اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در بازار خودرو چه خبر است؟


در حالی که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد، اما روند کاهشی قیمت‌ها که طی ماه‌های اخیربر بازار خودرو سایه انداخته بود، در هفته جاری متوقف شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در حالی که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد، اما روند کاهشی قیمت‌ها که طی ماه‌های اخیربر بازار خودرو سایه انداخته بود، در هفته جاری متوقف شده است.

در شرایط معمول ماه‌های تیر، مرداد و اوایل شهریورماه، جزو ماه‌های پرفروش بازار خودرو محسوب می‌شود که این موضوع در سال جاری با افزایش انتظارات مشتریان و عمیق شدن رکود محقق نشد.بر این اساس شهریورماه در شرایطی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، که نامهربانی مشتریان با بازار خودرو همچنان ادامه‌دار است. با این وجود نمایشگاهداران خودرو پایتخت از ثبات قیمت‌ها در هفته جاری خبر می‌دهند و علت این موضوع را عدم ظرفیت افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار می‌دانند.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد مسوولان در حال برنامه‌ریزی برای حل مشکل بازار خودرو هستند تا بتوانند میل و رغبت مشتریان را به خرید خودرو بازگردانند، در این زمینه می‌توان به جلسات مسوولان صنعتی کشور با بانک مرکزی برای فعال شدن وام خودرو اشاره کرد این در شرایطی است که برخی از بانک‌ها به‌رغم دریافت شیوه نامه ارایه وام به مشتریان هنوز از درخواست آن‌ها سر باز می‌زنند. در همین حین طرح موضوع افزایش قیمت خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز طی دو هفته گذشته نیز این تصور را به‌وجود آورد که شاید تولید‌کنندگان با این اخبار قصد تحریک بازار را داشتند حال آنکه به واقع خودروسازان مجوز قیمتی خود را از وزارت صنعت دریافت کرده بودند که به دلیل اظهارات وزیر در مورد کمپین نخریدن خودرو این طرح فعلا مسکوت مانده است؛ بنابراین طی هفته جاری اخبار مربوط به افزایش قیمت نیز تحرکی در بازار رکود زده خودرو به‌وجود نیاورد.

همچنین به‌نظر می‌رسد که طی هفته جاری به‌رغم عذرخواهی مدیرعامل سایپا از مشتریان و همچنین اقرار برخی مسوولان شرکت‌های خودروساز به نبود کیفیت در برخی محصولات تولیدی، مشتریان همچنان بر نظر خود مبنی‌بر تحریم خودرو پافشاری می‌کنند. بازار راکد این هفته، خود موید تئوری مشتریان در این زمینه است.

ثبات قیمتی در بازار

اما در بازار خودرو کشور چرخی بزنیم و ببینیم افت و خیز قیمتی در هفته جاری چگونه بوده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. با این حال، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با کاهشی 100 هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون 36 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. اما از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول با ثبات قیمتی در حال حاضر 28 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 از بازار پژوپارس نیز خبر می‌رسد که این خودرو 35 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی 100 هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است. همچنین آنطور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو همچنان 32 میلیون تومان به فروش می‌رود که نشان‌دهنده تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری همانند هفته‌های گذشته است. دنا نیز که دیگر قیمت بازار با کارخانه‌اش تفاوتی چندانی ندارد هم‌اکنون 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما با گشتی در بازار خودروهای سایپا متوجه خواهیم شد تمامی محصولات این شرکت در هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر 24 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رود.

همچنین برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. برای خرید پراید 131 نیز باید 20 میلیون و 250 هزار تومان پرداخت و این نشان‌دهنده تثبیت قیمت خودرو موردنظر است.

اما فعالان بازار از تداوم کاهش قیمت تندر-90 نیز صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس‌تندر قیمتی برابر با 39‌ میلیون و 400 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت دارد. این خودرو پیش‌تر بالای 44 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما حالا دیگر به زیر 40 میلیون تومان رسیده است. همچنین تندر اتومات که در ایران خودرو تولید می‌شود، در حال حاضر قیمتی برابر با 47 میلیون تومان دارد و این نشان‌دهنده افت قیمت حدودا 200 هزار تومانی آن در هفته جاری است. همچنین تندر E2 تولیدی شرکت پارس خودرو با کاهش 200 هزار تومانی هم‌اکنون 39 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

افت قیمتی در وارداتی‌ها

بازار خودروهای وارداتی نیز با ورود خودروهای 2016 ظاهرا در رکود به‌سر می‌برد. هر چند بازار این خودروها نیز حکایت از تثبیت قیمت دارد، اما برخی خودروها با افت قیمت‌ اندکی مواجه بودند.

هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 164 میلیون تومان دارد که این موضوع از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد. هیوندایی توسان نیز با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون 146 میلیون به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون برای خرید اپتیما باید 151 میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. همچنین سراتو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر 114 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سراتوی اتومات سایپا با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون 87 میلیون تومان قیمت دارد و مدل دنده‌ای آن نیز 76 میلیون تومان به فروش می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
واقیعات بازار خودرو در شبکه خبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین قیمت خودرو در بازار داخلی


قیمت برخی خودروهای داخلی