اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در حاشیه حوادث اخیر ارومیه ؛ دریاچه را سیاسی نکنیم



 

 

 

در حاشیه حوادث اخیر ارومیه ؛  دریاچه  را سیاسی نکنیم

 

تعلل مسوولان در خصوص دریاچه ارومیه ، مرکز استان آذربایجان غربی را در عصر روز شنبه درگیر ناآرامی و التهاب کرد.

برغم آن که مسوولان استانی ، هر گونه تجمع و راهپیمایی در روز شنبه را ممنوع و فاقد مجوز قانونی اعلام کرده بودند ، عصر دیروز جمعی از مردم این شهر در اعتراض به آنچه بی تفاوتی مسوولان در قبال مرگ قریب الوقوع بزرگ ترین دریاچه داخلی کشور می نامیدند در خیابان عطایی و امام این شهر تجمع کردند و شعارهایی درباره دریاچه ارومیه سر دادند.

این تجمع پس از آن شکل گرفت که از حدود یک هفته پیش ، اس ام اس های گسترده ای با مضمون دعوت از مردم برای حضور در این تجمع پخش شده بود و حتی در روزهای آخر ، پیامکی با این مضمون که "مجوز تجمع نیز صادر شده است" ، منتشر شد که عاری از واقعیت بود.

این تجمع با برخورد نیروی انتظامی که خواستار پراکنده شدن شرکت کنندگان بود مواجه شد و در نتیجه درگیری هایی نیز پیش آمد و عده ای هم بازداشت شدند.

تصاویر این ناآرامی تنها ساعتی بعد از پایان آن ، در شبکه های تلویزیونی ترکیه بازتاب داشت. آخرین خبر از ارومیه این است که با حضور ماموران نیروی انتظامی ، شهر کاملاً آرام است.

به نظر می رسد اگر مسوولان از منظر زیست محیطی هم نمی خواهند کاری برای دریاچه ارومیه کنند ، لااقل متوجه این موضوع باشند که عدم تحرک جدی آنها در این خصوص می تواند مشکلات امنیتی ریشه داری را در منطقه شمال غرب کشور ایجاد کند.

هر چند در تجمعات شنبه، همه شعارها حول محور دریاچه ارومیه و نجات نگین فیروزه ای ایران بود اما عدم رسیدگی جدی و واقعی به مشکل خشک شدن این دریاچه می تواند مستمسکی برای برخی تحرکات نامطلوب در آینده باشد به ویژه آن که لزوم احیای دریاچه ، نه یک امر اختلافی و جناحی که مساله ای است که همه بر روی آن اتفاق نظر دارند و لذا پتانسیل تحریکات و تحرکات خارج از کنترل و فراگیر در آن وجود دارد.

حتی اگر حال و روز دریاچه ارومیه به حدی بغرنج است که در کوتاه مدت نمی توان آن را نجات داد ، باز هم باید به مردم اطلاع رسانی درستی شود و البته در کنار این اطلاع رسانی آستین ها نیز باید بالا زده شود ؛ نه این که خود مسوولان در این باره سکوت کنند و بازی را به دست شایعات و خبرهای هدفدار دیگران واگذار کنند و نهایتاً هم به روش برخورد فیزیکی وارد عمل شوند.

آذربایجان غربی به تنهایی در جریان جنگ تحمیلی و دفاع از انقلاب و نظام 12 هزار شهید داده است که جزو بالاترین آمار در سطح استان های کشور است لذا اگر مسوولان درباره دریاچه به آنها اطلاع رسانی کنند و وارد میدان عمل نیز بشوند ، هزاران پیامک نیز این مردم نجیب را به تجمعات فاقد مجوز سوق نخواهد داد اما وقتی مردم می بینند دریاچه ای که زندگی شان واقعاً بدان بسته است ، مقابل چشمانشان دارد می میرد و وقتی هیچ اقدام جدی از طرف مسوولان نمی بینند و حتی ملاحظه می کنند که از یک اطلاع رسانی خشک و خالی هم در این باره مضایقه می شود ، نه در برابر نظام و انقلابی که برای آن هزاران شهید داده اند که برای به خود آوردن مسوولانی که در این عرصه وظایف بر زمین مانده دارند ، اعتراض می کنند.

هر چند تجمع روز گذشته ارومیه فاقد مجوز بود و فرمانداری ، استانداری و امام جمعه نیز بر غیر قانونی بودنش تاکید کرده بودند و با تجمع کنندگان هم برخورد شد اما اصل ماجرا هنوز به قوت خود باقی است و آن این که دریاچه ارومیه بعد از هزاران سال و در حالی که تا همین 8-7 سال اخیر سرزنده و شاداب بود ، دارد خشک می شود و متعاقب آن ، میلیون ها هکتار زمین زراعی بر اثر وزش بادهای نمکی به شوره زار تبدیل می شود و چندین استان با پدیده دائمی ریزگردهای نمکی مواجه خواهند شد و نتیجه اش هم مهاجرت و بیکاری و نابودی کشاورزی و شیوع بیماری های نو ظهور و ... خواهد بود.

لذا از مردم و مسوولان انتظار می رود به جای تقابلات دشمن شاد کن ، با دلسوزی و همفکری و همکاری همدیگر ، چاره ای برای نجات دریاچه زیبای ارومیه بیندیشند و در اسرع وقت آن را اجرایی کنند.

قطعاً مسوولان نیز که بخشی از همین مردم هستند ، می خواهند که مشکل دریاچه حل شود و البته نیاز به اندکی همت و توجه بیشتر دارند که امید است محقق شود و روزهای خوش دریاچه بازگردد.

ماجرای دریاچه نه یک اختلاف سیاسی و جناحی است و نه از تفاوت های ایدئولوژیک و قومی و ... نشأت می گیرد بلکه یک مساله زیست محیطی صرف است که نباید گذاشت وسیله ای برای تسویه حساب ها و سوء استفاده های سیاسی شود و البته این مهم نیز تنها با اقدام عملی و جهادی برای نجات دریاچه میسر می شود و الا آلودن آن به سیاسی کاری ، تیر خلاصی خواهد بود بر پیکر نحیف و نیمه جان این زیبای ایرانی.

بیایید به خاطر خدا ، به خاطر خودمان و به خاطر بچه هایمان هم که شده ، دریاچه را نجات دهیم..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
فیلم هوایی از دریاچه ارومیه ایران و دریاچه وان ترکیه !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاه به احیاء دریاچه ارومیه نباید سیاسی باشد



اخبار,اخبار اجتماعی,احیاء دریاچه ارومیه

 

اخبار اجتماعی- نگاه به احیاء دریاچه ارومیه نباید سیاسی باشد

نماینده مردم ارومیه در مجلس احیای دریاچه ارومیه را به‌عنوان نماد ملی و در دستور کار تمامی وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفت و با تاکید بر این‌که نگاه به دریاچه ارومیه نباید سیاسی باشد، گفت: گرچه احیا و نجات دریاچه ارومیه پروژه‌ای سنگین و هزینه‌بر است اما انتظار می‌رود مسئولان مربوطه قدم‌های عملیاتی در این راستا بردارند.

عابد فتاحی، درباره این‌که رییس جمهور دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه را ابلاغ کرده اما معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو اعلام کرده که مشکل دریاچه ارومیه به‌راحتی حل نمی‌شود گفت: احیاء و نجات دریاچه ارومیه یک پروژه بسیار سنگین و هزینه‌بر است و باید دید که در فاز مطالعاتی قصد دارند برای دریاچه ارومیه چه کاری انجام دهند.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و چیزی به نام دریاچه نداریم و در طی مدت زمانی که می‌توانستند از نظر اجرایی کاری انجام دهند هیچ‌گونه کاری برای نجات دریاچه ارومیه انجام ندادند.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای اینکه بتوانند دریاچه ارومیه را نجات دهند، باید به‌عنوان یک نماد ملی همه وزارت‌خانه ها و سازمان‌های بخش خصوصی در این رابطه وارد عمل شوند و از تجربیات دانشمندان آمریکایی و اروپایی نیز استفاده کنند.
 
فتاحی تصریح کرد:دریاچه ارومیه نماد قدرت جمهوری اسلامی ایران است و برای کشور اهمیت دارد، اگر ایران بتواند دریاچه ارومیه را احیا کند قطعا بسیاری کارهای دیگر نیز انجام خواهد شد.
 
وی با تاکید بر این‌که نجات دریاچه ارومیه کار سختی است و هزینه زیادی می‌برد اظهار کرد: معتقدم نگاه به دریاچه ارومیه، نباید سیاسی باشد چرا که نه‌تنها در دولت احمدی‌نژاد بلکه در دولت‌های گذشته نیز یعنی از سال 72 که علایم خشک شدن دریاچه ارومیه ظهور کرد، هیچ دولتی به این موضوع نپرداخت و اگر بخواهیم با نگاه سیاسی و قومی‌گرایی به این موضوع نگاه کنیم این یک جنایت در کشور است.
 
فتاحی با اشاره به این‌که از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود نسبت به عملیاتی کردن نجات دریاچه ارومیه بیشتر حساس بوده و اقداماتی را انجام دهند گفت: معتقدیم در دنیا برای هر مشکلی راه‌حلی دارد و برای حل مشکل دریاچه ارومیه هم باید قدم‌های عملیاتی برداشته شود. 

اخبار اجتماعی - ایسنا