اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دریافت وام مسکن بدون محدودیت


اخیرا یکسری از موسسات مالی وارد بازار مسکن شده‌اند تا در کنار بازار دلالی ملک، ابزارهایی را كه برای تامین مالی خریداران مسکن در اختیارشان است به جامعه تقاضا معرفی كنند.

روزنامه دنیای اقتصاد:  اخیرا یکسری از موسسات مالی وارد بازار مسکن شده‌اند تا در کنار بازار دلالی ملک، ابزارهایی را كه برای تامین مالی خریداران مسکن در اختیارشان است به جامعه تقاضا معرفی كنند.

تسهیلاتی که این دسته از موسسات به متقاضیان در بازار خرید مسکن ارائه می‌کنند وام‌های «اقساطی» یا «مضاربه‌ای» است که البته برای هر یک از این تسهیلات، درصد متفاوتی برای نرخ سود در نظر گرفته شده است و خریدار بر اساس توانایی مالی خود می‌تواند روش مضاربه یا قسطی را انتخاب کند.

 این موسسات سودی كه از محل پرداخت وام خرید مسكن، به دست می‌آورند به قدری است -30 تا 60 درصد- كه هزینه سرمایه‌گذاری‌ آنها در چنین بازاری را تضمین می‌كند.

 
شعاری که برخی از این موسسات مالی بر اساس آن اعلام هویت کاری می‌کنند این است: «انتخاب ملک از شما، پرداخت تا 50 درصد ارزش ملک از ما.»

گویا همان‌طور که مشخص است خریدارانی که از قدرت مالی کافی برای خرید واحد مسکونی برخوردار نیستند توسط این دسته از موسسات می‌توانند نیمی از مبلغ خرید را بدون سقف معین، تامین كنند.اگرچه کلیه بانک‌ها سقفی را برای وام‌های خود تعیین کرده‌اند، اما این دسته از موسسات سقفی برای وام‌های خود در نظر نگرفته‌اند.

طبق گفته مشاوران این موسسات آنها با محدودیت مالی رو به رو نیستند و سعی می‌کنند سرمایه مورد نیاز متقاضیان را فراهم کنند. البته برخی از آنها تاکید بر این مساله دارند که شرایط اقتصادی می‌تواند بر بازه سرمایه‌دهی آنها تاثیرگذار باشد.یکی از شرکت‌های مذکور اظهار کرده است: نیمی از مبلغ خرید واحد مسکونی دلخواه مشتری را از طریق وام مضاربه یا اقساطی پرداخت می‌کند.

این شركت در توضیح نوع تسهیلاتی كه پرداخت می‌كند، گفت: در حالت مضاربه‌ای، اگر یک متقاضی اقدام به خرید یک واحد 200 میلیون تومانی کند، این موسسه 100 میلیون تومان آن را تقبل می‌کند و خریدار با استفاده از وام مضاربه باید به مدت یكسال، ماهی 5 میلیون تومان بابت سود این وام پرداخت كند و در پایان یكسال، اصل وام – مبلغ 100 میلیون- را به صورت یكجا به شركت بازپرداخت كند.

 در این حالت، 60 میلیون تومان در یكسال و 100 میلیون تومان در پایان یكسال، بازپرداخت كرده و سود 60 درصدی را تقبل كرده است.اما اگر متقاضی وام، حالت قسطی را انتخاب كند، اصل و سود وام را می‌تواند در اقساط 12ماهه با مبلغ ماهانه 10 میلیون و 800 هزار تومان بازپرداخت كند بپردازد تا در پایان این مدت، عملا 130 میلیون تومان بابت اصل و سود، بازپرداخت كرده باشد. در این حالت سود 30 درصدی لحاظ شده است.


 ایراد اصلی چنین وام‌هایی، شرط انتقال سند به نام سرمایه‌گذار تا زمان تسویه‌ وام است كه ریسك استفاده از تسهیلات را دوچندان می‌كند.


ویدیو مرتبط :
شرایط متقاضیان دریافت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دریافت وام مسکن برای دوماه آسان شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وام مسکن

اخبار اقتصادی - دریافت وام مسکن برای دوماه آسان شد

بانك‌مسكن از میان چندین برنامه‌ای كه طی روزهای اخیر توسط مسوولان فرابورس برای تنظیم و كنترل قیمت اوراق تسهیلات خرید مسكن اعلام شده بود، یك برنامه تحت عنوان «مقابله با ارزندگی كاذب اوراق» را انتخاب كرده و با اجرای طرحی كه در ظاهر به این موضوع مربوط نمی‌شود، قصد دارد بازار اوراق مسكن را برای مدت 60 روز متعادل كند.

طرح جدید بانك‌مسكن انحصار «خرید و فروش رسمی و قانونی» را برای وام‌هایی كه در فرابورس عرضه می‌شود از بین می‌برد و این مزیت را به تسهیلاتی كه هم‌اكنون در بازار غیررسمی وام به صورت وكالتی معامله می‌شود، گسترش می‌دهد، به طوری كه از امروز وام خرید مسكن در بازار آزاد نیز همچون بازار فرابورس به صورت رسمی قابل معامله است و متقاضی وام بدون آنكه نیاز باشد آپارتمان مورد معامله را بنام صاحب وام منتقل كند، می‌تواند با مراجعه به شعب بانك مسكن امتیاز وام را از فروشنده وام به صورت قانونی خریداری كند.

در حال حاضر تسهیلاتی كه بانك‌مسكن برای خرید مسكن پرداخت می‌كند به دو روش «اوراق تسهیلات در فرابورس» و «وام از محل سپرده‌گذاری در بانك» در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود، با این تفاوت كه دارندگان اوراق اجازه دارند امتیاز یا همان تسهیلات خرید خود را به فرد دیگری به صورت رسمی منتقل كرده و به فروش برسانند، اما كسانی كه با سپرده‌گذاری در بانك‌مسكن، نوبت دریافت تسهیلات خریدشان فرا رسیده است، در صورتی كه بخواهند این امتیاز را به فرد دیگری واگذار كنند، جز از كانال غیررسمی و به شكل وكالتی، راه دیگری برای آنها برقرار نیست.

در سال‌های اخیر خرید و فروش وكالتی وام خرید مسكن در بازار غیررسمی تسهیلات بانكی -بعد از آنكه امكان معامله رسمی امتیاز وام در فرابورس فراهم شد- از مقبولیت همیشگی خود افتاد و چون نوعی عدم اطمینان در فروش وكالتی تسهیلات همواره برای خریدار وام وجود داشت، بار عمده متقاضیان خرید وام به سمت فرابورس هدایت شد و در نتیجه به خاطر كمبود عرضه اوراق در فرابورس، در دوره‌هایی همچون تابستان امسال كه تقاضای مصرفی برای خرید مسكن زیاد می‌شود، قیمت اوراق تصاعدی افزایش پیدا می‌كند.

در فروش وكالتی تسهیلات خرید مسكن، فردی كه متقاضی تسهیلات است و قصد دارد با استفاده از وام، واحدمسكونی خریداری كند باید سند واحد را به نام صاحب اولیه وام –فروشنده وام- منتقل كند و سپس از او وكالت‌نامه بلاعزل مبنی‌بر «انتقال مالكیت در زمان تسویه‌حساب اقساط» دریافت كند. این نوع دسترسی به وام خرید مسكن، خطراتی را برای افراد متقاضی تسهیلات در پی دارد.

اما از اواخر هفته گذشته با اجرای طرح تازه‌ای در بانك‌مسكن، صاحبان تسهیلات خرید در بازار آزاد مبادله انواع وام‌های بانكی می‌توانند همچون دارندگان اوراق این تسهیلات در فرابورس، به فروش رسمی و بی‌قید و شرط تسهیلات خود به متقاضیان اقدام كنند و نیازی به اخذ وكالت ندارند. كاربرد این طرح اگر چه در ظاهر مختص وام‌های سپرده‌گذاری است و ارتباطی با اوراق بدون‌ سپرده ندارد، اما اجرای آن چون به انحصار فروش رسمی اوراق پایان می‌دهد، باعث تعدیل قیمت اوراق خواهد شد.

طرح بانك‌مسكن با عنوان «تغییر نام مدیون بدون واریز درصدی از مانده بدهی» تا 13مهرماه به مناسبت عید قربان قابلیت اجرا دارد.

دو هفته پیش مسوولان فرابورس برای كنترل رشد روزانه قیمت اوراق تسهیلات مسكن كه 120 درصد نسبت به سال گذشته همین موقع افزایش پیدا كرده است، چند برنامه را اعلام كردند از جمله اینكه ارزندگی اوراق از طریق افزایش نرخ سود آن قرار است كم شود و همچنین منابع بانك‌مسكن برای انتشار اوراق افزایش می‌یابد.

  شروع مجدد موج‌سواری با اوراق
همانطور كه قابل پیش‌بینی بود، اقدامات چند روز گذشته فرابورس برای نوسان‌گیری از قیمت اوراق مسكن فقط برای حداكثر یك هفته كارساز بود و ناتوانی از رسیدگی به چالش اصلی این بازار، موج‌سواری را مجددا به منحنی رشد قیمت اوراق تسهیلات خرید مسكن بازگردانده است.

در روزهای پایانی ماه رمضان، اخباری مبنی‌بر برنامه‌ بانك‌مسكن برای ایجاد یك صندوق ویژه اوراق و جذب منابع سپرده‌ای مختلف در آن جهت افزایش حجم انتشار اوراق اعلام شد و همزمان عنوان شد نرخ سود اوراق كه اخیرا از 15درصد به 16درصد افزایش یافته بود دوباره تغییر صعودی می‌كند تا با مجموع این اقدامات، مقداری از صرفه‌اقتصادی خرید اوراق كم شود.

اعلام این برنامه‌ها باعث شد قیمت هر فقره اوراق مسكن از حدود 92 هزار تومان به سطح 83هزار تومان سقوط كند، اما در روزهای بعد با خارج شدن معاملات مسكن از ركود نسبی در ماه رمضان و تشدید صف تقاضای مصرفی، قیمت اوراق مجددا افزایش پیدا كرد تا اینكه در اواخر هفته گذشته قیمت به سطح قبلی 92هزار تومان رسید.

در حال‌حاضر قیمت هر فقره اوراق خرید مسكن در شرایطی به سه‌رقمی‌شدن نزدیك می‌شود كه كارشناسان بازار سرمایه، اصلی‌ترین دلیل این صعود را كمبود عرضه اوراق در فرابورس برای پاسخ به متقاضیان فصلی عنوان می‌كنند. تقاضای 600میلیارد تومانی برای خرید مصرفی اوراق مسكن در مقابل عرضه 400میلیارد تومانی در هر ماه، باعث شده قیمت این تسهیلات افزایش پیدا كند.

با این حال برخی صاحب‌نظران اقتصادی، بورسی‌شدن تسهیلات مسكن و راه پیدا كردن وام خرید به فرابورس و اجازه خرید و فروش امتیاز این تسهیلات را در تحریك قیمت آن موثر می‌دانند و برخی دیگر معتقدند اگر این بازار رسمی به وجود نمی‌آمد، در بازار غیررسمی، هزینه دسترسی به وام از این هم بالاتر رفته بود.

با این حال زمزمه‌‌هایی در روزهای اخیر شنیده شده مبنی‌بر اینكه، گروهی در سیستم بانكی پیشنهاد كرده‌اند طرح افزایش وام خرید مسكن و پرداخت وام جدید، به شیوه «اوراق» اجرایی شود!
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد