اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در جلسه هیأت نظارت بر کتاب چه گذشت؟


نخستین نشست اعضای هیات نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان با انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد به عنوان رییس جلسه هیات نظارت و عماد افروغ به عنوان نایب‌رییس برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در اولین نشست اعضای هیات نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان که یکشنبه اول اردیبهشت برگزار شد با بیان اینکه هیات نظارت از افراد صاحب نظر و استادان مجرب تشکیل شده است گفت: در انتخاب و تعیین اعضای هیات نظارت بر کتب بزرگسال و کودک و نوجوان سعی شده است در هر رشته‌ای از افراد صاحب‌نظر و استادان مجرب استفاده شود.

او اظهار امیدواری کرد: با تشکیل و آغاز به کار این هیات گام مهم و موثری در تحقق وظایف و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله رشد و بالندگی فرهنگی جامعه برداشته شود.

جنتی در تشریح وظایف و اهداف هیات نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان ادامه داد: "تعیین شاخص‌ها برای وحدت رویه" و "فهرست کردن خلأها و مشکلاتی که در گذشته وجود داشته است" از جمله اقدامات ضروری از سوی این هیات است، تا بر اساس آن در جاهایی که قانون نظارت بر کتاب‌ها نیاز به اصلاحات دارد عمل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تخصصی بودن این هیات در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان اظهار کرد: برخی از مجوزها در این زمینه را می‌توان تفویض کرد .

او افزود: می‌توان با تمهیدات لازم چاپ کتاب از سوی برخی از ناشران را که سابقه تخلف ندارند و یا نهادها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند به خود آنها سپرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تمرکز کند.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در این جلسه گفت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به موضوع نشر کتاب است و معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه به عنوان متولی این امر وظیفه دارد بهترین راه عمل را که همان راه قانونی است طی کند.

او ضمن اظهار تاسف از برگزار نشدن این جلسات در سه سال گذشته افزود: بخشی از مشکلات موجود در اداره کتاب در چند سال گذشته به دلیل برگزار نشدن جلسات اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب بوده است که از آن جمله می‌توان به طولانی شدن مدت زمان نظارت و بررسی کتاب‌ها اشاره کرد که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

صالحی از دیگر مشکلات موجود در اداره کتاب در گذشته را "عدم وحدت رویه"، "ابهام در برخی از عناوین"، "عدم تعامل مناسب و گفت‌وگوی درست بین ناشر و مولف" و "وجود برخی کج‌سلیقگی‌ها در حیطه نظارت و بررسی" برشمرد.

او ادامه داد: با ترکیب تخصص‌های مختلف در حوزه علمی هیات نظارت بر کتاب‌ها سعی شده تا جمعی از افراد صاحب فکر و اندیشه و اهل کتاب به دور از هرگونه کج‌سلیقگی ها گرد هم آیند.

معاون فرهنگی ارشاد با تاکید بر اینکه هیات نظارت بر کتاب‌ها مشروعیت‌ساز نشر کتاب در جامعه هستند گفت: امیدوارم با حضور مستمر اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب در جلسات آن در حوزه سیاستگذاری و نظارت کتاب‌ها با سرعت بیشتر از پیش قدم برداریم.

صالحی با اشاره به تنظیم پیش‌نویس جدید آیین‌نامه اجرایی نظارت بر نشر کتاب از اعضای این هیات خواست تا با دقت و نکته‌بینی نظرات و پیشنهادات خود را در این‌باره ارائه دهند.

در بخش دیگری از این جلسه علی شجاعی صائین - مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی - گزارشی از عملکرد سه‌ماهه دفتر توسعه کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داد و گفت: تمام تلاش و تمرکز دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بر متن و محتوای کتاب‌های دریافت‌شده برای صدور مجوز نشر است و هیچ‌گونه توجهی به مطالبات غیرقانونی در این دفتر نمی‌شود.

او ادامه داد: حداکثر تلاش کارشناسان و کارکنان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ایجاد تفاهم و مساعدت با ناشران و پدیدآورندگان آثار است.

در ادامه جلسه، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی هیات نظارت بر نشر کتاب‌ها مطرح شد و برخی اعضا پیشنهادات خود را درباره پیش‌نویس جدید آیین‌نامه اجرایی هیات نظارت بر نشر کتاب‌ها ارائه دادند و آیین‌نامه به تصویب رسید.

همچنین مقرر شد این جلسه هر ماه به صورت مستمر و با حضور اعضای آن برگزار شود و ضمنا کمیته تخصصی مرکب از هفت نفر از اعضای هیات هر دو هفته یک بار جلسه داشته باشند و جلسات فوق به تشخیص دبیرخانه هیات برگزار شود.

در پایان جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد به عنوان رییس جلسه هیات نظارت و عماد افروغ به عنوان نایب‌رییس انتخاب شدند.

اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب‌های بزرگسال احمد واعظی، سیدمهدی شجاعی، محمدعلی مهدوی راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری , علیرضا اعرافی، محمد گلزاری، عماد افروغ، علیرضا صدرا، صادق آئینه‌وند، محسن مومنی و علی معلم دامغانی و اعضای هیات نظارت بر کتاب کودک و نوجوان حسین کچوئیان، محمود آذربایجانی، مهدی خاموشی و فریبا علاسوند هستند.


ویدیو مرتبط :
فیلم منتشر نشده جلسه رهبر انقلاب با هیأت دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در جلسه امروز هیأت دولت چه گذشت؟



اخبار,جلسه امروز هیات دولت


اخبار سیاسی - روحانی در جلسه امروز هیأت دولت: توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت‌های اساسی دولت است

هیأت دولت صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست دکتر روحانی رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایسنا، در جلسه امروز هیات دولت با توجه به اولویت و اهمیت فوق‌العاده توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، بخش مهمی از این جلسه به استماع گزارش وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور از وضعیت حمل و نقل ریلی و برنامه‌های توسعه آن اختصاص یافت.

در این گزارش وضعیت موجود حمل و نقل ریلی و روند تغییرات آن در سال‌های گذشته در حمل بار، مسافر و پیش‌بینی‌های آینده براساس شاخص‌های معتبر مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه با تأکید بر مزیت حمل و نقل ریلی در کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش ایمنی، راحتی و آرامش در سفر،‌ کاهش تصادفات و آثار فراوان اقتصادی و اجتماعی، توسعه حمل و نقل ریلی را از اولویت‌های اساسی دولت دانست و ضمن حمایت کامل دولت از این اقدام، وزارت راه و شهرسازی را مأمور کرد با جدیت کامل و طراحی‌های اقتصادی و سنجیده، تحقق آن را پیگیری نمایند.

رییس‌جمهور، حمل و نقل ریلی را در توسعه بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری، یک عامل مهم برشمرد و با توجه به اهمیت راهبردی آن در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای دیگر، توسعه خطوط ریلی و اتصال آن به خطوط بین‌المللی در مرزهای کشور را یک ضرورت استراتژیک دانست.

روحانی همچنین بر بهره‌گیری از روش‌های تأمین مالی داخلی و خارجی و منابع حاصل از صرفه‌جویی انرژی به‌عنوان روش‌های تأمین منابع تأکید کرد.

در ادامه، هیأت وزیران با ارجاع موضوع به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیستِ دولت، این کمیسیون را مأمور کرد تا ضمن بررسی دقیق پیشنهادهای ارایه شده، تصمیمات مورد نیاز حمایتی دولت از توسعه حمل و نقل ریلی را به دولت ارایه کند.

در این جلسه، هیأت وزیران با توجه به وعده رییس‌جمهور، نحوه اختصاص سبد کالایی به برخی از اقشار جامعه را بررسی کرده و با اضافه کردن روزنامه‌نگاران، دانشجویان متأهل و طلاب به گروه های مشمول آن، به تصویب رساند.

تصویب آیین‌نامه بند (۱۲۶) قانون بودجه کل کشور از دیگر مصوبات جلسه امروز دولت بود. در این آیین‌نامه، نحوه استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی برای شروع عملیات اجرایی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و چگونگی مشارکت آنها پیش‌بینی شده است.

همچنین در این جلسه، ضمن بحث و تبادل نظر درباره مهمترین مسایل روز کشور، ‌اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به تصویب هیأت وزیران رسید.