اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در جلسه سنا برای بررسی تحریم‌های جدید چه گذشت؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,افزایش تحریم های ایران

 

اخبار سیاست خارجی - در جلسه سنا برای بررسی تحریم‌های جدید چه گذشت؟

افزایش تحریم ها، همانند قرار دادن تفنگ بر روی سر ایرانی ها است که منجر به پیشرفت آنها در برنامه هسته ای می شود. 

روز گذشته جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا با موضوع «وضعیت تلاش های ایالات متحده در دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران» برگزار شد. به طور عجیبی میان جنگ طلب ترین اعضای سنا و کارشناسانی که همه آنها با جنگ طلبان سنا موافق هستند، اختلاف نظر وجود داشت.

در این جلسه دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل، گری سیمور رئیس گروه جنگ طلب اتحاد علیه ایران هسته ای و مایکل دوران، عضو ارشد موسسه هادسون، نگرانی هایشان درباره تمدید مذاکرات تا ماه مارس و حمایت از افزایش تحریم ها در صورتی که مذاکره کنندگان نتوانند تا مهلت جدید به توافق دست پیدا کنند را اعلام کردند.
 
اما بحث ها در ساعت دوم جلسه به جریان افتاد، یعنی زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی، سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) بحثی را مطرح کرد که براساس آن اگر تا پایان ماه مارس میان ایران و گروه1+5 توافقی صورت نگیرد، تحریم ها به صورت خودکار اعمال خواهند شد.

وی در این رابطه گفت: «چنین اقدامی آنها را متوجه می کند که این مسئله عواقب دست نیافتن به توافقی است که مورد حمایت جامعه بین المللی باشد. همچنین این پیام را به آنها می دهد که این مذاکرات بی پایان نیست.»
 
گری سیمور، مشاور سابق خلع سلاح کاخ سفید به سرعت درباره تحریم پیشنهادی منندز موضع گرفت.

وی در این باره گفت: «نگرانی من این است که برخی در ایران ممکن است از چنین لایحه ای استقبال کنند، به خاطر این که آنها به خوبی می توانند محاسبه کنند که فشاری که بر روی گروه 1+5 برای دادن امتیاز بیشتر وجود دارد و دستیابی به توافقی که مانع از برداشتن تحریم های قبلی شود، می تواند منجر به بازگشت به وضعیت قبلی شود.»
 
دیوید آلبرایت هم در موضع مشابهی هشدار داد که چنین لایحه ای در حقیقت منجر به توسعه برنامه هسته ای ایران می شود.

وی گفت: «افزایش تحریم ها، همانند قرار دادن تفنگ بر روی سر ایرانی ها است که منجر به پیشرفت آنها در برنامه هسته ای می شود.» در این جلسه همچنین از تلاش شکست خورده سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولینای جنوبی) و سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) مبنی بر اعمال خودکار تحریم های جدید در صورت عدم دستیابی به توافق تا مهلت نوامبر، ابراز نگرانی شد.
 
آلبرایت هشدار داد که «این حقیقت که کنگره در توافق موقت سهمی ایفا نکرد، عاملی به شدت نابودکننده بود. من فکر می کنم مهم است که دولت برای تلاشی منسجم با کنگره همکاری کند.»

سیمور که در ابتدای این جلسه هشدار داده بود که حملات کنگره علیه اقدامات دیپلماتیک کاخ سفید منجر به فرستادن پیامی اشتباه به متحدین بین المللی ما می شود، در ادامه گفت: «من فکر می کنم دولت باید درباره پذیرش چنین لایحه ای که میان آنها اختلاف وجود دارد و کاخ سفید به گونه ای دیگر درباره توافق فکر می کند و کنگره موضوعاتی را به عنوان عناصر اساسی یک توافق معرفی می کند، بی میل باشد.»
 
منندز به وضوح از این که جلسه استماع در راضی کردن کارشناسان برای اعمال تحریم های جدید شکست خورد، ترسیده بود و تلاش برای محدود کردن شرایط قابل قبول برای توافق جامع هسته ای با ایران به جلسه ای دیگر موکول شد. با این حال جنگ طلبان سنا نیازی به حلق آویز کردن خود ندارند، چون نیروی کمکی در راه است. سال آینده تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) که مورد حمایت شاخه نئومحافظه کار حزب جمهوری خواه است به مجلس سنا می پیوندد.
 
سناتور منتخب تام کاتن روز گذشته مشخص کرد که به هیچ وجه قصد حمایت از توافق بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران را ندارد، وی به خبرنگاران گفت: «من امیدوارم که نقش کنگره منجر به پایان یافتن این مذاکرات شود. ایران هر چیزی که می خواسته به دست آورده است، ما می خواهیم چه چیزی در توافق نهایی به دست بیاوریم؟»

در ماه سپتامبر نیویورکر فاش کرد که نماینده اریک کنتر (جمهوری خواه از ویرجینیا) چگونه با حمایت آیپک می خواست در اواخر سال 2013، لایحه ای برای نابودی توافق موقت با ایران طراحی کند. کنتر در نهایت عقب نشینی کرد، اما به نظر می رسد کنگره آینده به دنبال این اقدام است.
اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
کمپین نه به تحریم ;نشست بررسی تحریم های بین المللی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جلسه کاخ سفید با مقامات سنا برای تعویق تحریم‌های ضد ایران



 تعویق تحریم‌های ضد ایران

جلسه کاخ سفید با مقامات سنا برای تعویق تحریم‌های ضد ایران

کاخ سفید برای متقاعد کردن قانونگذاران به تعویق بسته جدید تحریم‌های ضد ایرانی، امروز پنجشنبه جلسه‌ای با حضور مقامات سنا برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز خبر داد کاخ سفید، امروز پنجشنبه میزبان معاونان رهبران سران کمیته‌های مجلس سنا خواهد بود تا قانونگذاران را متقاعد کند تصویب تحریم‌های سخت علیه ایران را به تعویق بیندازند.

انتظار می‌رفت بسته جدید تشدید تحریم‌ها علیه ایران ماه گذشته به رأی گذاشته شود، اما دولت اوباما درخواست کرد تصویب آن به بعد از مذاکرات ایران و گروه 1+5 موکول شود.

یکی از مقامات ارشد سنا به رویترز خبر داده دولت اوباما این بار هم با تشکیل این جلسه در پی به تعویق انداختن تصویب این تحریم‌هاست و این در حالی است که جمهوری‌خواهان در برابر تعویق دوباره آن مقاومت خواهند کرد؛ این مقام ارشد، اما، گفت که تصمیم‌گیری در این باره به سناتور «تیم جانسون» که دموکرات است و هری رید، رهبر حزب اکثریت سنا که او هم دموکرات است بستگی دارد.

کاخ سفید تأیید کرده که روز پنجشنبه جلسه‌ای برگزار خواهد شد اما سخنگوی این نهاد امریکایی درباره اینکه آیا موضوع این جلسه تعویق تحریم‌های ایران خواهد بود یا خیر، نظری نداده است.

خانم کایتلین هایدن، یکی از سخنگویان کاخ سفید گفت: کنگره تا کنون از جمله شریکان تلاشهای ما بوده است. ما به مشورت‌های نزدیکمان مانند گذشته ادامه خواهیم داد.»

وی افزود: «جلسه امروز بخشی از مشورت‌های همیشگی ماست که بعد از گفت‌وگوهای 1+5 با ایران انجام می‌شود.

پیشتر گزارش شده بود وندی شرمن که در مذاکرات این بار ژنو حضور داشت با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه‌ای محرمانه دیدار کرده است

/فارس