اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در سال ۱۳۸۹ چند روز تعطیلی داریم؟



 

برابر تقویم به دست آمده از مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سال ۱۳۸۹ که از بیست روز دیگر آغاز می‌شود، به مانند سال ۱۳۸۸ دارای تعداد تعطیلی رسمی یکسانی است.

 

تعطیلی سال

 

سال ۱۳۸۹ هجری شمسی ـ که سال «پلنگ» نام دارد ـ دارای بیست روز تعطیلی رسمی در کشور بوده که این تعداد تعطیلی، دقیقا مشابه تعطیلات سال جاری است.

 

بنا بر این گزارش، همچنین در سال ۱۳۸۸، ۵۲ روز جمعه داشتیم که دقیقا همین تعداد جمعه در سال ۱۳۸۹ نیز هست.

 

بنا بر این گزارش، در سال ۱۳۸۹، سه روز پنجشنبه، سه روز شنبه، دو روز یکشنبه، چهار روز دوشنبه، سه روز سه‌شنبه، پنج روز چهارشنبه از روزهای سال، تعطیل رسمی است؛ البته اگر ماه‌های قمری سال آینده بنا بر تقویم به واقعیت بپیوندد.

 

همچنین در سال ۱۳۸۹، سه‌شنبه، پنجم مرداد نیمه شعبان بوده و پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه نیز آغاز ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است؛ البته در تعداد تعطیلی‌های رسمی کشور، تعطیلی عید سعید فطر در نظر گرفته نشده که در صورت ۲۹ یا سی روزه بودن ماه رمضان سال آینده، یک روز به تعطیلی‌های رسمی کشور افزوده می شود و به این ترتیب، سال ۱۳۸۹، دارای ۲۱ روز تعطیل رسمی خواهد بود.

 

در همین زمینه باید گفت: در تقویم سال آینده، آغاز ماه محرم نیز سه‌شنبه، شانزدهم آذر تعیین شده که قطعا با تغییر تعداد روزهای ماه قمری پیش از محرم، اول ماه محرم نیز جابجا خواهد شد؛ اما به هر روی، تغییر ندادن تعداد روزهای ماه قمری چهارشنبه و پنجشنبه (۲۴ و ۲۵ آذر ماه) نیز به عنوان تاسوعا و عاشورای حسینی تعیین شده است. با این حال، با توجه به تعلطیلی‌های رسمی کشور و تعداد جمعه‌های سال آینده، در سال ۱۳۸۹، ۷۷ روز تعطیل خواهد بود.

 

گفتنی است، سال ۱۳۸۹ هجری شمسی، ساعت ۲۱ و ۲ دقیقه و ۱۳ ثانیه روز شنبه، ۲۹ اسفند سال ۱۳۸۸ هجری شمسی، برابر با چهارم ربیع‌الثانی ۱۴۳۱ هجری قمری و بیستم ماه مارس ۲۰۱۰ میلادی تحویل خواهد شد که پیشاپیش «صبح بخیر» برای بینندگان خود و همه ایرانیان جهان، سالی خوش و پربار همراه با سلامتی و پیروزی آرزو می‌کند.


ویدیو مرتبط :
تواشیح جشن نیمه شعبان سال ۱۳۸۹

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۳۰ روز تعطیلی در سال ۹۱



تعطیلات 91,تعداد تعطیلات91,تعداد روزهای تعطیل 91,روزهای تعطیل 91,اخبار

 

۱۳۰ روز تعطیلی در سال ۹۱

اعتدال: هرچند از اول فروردین ماه سال جاری تا 29 اسفند ماه تنها 21 روز تعطیل رسمی وجود دارد اما محاسبه روزهای جمعه و تعطیلات اداری روزهای پنجشنبه و آن چه در روال معمول روزهای بین دو تعطیلی نامبرده می‌شود نشان می‌دهد که میزان تعطیلات اداری سال جاری به نسبت کل روزهای سال بیش از یک سوم روزها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبر، روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه که تعطیل رسمی هستند به ترتیب یکشنبه و دوشنبه‌اند و چون شنبه بین التعطیلین است عملا تعطیل خواهد شد.همچنین یکشنبه و دوشنبه بیست و نهم و سی‌ام مرداد ماه نیز با همین وضعیت مواجهند.

سه‌شنبه دهم بهمن ماه تعطیل رسمی است. چهارشنبه روز کاری و پنجشنبه و جمعه نیز روز تعطیل محاسبه می‌شوند بنابراین در روال اداری کشور روز چهارشنبه نیز تعطیل خواهد بود.

همچنین یکشنبه بیست و دوم بهمن ماه تعطیل رسمی است که روز شنبه قبل از آن بین دو تعطیلی قرار می‌گیرد. امسال سال کبیسه است و اسفند ماه 30 روزه است.

در حالی که بیست و نهم اسفند ماه سه شنبه و روز تعطیل رسمی است و چهارشنبه سی‌ام اسفند ماه بین تعطیلی روز اول فروردین ماه و آخرین روز تعطیل سال است. با احتساب این روزها 130 روز تعطیل در سال 91 وجود دارد که 35 درصد کل 366 روز این سال را تشکیل می‌دهد./اعتدال