اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در دیدار روحانی با نمایندگان چه گذشت؟



لیست کابینه در روز تحلیف

روحانی: تلاش می کنیم لیست کابینه در روز تحلیف اعلام شود
در دیدار روحانی با نمایندگان چه گذشت؟

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در جلسه امروز خود با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است که تلاش می کند تا لیست کابینه خود را در روز مراسم تحلیف به مجلس ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری ها، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حدود 40 نفر بودند پیش از ظهر امروز با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار حدود 10 نفر از نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود و نحوه تعامل مجلس و دولت پرداختند.
این دیدار حدود یک ساعت و 30 دقیقه به طول انجامیده است و نمایندگان حاضر کسانی بودند که در روند برگزاری انتخابات و زمان ثبت نام هاشمی رفسنجانی و اعلام رد صلاحیت وی، نامه اعتراضی نوشتند که البته رسانه ای نشد.

جزییاتی از دیدار
مهدی سنایی نماینده نهاوند در گفتگویی با مهر توضیحاتی درباره دیدار نمایندگان با رییس جمهور منتخب ارائه کرد.
وی گفت: «در ابتدا چند نفر از نمایندگان مجلس دیدگاه های خود را در زمینه مسائل کشور، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نحوه تعامل دو قوه بیان کردند.»

سنایی افزود: «در این زمینه پیشنهاداتی مطرح و تاکید شد که مجلس آماده همکاری با دولت است و دیدگاه رئیس مجلس و اکثریت نمایندگان بر اساس همکاری با دولت منتخب است.»
بنا به گفته نماینده نهاوند،  دکتر روحانی معتقد است ترکیب رأی کلانشهرها و روستاها نشان می دهد که بیش از 50 درصد مردم در شهر و روستا یک گفتمان را انتخاب و عقلانیت و اعتدال را برای مدیریت کشور ترجیح دادند.

سنایی گفت: «دکتر روحانی پیگیری قول های داده شده در روند برگزاری انتخابات را تکلیف شرعی و قانونی می‌داند و تاکید کرد اجرای بسیاری از وعده ها و راه حل مشکلات تنها در قوه مجریه نیست، بلکه نیاز به مساعدت دیگر قوا نیز دارد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور منتخب صحبتی از ارائه از لیست کابینه خود کرد، گفت: «آقای روحانی گفت تلاشم بر این است تا روز تحلیف لیست معرفی کابینه را به همراه برنامه به مجلس ارائه دهم، نمایندگان مجلس هم در هفته پیش رو اگر نقطه نظراتی درباره برنامه و کابینه دارند، ارائه دهند.»

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان نیز جزییاتی از این دیدار را بیان کرد. جلیلی در گفت و گو با ایسنا گفت: «یکی از دغدغه‌هایی که ایشان در این دیدار مطرح کردند همکاری مجلس با دولت بود تا مشکلاتی که در قانون بودجه سال 92 وجود دارد حل شود و با توجه به تاخیر دولت برای اجرای قانون، مجلس کمک کند که قانون به شکل واقع‌بینانه‌ای اصلاح شود.»
وی افزود: «نمایندگان نیز اذعان داشتند که قانون بودجه 92 نیاز به بازنگری دارد.»

جلیلی با اشاره به تاکید نمایندگان برای تعامل بین دولت و مجلس، افزود: «نمایندگان در این دیدار گسترده‌شدن تعامل دو قوه را به نفع هر دو بخش دانستند و گفتند که این کمک می‌کند تا اهداف و برنامه‌های مورد نظر دولت با مشارکت جمعی و کمترین اصطحکاک و هزینه تحقق یابد که آقای روحانی هم این دغدغه را قبول داشتند.»

علی مطهری، رمضانعلی سبحانی فرد، علی محمد احمدی، غلامرضا تاجگردون و بهروز نعمتی نمایندگان تهران، سبزوار، دهلران، گچساران و اسدآباد از جمله نمایندگانی بودند که در آغاز این دیدار طی سخنانی نقطه نظرات خود را در مورد تعامل دو قوه مطرح کردند.

حسن روحانی در ابتدای ماه مبارک رمضان نیز در ضیافت افطاری مجلس شورای اسلامی حضور یافت. او برای اولین بار پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد و به بیان نقطه تظرات خود پرداخت.
سخنان روحانی در آن جلسه و انتقادات وی از وضعیت اقتصادی کشور واکنش هایی را برانگیخته است./فرارو

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
مناظره نمایندگان روحانی و جلیلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در دیدار احمدی‌نژاد با نمایندگان چه گذشت؟



احمدی‌نژاد,عکس احمدی‌نژاد,دیدار احمدی‌نژاد با نمایندگان

«دیدار شبانه با رئیس‌جمهور برگزار می‌شود یا نمی‌شود؟» این سوالی بود که از ظهر دیروز در راهروهای مجلس و سایت‌های خبری متعدد دیده می‌شد.
صبح دیروز در حالی كه برخی نمایندگان با تذكرات پیاپی‌اشان نسبت به برگزاری نشست مشتركی با دولت بدون هماهنگی با هیات رئیسه اعتراض می‌كردند {اینجا و اینجا} یكی از مدیركل‌های دولتی با خانه ملت مصاحبه كرد و از لغو این نشست خبر داد. {اینجا} ماجرا از این قرار بود كه جمعی از نمایندگان مخالف طرح سوال از رئیس‌جمهور به دولتمردان پیشنهاد داده بودند تا با برگزاری نشستی به تلطیف فضای دو قوه بپردازند. معاون پارلمانی رئیس جمهور هم كه چنین نشستی را برنامه ریزی كرده بود در دعوت نامه نمایندگان كه در كازیه‌هایشان توزیع شده بود؛ آن را به درخواست نمایندگان خوانده بود.
بالاخره این نشست شب گذشته پس از نماز مغرب و عشا با حضور محمود احمدی‌نژاد با جمعی از معاونین و اعضای تیم اقتصادی‌اش برگزار شد و خبرگزاری ایرنا از حضور 100 نماینده در آن خبر داد. ایسنا هم این دیدار را «سه ساعته» خواند. محمدرضا میرتاج الدینی در گفت وگو با ایرنا از رضایت نمایندگان از برگزاری این نشست خبر داد. تا آنجا كه حتی نمایندگان حاضر در این نشست خواستار جلسات متداول و رسمی دولت و مجلس در راستای تفاهم و هم اندیشی بیشتر ماهانه شده‌اند. این در حالی است كه در 7 سال گذشته بارها و بارها نمایندگان مجالس هفتم، هشتم و نهم چنین درخواستی را مطرح كرده‌اند اما عملا با فاصله زمانی‌های مطول و هربار كه اختلاف ظری بین دو قوه بروز یافته، برگزار شده است.
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ساعت 15 دقیقه بامداد مشروح سخنان محمود احمدی‌نژاد در این دیدار را منتشر كرد. در عكس‌های منتشره در این پایگاه، نمایندگانی چون جواد كریمی قدوسی، رضا آشتیانی، علی اكبر ناصری و مهدی هاشمی در این نشست از سوی مجلسیان سخنرانی كرده و رئیس جمهور هم با لبخند در جمع وزرای نفت و صنعت و معاون نیروی انسانی خود به آنها پاسخ داده است.
او در این نشست از اعمال سخت‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت ایران از سوی دشمن سخن گفته و با بیان اینكه در مقابل اقدامات دشمنان دو راه تسلیم و ایستادگی و مقاومت وجود دارد، ادامه داد: دولت راه ایستادگی و امام حسین(ع) را انتخاب کرده و دنبال آن است که با تدبیر و درایت فشارهای دشمنان را بی تاثیر و خنثی کند. باور عمیق دارم که با همدلی و همکاری می‌توانیم تحریم‌های دشمنان را به یک عنصر مثبت در اقتصاد کشورمان تبدیل کنیم و باید کاری کنیم که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کارایی خود را به طور کامل از دست بدهد و این شدنی است.
رئیس جمهور هشداری هم به نمایندگان داد و آن اینكه «باید مراقبت داشت که بخاطر برخی مطامع شخصی و گروهی، نگاه و توجه مردم از توطئه و فشار دشمن به سایر موضوعات منحرف نشود چرا که اگر علت اصلی مشکلات به مردم گفته شود بدون تردید مردم با اتخاذ رفتار مناسب و تقویت روحیه شجاعت و ایمان و وحدت در خود، می‌توانند دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارند.»
وی معوقات بانکی و شبکه دلالان را از جمله عوامل مشکلات اقتصادی در کشور دانست و گفت: برغم وجود این مشکلات، معتقدم با تدبیر، همدلی و همکاری یکدیگر می‌توانیم نه تنها این مشکلات را برطرف کنیم بلکه باعث رونق و شکوفایی روزافزون اقتصادی در کشور باشیم. بدیهی است اگر چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند برای انجام امور اجرایی تصمیم‌گیری و اعمال نظر کنند، بدون تردید نمی‌توان بدرستی مدیریت کرده و نتیجه مطلوب گرفت.
احمدی‌نژاد كه می‌گفت جانش را فدای انقلاب و ارزش‌های الهی می‌كند و اجازه نمی‌دهد بخاطر مطامع سیاسی و قدرت و ثروت‌اندوزی صدمه‌ای به اصول و آرمان‌های انقلاب وارد شود؛ خطاب به نمایندگان گفت: در شرایط کنونی کشور، باید کاری کنیم که داغی بر دل دشمنان گذاشته شود که وقتی بخواهند علیه ملت ایران حرف بزنند قادر به آن نباشند و به فضل الهی این کار را خواهیم کرد.
او كه به گفته نمایندگان هفته‌های گذشته در بخشنامه‌ای وزرا و اعضای دولتش را از همكاری با اهالی پارلمان منع كرده بود، در این دیدار از موضعی دیگر سخن گفت و اظهار داشت: دولت بدون مجلس و مجلس بدون دولت معنا ندارد و دولت خود را همراه و دوست نمایندگان و بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی می‌داند.
وی بی‌آنكه درباره بخش نامه مذكورهد یا به قول یكی از نمایندگان، آن را لغو كند، از تلاش عده‌ای تلاش سخن گفت كه با خبررسانی‌های ناجوانمردانه و دروغ‌پراکنی، القائاتی علیه دولت انجام می‌دهند اما بی‌تردید! اما از چنین اقداماتی سودی نخواهند برد و دولت و مجلس با هم و در کنار یکدیگر از موانع و فشارهای دشمنان عبور خواهند کرد.
توسل به امام حسین و شرح بخشی از وقایع عاشورا بخشی از سخنان رئیس جمهور را تشكیل می‌داد كه به قرائت این شعر به عنوان  «استغاثه به درگاه امام عصر (عج)» ختم شد: ناله خفته در گلو، کاری بکن/ سینه پر درد است فریادی بکن/ کار رسمان و دو دست مرتضی / رد گل‌ میخی به پهلوی ضحی/ دیو و دد بر منبر و محراب شد / زهر نامردی درون آب شد/ شد جوانمردی به نامردی اسیر / تخت پور مصطفی آماج تیر/ رأس فرزندان مصباح الهدی / اختر رخشنده بر سرنیزه‌ها/ شیر پنجم مانده از اهل کسا / سر برآورد از زمین کربلا/ جای پیغمبر ولی سفیان و جهل / کشتن یاران حق آسان و سهل / این حدیث جاری و زخم دل است / قصۀ پیکار حق و باطل است/ ای خدا دنیا پر از بیداد شد / طاقت یاران مولا طاق شد / کشتی نوح است بر گل مانده است / چشم‌ها بر مهر آخر مانده است/  گو بیا آرام جان کاری بکن / سینه پر دَرد است فریادی بکن.
تعابیر نمایدگان از سخنان رئیس‌جمهور؛ استقبال احمدی‌نژاد از حضور در جلسه پاسخ به سوال در مجلس
فارغ از انتشار سخنان رئیس جمهور، خبرگزاری‌ها در قالب گفت‌وگوهایی با نمایندگان حاضر در این نشست، از ابعاد دیگر مواضع احمدی‌نژاد پرده برداشتند كه در ادامه به آنها اشاره می‌شود. مهمترین نكته مغفول در خبر پایگاه ریاست جمهوری، واكنش احمدی‌نژاد به موضوع سوال از وی در مجلس بود كه نمایندگان از آن سخن گفتند:
بهرام بیرانوند نماینده مرودشت در گفت‌وگو با ایسنا: صحبت‌های رییس‌جمهور درباره‌ی این بود که دولت در حال تدبیر برای حل مشکلات اقتصادی است و بر همین اساس ایشان خواستار همدلی دولت و مجلس در جهت حل مشکلات شدند. شاه بیت کلام رییس‌جمهور این بود که مسوولین باید کاری کنند که در روزهای سخت در کنار مردم قرار گیرند. در مورد سوال از رییس‌جمهور نیز در این جلسه بحث‌هایی شد که با توجه به این‌که سوال حق نمایندگان است، ایشان بر همین اساس در مجلس برای پاسخگویی به سوال نمایندگان حضور می‌یابند.
حسین طلا نماینده تهران در گفت‌وگو با فارس: نگرانی‌هایی درباره این که حضور رئیس جمهور سبب وارد شدن ضرباتی به بحث وحدت شود، مطرح شد که رییس جمهور هم تأکید کرد که چنین فضایی به هیچ عنوان ایجاد نمی‌شود و با حضور من در مجلس وحدت خدشه‌دار نمی‌شود.... /khabaronline.ir