اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در دیدار ظریف با نماینده ویژه بان‌کی‌مون چه گذشت؟



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید که نگاه نیروهای فرامنطقه‌ای به عراق یک نگاه راهبردی در چارچوب منطقه است .

به گزارش خبرآنلاین، یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق، بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و آخرین تحولات عراق را مورد بحث و تبادل قرار دادند.

در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان با برشمردن مشکلات موجود در عراق، از جمله اقتصادی و حضور تروریست‌ها در این کشور را از مهمترین آنها برشمرد و اظهار داشت: لازم است همگان هم کشورهای منطقه و هم سازمان ملل کمک کنیم تا راه‌حلی منطقی و عقلانی برای برون رفت از این مشکلات برای مردم عراق فراهم شود.

ظریف با بیان اینکه نگاه نیروهای فرامنطقه‌ای به عراق یک نگاه راهبردی در چارچوب منطقه است و نه نگاهی از دیدگاه دولت و ملت عراق افزود: این نگاه باعث می‌شود تا ملت عراق و نگاه انسان‌دوستانه به مشکلات آنها در حاشیه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش را یکی از مهمترین اولویت‌ها در عراق برشمرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به این روند اعلام کرد.

در این ملاقات آقای یان کوبیش، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق نیز با ارایه گزارشی از روند تحولات جاری در عراق بویژه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی ، اقتصادی و ... به تلاش‌های سازمان ملل در حل این مشکلات اشاره و نقش جمهوری اسلامی ایران را بسیار سازنده خواند.

گفتنی است آقای یان کوبیش پیش از این دیدار، به‌طور جداگانه با دکتر امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

 


ویدیو مرتبط :
دیدار بان کی مون با آرمیتا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در دیدار ظریف و «بان کی مون» چه گذشت؟


دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری ایسنا: دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات دو طرف پیرامون آخرین وضعیت منطقه و تحولات در افغانستان، عراق، تهدید روبه گسترش تروریسم و افراطی گری و روند مذاکرات هسته‌ای گفتگو و تبادل نظر کردند.

دکتر ظریف، دیدگاهها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ ثبات و امنیت منطقه، روابط با همسایگان و روند همکاریها از جمله با دولت جدید عراق را تشریح نمود و خاطر نشان ساخت جمهوری اسلامی ایران متعهد به کمک به تقویت امنیت منطقه بوده و روابط خوب با همسایگان و کمک به بهبود شرایط و مبارزه با افراطی گری و تروریسم را مورد توجه دارد.

دکتر ظریف و بان کی مون همچنین پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای تبادل نظر کردند و وزیر خارجه کشورمان ضمن مرور این گفتگوها و اراده جدی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به راه حل، اظهار داشت: نسبت به حصول توافق خوشبین هستیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکان پذیر است.

دکتر ظریف همچنین در این ملاقات گزارش اخیر دبیرکل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را خلاف روند واقعی و برنامه و اقدامات دولت ایران خواند. ایشان با تشریح جایگاه ایران و تحولات و ویژ‌گیهای مثبت و انحصاری جامعه ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، انتشار گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را مبتنی بر نگرش سیاسی دانست و اظهار داشت: اینکه در منطقه ما ، فقط در مورد کشور ایران گزارش منتشر می‌شود قابل پذیرش نیست و تهیه چنین گزارشهایی تداوم نگاه سیاسی و دوگانه به مسائل حقوق بشر است.

ایشان با اشاره به فوت یک تبعه ایرانی زندانی در فلیپین به اتهام واهی، خواستار توجه این نهاد بین المللی به وضعیت و حقوق اتباع ایرانی و مشکلات و فشارهای تبیعض آمیز و خلاف مقررات بین المللی علیه آنان در نقاط مختلف جهان شد. دکتر ظریف همچنین اضافه کرد، دولت ایران خود را نسبت به ارتقاء و بهبود وضعیت حقوق بشر کاملا مسئول می‌داند و برنامه‌ها و اقدامات در این زمینه را در دستور کار خود دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار ضمن تشریح اقدامات این نهاد در نقاط مختلف و از جمله اوضاع در افغانستان، عراق، لیبی و لبنان و مبارزه با تروریسم و افراطی گری، کمک کشورهای مختلف برای حل مشکلات را بسیار مهم و موثر دانست و در این زمینه تصریح کرد: ایران نقش بسیار موثری دارد و بازیگر مهمی در منطقه است و می‌تواند برای حل مشکلات نقش سازنده‌ای را ایفاء کند و استفاده از ظرفیت ایران باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.