اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در دیدار آمانو با سعید حلیلی چه گذشت؟



در دیدار آمانو با سعید حلیلی چه گذشت؟

مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان و مذاكره‌كننده ارشد ایران با 1+5 دیدار كرد.

به گزارش ایسنا، یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد روز دوشنبه در سفری یك روزه وارد تهران شد.

 

آمانو در اولین دیدارش با مقامات كشورمان صبح روز دوشنبه با فریدون عباسی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار كرد.

در این دیدار فریدون عباسی با مروری بر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه‌های مختلف و كاربردهای انرژی هسته‌‌یی در زمینه كشاورزی، پزشكی و صنعت بر لزوم همكاری موثرتر آژانس تاكید كرد.

 

مدیر كل آژانس نیز اطمینان داد كه آژانس بیش از گذشته همكاری در زمینه‌های مختلف را گسترش خواهد داد.

 

وی با تاكید بر اینكه آژانس تنها بازرس نیست، اظهار داشت: ما فعالیت‌های وسیعی در حوزه‌های مبارزه با سرطان، امنیت غذایی و تامین نیاز آب و دیگر كاربردهای انرژی هسته‌‌یی داریم.

 

همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوها مشكلات موجود صریحاً مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی برای رفع ابهامات و گسترش همكاری‌ها ارائه شد.

هرمان ناكارتس، معاون امور پادمانی آژانس و رافائل ماریانو گروسی، دستیار ویژه آمانو وی را در این دیدار همراهی می‌كردند.

 

سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، معاون امور بین‌الملل و توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی و مشاور ریاست سازمان در امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مذاكرات حضور داشتند.

یوكیا آمانو قبل از سوار شدن به هواپیما برای حركت به سمت تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت كه "هیچ چیز حتمی نیست، اما من هم چنان مثبت هستم و با روحیه‌ای سازنده به آنجا (تهران) می‌روم."

 

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به مذاكرات انجام گرفته میان ایران و آژانس كه هفته گذشته در وین برگزار شد، اظهار كرد: "پیشرفت خوبی در دوره‌های اخیر مذاكرات میان ایران و آژانس حاصل شد. بنابراین فكر می‌كنم كه اكنون زمان مناسبی برای بازدید از ایران است و من با مقامات عالی رتبه ایرانی گفت‌وگوهای مستقیمی خواهم داشت.".

 

هرمان ناكارتس، معاون امور پادمانی و بازرس ارشد آژانس و رافائل ماریانو گروسی، مرد شماره دو آژانس در این سفر آمانو را همراهی می‌كنند.

همچنین خبرگزاری رویترز از وین به نقل از آمانو پیش از سفر به تهران گزارش داد: واقعا فكر می‌كنم اكنون زمان مناسبی برای رسیدن به یك توافق است. هیچ چیز قطعی نیست، اما من همچنان نگاه مثبتی دارم.

سفر آمانو به تهران قبل از مذاكرات ایران و 1+5 كه سوم خرداد در بغداد برگزار می‌شود انجام می‌گیرد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
دیدار دکتر ظریف و آمانو در نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در دیدار روحانی با آمانو چه گذشت؟ / صالحی: آژانس 5 خواسته دیگر مطرح کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,دیدار روحانی و آمانو

 

اخبار سیاست خارجی - روحانی در دیدار با آمانو: ایران در مذاکره و همکاری برمبنای حقوق خود جدی است/توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

رییس جمهوری در دیدار یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر این که آژانس باید نقش مؤثرتری در حل و فصل موضوع هسته ای ایران برعهده گیرد، گفت: توان موشکی ایران به هیچ عنوان و در هیچ رده ای قابل مذاکره نیست.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در این دیدار افزود: تهران در مذاکرات خود با کشورهای 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی جدی است و چیزی بیش از حق خود از جمله غنی سازی برای اهداف صلح آمیز نمی خواهد.

وی همچنین اظهار داشت: طی 12 سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور منظم از تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران بازدید و بارها اعلام کرده که برنامه اتمی ایران هیچ گاه از مسیر صلح آمیز منحرف نشده است.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد که با روشن شدن برخی ابهامات غیر واقعی درباره فعالیت های هسته ای ایران، نام خوبی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهادی بی طرف که در شناختن حق کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای نقش مثبت و بدون تمایز ایفا می کند، باقی بماند.

روحانی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس اصول و چارچوب های بین المللی به دنبال همکاری فنی، حقوقی و شفاف با آژانس بوده است، گفت: ایران در مسیر توسعه نیازمند فناوری های نوین از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای است و براساس تصمیم ملت و نیز نظر مجلس شورای اسلامی در جهت استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در حوزه برق، پزشکی، کشاورزی و صنعتی حرکت خواهد کرد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر شفافیت، تسهیلات لازم را برای نظارت بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای فراهم کرده است.

رییس جمهوری افزود: ما تنها نظارت های قانونی آژانس بین المللی انرژی اتمی را می پذیریم که در چارچوب معاهده ان. پی. تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای در حال توسعه تمام خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در صورت دستیابی به توافق نهایی با 1+5 در چارچوب برنامه اقدام مشترک ژنو، ایران در حد مورد نیاز خود به غنی سازی در داخل کشور ادامه خواهد داد و طرف مقابل نیز باید تحریم های دو جانبه و چندجانبه و بین المللی را بر دارد.

وی ادامه داد: ما هیچ ابایی از همکاری در جهت رفع ابهامات نداریم، چرا که به لحاظ اخلاقی و در چهارچوب مذهبی و فتوای رهبر معظم انقلاب، در دکترین دفاعی ایران به هیچ وجه استفاده از سلاح های کشتار جمعی جایی ندارد.

رییس جمهوری تاکید کرد: بدون تردید دستیابی به توافق جامع می تواند بازی برد - برد برای طرفین باشد و به صلح و ثبات بیشتر در منطقه و جهان و ارتباط بیشتر و موثرتر ایران با جهان کمک کند.

روحانی با تشریح مذاکرات و روند همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 2002 میلادی تاکنون تصریح کرد: معتقدم در صورتی که عزم و اراده جدی برای حل و فصل موضوع و دستیابی به توافق وجود داشته باشد، در مدت کمتر از یک سال می توان به نتیجه نهایی با آژانس دست یافت و امروز نیز ایران مصمم به دستیابی به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است.

وی از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست با توجه به مذاکرات این نهاد با مسوولان ایرانی، نسبت به انتشار گزارش های نوبه ای از روند پیشرفت گام به گام و رو به جلو اقدام کند.

**قدردانی آژانس از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در موضوع هسته ای
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت پرونده هسته ای ایران در آژانس گفت: از ابتدای تصدی مسوولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره سعی کردم منصفانه عمل کنم و شرایط و قوانین را برای همه کشورها یکسان در نظر بگیرم.

وی با تاکید بر این که روند پیشرفت مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بویژه در یک سال گذشته کاملاً مثبت و رو به جلو بوده است، اظهارامیدواری کرد در چارچوب تفاهم نامه همکاری که میان طرفین به امضاء رسیده بتوان هر چه سریع تر ابهامات به جا مانده از گذشته و حال را برطرف کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: آژانس از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در موضوع هسته ای قدردانی و تلاش می کند تا از این فرصت برای دستیابی به یک الگوی همکاری ارزشمند، استفاده کند.

آمانو با تاکید بر این که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از طولانی شدن فرآیند مذاکرات ناخرسند است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری نزدیک مسایل در یک برنامه زمانی معقول حل شود.

 

----------------------------------------


صالحی: آژانس 5 خواسته دیگر مطرح کرد

وی اظهار کرد: در بخش سوم همکاری‌ها، آژانس 5 خواسته‌ی دیگر را مطرح کرد که برخی از آن‌ها در چارچوب تفاهم با 1+5 است که اقداماتی برای انجام آن‌ها نیز انجام گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی از گفت‌وگو با مدیرکل آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران عصر یک‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس گفت: در این دیدار درباره چاشنی‌های انفجاری صحبت کردیم و امیدواریم آمانو گامی را در جهت بسته شدن این موضوع بردارد. اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد.

او ادامه داد: ایران و آژانس در چارچوب تفاهم مشترک همکاری‌هایی را در 13 گام تاکنون انجام داده‌اند و در آخرین گام قرار شد همکاری‌های دیگری را داشته باشیم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

صالحی گفت: نتایج 13 گام اولیه به طور مثبت در گزارش‌های مدیر کل منعکس شده است.

وی اظهار کرد: در بخش سوم همکاری‌ها، آژانس 5 خواسته‌ی دیگر را مطرح کرد که برخی از آن‌ها در چارچوب تفاهم با 1+5 است که اقداماتی برای انجام آن‌ها نیز انجام گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با آمانو امروز درباره‌ی چاشنی‌های انفجاری صحبت کردیم و خوشبختانه تمام سوالات درباره‌ی چاشنی‌های انفجاری را دوستان ما پاسخ دادند و امیدواریم درباره‌ی چاشنی‌های انفجاری آمانو قدم بلندی را در جهت این موضوع که تقریبا درحال بسته شدن است بردارد.

او تصریح کرد: به ایشان گفتیم که اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی ان‌شاءالله آسان‌تر خواهد بود.

اخبار سیاست خارجی - پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری , ایسنا