اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در جلسه انتخاباتی جریان اصلاحات چه گذشت/ راهبردهای سه گانه اصلاح طلبان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در جلسه انتخاباتی جریان اصلاحات چه گذشت/ راهبردهای سه گانه اصلاح طلبان

تا کنون اصلاح طلبان به 3 راهبرد انتخاباتی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسیده اند که در صورت برگزاری همایش دی ماه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به جمع بندی و تصمیم گیری نهائی نزدیک تر خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از شش ماه به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است و  گروه‌های سیاسی خود را برای رقابت در آن آماده خواهند کرد. اصلاح‌طلبان هم چند ماهی است تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌ و بررسی مواضع آنها نشان می‌دهد که  این جریان، برای کلید زدن دور جدید فعالیت‌های خود، جلسات منظم، مستمر و پرحجمی را تشکیل داده‌اند و قصد حضور در رقابتهای انتخاباتی را دارند.

بر همین اساس اصلاح طلبان اتاق فکری را به دعوت سید محمد خاتمی از برخی چهره های این جریان و با حضور خود وی ترتیب داده اند. 

یکی از اعضای حاضر در این جلسه با بیان خبر برگزاری این جلسه در روز شنبه هفته گذشته گفت: به دعوت آقای خاتمی عبدالله نوری، محمدرضا خاتمی، عبد الواحد موسوی لاری، میر محمود موسوی، محمدعلی نجفی، معصومه ابتکار، احمد مسجدجامعی، حمیدرضا جلایی پور، نجفقلی حبیبی، سید محمود دعائی، ادیب، علی شکوری راد، محمد ستاری فر، حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمد صدر، مجید انصاری، مرتضی حاجی ، هادی خانیکی، جواد اطاعت، حسن رسولی، حسین نورانی‌نژاد، سعید نورمحمدی، حسین کاشفی، عبدالله ناصری، و مرتضی مبلغ که ترکیبی از سه گروه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، برخی از اعضای کارگزاران و تعدادی از اعضای مشارکت و سازمان مجاهدین هستند در این جلسه حضور داشتند.

خاتمی همچنین کارگروه 7 نفره ای را برای بررسی راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان به ریاست محمدعلی نجفی برگزیده است.

این هیئت 7 نفره در جلسات هفتگی خود آخرین اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات را بررسی و پیشنهادات خود را برای طرح در جلسات ماهانه اتاق فکر ارائه می کنند. 

در آخرین جلسه از اتاق فکر که با حضور اکثریت اعضا برگزار شده، سید محمد خاتمی 5 راهبرد ممکن برای اصلاح طلبان را 1) حضور حداکثری اصلاح طلبان با کاندیدای واحد و رای آور 2) حضور متوسط اصلاح طلبان با حمایت از کاندیدایی که بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند 3) عدم کاندیداتوری اصلاح طلبان اما حضور در انتخابات 4) حمایت از کاندیدای اصولگرای نزدیک به اصلاح طلبان و 5) تحریم انتخابات، برشمرده است.

گزینه آخر از سوی خاتمی رد شده و تاکید کرده که اعتقادی به تحریم انتخابات ندارد و خود وی قطعا در انتخابات آتی به عنوان یک رای دهنده مانند انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد. همچنین اکثر اعضا حمایت از کاندیدای اصولگرا را نپذیرفته اند.

اعضای سابق حزب منحل شده مشارکت و سازمان مجاهدین نیز بنا به دلایلی چون عدم امکان فعالیت تشکیلاتی قانونی و هم چنین مشکلات تشکیلاتی امکان حضور در انتخابت را نداشته و بهتر است که هیچ کاندیدایی از سوی اصلاح طلبان در انتخابات آتی حضور نداشته باشند. این طیف از اصلاح طلبان معتقدند با توجه به وضعیت پیش آمده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته توانایی اقناع هواداران خود برای حضور دوباره در پای صندوق های رای را نخواهند داشت.

این افراد انتقادات تندی نسبت به چهره های اصلاح طلبی که بدون هماهنگی با آنها اعلام حضور در انتخابات کرده اند، داشته و افرادی چون عارف را متهم به حرکت بر خلاف جریان اصلاح طلبی کرده اند.

عبدالله نوری وزیر کشور دولت اول خاتمی، اصلی ترین حامی ایده حضور حداکثری جریان دوم خرداد در انتخابات 92 بوده و در این جلسه بحث مفصلی در این زمینه داشته است.

نوری و حامیان حضور حداکثری در انتخابات معتقدند جریان اصلاحات نمی تواند با بهانه هایی چون محدودیت فضای فعالیت و یا زندانی بودن برخی از اعضای احزاب اصلاح طلب، موقعیت مهمی چون انتخابات ریاست جمهوری را از دست دهد زیرا در اینصورت به صورت طبیعی از عرصه سیاسی کشور حذف خواهد شد.

نوری معتقد است شخص خاتمی، بهترین گزینه برای نامزدی در انتخابات و ایده حضور حداکثری است.

برخلاف دو گروه قبل اعضای حزب کارگزاران سازندگی معتقدند با توجه به اتفاقات پس از انتخابات سال 88 جریان اصلاحات امکان پرداخت هزینه های دوباره را نداشته و بدون شک چهره هایی مطرح این جریان به دلیل عملکرد خود در سال 88 توسط نهادهای نظارتی انتخابات به سادگی رد خواهند شد. از طرفی جریان اصلاحات هم نمی تواند از کنار انتخابات به سادگی عبور کرده و با دست خود از صحنه سیاسی کشور حذف شود.

بنابراین گزارش اصلاح طلبان هنوز به جمع بندی نهائی نرسیده اند و در صورت استقبال گروهها و احزاب مختلف در درون جریان اصلاحت از همایش دی ماه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات؛ احتمالا در آن همایش تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
جلسه اصلاح طلبان مقارن با تحصن نمایندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در نشست شورای اصلاح‌طلبان با شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی این جریان چه گذشت؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

چهره‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب با حضور در نشست مشترک انتخاباتی شورای اصلاح طلبان سراسر کشور با شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از دغدغه‌های انتخاباتی خود گفتند.

نشست مشترک انتخاباتی شورای اصلاح طلبان سراسر کشور با شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان عصر امروز به ریاست محمدرضا عارف و حضور موسوی لاری، حسین کمالی، حسین مرعشی، الهه کولایی و الهام فخاری از هیأت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برگزار شد.

**هیچ لیست انتخاباتی برای تهران تهیه نشده است
محمدرضا عارف طی سخنانی در این نشست گفت: دو ماه تا انتخابات زمان داریم، باید قدر آن را بدانیم. من خواهشم این است که به مسائل اختلافی نپردازیم. چرا که به انسجام و صمیمیت نیاز داریم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مطرح شده تشکیل کمیته رسانه بود که این کار انجام شده و با جدیت پیگیری می‌شود. ما اصرار داریم تا خود حوزه‌ها محور باشند و کنترلی بر آنها نداریم. تاکنون هیچ اقدامی برای لیست تهران نکرده‌ایم و فقط از دوستانی که می‌توانستند شرکت کنند خواسته‌ایم در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین گفت: با اینکه دولت مشکلاتی دارد اما نباید مشکلات خرد را به پای کل دولت بگذاریم. ما زمین بازی را طراحی نمی‌کنیم. هنر ما این است که در زمین طراحی شده بازی کنیم. شرایط منطقه و کشور ایجاب می‌کند که انتخاباتی پرشور و حداکثری داشته باشیم. امیدواریم که روند سال 92 را ادامه دهیم.

**زنان و مردان اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا کنند
موسوی لاری نیز در این نشست گفت: وقتی می‌گوییم اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند یعنی هم زنان و هم مردانی که می‌توانند باید در این انتخابات شرکت کنند. ما همه کسانی که توانایی دارند را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنیم. اما این به آن معنا نیست که آنها را به عنوان کاندیدای قطعی بدانیم. ما همه را تشویق به حضور می‌کنیم اما نمی‌دانیم که تعیین سرنوشت تأیید صلاحیت‌ها چه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بعد از مشخص شدن تأیید و رد صلاحیت‌ها، تعداد تأیید شدگان زیاد باشد یا خود افراد تصمیم می‌گیرند بمانند و بروند و یا هیأتی تشکیل می‌شود که تشخیص بدهد چه فردی در انتخابات باقی بماند.

**از جایگاه دولت غافل نشویم
به گزارش ایسنا،‌ حسین مرعشی در بخشی دیگری از نشست انتخاباتی شورای اصلاح طلبان سراسر کشور با شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه دولت سرمایه است، گفت: باید از دولت در انتخابات بهره ببریم. نباید از جایگاه دولت غافل شویم. این در حالی است که می‌دانیم نقدهایی به بدنه اجرایی دولت وارد است. شاید آقای نوبخت یادش رفته باشد اما ما نباید یادمان برود که این دولت با سهمیه اصلاح‌طلبان سر کار آمده است. دولت، دولت ما است.

وی با بیان اینکه روندی که در سال 92 شکل گرفت را در انتخابات 94 تقویت می‌کنیم، گفت: انتظار اینکه همه مشکل‌ها یک شبه برطرف شود درست نیست. می‌دانیم که دولت خودش توسط برخی نهادها تحت فشار است. ما هم تحت فشار هستیم اما یادمان نرود که شرایط از سال 92 بدتر نیست. در آن سال نه شورای نگهبان داشتیم و نه دولتی که حمایت‌مان کند. تدبیر و خرد ما را پیروز کرد.

** هیچ وقت اصلاح‌طلبان اتحاد امروز را نداشته‌اند
حسین کمالی نیز در این نشست اظهار کرد: کارگروه تعامل و رایزنی برای این تشکیل شده است تا با شورای نگهبان و سایر نهادهایی که در انتخابات دخیل هستند صحبت کند. امیدواریم شورای نگهبان بر اساس وظیفه خود در این انتخابات پدری کند نه برادری.

وی ادامه داد: باید از موضع‌گیری‌های تند بپرهیزیم. چرا که رقبا از آن استفاده می‌کنند و فضا را علیه‌مان مشوش می‌کنند. هیچ‌گاه تا به امروز اصلاح‌طلبان اتحاد الان را نداشتند. من تردید ندارم اگر صحنه انتخابات با انصاف مدیریت شود اصلاح‌طلبان پیروز خواهند بود. اگر اصلاح طلبان کوچکترین اشتباهی انجام دهند آن را دلیل برای رد صلاحیت‌ها می‌کنند این در حالی است که ممکن است همان کار برای گروه رقیب مشکلی نداشته باشد.

** توجه به حضور زنان احتمال حضور اصلاح‌طلبان در مجلس را افزایش می‌دهد
آذر منصوری با تأکید بر ضرورت توجه به زنان در انتخابات پیش روی مجلس، گفت: 36 سال پیش امام (ره) گفتند زنان باید در مقدرات اصلی کشور حضور داشته باشند. چنانچه که جریان اصلاح‌طلب به آن توجه کند نه تنها شانس حضور خود را افزایش می‌دهد بلکه باعث افزایش حضور زنان نیز می شود.

وی خاطرنشان کرد: نه زمین و نه تدارکات ما با رقیب یکسان نیست. ما پذیرفته‌ایم که باید رویکردمان را تغییر دهیم تا در این انتخابات پیروز شویم.

** مردان از زنان حمایت کنند
در ادامه این نشست شهربانو امانی با اشاره به مصوبه حضور 30 درصدی زنان در مجلس که در بین‌المجالس تعیین شد، گفت: خوشبختانه این موضوع جا افتاده است. مردم دیگر برایشان حضور 30 درصدی زنان آشنا است. این در حالی است که عده زیادی مخالف چنین موضوعی بودند. یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند راستگویی اصلاح‌طلبان را در معرض آزمایش قرار دهد حمایت مردان اصلاح‌طلبان از زنان است.

داریوش قنبری نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: ما انتظار شنیدن صدای تفرقه از خودمان را نداریم. خوشخبتانه بین ما وحدت ایجاد شده و باید آن را ادامه دهیم تا در انتخابات به نتیجه مثبت و خوبی برسیم.

 

اخبار انتخابات - ایسنا