اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در آب صرفه‌جویی نكنید، بیمار می‌شوید



اخبار,اخباراجتماعی,بحران تصفیه آب


 اخباراجتماعی - در آب صرفه‌جویی نكنید، بیمار می‌شوید

در صورتی كه روند مصرف فعلی آب ادامه یابد چاره‌یی جز افزایش ورود آب چاه‌ها نیست و در این شرایط امكان رسیدن به استانداردهای میكروبی با توجه به سیستم‌های تصفیه وجود دارد اما در بخش تركیبات شیمیایی آب امكان رسیدن به استانداردها و تصفیه آن میسر نیست.

كاهش حجم آب ذخیره شده در منابع آب شهرها باعث شده مردم در شبكه‌های اجتماعی به صورت خودجوش، اقدام به تبلیغ صرفه‌جویی در مصرف آب كنند. هشدارهای مسوولان از استانداری تهران و استان‌های بزرگ كه با كمبود آب در فصل گرما مواجهند، گرفته تا متولیان محیط زیستی و وزارت نیرویی. عده‌یی از كارشناسان معتقدند هرچقدر مردم در مصرف آب شرب و شهری صرفه‌جویی كنند، تاثیر چندانی به حال منابع آبی نخواهد داشت كه بیشترین مصرف آب را در بخش كشاورزی و صنعت داریم و داشتیم. اما با این حال، همچنان از سوی برخی مسوولان، ‌صرفه‌جویی در مصرف آب به خصوص در پایتخت، هشدار هر روز و هر هفته به تهرانی‌هاست.

به گزارش اعتماد، معاون انسانی محیط زیست هم در آخرین هشدارش، ازبحران تصفیه آب با افزایش مصرف بی‌رویه تهرانی‌ها خبر داد، بحرانی كه اگر تهرانی‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی نكنند تبعات بهداشتی و سلامتی آن گریبانگیر آنها خواهد شد. سعید متصدی با اشاره به اینكه در حال حاضر آب شرب تهران از سدها و چاه‌ها تامین می‌شود، افزود: آب سدها به لحاظ تركیبات شیمیایی و میكروبی استاندارد است اما آب چاه‌ها این گونه نیست ولی در سرجمع مخلوط شدن به حد مجاز می‌رسد.

وی با اشاره به اینكه به دلیل كاهش نزولات آسمانی ذخیره آب سدها هم كاهش قابل ملاحظه‌یی داشته است، گفت: در كنار این امر حجم آب‌های زیرزمینی هم كاهش یافته است كه همین امر موجب افزایش میزان غلظت آلایندگی آب چاه‌ها در واحد حجم شده است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر ضرورت صرفه‌جویی تهرانی‌ها در مصرف آب گفت: در صورتی كه روند مصرف فعلی آب ادامه یابد چاره‌یی جز افزایش ورود آب چاه‌ها نیست و در این شرایط امكان رسیدن به استانداردهای میكروبی با توجه به سیستم‌های تصفیه وجود دارد اما در بخش تركیبات شیمیایی آب امكان رسیدن به استانداردها و تصفیه آن میسر نیست.

وی با اشاره به اینكه صرفه‌جویی آب در تهران یك اجبار برای سلامتی خود شهروندان است، افزود: در غیراین صورت باید منتظر بروز بیماری‌های اسهالی، مزمن و... در تهران باشیم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: قطعا وزارت نیرو درصورتی كه مجبور شود از حجم بیشتری آب زیرزمینی استفاده و تركیب آب از حد مجاز عبور كند، درباره آن اطلاع‌رسانی می‌كند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز به طور مستمر پیگیر وضعیت كیفیت آب شرب در تهران است و امیدواریم با همكاری شهروندان آب شرب تهران از حد استانداردها خارج نشود.

اما هشدارها باعث شده كاربران شبكه‌های مجازی به فكر اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه صرفه‌جویی در مصرف آب شهری بیفتند. صفحه‌یی فیس?بوكی راه‌اندازی شده است به نام «بحران آب، بیایید برای یك ماه درست مصرف كنیم.» تا به حال نزدیك به 4500 نفر در این رویداد شركت كردند، رویدادی كه قرار است به مدت یك ماه از 21 جولای شروع شود. اما نكته‌های چگونگی صرفه‌جویی در خانه‌ها توسط شهروندان، در 14 بند خلاصه شده، بندهایی كه با اضافه كردن نظرات كاربران، به بیش از این تعداد هم می‌رسد.

چگونه صرفه‌جویی كنیم
1- اگر از مقدار و سرعت جریان آب دوش حمام خود بی‌خبرید، كافی است یك سطل كه از گنجایش آن باخبر هستید را زیر شیر حمام گذاشته و ببینید پر شدن آن چقدر زمان می‌برد. اگر پر شدن سطل 5 لیتری، كمتر از 20 ثانیه طول بكشد، یك راست عازم خرید سردوشی جدید شوید.

2- شیرهای آب را نیز به روز كنید. درحالی كه مشغول خرید لوازم لوله كشی هستید، سرشیرهایی كه خاصیتی مشابه دوش مذكور دارند تهیه كنید و به سر شیرهای خانه ببندید.

3-  برای انجام دادن آن دسته از امور آشپزخانه كه نیازمند باز گذاشتن شیر آب هستند، آب را به صورت قطره‌یی باز بگذارید و شیر را تا آخرین حد آن باز نكنید. جریان آب را به باریكی یك نی نوشیدنی نگه دارید و در هر دقیقه ? لیتر آب صرفه‌جویی كنید.

4-  هنگام مسواك زدن دندان‌ها، آب را دو دقیقه تمام باز نگذارید، مسواك زدن دو دقیقه طول می‌كشد و 11 لیتر آب را به هدر می‌دهد.

5- برای هر چیزكوچكی، سیفون نكشید. هربار فراموش كردن كشیدن سیفون 20 لیتر آب ذخیره می‌كند.

6- از تنظیمات صحیح استفاده كنید. ماشین لباسشویی و ظرفشویی را متناسب با مقدار بار آن تنظیم كنید.

7-  سرعت دوش گرفتن خود را افزایش دهید. تا حد امكان از وان استفاده نكنید.

8- جلوی چكه كردن شیرهای آب را بگیرید. شیری كه چكه می‌كند در سال 11 هزار و 893 لیتر آب به هدر می‌دهد. اگر از خواندن این عدد بیهوش نشده‌اید، سریع برای تعمیر شیر، یعنی یك تعویض واشر ?? تومانی اقدام كنید.

9- ماشین ظرفشویی و لباسشویی را فقط در زمانی كه كاملا پر هستند، روشن كنید.

10-سیفون را چك كنید. كمی رنگ خوراكی داخل محفظه سیفون بریزید، اگر رنگ به داخل كاسه توالت هم وارد شد، بدانید كه محفظه نشتی دارد و تا روزی 150 لیتر آب به هدر می‌دهد.

11- هنگام صابون زدن به صورت و سپس تراشیدن ریش، شیر آب را باز نگذارید. برای شستن كف از روی تیغ در حین تراشیدن ریش، می‌توانید مانند پدر و پدربزرگ خود از یك كاسه آب جوش استفاده كنید.

12-باغچه را صبح زود و قبل از اینكه خورشید آب را بخار كند، آبیاری كنید.

13- بیش از حد به باغچه آب ندهید. آیا واقعا آب پاشی روزانه لازم است؟ یك زمین چمن معمولی با گل و گیاه عادی، هفته‌یی یك مرتبه و به مدت یك ساعت به آبیاری نیاز دارد، مگر اینكه هوا بسیار گرم و گیاهان از نوع خاصی باشند كه به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند.

14-اتومبیل خود را به كارواش ببرید. كارواش‌های حرفه‌یی با وسایل مخصوص حدود 440 لیتر آب كمتر از زمانی كه خودتان خودرو را می‌شویید، آب مصرف می‌كنند. گاهی تنبلی می‌تواند در حفظ محیط زیست بسیار موثر باشد. اما در میان نظرات كاربران، برخی نظرات سازنده‌تر از بقیه بودند. كاربری با اشاره به هدررفتن آب در حین مسواك زدن، از دیگر شهروندان خواست با بستن شیرآب هنگام مسواك زدن، جلوی هدر رفت 11 لیتر آب را با استفاده از یك لیوان آب بگیرند.

 

كاربری دیگر از همه می‌خواهد از آب برنج هنگام آب‌كشی برای آب دادن به گل‌ها و گیاهان استفاده كنیم تا هم در مصرف آب صرفه‌جویی شده باشد و هم گل‌ها و گیاهان ما تقویت شوند. اما در این میان برخی با پیش كشیدن مسائل كلان‌تر در بحث منابع آبی روی زمین و زیرزمین به حوضه‌های آبی خشك شده یا در حال خشك شدن در كشور اشاره می‌كنند، حوضه‌های آبی‌ای چون ارومیه كه حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز در خشك شدن آن بی‌تاثیر نبوده. یكی از كاربران می‌گوید: « 90 درصد آب در بخش كشاورزی هزینه میشه.

 

دریاچه ارومیه خشك شد و اشاره كمی به چاه‌های مجاز و غیرمجازی شد كه علت اصلی خشك شدن این دریاچه است كه برای زمین‌های كشاورزی زده شدن و الان از تخریب بخشی از سدهای اون منطقه صحبت هست، در این صورت 40 درصد دریاچه ارومیه برمی‌گردد اما باز هم می‌توانند چاه‌های بیشتری بزنند و باز هم همان 60 درصد دریاچه برنمی‌گردد. ایران صادرات زیادی در زمینه كشاورزی ندارد و حتی وارد هم می‌كند پس چرا باید 90 درصد آب در این مورد صرف شود؟ ما در بهترین حالت می‌توانیم دو درصد صرفه‌جویی كنیم در نهایت به سهم 8 درصدی از صرفه‌جویی آب می‌رسیم.»

 

شاید راه‌هایی چون اطلاع‌رسانی از طریق شبكه‌های مجازی راهی باشد بر همراهی شهروندان، شاید هم این جمعیت، با جمعیت واقعی كه با آب شرب، باغچه آب می‌دهند و برگ‌های جلوی خانه‌شان را با فشار آب راهی جوی روبه‌رو می‌كنند و هنگام شستن ظروف، آب با فشار بالا به مدت نیم ساعت باز است، تفاوت آماری زیادی داشته باشند. شاید تنها، جیره‌بندی آب است كه این جمعیت را آگاه می‌كند كه لااقل برای آب مصرفی خودشان هم كه شده، حواس‌شان به هدررفت آب باشد.
 اخبار اجتماعی - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
صرفه جویی آب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون عمرانی استاندار تهران: مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا جیره بندی نشود



جیره بندی آب درتهران,افزایش مصرف آب درتهران,صرفه جویی درمصرف آب

معاون عمرانی استاندار تهران: مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا جیره بندی نشود
ایسنا نوشت:

معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه به علت گرمای شدید هوا، مصرف آب افزایش یافته، گفت: چنانچه مردم صرفه‌جویی کنند، با مشکل قطعی آب مواجه نخواهیم شد.

محمدرضا محمودی درباره وضعیت ذخیره سدهای تهران، گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی آب سدهای تهران مناسب باشد، اما با توجه به افزایش مصرف آب، سازمان امور آب تهران این موضوع را مدیریت می‌کند تا با قطعی آب مواجه نشویم.

وی افزود: اگر مصرف بی‌رویه آب ادامه داشته باشد و صرفه‌جویی لازم صورت نگیرد و وضعیت ذخیره سدها به هم بخورد، سهمیه‌بندی آب هم جزو برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه احتمال جیره‌بندی آب در تهران ضعیف است، به شهروندان توصیه کرد: در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را انجام دهند، چرا که آب یک منبع پایان‌پذیر است و باید فرهنگ استفاده صحیح از این گونه منابع در بین مردم نهادینه شود.

محمودی افزود: صرف‌نظر از بحث اسراف و کمبود آب، مصرف اضافه هزینه‌های گزافی را بر خانوار تحمیل می‌کند، بنابراین باید شیوه مصرف خانوار خود را در نظر بگیرند./ایسنا