اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
در کنسرت پورناظری چه گذشت؟
کنسرت - پرفورمنس «تهمورس و ما» با حالوهوای تئاتری و بازی با رنگ و نور در حالی اجرا شد که در مهمترین بخش آن، یعنی صدایی که باید برای مخاطبان گوشنواز باشد، مشکلات عدیدهای داشت.
تهمورس پورناظری که در این کنسرت آهنگسازی، طراحی هنری، خوانندگی و همچنین نوازندگی تار، سهتار، تنبور و دوتار را برعهده داشت، در پردهی نخست، سهتارش را در حالی مینواخت که روی مبلی نشسته بود و یک ظرف میوه در مقابلش بود. دکور این پرده که روایتگر شب بود با وسایلی مانند آباژور، کتابخانه، ساعت ایستاده و صندلی پر شده بود. نوازندگان برای اجرای چهار قطعهی «شب»، «وقتی تو در خوابی»، «طلوع» و «در آستانه» روی صحنه آمدند و در پایان هم گفتوگوی کوتاهی مانند بازیگران تئاتر باهم داشتند و در همین فرصت، چیدمان دکور را کمی تغییر دادند.
در پرده دوم قطعه «سمرقندهار» نواخته شد. پرده سوم نیز که شامل دو بخش «از ارس تا هامون» و «رخس باران» بود، دکوری مشابه پرده نخست داشت با این تفاوت که نوری به رنگ سبز - آبی بر نوازندگان میتابید.
امیرحسین حسنینیا در پرده چهارم و در اجرای قطعه «مطرب خوشنوا» به سماع درآمد، در حالی که نوازنده اصلی این پرده، تهمورس پورناظری بود و با نورپردازی در مرکز توجه قرار گرفته بود.
چراغهای وهمانگیز آویزان و نوازندگان یکدست سفیدپوش در حالی که ابری صحنه را دربرگرفته بود و رنگ آبی ملایمی بر آنها میتابید، پسزمینه پرده پنجم برای اجرای «مردی که نه میگفت» بود. در پایان این کنسرت نیز قطعه موسیقی «بال در بال» با بازی سایهها اجرا شد.
هرچند کنسرت - پرفورمنس «تهمورس و ما» ایده مبتکرانهای داشت، اما ضعفهای متعددی که در اجرای این ایده وجود داشت، سبب شد که تا حدودی زیبایی نوای موسیقی در سایهی صدابرداری نامناسب، خوانندگی نهچندان حرفهای و برخی ناهماهنگیها بین نوازندگان قرار گیرد.
رضا موسوی کارگردان هنری، توماج دانشبهزادی صحنهگردان، رضا حیدری طراح نور، حسین مقدم صدابردار و سیدمصطفی طباطبایینسب دکوراتور، این کنسرت - پرفورمنس بودند. همچنین حسین رضایینیا سازهای کوبهای، تینا جامهگرمی ویلن و پیانو، نگار نوراد ویلنسل، آتنا اشتیاقی ویلنسل و کنترباس، آرین کشیشی گیتارباس و کنترباس، آرشاک ساهاکیان دودوک، کلارینت و سرنا نواختند.
ویدیو مرتبط :
کنسرت همایون شجریان و سهراب پورناظری
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
همه آنچه در کنسرت علیرضا افتخاری گذشت + تصاویر
اخبار فرهنگی - همه آنچه در کنسرت علیرضا افتخاری گذشت + تصاویر
علیرضا افتخاری خواننده موسیقی سنتی ایرانی شب سهشنبه 23 اردیبهشت ماه قطعات جدیدی از آلبوم «پادشاه فصلها» از ساختههای حسین پرنیا و همچنین تصنیفهایی قدیمی از آلبومهای خودش را در کنسرتی در مرکز همایشهای برج میلاد اجرا کرد.
در همان ساعات اولیه صندلی های سالن پر شد و ساعت 21:50 افتخاری و گروهش رو ی صحنه آمدند. وی در ابتدا با قرار گرفتن در جایگاه خود گفت: شاید در مقابل شما فرزانگان، شخصیت کوچک و الکنی چون بنده جایز نباشد دم بر سخن برآورد اما شوق به گونهای است که زمان و مکان و سال و ماه و روز نمیشناسد.
افتخاری درباره اولین تصنیفی که میخواست اجرا کند بدون آنکه نامی از آن ببرد، بیان کرد: همه شما این تصنیف را میشناسید و به آن آگاهی دارید. بزرگان و فرهیختگان ما این تصنیف را اجرا کرده اند و بوی قدیم را دارد. بنده حقیر دوست دارم که همه حاضران این تصنیف را همراهی کنند.
کنسرت علیرضا افتخاری با اولین قطعه درباره ایران آغاز شد و او شعر «ایران ای مرز پرگهر» را اجرا کرد. با شروع نوای سازها و ریتم ابتدایی این قطعه، مردم نیز به افتخار این شعر ایستادند و ایستاده سرود ایران را همراهی کردند.
قطعه بعدی با ریتمی ضربی فضایی شادتر به سالن بخشید و مخاطبان هم به خوبی این قطعه را همراهی کردند که با این مطلع آغاز شد:
«آمد آمد
با دلجویی
گفتا با من
تنها منشین
برخیز و ببین
گلهای خندان صحرایی را
از صحرا دریاب این زیبایی را...»
شعر «بازگشته» از دیگر قطعاتی بود که افتخاری در این شب خواند. این شعر با آهنگسازی علی تجویدی انجام شده بود و شعری از معینی کرمانشاهی داست و علیرضا افتخاری با نام بردن از اسامی این دو گفت که خوب است از هر دو این عزیزان یادی شود.
این شعر اینچنین آغاز شد: امید جانم ز سفر بازآمد/ شکر دهانم ز سفر بازآمد» و همراهی و شوق و شور مخاطبان را با خود به همراه داشت.
در ادامه این شب افتخاری قطعه دیگری خواند و بعد از آن مردم قطعات مورد علاقه خود را از او درخواست کردند. افتخاری هم به درخواست همه مخاطبان با واژه «چشم» پاسخ داد و گفت: اگر حال و حوصلهاش را داشته باشید ما تا صبح اینجا هستیم. ما را از دور خارج نکنید، هر دستوری بفرمایید ما انجام میدهیم و اجرا خواهیم کرد.
وی بعد از این ابتدا بیتی از آهنگ «ای دل اگر عاشقی» را با این مطلع دکلمه کرد: ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش/ بر در دل روز و شب منتظر یار باش» که ابتدا با تکنوازیهای تنبور آغاز شد و بعد با ویولن ادامه یافت.
همچنین قطعه «آتش کاروان» قطعه دیگری بود که در شب کنسرت موسیقی سنتی ایرانی توسط علیرضا افتخاری روی صحنه اجرا شد و مخاطبان را با خود همراه کرد.
بعد از این قطعه، افتخاری و گروهش سراغ آلبوم جدید خود با نام «پادشاه فصلها» رفتند که حسین پرنیا آهنگسازی آن را بر عهده داشت. در ابتدای اجرای قطعه ای از این آلبوم اعضای گروه سازهای خود را کوک میکردند و به دلیل همهمهای که در سالن بوجود آمد پرنیا نوازنده سنتور در گلایهای مطرح کرد: کودک کردن ساز یک فرهنگ است، وقتی سازی کوک میشود همه باید سکوت کنند که در این لحظه افتخاری عنوان کرد من که کوک هستم. اما به دلیل همهمه ای که همچنان در سالن وجود داشت پرنیا بار دیگر از مردم خواست سکوت کنند و گفت: تا نگذارید ارکستر کوک شود من قطعه بعدی را اجرا نخواهم کرد.
با اشاره افتخاری که مردم را به دست زدن برای پرنیا تشویق کرد، سکوت برای کوک کردن سازها آغاز شد و قطعه بعدی اجرا شد.
در این شب همچنین قطعه «بیبی جون» با شعری از احمد شاملو اجرا شد که این شعر هم استقبال مخاطبان را به همراه داشت.
اخبار فرهنگی - مهر