اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دزد تخم‌مرغ را مجازات می‌کنند با افزایش واردات بی‌رویه خودرو برخورد نمی‌کنند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

قاضی‌پور در سوال از وزیر دادگستری مطرح کرد:

دزد تخم‌مرغ را مجازات می‌کنند با افزایش واردات بی‌رویه خودرو برخورد نمی‌کنند 

31‌هزار و 966 خودروی خارجی وارد کشورشده، چرا اسامی این واردکنندگان اعلام نمی‌شود؟

وزیر دادگستری در پاسخ به سؤال نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس گفت: هم اکنون 47 پرونده کسانی که خودرو را با ارز مرجع خریداری و در بازار با ارز آزاد فروختند، در سازمان تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این سؤال قبلا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی شده بود اما به دلیل قانع نشدن قاضی‌پور از پاسخ‌های وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی موکول شد.

خلاصه سؤال بدین شرح است: چرا تعزیرات حکومتی با افزایش بی‌رویه قیمت خودرو برخورد نکرده است؟

وزیر دادگستری با حضور در این جلسه به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و نظارت در اجرای ماده واحده قانون اصلاح تعزیرات حکومتی، ایجاد شده و بر اساس تبصره 2 این قانون، سازمان، تشکیلات و نظارت و بازرسی، صدور حکم و اجرای آن به موجب آئین‌نامه‌هایی است که به تصویب هیئت دولت می‌رسد. وی افزود: رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معاون وزیر دادگستری است و توسط وزیر دادگستری تعیین می‌شود. بختیاری با بیان اینکه صلاحیت‌های سازمان تعزیرات حکومتی در قانون پیش‌بینی و مشخص شده است، تصریح کرد: جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل آمار و قیمت‌ها و بررسی نوسان قیمت‌ها در بازار از وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان وظایف روشن و مشخصی دارد و همچنین وظایف سازمان تعزیرات حکومتی نیز مشخص و روشن است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: در ارتباط با خودروها، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در موضوع پتروشیمی خودروها، پرونده‌هایی را تشکیل داده و به تعزیرات حکومتی فرستاده است، 65 فقره پرونده در تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار گرفته، 56 پرونده رسیدگی شده و در حال اجرا است و 40 فقره به اجرای احکام رفته است.

بختیاری ادامه داد: 47 پرونده خودرو در ارتباط با کسانی که خودرو را با ارز مرجع خریداری و در بازار با ارز آزاد فروختند نیز به سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان شاکی ارجاع شده است که ارزش آن 2 هزار و 272 میلیارد ریال است که ما هم منتظر صدور رأی هستیم و این پرونده‌ها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری حق ورود به این مسئله را دارد، متذکر شد: تدابیر خوب و برنامه‌ زمان‌بندی مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در ادامه این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به بیان توضیحاتی درباره سؤال مذکور پرداخت و تصریح کرد: ما نمایندگان ملت هستیم نه نمایندگان دولت و حامی ملتی هستیم که ولایت‌مدار و همیشه در صحنه و مورد وثوق نظام اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه چرا سازمان تعزیرات حکومتی با وزارت صنعت برخوردی در زمینه افزایش بی‌رویه قیمت خودرو انجام نداده است، گفت: نرخ جدیدی از سوی وزارت صنعت در یک سال اخیر برای قیمت خودرو اعلام نشده، در حالی که تعزیرات حکومتی به یک فروشنده بقال سر یا انتهای کوچه رحم نمی‌کند و به عبارتی دزد تخم‌مرغ را مجازات می‌کند، چرا با افزایش بی‌رویه خودرو برخورد نمی‌کند؟ آیا جریان انحرافی پشت این موضوع قرار دارد؟ چرا سازمان تنظیم مقررات در تعزیرات حکومتی محاکمه نشدند؟

وی اضافه کرد: خدا لعنت کند کسانی را که سود گرانفروشی را به کشور آوردند، آیا لازم نبود تعزیرات حکومتی با دید وسیع به این بازار آشفته اهمیت قائل شود و مو را از ماست بیرون بکشد؟

نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: چرا با خاطیان گرانفروشی دولتی، شبه دولتی، خصوصی و جریان انحرافی برخورد نکردید؟ در انبار خودروسازان، قطعات چندساله و ماهانه وجود دارد و اثر گران شدن خودروهای خارجی روی خودروهای داخلی زیاد است.

قاضی‌پور با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو روی قیمت اجناس داخلی و مواد غذایی نیز تأثیرگذار بوده است، یادآور شد: اگر از روز اول، سازمان تعزیرات حکومتی برخورد جدی در این زمینه انجام می‌داد این اتفاقات نمی‌افتاد. این نماینده مجلس تأکید کرد: در 9 ماهه سال جاری 659 هزار خودروی جدید شماره‌گذاری شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته در حالی که میزان خودروهای شماره‌گذاری شده خارجی نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است و این یعنی تعطیلی کارخانجات داخلی، چراکه با گران شدن خودرو، کارگران بیکار می‌شوند.

قاضی‌پور با بیان اینکه 31 هزار و 966 خودروی خارجی را چه کسانی وارد کشور کرده‌اند، گفت: چرا اسامی این واردکنندگان اعلام نمی‌شود؟ آیا وقت آن نرسیده که دولتی‌ها به مردم آمار درست و صحیح بدهند؟

وزیر دادگستری در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، با بیان اینکه اختلاف ما فقط در یک موضوع است، گفت: مطلب بیان شده توسط آقای قاضی‌پور درست است باید پرسید کدام سازمان باید کالاها را قیمت‌گذاری کند؟ قانون‌گذار سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را مرجع قانونی قیمت‌گذاری تعیین کرده و یکی از مراجعی که می‌تواند شکایت کند سازمان تعزیرات حکومتی است.

وی افزود: تکلیف ما این است که شبانه‌روز به مردم خدمت کنیم، پرونده‌ای که از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی ارسال می‌شود، این سازمان موظف به بررسی آن پرونده است و اگر در این زمینه کوتاهی کند سازمان تعزیرات حکومتی باید پاسخگو باشد و در اینجا با هیچکس مماشات نخواهد شد.

بختیاری همچنین گفت: پرونده کسانی که با ارز مرجع خودرو وارد کرده‌اند و در بازار با ارز آزاد فروختند، تا زمانی که رأی نهایی صادر نشود، حق اطلاع‌رسانی نداریم اما زمانی که رأی برای این افراد صادر شد، به اطلاع مردم می‌رسانیم، پس تفاوت سازمان تعزیرات حکومتی و مراجعی که حق شکایت دارند را مد نظر داشته باشید و بر اساس وظایف قانونی از ما انتظار داشته باشید. وزیر دادگستری گفت: کمترین وظیفه مسئولان این است که شبانه‌روز تلاش کنند تا بتوانند فضای آرامی را در کشور برای مردم همیشه در صحنه فراهم کنند. نادر قاضی‌پور در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، گفت: ارائه آمار دقیق از اسامی شرکت‌ها، انواع خودرو و سایر موضوعات توسط دولت انجام نشده و لازم است بدانیم گرانفروشی خودرو بر قیمت تمام اجناس داخلی تأثیر گذاشته است، ما همیشه طرفدار تولید و حمایت از سرمایه ایرانی هستیم.

قاضی‌پور با طرح این سؤال که چرا با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه افزایش بی‌رویه قیمت خودرو برخورد نشده است، تأکید کرد: چه کسانی و از کدام دستگاه‌ها در این موضوع دخیل بودند؟ مردم ایران اسلامی باید بدانند که رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی چه قدر در زمینه مصرف تولید ملی دغدغه دارند و انتظار ما از وزارت دادگستری بیش از این موضوعات است.

قاضی‌پور ادامه داد: هر فرد ایرانی وقتی یک ماشین ایرانی سوار می‌شود، این امر برای یک خانواده ایرانی اشتغال ایجاد می‌کند و این موضوع مستقیما با اشتغال جوانان ارتباط دارد و ما نگران اشتغال جوانان هستیم، شما قضاوت کنید که آیا گران‌فروشی خودروها روی قیمت سایر اجناس تأثیرگذار بوده یا نه؟

نماینده ارومیه گفت: بنده به شخص آقای بختیاری اهمیت قائلم اما پاسخ‌های آقای وزیر دادگستری تفسیر به رأی بود، آقای وزیر، قانون را به نحو عملکرد زیر مجموعه‌اش تفسیر کرد، به همین دلیل از پاسخ‌های آقای وزیر قانع نشدم و تصمیم با خرد جمعی مجلس است.

پس از عدم اقناع نماینده پرسشگر حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، قانع شدن یا نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیر دادگستری را به رأی گذاشت که وکلای ملت نیز با 121 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از 231 نماینده حاضر در جلسه، پاسخ‌های بختیاری را قانع‌کننده اعلام کردند./مردم سالاری

 


ویدیو مرتبط :
افزایش واردات خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت تخم‌مرغ، نارنگی، سیب‌زمینی و پیاز



 

 

 

تخم مرغ

 

 

فارس: پس از 2 ماه از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها قیمت كالاهای اساسی ثبات نسبی داشته است و افزایش و كاهش‌ها نامحسوس بوده است.

بر اساس اعلام متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراكی در تهران در هفته منتهی به 29 بهمن ماه یعنی دقیقا 2 ماه پس از قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل كاهش قیمت داشته و بقیه اقلام این گروه بدون تغییر بوده است.

در این گروه بهای تخم‌مرغ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و از شانه‌ای 3080 تومان به 4300 تومان رسیده است.

در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت و برنج داخلی درجه یك و درجه دو نیز كاهش داشته است.

در گروه حبوبات قیمت لوبیا چیتی ثابت، قیمت لپه كاهش اندكی داشته و بقیه اقلام این گروه افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت تازه گاو، گوساله و گوشت مرغ افزایش ولی قیمت گوشت گوسفند كاهش اندكی داشته است.

همچنین قیمت روغن‌نباتی مایع در این هفته ثابت بوده است، اما قیمت قند و روغن نباتی افزایش اندكی داشته است.

قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل 11.8 درصد و نسبت به ماه قبل 16.3 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 34.9درصد افزایش قیمت داشته است.

در حالی بانك مركزی قیمت تخم‌مرغ را هر شانه 3900 تومان تا 4300 اعلام می‌كند كه قیمت این كالای اساسی در سطح شهر شانه‌ای 4500 تومان و بیشتر عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش در گروه حبوبات قیمت هر كیلوگرم نخود 2300 تومان، قیمت لپه 2300 تومان، قیمت عدس 2350 تومان، قیمت لوبیا چیتی 2600 تومان، قیمت لوبیای چشم‌بلبلی 2450 تومان، قیمت لوبیا سفید 2250 تومان و قیمت لوبیا قرمز 2800 تومان است و گروه حبوبات نسبت به هفته قبل 0.3 درصد نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

در گروه میوه های تازه سیب زرد لبنانی به قیمت 1900 تومان در سطح شهر و به قیمت 900 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 3.7 درصد و نسبت به ماه قبل 13 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت پرتقال درجه یك در سطح شهر 1700 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 850 تا 1100تومان است كه نسبت به هفته قبل 3 درصد كاهش و نسبت به ماه قبل 10 درصد افزایش داشته است.

قیمت نارنگی در سطح شهر 1650 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 600 تا 900 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 19 درصد و نسبت به ماه قبل 35 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انار در سطح شهر هر كیلوگرم 3000 تومان كه نسبت به هفته قبل 10 درصد و نسبت به ماه قبل 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انگور 1950 تومان در سطح شهر و 900 تومان در میادین میوه و تره بار بوده كه نسبت به هفته قبل 5 درصد و نسبت به ماه قبل 17 درصد رشد قیمت داشته است.

بنابراین گزارش در گروه‌ سبزی‌های تازه با رشد قیمت 5.4 درصدی نسبت به هفته قبل و رشد 64 درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه هستیم.

در هفته مورد مطالعه قیمت هر كیلوگرم خیار با 10درصد افزایش به 1300 تومان، قیمت گوجه فرنگی با 5 درصد افزایش به 850 تومان ، قیمت بادنجان با 5.6 درصد افزایش به 1050 تومان، قیمت كدو سبز با 13.6 درصد افزایش به 920 تومان ، قیمت سیب‌زمینی با 5 درصد افزایش به 850 تومان، قیمت پیاز با 1 درصد افزایش به 1150 تومان، قیمت لوبیا سبز با 3 درصد افزایش به 3100 تومان رسیده است.

گروه سبزی‌های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت گوسفند با استخوان هر كیلوگرم 16850 تومان عرضه شده است كه نسبت به هفته قبل 1.5 درصد كاهش داشته و گوشت گوساله بی‌استخوان با 1 درصد افزایش قیمت به 11950 تومان رسیده است.

همچنین گوشت مرغ با 1درصد افزایش هر كیلوگرم 3300 تومان در سطح شهر و 3050 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

قیمت قند و شكر در هفته مورد مطالعه افزایش و كاهش اندكی داشته است به طوری كه قیمت قند در سطح شهر هر كیلوگرم 1400 تومان و قیمت شكر هر كیلوگرم 1150 تومان عرضه می‌شود.

قیمت بسته 500 گرمی چای خارجی در سطح شهر 5300 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل كاهش اندكی داشته است و قیمت روغن نباتی جامد هر حلب 5 كیلوگرمی در سطح شهر 10هزار و 400 تومان عرضه می‌شود كه تغییر چندانی با قیمت میادین میوه و تره‌بار ندارد و قیمت روغن‌نباتی مایع هر لیتر 1960 تومان عرضه می‌شود كه این كالا نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشته است اما گروه كالایی روغن نباتی نسبت به سال قبل افزایش قیمت 22 درصدی داشته است..../تحلیل:عصرایران