اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در خیابان وال استریت چه خبر است؟



 

 

در خیابان وال استریت چه خبر است؟

 

چامسکی از چرایی اعتراضات در نیویورک می گوید؛

در خیابان وال استریت چه خبر است؟

چامسکی در خصوص اعتراضات در وال استریت گفت: تداوم دور باطلی از موضوعات اجتماعی باعث شده است تا زمان اعتراضات در آمریکا فرا برسد.

به نقل از راشا تودی ، نوام چامسکی، سیاستمدار، محقق، زبانشناس، نویسنده و استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا در گفتگو با این شبکه در واکنش به اعتراضات اخیر در نیویورک علیه وال استریت، گفت :اعتراضات علیه وال استریت در اصل اعتراضاتی است علیه موسسات مالی؛ بانک ها بزرگتر شده اند،سود موسسات اقتصادی بیشتر شده است و از سوی دیگر نرخ بیکاری در حد رکود اقتصادی رسیده است؛ اعتراض این افراد به سیاست های مالی مثل مالیات و قواعد اداره شرکت هاست که با ایجاد و تداوم یک دور باطل در امور باعث بدتر شدن اوضاع شده است.

وی افزود: فقر جدی مردم و از سوی دیگر رفاه و ثروت به صورت پدیده ای برای برخی از مردم باعث شده است تا این چرخه باطل بیشتر و بیشتر ادامه یابد و در چرخه ای باطل ازموضوعات اجتماعی زمان اعتراضات فرا رسیده است. وی در تشریح انتقادات از اینکه پیش بینی شده است هزینه انتخاباتی برای انتخابات سال دو هزار و دوازه آمریکا برای هر نامزد از یک میلیارد دلار فرار تر خواهد رفت، گفت : این پول از کجا می اید، بسیاری از این پول از سوی موسسات مالی تامین می شود.

این زبان شناس برجسته آمریکایی گفت: در سال دو هزار و هشت میلادی پولی که باعث پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری شد بیشتر از سوی موسسات مالی تامین شد.انتظار می رود که این پول باز گردد و بازخواهد گشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت : از سال ها پیش موقعیت ها در سیستم پارلمانی از قبل خریداری می شد و بابت ان پول پرداخت می شود.

چامسکی افزود : اگر شما بخواهید رئیس کمیته ای در پارلمان یا کنگره و سنا شوید، باید پول پرداخت کنید، شما این پول را از کجا به دست می آورید و پرداخت می کنید؛ از یک جیب (همان موسسات مالی) بنابراین، این روش باعث افزایش نفوذ موسسات مالی شده است، در حالیکه این نفوذ در حال حاضر فراگیر شده است.در حال حاضر بسیار سخت شده تا بین مقامات انتخاب شده و تمرکز سازمان اقتصادی بر قدرت تمایز قائل شد.

نوام چامسکی در پاسخ به این که اگر این موضوع به موضوعی مرسوم در کشور امریکا بدل شده است پس ساختار دموکراتیک آمریکا به کجا رفته است، پاسخ داد : جامعه امریکایی تشخیص داده است که سیستم دموکراتیک این کشور به کار نمی اید.

وی گفت: اگر به نتایح نظر سنجی نگاه کنید پاسخ خود را دریافت خواهید کرد، بیش از دو سوم از مردم آمریکا از عملکرد کنگره ناراضی هستند،این نشان می دهد که سیستم درست عمل نمی کند.احساس بسیار گسترده ای شایع شده است که همه چیز اعم از کنگره، رئیس جمهور و دیگر سازمان های مالی و اقتصادی همه به صورت اشتباه و نادرست عمل می کنند. این در حالی است که نتیجه انتخابات از بودجه ای که برای انتخابات صرف می شود به دست می آید. چامسکی در بخش دیگری از سخنانش از شیوه کشتن بن لادن به دست نظامیان آمریکایی انتقاد کرد و گفت : شیوه کشتن بن لادن پاکستانی ها را به خشم آورده است.

این استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا گفت: سیاست بوش ربایش افراد مظنون، بازداشت انها در گوانتانامو و به دست اوردن اطلاعات از انها با شکنجه بود، اما سیاست اوباما تنها کشتن آنها ست.

وی با انتقاد از سیاست های امریکا که به عنوان یک الگوی نادرست از عدالت غربی نمایان شده است و اقداماتی که به عنوان جنگ علیه تروریسم باعث کشته شدن بی گناهان می شود، افزود : این گونه سیاست های آمریکا در جهان اسلام باعث افزایش خشم و نفرت از آمریکا شده است.

چامسکی درباره مخالفت آمریکا با درخواست استقلال فلسطین در سازمان ملل گفت : ابتدا باید گفت آمریکا و همپیمانان غربی اش از انقلاب ها در تونس ، مصر ، لیبی و غیره حمایت نکرده و مخالفت کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: انها در این کشورها از دیکتاتورها تا اخرین لحظه حمایت کردند، اما وقتی دیگر حمایتی در داخل از آنها وجود نداشت موضع خود را تغییر دادند. اما در مورد فلسطین امریکا و اسرائیل در سال های اخیر با راه حل سیاسی که مورد حمایت تمام جهان بوده است، مخالفت کرده اند با پیشنهاد های اتحادیه عرب ، سازمان کنفرانس اسلامی که ایران و حماس هم از مواضع این سازمان حمایت می کنند،مخالف بوده اند.

چامسکی تغییر روابط ترکیه و مصر با اسرائیل را از تاثیرات بهار عربی دانست و افزود اسرائیل در حال حاضر به سوی انزوایی شبیه انزوای آفریقای جنوبی در سال های قبل پیش می رود. چامسکی استقلال فلسطین را به موضوع توسعه و امنیت در اسرائیل مرتبط دانست و گفت اگر اسرائیل مشکلات خود را با فلسطین حل و فصل کند به امنیت دست می یابد اما دیگر نمی تواند قلمرو خود را افزایش دهد.

این محقق امریکایی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاست های اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا به صورت قابل توجهی موضع بزدلانه ای در توانایی مخالفت با مواضع آمریکا اتخاد کرده است، تونی بلر استخدام شده است تا پیام آمریکا را به این گوشه و آن گوشه جهان ارسال کند..../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
از وال استریت چه خبر ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عجیب ترین چهره در وال استریت/ عکس


چهره عجیب معترض وال استریت