اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در پشت صحنه مذاکرات هسته ای چه خبر است؟



اخبار,اخبار سیاسی , مذاکرات ایران و 5+1

کشورهای منطقه از طریق برخی از اعضای گروه 1+5 در حال اعمال نقطه نظرات خودشان برای تاخیر و یا ندادن امتیاز به ایران هستند. در همین زمینه اسرائیل از طریق فرانسه و عربستان از طریق انگلستان در حال رایزنی و اعمال فشار بر گفتگوها ها می باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولتمردان ما بایستی متوجه رایزنی های پشت صحنه باشند و برای خنثی کردن آنها چاره ای بیاندیشند.

به گزارش تابناک و به نقل از پایگاه اطلاع  رسانی مجمع، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار نوروزی جمعی از اعضای شورای شهر تهران با ایشان، ضمن اشاره به روند مذاکرات ایران با کشورهای 5+1 گفت: پشت اتاق دربسته مذاکرات دو گروه کاملاً فعال هستند ، یکی کشورهای منطقه و دیگری رسانه های جمعی، در نتیجه  دولتمردان ما بایستی متوجه این رایزنی های پشت صحنه باشند و برای خنثی کردن آنها چاره ای بیندیشند.

 وی افزود: کشورهای منطقه از طریق برخی از اعضای گروه 1+5 در حال اعمال نقطه نظرات خودشان برای تاخیر و یا ندادن امتیاز به ایران هستند. در همین زمینه اسرائیل از طریق فرانسه و عربستان از طریق انگلستان در حال رایزنی و اعمال فشار بر گفتگوها ها می باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت : انگلیس و عربستان طی دو سال اخیر به همدیگر نزدیک شده اند و مهمترین همکاری آنها در دخالت در بحرین شروع شد و امروز انگلستان بیش از هر کشور دیگری در تشویق عربستان برای حمله به یمن موثر بوده است.

وی افزود: ظاهراً انگلستان به نتیجه رسیده است تا میراثی را که طی 50 سال پیش در منطقه به آمریکا داده است باردیگر به کمک عربستان آن را از فرزند ناخوانده خود یعنی آمریکا تحویل بگیرد.

ایشان با اشاره تاکید مقام معظم رهبری برای همدلی و همزبانی دولت و ملت، تاکید کرد: در جریان مذاکرات در جبهه ایران اختلافی وجود ندارد و همه مسئولان و جناح های سیاسی روی به نتیجه رسیدن مذاکرات1+5 موافق هستند و حمایت می کنند ولی اختلافات موجود در طرف مقابل که بخشی از آن زیر سر کارشکنی های اسرائل و عربستان است نتیجه گیری را تا امروز به تاخیر انداخته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار امیدواری کرد که تیم مذاکره کننده ایران در مرحله حساس کنونی با دست پری به کشور برگردند.

اخبار سیاسی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
آخرین خبر ها از مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده تشکیل تیم ناظر مجلس بر مذاکرات هسته‌ای



اخبار, تیم ناظر مجلس بر مذاکرات هسته‌ای

 

اخبار سیاسی - پشت پرده تشکیل تیم ناظر مجلس بر مذاکرات هسته‌ای
رد پای کاندیدای شکست خورده انتخابات در درخواست جنجالی مجلس

حقیقت ماجرا را باید در جای دیگر جست چرا که در تمام اقدامات صورت گرفته علیه تیم مذاکره کننده رد پای برخی نمایندگان نزدیک به یک طیف سیاسی خاص و نامزد آن در انتخابات ریاست جمهوری گذشته یعنی مسئول پیشین تیم مذاکره کننده ایران دیده می شود.

 اخیرا محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر از تشکیل تیمی داد که وظیفه نظارت بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با حضور مسئولان ارشد کشور را برعهده دارند و دلیل این تصمیم را اینگونه بیان کرد: «با توجه به نتایج قبلی که در مرحله اول توافقات ژنو داشتیم، مقرر شد که تیم مسئولان(ناظر بر مذاکره کنندگان هسته‌ای) با اضافه شدن ۲ نفر دیگر جزء به جزء مسائل را برای تیم مذاکره‌کننده تعیین کنند. البته دلیل این اقدام این بود که در مرحله اول آنطور که باید و شاید مذاکرات به نفع ما پیش نرفت.»

کوثری تنها نماینده‌ای نبود که در این‌باره به اظهار نظر پرداخت. ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو این کمیسیون، نیز درباره علت تشکیل تیم ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با حضور مسئولان ارشد کشور گفت که این تیم بعد از توافقات ژنو برای بررسی عملکرد و نظارت بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شکل گرفت و ارتباطی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی بهارستان ندارد.

در همین حال محمدرضا حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرده از واقعیت چنین هیاتی برداشت و در گفتگو با پیام نو اظهار داشت که «این یک تصمیم فردی است و بهتر است از خود فردی که چنین طرحی را بیان کرده، جویا شوید».

وی اظهار داشت که «اعلام خبر تشکیل هیات ناظر بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توسط یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی هیچ ربطی به هیات رییسه کمیسیون نداشته و در صحن کمیسیون هم مطرح نشده است. نمی‌دانم این پیشنهاد بر چه اساسی مطرح شده است و از منظر حقوقی اعلام این تصمیم چه حکمی دارد.»

در این میان عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از تشکیل گروه ناظر بر مذاکرات هسته‌ای ابراز بی‌اطلاعی کرد و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز اعلام کرد که هیأت نظارت بر تیم مذاکره کننده که از سوی مجلس مشخص شده بود از طرف وزارت خارجه مورد قبول واقع نشده است.

اما واکنش‌ها به مطرح شدن این مسئله و تشکیل این گروه به داخل مرزهای جمهوری اسلام محدود نشد و «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت. این روزنامه آمریکایی با این گفته که اکثریت مجلس ایران در دست تندروهاست، نوشت: برخی از نمایندگان در ایران طی ماه های اخیر از عملکرد و گزارش های وزیر خارجه ابرار ناخشنودی کرده اند و شاید همین امر یکی از دلایل تشکیل شورای نظارتی است. نقش دقیق شورای نظارت بر تیم هسته ای هنوز روشن و واضح نشده اما طبق گفته برخی رسانه های ایران قرار است این شورا متشکل از یک نماینده از سوی حسن روحانی رئیس جمهور ایران، یک نماینده از سوی قوۀ قضائیه و یک نماینده از سوی سازمان انرژی اتمی و چند نمایندۀ مجلس ایران باشد.

با بالا گرفتن واکنش های موافقان و مخالفان به تشکیل گروه ناظر، اسماعیل کوثری در یک اقدام عجیب مصاحبه منسوب به خود را تا حدود زیادی تکذیب کرد و گفت: بخش‌هایی از مصاحبه مورد تأیید من است و بخش‌هایی را تأیید نمی‌کنم. این موضوع جزو مسائل محرمانه و امنیتی است و من حق بیان جزییات فعالیت این شورا را ندارم. اما در همین حد می‌توانم بگویم که این شورا توسط مسئولان ارشد نظام و با حضور مقامات عالی‌رتبه تشکیل شده و هدف از آن پیگیری احقاق حقوق مردم، نظارت بر عملکرد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، ایجاد وحدت و استحکام بیشتر در تیم مذاکره‌کننده و بالاخره حمایت و مشاوره به اعضای این تیم پیش و پس از انجام گفت‌وگوهای سنگین با طرف‌های خارجی است.

با افزایش تناقض گویی‌ها در این زمینه، سید حسین نقوی در گفتگو با پیام نو، با طرح این ادعا که تشکیل این گروه صرفا کمک به دولت است، گفت: موضوعی که الان مطرح است این است که مجلس و نمایندگان قصد کمک و حمایت از دولت و مذاکرات را دارند، اما این حمایت نیاز دارد که نمایندگان علاوه بر اینکه در جریان مذاکرت هسته‌ای قرار بگیرند ابهام و سوالی برای آنها وجود نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: اینکه مجلس انتظار دارد تیم ناظر تشکیل شود و از سوی نمایندگان فردی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای حضور داشته باشد، صرفا به دلیل این است که می خواهد در جریان ریز مذاکرات هسته ای قرار بگیرد و تعامل میان دولت و مجلس در گرو این مسئله است.

همچنین نقوی در ادامه صحبت‌های خود به انتقاد مجلس نسبت به مذاکرات اشاره کرد و گفت: مجلس معتقد است که در مذاکرات هسته‌ای اشتباهاتی صورت گرفته است که کاملا انتقادات صحیحی از لحاظ فن و کارشناسی است، زیرا در مذاکرات اخیر مشکلاتی وجود داشت که تیم مذاکره کنده آنها را نادیده گرفته‌اند.

اما این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که مذاکرات هسته‌ای تحت نظر مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، پس نظارت مجلس چه لزومی دارد، به این جمله اکتفا کرد که: «مگر شما نماینده دولت یا مقام معظم رهبری هستید؟» و از ادامه گفتگو سر باز زد.

بهرحال در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگر نیت نمایندگان طراح حقیقتا این است که مجلس در جریان مذاکرات هسته ای قرار گیرد باید خاطر نشان کرد که، شورای عالی امنیت ملی هدایت مذاکرات را بر عهده دارد و رئیس قوه مقننه و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز در این جلسات حضور دارند. بنا بر این باید حقیقت ماجرا را در جای دیگر جست چرا که در تمام اقدامات صورت گرفته علیه تیم مذاکره کننده رد پای برخی نمایندگان نزدیک به یک طیف سیاسی خاص و نامزد آن در انتخابات ریاست جمهوری گذشته یعنی مسئول پیشین تیم مذاکره کننده ایران دیده می شود.

اخبار سیاسی - پیام نو