا حضور در داووس برای ایران دستاوردی داشته است؟ بسیاری معتقدند دستاوردهای سیاسی حضور در داووس برای ایران بسیار بیشتر از دستاوردهای اقتصادی كشور بوده است. این وضعیت را بسیاری از شركت‌كنندگان در داووس تجربه كرده‌اند.


تولد، ١٩٧١
مجمع جهانی اقتصاد برای نخستین بار در ژانویه سال ١٩٧١ میلادی و در شهر داووس سوییس متولد شد. در آن سال گروهی از رهبران تجاری تحت نظارت كمیسیون اقتصادی و اتحادیه صنعتی اروپا با یكدیگر دیدار كردند.


كلاوس شواب آلمانی تبار كه بعد از تشكیل این مجمع جهانی به عنوان استاد دانشگاه ژنو در رشته سیاست‌های تجاری مشغول تدریس شد، ریاست این گردهمایی را در این سال‌ها بر عهده دارد.


هر چند در آغاز جلسات داووس بر چگونگی برقراری رابطه اقتصادی كارآمد بین شركت‌های اروپایی و امریكایی متمركز بود اما با گذشت زمان دامنه موضوعات را گسترده‌تر كرد. آنچه در سال ١٩٧٣ میلادی اتفاق افتاد موجب تغییر جهت‌گیری داووس شد و گستره آن را اروپا به تمام جهان افزایش داد. در این سال فروپاشی مكانیزم نرخ تبادل ارز و آغاز جنگ اعراب و اسراییل در فلسطین سبب شد تا مركز توجه اجلاس داووس از حوزه مدیریتی به سمت مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تغییر كند. 

 

با اینكه اجلاس داووس عنوان مجمع جهانی اقتصاد را بر خود نهاده است اما شاهد تحولات سیاسی مهم و تاثیرگذاری در جهان بوده است. مذاكره تشكیل یك كشور یكپارچه آلمان با تلفیق دو كشور آلمان غربی و شرقی، امضای پیش‌نویس تفاهمنامه نوار غزه و توافق صلح تركیه و یونان از فعالیت‌های سیاسی مهم و مشهور در داووس است. حامیان این بنیاد معتقدند مجمع جهانی اقتصاد مكانی ایده‌آل برای گفتمان و مباحثه درباره مهم‌ترین مسائل و مشكلات اقتصادی و اجتماعی زمین است، چرا كه نمایندگان بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی و بانفوذترین نهادهای سیاسی جهان در آن شركت می‌كنند اما منتقدانی سرسخت نیز همواره ماهیت این اجلاس را نشانه می‌گیرند.


به اعتقاد این عده، مجمع جهانی اقتصاد در واقع امر، یك مجمع تجاری است كه مرفه‌ترین تجار به راحتی می‌توانند درباره معاملات خود با یكدیگر به بحث و گفت‌وگو بنشینند و با رهبران سیاسی پرنفوذ جهان لابی كنند از این رو منفعت‌طلبی هدف نخست چنین اجلاسی خواهد بود و نه حل معضلات اقتصادی همچون فقر.


و اما ٢٠١٤
چهل و پنجمین اجلاس داووس در سوییس امروز به كار خود پایان می‌دهد. سوییس، بین‌المللی‌ترین كشور قاره اروپا كه به واسطه مقر ژنو و اجلاس داووس هر ساله شاهد حضور مهم‌ترین مقامات اقتصادی و سیاسی كشورهاست، پذیرای ٢٥٠٠شركت‌كننده بود كه ٣٠٠تن از آنها از سران سیاسی كشورها بودند.

 

چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با شعار «رویكرد جدید جهانی برای حل چالش‌های بین‌المللی» برگزار شد. موضوع نشست نشان‌دهنده تغییرات عمیق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری است كه دنیا بدان وارد شده و این ظرفیت را دارد كه به عصر ادغام اقتصادی و مشاركت بین‌الملل كه از سال ۱۹۸۹ آغاز شده، پایان بخشد. 

 

  براساس گزارش‌های رسمی بیش از ٤٥٠٠ سرباز ارتش سوییس تدابیر امنیتی چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد داووس را در سوییس برعهده دارند. ژان مارك هالتر، فرمانده عملیات حفاظتی داووس اعلام كرد هزینه تدابیر امنیتی این همایش بین‌المللی هشت میلیون فرانك سوییس (٩٠/٧میلیون یورو) است.

 

همه اعضای دولت سوییس نیز در مجمع جهانی اقتصاد داووس شركت می‌كنند و دولت این كشور اعلام كرده كه بیش از ٦٠دیدار دوجانبه با مقامات دیگر كشورهای شركت‌كننده در این همایش برنامه‌ریزی شده است.


«كلاوس شواب»، بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد داووس پیشتر اعلام كرده بود كه سال ٢٠١٥سال سرنوشت ساز برای بشریت خواهد بود و از مهمانان شركت‌كننده در این نشست خواست كه از فرصت برای استحكام اعتماد، همكاری و همبستگی استفاده كنند.
اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای پزشکی ایران (بخش دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای نخستین بار ؛ هیچ کس از ایران به داووس دعوت نشد!



 

برای نخستین بار ؛ هیچ کس از ایران به داووس دعوت نشد!

 

 

برای نخستین بار از مقامات ایران کسی برای شرکت در اجلاس داووس دعوت نشد.به گزارش عصرایران ، اجلاس داووس در سوئیس در حالی امروز آغاز به کار کرد که از مقامات اجرایی و هم چنین چهره های شاخص سیاسی و اقتصادی ایران، بر خلاف سال های گذشته  هیچ نماینده ای برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است!

 

در نشست سالیانه این اجلاس در سال  2011 که به عنوان «ارزش های مشترک برای واقعیت جدید» نامگذاری شده، سران بسیاری از کشورهای صنعتی و هم چنین در حال توسعه و کشورهای موثر در بحران اقتصادی دو سال گذشته در اروپا و امریکا و آسیا دعوت شده اند .

متکی در داووس خاتمی در داووس گفتنی است هر ساله  از ایران وزیر امور خارجه و هم چنین برخی چهره های شاخص کشور برای حضور در اجلاس و هم چنین پانل های تخصصی آن دعوت می شدند .اما مسوولان داووس با استناد به اینکه ایران نقشی در اقتصاد بین الملل و هم چنین بحران های مالی آن یا تلاش برای رفع آن نداشته از دعوت مقامات ایرانی خودداری کردند.

این اجلاس که از امروز در طول چهار روز در سوئیس برگزار می شود از سران کشورهای جهان و متخصصان فعال در تمام بخش های اقتصادی، فرهنگی  و سیاسی دعوت به عمل می آورد.

پیش از این هر ساله علاوه بر دعوت و حضور وزیر امور خارجه ، برخی چهره های ایران هم دعوت به عمل می آمد چنانچه در سال 1386، علاوه بر منوچهر متکی وزیر امور خارجه، محمد خاتمی به عنوان رئیس موسسه گفت و گوی تمدن ها، جواد لاریجانی به عنوان مسئول دفتر کمیته حقوق بشر در قوه قضائیه، باهنر نایب رئیس مجلس و محمد باقر قالیباف دعوت به عمل امده بود.

هم چنین در سال 87 هم از منوچهر متکی و معصومه ابتکار برای حضور در این اجلاس دعوت شد.در سال گذشته هم متکی به عنوان وزیر امور خارجه در این اجلاس حضور داشت .

گفتنی است کشورهای همسایه ایران در منطقه خلیج فارس هر یک چند نماینده دعوت شده در این دوره از اجلاس داووس دارند.../عصرایران