اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در 9 ماهه اول، 94 درصد بودجه اجرایی شد


بیرجند- ایرنا- رییس جمهوری گفت: در 9 ماهه نخست سال جاری 94 درصد بودجه مصوب سال 1393 ، اجرایی و نزدیک به 100 درصد بودجه های عمرانی استان ها در این دوره زمانی عملیاتی شد.

ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار علما، ایثارگران و نخبگان استان خراسان جنوبی که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد افزود: این رقم در سال های گذشته سابقه نداشته است.

وی ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع علما، ایثارگران و نخبگان گفت: ماه ربیع المولود است و روز آغاز این ماه مصادف با روز هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است. حرکتی که آغازش با ایثار و فداکاری همراه بود و تا پایان این راه هم با فداکاری و ایثار به اهداف بلند نائل شد.

وی ادامه داد: برخی آماده اند تا صدایی بشنوند و دعوتی را بپذیرند و به سمت جهاد و فداکاری حرکت کنند،؛ آنها افرادی هستند که خداوند آنها را به ایثار و فداکاری دعوت کرده است.؛ برخی در مسیری حرکت می کنند که ندای حق را می شنوند و پاسخ می دهند و آماده فداکاری می شوند و داوطلبند.

روحانی تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) داوطلب شد که در جایگاه پیامبر (ص) بیارامد و آن حادثه بزرگ را ایجاد کند؛ چه کسی حاضر است در رختخوابی بیارامد که ده ها شمشیر برای حمله به آن نقطه آماده شده است؟ اما علی (ع) با افتخار جای پیامبر (ص) و در رختخواب پیامبر با یک دنیا ایثار و فداکاری آماده جانبازی شد.

وی ادامه داد: همه چیز از آمادگی برای ایثار شروع می شود، اگر ما آماده شدیم برای وطنمان و سرزمین مان ایثار و فداکاری کنیم، آن وقت هجرت از نقطه عادی به اوج توسعه و قدرت امکانپذیر است.

رییس جمهوری افزود: اگر امروز کشور ما دارای استقلال است و اگر امروز ما دارای عزت و عظمت هستیم و ایران جایگاهی ویژه در منطقه دارد از دماء شهدا و مداد علما شروع شده است؛ حرکت جامعه به سمت تلاش و کوشش با بیان و قلم و با ایثار و فداکاری میسر شده است.

روحانی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در طول 16 ماه اخیر اگرچه در حد توانش قدم هایی برای خانواده ایثارگران برداشته اما هیچ تردیدی نیست هر کاری برای این خانواده بزرگ انجام دهیم هدیه ای بسیار کوچک در نزد آنان خواهد بود؛ آنها عزیزترین فرد خانواده را فدای وطن کرده اند؛ خانواده هایی که شهید داده اند، جانباز تقدیم مملکت کردند و خانواده هایی که رزمندگان آنها در برابر توطئه جهانی ایستادند.

روحانی افزود : امروز برای ادامه راه ما نیاز به فداکاری، ایثار، حرکت اندیشمندان، دانشمندان، علما و حضور نخبگان در صحنه توسعه این کشور و جامعه داریم؛ ای کاش می شد همه مطالبات مردم در همه استان ها در زمانی کوتاه جامه عمل می پوشید اما همه می دانیم توان و امکانات کشور محدود است و دولت در چارچوب امکانات برای رفاه جامعه و برای حل مسائل اساسی کشور در سطح استان ها تلاش خواهد کرد اما باید در نظر داشته باشیم که کار اصلی به دست مردم است.

وی گفت: هر استانی پتانسیل ها، ظرفیت ها و محدودیت ها و مشکلاتی دارد؛ استان خراسان جنوبی جزو استان هایی است که پتانسیل های خوبی برای پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه انار، زرشک، زعفران و عناب جزو استعدادهای این استان شناخته شده است گفت: استعداد این استان بالاتر از این حرف هاست؛ استعداد پرورش گیاهان دارویی و بسیاری از محصولاتی که می تواند به عنوان مواد غذایی از این استان به کشورهای دیگر صادر شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: این استان دارای استعدادهای فراوانی در حوزه های کشاورزی و معادن است و جایگاهی استراتژیک در کشور دارد. این استان؛ استانی مرزی است و یکی از کریدورهای اصلی ما برای ترانزیت، کریدور جنوب - شمال است که این استان در مسیر کریدور جنوب- شمال قرار گرفته است.

روحانی افزود: بودجه ای برای مطالعات راه آهن در بودجه سال آینده مشخص کرده ایم که این، آغازی برای اتصال راه آهن است .

وی گفت: از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استعدادهای زیادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که باید از این استعدادها استفاده شود؛ نخبگان باید طراح برنامه های استان باشند؛ معمولا نگاه استان ها به دولت است اما اساس آن باید از نخبگان آن استان شروع شود؛ آنها بهتر می دانند چه ظرفیت هایی در استان خودشان وجود دارد و البته مقامات استان نیز باید مشوق آنها باشند و جلساتی با حضور نخبگان و علما و اندیشمندان و دانشگاهیان تشکیل دهند.

وی افزود: برای آبادانی استان خراسان جنوبی هر تلاشی که می توانیم باید انجام دهیم. در این سفر هم در حدی که در توان دولت بود در جلسات متعدد کارشناسی طرح هایی را مطرح کردیم و مقداری که در توان دولت بود برای انجام در سال های 93 تا 95 دسته بندی کردیم که انشاالله همه این طرح ها اجرایی و عملیاتی می شود اما در عین حال کار اصلی آبادانی استان از طریق جذب سرمایه و کارآفرینان صورت بگیرد.

روحانی تصریح کرد: باید بتوانیم گردشگران و کارآفرینان و سرمایه گذاران را به این استان جذب کنیم و به طور قطع راه توسعه استان با تلاش همگانی میسر می شود.


ویدیو مرتبط :
حدود 31 درصد بودجه 94 از فروش نفت تامین خواهد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی هم رشد اقتصادی 9 ماهه 91 را منفی 5.4 درصد برآورد کرد



بانک مرکزی, رشد اقتصادی درایران,نفت

با انتشار آمارهایی جدید از وضعیت اقتصادی کشور
بانک مرکزی هم رشد اقتصادی 9 ماهه 91 را منفی 5.4 درصد برآورد کرد

بانک مرکزی رشد اقتصادی 9 ماهه سال گذشته را منفی 5.4 درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت را منفی 2.4 درصد محاسبه کرد.

بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی 9 ماهه سال گذشته را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی در 9 ماهه سال گذشته با احتساب نفت 5.4_ و بدون احتساب نفت 2.4_ است.

همچنین نقدینگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20.4 درصد، پول 5.5 درصد، شبه پول 25.7 درصد و سپرده‌های بخش غیر دولتی 22.3 درصد رشد داشته است.

همچنین تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه 502 هزار و 616 میلیارد تومان، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 110 هزار و 114 میلیارد تومان، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی 206 هزار و 829 میلیارد تومان و هزینه مصرفی بخش دولتی 47 هزار و 702 میلیارد تومان بوده است.

رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در سه ماهه سوم سال گذشته 5.9_ درصد، تولید ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت های ثابت سال 76، 3.2_ درصد، رشد بخش نفت 34.1_ درصد، بخش کشاورزی 10.2+ درصد، صنایع و معادن 13.7_ درصد و خدمات 0.6_ درصد، برآورد شده است.

این در حالی است که رشد بخش نفت در سه ماهه دوم 43.1_ درصد، کشاورزی 1.1 درصد، صنایع و معادن 9.7_ درصد و خدمات 1.6_ درصد بوده است./فارس