اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دریافت وام ازدواج با دفترچه بیمه تأمین اجتماعی


وام مسکن، وام ضروری مستمری‌بگیران، وام قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات مالی احداث مسکن، وام خرید مسکن، و وام ودیعه مسکن از جمله وام‌ها و تسهیلات بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی به حساب می آید.

عصر ایران:  وام مسکن، وام ضروری مستمری‌بگیران، وام قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات مالی احداث مسکن، وام خرید مسکن، و وام ودیعه مسکن از جمله وام‌ها و تسهیلات بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی به حساب می آید.

هر ساله براساس مجوزی که از سوی مجلس به سازمان تأمین‌اجتماعی داده می‌شود، این سازمان اختیار پیدا می‌کند مبلغ خاصی را در قالب وام‌های قرض‌الحسنه و وام‌های با نرخ پایین در اختیار بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران قرار دهد.


لازم به توضیح است ارائه تسهیلات بانکی، اقدامی حمایتی است که به منظور رفاه حال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران صورت می‌گیرد و در زمره تعهدات قانونی سازمان تأمین اجتماعی محسوب نمی‌شود و اعتبار مالی آن به تناسب بودجه سازمان در هر سال، تعیین و ابلاغ می‌شود، در این زمینه سؤالات رایجی  را افراد برای دریافت وام از طریق بیمه تأمین اجتماعی دارند که این گزارش به آن می‌پردازد.

شرایط دریافت وام ضروری مستمری‌بگیران

این وام به صورت قرض‌الحسنه است و به مستمری بگیران (بازنشستگان، بازماندگان و کسانی که مستمری از کارافتادگی دریافت می‌کنند) تعلق می‌گیرد. مبلغ آن مانند سایر وام‌ها و تسهیلات بانکی در هر سال، تعیین و ابلاغ می‌شود. مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ضروری مستمری‌بگیران شامل دفترچه درمانی، فرم تقاضای دریافت، ارائه تسویه‌حساب کامل از بانک عامل که قبلا از آن وام دریافت شده است.

شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج

این وام به مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگانی که حداقل 2 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، تعلق می‌گیرد. مهلت درخواست وام ازدواج، نیز حداکثر یکسال بعد از تاریخ عقد است.

مدارک دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج

ارائه دفترچه درمانی بیمه‌شده و شناسنامه، تصویر کل صفحات شناسنامه بیمه شده و همسر، عقدنامه و تصویر آن برای دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج مورد نیاز است.

شرایط دریافت تسهیلات مالی احداث مسکن


تسهیلات به دو صورت انفرادی و تعاونی در اختیار بیمه‌شدگانی که دارای حداقل 5سال سابقه پرداخت حق‌بیمه باشند، قرار خواهد گرفت. نرخ سود این وام در سال جاری، 12 در صد در زمان فروش اقساطی و 14درصد در دوره مشارکت مدنی است.

شرایط دریافت وام خرید مسکن

این وام به بیمه‌شدگانی که حداقل 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، تعلق می‌گیرد. مبلغ آن مانند سایر وام‌ها و تسهیلات بانکی در هر سال، تعیین و ابلاغ می‌شود. مدارک لازم برای دریافت وام مسکن، تکمیل فرم درخواست وام، تأییدیه بازرس شعبه مبنی برنداشتن مسکن در 10 سال گذشته است.

وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن اساسا بودجه‌ای است که دولت از طریق وزارت مسکن و شهرسازی، به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ودیعه مسکن به بازنشستگان و مستمری‌بگیران مستأجر کم‌درآمد واجد شرایط، در قالب سهمیه‌های تعیین شده برای هریک از سازمان‌ها، از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی اختصاص داده است.


ویدیو مرتبط :
آموزش ویدیویی روش تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت اینترنتی !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ربیعی: دولت ۵۰ هزارمیلیاردتومان به تامین‌اجتماعی بدهکار است/اختصاص درآمدهدفنمدی‌یارانه‌ها به دفترچه‌بیمه



تامین‌اجتماعی, دفترچه‌بیمه

ربیعی: دولت ۵۰ هزارمیلیاردتومان به تامین‌اجتماعی بدهکار است/اختصاص درآمدهدفنمدی‌یارانه‌ها به دفترچه‌بیمه

وزیر تعاون،‌ کار ور فاه اجتماعی گفت: بازگرداندن اعتبار دفترچه های بیمه،‌ کار فقط تامین اجتماعی نیست،‌ فرادستگاهی است.

 در مراسم معارفه رئیس جدید سامان تامین اجتماعی،ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که باید در این سازمان تغییراتی انجام شود و اعتبار دفترچه های تامین اجتماعی بازگردانده شود. او در دفاعیات خود در مجلس هم به چنین چیزی اشاره کرده بود. در همین زمینه با علی ربیعی در حاشیه معارفه مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

شما در مراسم معارفه آقای نوربخش اعلام کردید که قصد دارید اعتبار دفترچه های بیمه را بازگردانید.ممکن است بفرمایید چه برنامه مشخصی در این زمینه دارید؟
به نظرم این موضوع یک کار فرا دستگاهی است و باید در کل دستگاه دولت این موضوع را پیگیری کرد.مثلا باید بخشی از هدفمند کرد یارانه ها به سازمان اختصاص یابد تا تامین بودجه شود. باید به سمت منظم کردن رابطه بیمار،پزشک و بیمارستان ها پیش برویم.این موضوع از وعده های آقای روحانی هم است و قرار است که در 100 روز آینده مطالعه و عملیاتی کردن این طرح آغاز شود.

همچنین اشاره شده که قرار است ساختار تامین اجتماعی تغییر کند.منظور شما از این تغییر چیست؟
طبق ماده 17 نظام رفاه و تامین اجتماعی،ساختاری برای تامین اجتماعی تعریف شده که تا کنون سه بار تغییر کرده است. یک طرح و دو لایحه هم در این زمینه در مجلس وجود دارد.الان کمیته ای زیر نظر من در حال بررسی این کار است.ب هر حال باید به سمتی پیش برویم که سازمان استحکام پیدا کند.

در حال حاضر چه برنامه ای برای بهبود وضعیت سازمان دارید؟
همان طور که آقای نوربخش هم اعلام کردند الان سه کارگروه در بخش درمان، بیمه و اقتصاد سازمان داریم که مبتنی بر اسناد بالادستی در حال کار کارشناسی و برنامه ریزی هستند.ما تلاش می کنیم که با بدنه خود سازمان یک برنامه 100 روزه و بعد هم 4 ساله تعریف کنیم و پیش رویم.

الان چقدر سازمان مشکل مالی دارد؟
باید این موضوع بررسی شود. اما سال گذشته بدهی سازمان 12 هزار میلیارد تومان بوده و امسال هم پیش بینی می کنیم به 14 هزار میلیارد تومان برسد.

آیا بدهی دولت به سازمان در طول این سال ها کم شده است؟
طبق قانون چون دولت باید 3 درصد حق بیمه کارگران را پرداخت کند بنابراین امکان صفر شدن بدهی دولت به تامین اجتماعی صفر است.

الان رقم بدهی چقدر است و بدهی بدهی 60 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان صحت دارد؟
الان نمی توان در این باره نظر داد.باید تمام شرکتها و موسساتی که به عنوان بدهی به سامان داده شده ارزش گذاری شوند.اما پیش بینی ما 50 هزار میلیارد تومان است.

تکلیف 500 نفری که در روزهای آخر ریاست آقای مرتضوی استخدام شدند چه می شود؟
من به آقای نوربخش تاکید کردم که تمام استخدام ها باید قانونمند و با آزمون انجام شود.استخدام این افراد هم بررسی می شود./خبر انلاین