اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در دیدار جان کری و سعود فیصل در وین چه گذشت؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,یدار جان کری و سعود فیصل

 

 اخبار سیاست خارجی  - روزنامه روسی وستی کافکازا:
در دیدار جان کری و سعود فیصل در وین چه گذشت؟/مهلت شش ماهه آمریکا به عربستان برای حل و فصل مشکلات با ایران

سعودی ها پافشاری می کردند که امریکا در لغو تحریم های اعمالی علیه ایران تعجیلی نشان ندهد. و ظاهرا، امریکایی ها این شش ماه را برای عربستان سعودی مهلت تعیین کرده اند تا این کشور، کشمکش ها و اختلاف نظرات خود با ایران را حل و فصل کند».

روزنامه روسی وستی کافکازا نوشت: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، براساس نتایج حاصل از دور نخست مذاکرات مرحله ای ایران و «گروه 1+5» اعلام کرد که تهران قصد ندارد روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن را از سر گیرد: طرفین فقط در جریان مذاکرات با «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی، برنامه هسته ای ایران را بحث و بررسی می کنند.

به گزارش تیک ، در دور پیشین مذاکرات که در روز 24 ماه نوامبر به پایان رسید، طرفین موفق نشدند به طور اساسی، به قرارداد نهائی دست یابند. این بار، مذاکره کنندگان امیدوارند که در نهایت، چارچوب سیاسی حل و فصل آینده مشخص و تا 30 ماه ژوئیه سال 2015 میلادی نیز توافقنامه جامع امضا شود.

در این میان، الکساندر کوزنتسوف، معاون رئیس انستیتوی پیش بینی ها و حل و فصل سیاسی، خاطر نشان می کند که به درازا انجامیدن مذاکرات، باعث توسعه امکانات غرب برای اعمال فشار بر ایران می شود.

کوزنتسوف با اشاره بر این که امریکا از سوی متحدان خود در خاور نزدیک – اسرائیل و عربستان سعودی – تحت فشار قرار دارد، اعلام کرد: «تا پایان سال، توافقنامه نهائی حاصل نخواهد شد».

کوزنتسوف گفت: «خبرهای رسیده حاکی از آن اند که در زمان برگزاری دور پیشین مذاکرات در وین در ماه نوامبر، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به آنجا سفر کرده بود.

 

وی برای 4 ساعت در وین حضور داشت و از فرودگاه نیز خارج نشد و در آنجا، مستقیما با جان کری مذاکره کرد. هنوز، برای ما مشخص نشده که آنان در چه خصوص گفتگو کرده اند، اما از قرائن چنین برمی آید که از مساله هسته ای ایران سخن در میان بوده است و سعودی ها پافشاری می کردند که امریکا در لغو تحریم های اعمالی علیه ایران تعجیلی نشان ندهد. و ظاهرا، امریکایی ها این شش ماه را برای عربستان سعودی مهلت تعیین کرده اند تا این کشور، کشمکش ها و اختلاف نظرات خود با ایران را حل و فصل کند».

به گفته وی، ایران نهایت سازش را از خود نشان داده است و نشان دادن سازش بیش از این، به معنای محدود شدن حق این کشور خواهد بود: «اینک، وضعیتی پیش آمده که طی آن اقتصاد ایران به نوعی و به طور فزاینده ای، در گرو روند مذاکرات قرار می گیرد. غرب با درگیر کردن ایران در روند مذاکرات، نفوذ بیشتری پیدا می کند – از جمله، در تصمیم گیری های کابینه حسن روحانی در خصوص مسائل اقتصادی، آزاد سازی دارایی های ایران که بخش اعظم آن بلوکه شده است و صادرات نفتی این کشور».

در این میان، کاهش نرخ جهانی نفت نیز به اقتصاد ایران ضربه جدی وارد کرده است. کوزنتسوف در ادامه گفت: «ایران در دوره ای، مجبور شد به خاطر اعمال تحریم ها، صادرات نفتی خود را تا 30 درصد کاهش دهد و اما، نرخ ایده آل و سودمند برای ایران، که در سایه آن، دولت ایران قادر خواهد بود تعهدات اجتماعی خود را به نحو احسن اجرا کند – 135 دلار در ازای هر بشکه است. و در حال حاضر، ما هر بشکه نفت را 60 دلار به فروش می رسانیم. این امر تاثیر بسیار منفی داشته است و حتی باعث گرانی نرخ نان در تهران شده است.».

وی پیش بینی می کند که مساله هسته ای ایران تا پایان ژوئیه سال آینده حل و فصل خواهد شد، اما مساله این است که چه نوع صلحی برقرار خواهد شد، و در آینده، در میان ایران و امریکا – هم در منطقه خاور نزدیک و هم در سطح دو جانبه و هم در قبال روسیه و منطقه کشورهای مشترک المنافع – چه نوع رابطه ای برقرار خواهد شد.

 

«نزدیکی اقتصادی ایران و روسیه که در اوایل سال 2014 میلادی اعلام شد – معامله نفتی بزرگ – همچنان در جا می زند. مشخص نیست که این معامله چگونه اجرا خواهد شد و توسعه خواهد یافت. گاهی اوقات، این تصور پیش می آید که این معامله هرگز انجام نخواهد شد که بدون تردید، باید در خصوص آن هشدار داد.

 

 اخبار سیاست  خار جی  - تیک


ویدیو مرتبط :
در دیدار کری و جعفری چه گذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در دیدار ظریف با جان کری چه گذشت؟


یك مقام آمریكایی در پایان دیدار ظریف و كری در نیویورك گفت: دو وزیر خارجه درباره تهدید داعش صحبت كردند و توافق كردند در صورت نیاز دیدارهای بیشتری در طول هفته داشته باشند.

خبرگزاری مهر: یك مقام ارشد آمریكایی شب گذشته پس از دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریكا در نیویورك گفت:امروز در هتل والدرف استوریا آقای جان کری وزیر خارجه ایالات متحده با  همتای خود اقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

وی افزود:این دیدار بیش از یک ساعت دوام داشت.  در مرحله اول دیدار فقط بین آقایان کری و ظریف بود و بعدا  از طرف آمریکایی آقا ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه و خانم شرمان معاون سیاسی وزارت امور خارجه و از طرف ایرانی آقای سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وآقای مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شدند.

این مقام آمریكایی تصریح كرد:آنها وضعیت مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک تحت رهبری اتحادیه اروپا را مرور کردند.

وی ادامه داد پیشرفت حاصله و هم کار باقی مانده را مورد بحث قرار دادند.   کری اظهار نظر کرد که هفته آینده فرصتی برای حصول پیشرفت بیشتر است و تاکید کرد که این  قصد طرف ما است.

این مقام آمریكایی ادامه داد:   خارج از موضوع هسته ای آنها درباره تهدید گروه داعش صحبت کردند.  با نگاه به آینده هم وزیرکری و هم وزیر ظریف به دیدارهای بیتشردر این هفته در صورت نیاز توافق کردند.