اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دریاچه هامون جان گرفت


جاری شدن سیلابهای اخیر ناشی از بارندگیهای مناسب در جنوب شرق کشور باعث آبگیری قسمتهایی از دریاچه هامون شد و حیاتی دوباره به این تالاب بین المللی بعد از حدود ۱۵ سال خشکسالی بخشید.

خبرگزاری ایرنا: مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: با وارد شدن آب به بستر هامون بعد از یک دوره خشکسالی 15 ساله، زندگی و حیات به منطقه سیستان برگشته است.

خسرو افسری افزود: همکاری مردم منطقه سیستان با اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص احیاء تالاب هامون ستودنی است، به عنوان مثال آنها با ساخت آب بندهایی در اطراف کوه خواجه به هدایت و مدیریت منابع آب کمک می کنند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی همکاری کشور همسایه افغانستان می تواند روند احیاء تالاب هامون را به صورت جهشی شتاب بخشد و در صورتی که حق آبه ایران از رود هیرمند بر اساس قراردادهای دوجانبه که مورد تاکید سازمان ملل است داده شود، می توان به احیاء هامون امیدوار بود.

او گفت: این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتر است که بارندگیهای امسال در ارتفاعات مجاور ایران در داخل خاک افغانستان مناسب بوده لذا از آن کشور دوست و همسایه انتظار داریم مطابق قراردادهای منعقده حق آبه هامون و هیرمند را رعایت کند.

مدیرکل اداره محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: همانطور که نماینده سازمان ملل در سفر چندی پیش به منطقه سیستان تاکید کرد احیاء تالاب هامون به دلیل اثرات مثبت فرامنطقه ای باید مورد توجه تمام کشورهای منطقه قرار گیرد زیرا آثار سوء زیست محیطی آن فراتر از ایران بوده است.

افسری ابراز امیدواری کرد آبگیری هامون به کاهش آثار مخرب زیست محیطی از جمله کمتر شدن غبار و ریزگردها در منطقه منجر شود.

بر اساس برآورد کارشناسان طی هفته جاری کمتر از 10 درصد پهنه 560 هزار هکتاری هامون آبگیری شده که حدود 400 هزار هکتار آن داخل خاک ایران قرار دارد.

هامون یکی از تالابهای مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.

این تالاب در سیستان و بلوچستان و در فاصله 200 کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان در حوره آبریز پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیم روز واقع شده است.


ویدیو مرتبط :
لحظه ورود آب به دریاچه هامون. هامون صابوری هامون پرس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده‌ی میاندوآب:آقای احمدی‌نژاد بروید به سلامت؛ صدای جان دادن دریاچه ارومیه را نشنیدید



نماینده‌ی میاندوآب,روح‌الله بیگی,وضعیت دریاچه‌ی ارومیه

نماینده‌ی میاندوآب:آقای احمدی‌نژاد بروید به سلامت؛ صدای جان دادن دریاچه ارومیه را نشنیدید

نماینده‌ی مردم میاندوآب در نطق میان دستور امروز خود خطاب به رییس‌جمهور گفت: آقای احمدی‌نژاد بروید به سلامت؛ صدای زار جان دادن ارومیه را نشنیدید. شوره زار ارومیه دولت بعدی را صدا می‌زند.

روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور امروز(دوشنبه) خود با اشاره به وضعیت نامطلوب حوزه‌ی انتخابیه‌اش و همچنین وضعیت دریاچه‌ی ارومیه خطاب به احمدی‌نژاد گفت: اگر از تهران به سمت غرب بروید با شوره‌زاری مواجه می‌شوید که روزی دریاچه‌ای در آنجا وجود داشته است. این شوره‌زار دریاچه ارومیه است که شما زاری و جان دادنش را نشنیدید و حالا دولت بعدی را صدا می‌زند.

بیگی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب کشور گفت: آقای احمدی‌نژاد شما از آمار و آدرس دقیق حرف می‌زنید اما در این 8 سال دریغ از یک آدرس از مفسدان اقتصادی که می‌گفتید معرفی می‌کنید. شاید آنها مردمان خوبی شده‌اند و حالا از لیست مفسدان خارج شده‌اند. اگر می‌خواهید آدرس بدهید آدرس ظرفیت‌های واقعی تولید را بدهید نه آمار خیالی و پیش بینی‌ها را. آدرس 2 و نیم میلیون شغل ایجاد شده را بدهید؟ آدرس پتروشیمی خیالی میاندوآب و اخلاق و قانون‌گرایی و تحلیل را در دولت خودتان بدهید.

بیگی اظهار کرد: آدرس داروهای وارد شده را بدهید نه خودروهای لوکسی که با ارز مرجع وارد شده‌اند. آدرس حمایت از تولید را بدهید نه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات را. آدرس اعتبارسدها را بدهید و دستگاهها و تجهیزات پزشکی را، یا جاده‌های زندگی را.

بیگی خطاب به احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر شما آدرس ندارید بگذارید ما آدرس عقب افتادگی را بدهیم. آدرس استخراج طلا از حوزه‌ی انتخابیه‌ام بدون حذف محرومیت‌ها، بیکاری‌ها و ناهنجاری‌ها را بدهیم. آدرس هزاران کارخانه و تعاونی بی‌رمق و مردم بی آب و مساجد و مجتمع‌های فرهنگی بدون بودجه و کمرهای خمیده زیر بار تورم را بدهیم.

نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در ادامه خطاب به دولت جدید گفت: حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور آینده فرصتی است که نشان دهنده قدرت ایران است، تعامل جهت ایجاد کابینه فراجناحی توانمند و عزم ملی مضاعف ضمن پایبندی به آمار انقلاب، لازمه دولت بعدی است و ما نمایندگان از صمیم قلب با دولت تدبیر و امید همکاری و هم ‌افزایی خواهیم کرد.

نماینده میاندوآب اظهار کرد: اداره‌ی کشور به کار جمعی نیاز دارد اما امیدواریم که شما جا برای مدیران بدون بلیط باز نکنید. آزمایش و خطا نکنید. به جای دارو آمار غیر واقعی تجویز نکنید. مبادا مدیران محلی را ملی کنید امیدواریم دولت شما پایان بی‌تدبیری‌ها باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از با بیان این که دسیسه‌ها در منطقه ادامه دارد، گفت: در روز قدس به همه دنیا نشان خواهیم داد که توطئه‌ و تنش‌هایی که دشمنان در عراق و مصر ایجاد می‌کنند نشان‌دهنده‌ی قدرت مسلمانان و ترس مستکبران از این قدرت است./ایسنا