اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دریافت مستمری با سابقه بیمه زیر 10 سال


مجلس مصوب کرد که به همسر و فرزندان بیمه شده متوفی که زیر 10 سال سابقه دارند، به نسبت سنوات مستمری پرداخت شود.

خبرگزاری فارس: مجلس مصوب کرد که به همسر و فرزندان بیمه شده متوفی که زیر 10 سال سابقه دارند، به نسبت سنوات مستمری پرداخت شود.
 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 91 کل کشور،‌ چند بند دیگر از بحث هزینه‌های این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، نام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول تامین اجتماعی در فهرست بیمه شدگان کارگاه‌های مذکور درج می‌شود و نرخ حق بیمه آنان همانند سایر بیمه شدگان همان کارگاه است.

بهارستان نشینان همچنین صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و بیمه‌ای و درمانی را مکلف کردند تمام اعتبارات پیش بینی شده مندرج در قانون بودجه که پس از طی مراحل در اختیار آنها قرار می‌گیرد، به انضمام دیگر منابع داخلی خود و سایر منابع حاصله را به حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران یا مستمری بگیران و حداقل به 50 درصد حق بیمه تکمیلی آنان اختصاص دهند و پرداخت کنند و هزینه‌های نیروی انسانی را ضمن صرفه‌جویی، از محل منابع داخلی خود تامین و پرداخت کنند.

مجلسی‌ها در این جلسه با پیشنهاد بند الحاقی به بند 15بودجه 91که نیره اخوان نماینده اصفهان آن را مطرح کرد، با 140 رای موافق، 5 رای مخالف و 10 رای ممتنع موافقت کردند.

بر این اساس مقرر شد مستمری به همسر و فرزندان بیمه شده متوفی که زیر 10 سال سابقه دارند، به نسبت سنوات پرداخت شود.      


ویدیو مرتبط :
سخنرانی علیرضامحجوب در مورد اصلاح قانون بازنشستگی با سابقه 10 سال حق بیمه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه/ شرایط را دقیقا بخوانید



 

 

 

بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه/ شرایط را دقیقا بخوانید

 

با تصویب آیین‌نامه اجرایی بند (91) قانون بودجه سال 1390 كل كشور توسط هیات دولت، صندوق تامین اجتماعی مكلف شد از این پس حقوق بازنشستگی افرادی را كه حداقل 10 سال حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت كرده‌‌اند و واجد شرایط این آیین‌نامه هستند، پرداخت كند. با اجرایی شدن این قانون، پیش‌بینی می‌شود گام بلندی در جهت رفاه و تامین اجتماعی قشر زیادی از بیمه‌شدگان كه به هر دلیل نتوانسته‌اند سقف پرداخت سنوات بیمه خود را تا 20 سال پر كنند، تامین شود.

پیش از این بسیاری از بیمه‌شدگان كه به دلیل بیماری و ازكارافتادگی، تعطیلی سازمان یا نهادی كه در آن كار می‌كردند، امتناع كارفرماها از پرداخت حق بیمه آنها و دلایل دیگر، قادر به ادامه پرداخت بیمه نبودند، نمی‌توانستند از حق بیمه خود بهره‌مند شوند و در واقع پرداخت 10 ساله یا بیشتر حق بیمه آنها برای گذران دوران پیری به دردشان نمی‌خورد.

كارشناسان بر این باورند با اجرای مصوبه هیات وزیران اكنون گام مثبتی برای حل مشكلات این دسته از بیمه‌شدگان برداشته می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز شنبه اعلام كرد: هیات وزیران در جلسه دوم شهریور ماه، بنا به پیشنهاد مشترك وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد بند (91) قانون بودجه سال 1390 كل كشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را تصویب كرد.

برابر این آیین‌نامه اجرایی، از میان تمامی مشمولان بند (91) قانون بودجه سال 1390 كل كشور، افرادی كه از اول فروردین تا 29 اسفند سال جاری دارای حداقل 60 سال تمام سن برای بیمه‌شدگان مرد و حداقل 55 سال تمام سن برای بیمه‌شدگان زن باشند، یا دارای حداقل 10 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی بوده یا به تشخیص كمیسیون‌های موضوع ماده (91) قانون تامین اجتماعی، در سنین كمتر از موارد فوق ازكارافتاده شده‌اند، ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند، می‌توانند درخواست بازنشستگی كنند.

همچنین، افرادی كه كمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت كرده‌اند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق كارگر و كارفرما تا 10 سال، به نرخ سال جاری از امتیاز بازنشستگی برخوردار شوند.

بر اساس این مصوبه، مبنای كسر حق بیمه ماهانه بیمه‌شدگان موضوع این آیین‌نامه كه كمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت كرده‌اند، حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی كار در سال 1390 است.میزان مستمری بازنشستگی متقاضیان بهره‌مندی از مفاد این آیین‌نامه با رعایت مفاد ماده (77) قانون تامین اجتماعی و تبصره آن، محاسبه و تعیین می‌شود.

مستمری قابل پرداخت معادل مستمری استحقاقی بیمه‌شده، یعنی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه است. این‌گونه مستمری‌بگیران از شمول ماده (111) قانون تامین اجتماعی خارج هستند.

این آیین‌نامه كه اگر دارد

با وجود نگرانی برخی كارشناسان از امكان سوءاستفاده از این قانون، جواد زمانی سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است شرط سنی 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان در این آیین‌نامه سبب می‌شود كمتر كسی به طمع اشتغال مجدد اقدام به بازنشسته كردن خود بر اساس این آیین‌نامه كند.

زمانی به «جام‌جم» می‌گوید: این آیین‌نامه به منظور نهادینه كردن فرهنگ استفاده از بیمه‌ها در كشور و بخصوص برای كسانی است كه به دلیل افزایش سن، از كار افتاده شده‌اند و سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند با استناد به این آیین‌نامه آنها را حمایت كنند.

او امكان سوء استفاده از این قانون را رد نمی‌كند، اما در گفته‌هایش به شرایط ایده‌آل گریز می‌زند كه مسلما ما تا آن فاصله زیادی داریم.

زمانی تاكید می‌كند: بر خلاف باور عمومی، هزینه‌های خانواده به دلیل بازنشستگی اعضای شاغل آن كاسته نمی‌شود و حتی در مواردی بیشتر هم می‌شود و مسلما اگر حقوق بازنشستگی افراد كافی باشد، كسی ناچار نمی‌شود برای تامین هزینه‌هایش پس از بازنشسته شدن به دنبال شغل دیگری بگردد.

نمی‌توانید مجددا شاغل شوید!

هرچند این خبر از دیدگاه ازكارافتادگانی كه دیگر قادر به كار نیستند، خبری امیدواركننده و خوشایند به نظر می‌رسد، اما برخی كارشناسان نیز اعتقاد دارند تسهیل شرایط بازنشستگی افرادی كه كمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت كرده‌اند، افراد را به بازنشستگی زودهنگام از مشاغلی كه در آنها مهارت و تخصص دارند، ترغیب می‌كند تا با اشتغال در شغلی دیگر و با جمع زدن درآمد حاصل از آن با مستمری بازنشستگی، دخل و خرجشان را با هم متناسب كنند كه این روش به نفع سیاست‌های كلان اقتصادی نیست.

بر همین اساس، برخی كارشناسان حوزه تامین اجتماعی اعتقاد دارند با توجه به این كه سن امید به زندگی در كشور بالاتر رفته است، سن بازنشستگی نیز باید افزایش پیدا كند و آسان كردن شرایط بازنشستگی افرادی كه كمتر از 10 سال حق بیمه پرداخته‌اند سبب می‌شود، افراد متخصص با هدف درآمدزایی بیشتر، علی‌رغم ممنوعیت قانونی اشتغال به كار بازنشستگان تامین اجتماعی، در اولین فرصتی كه دست دهد خود را بازنشسته كنند و در شغلشان باقی نمانند.

به گفته این كارشناسان، بالاتر رفتن سن بازنشستگی متناسب با سن امید به زندگی، الگویی است كه در كشورهای توسعه یافته استفاده می‌شود و شاید چنین تصمیمی مصلحت‌اندیشی بر اساس مطالبات روز مردم باشد كه آینده‌نگری در آن، در نظر گرفته نشده است.

علی‌اكبر خبازها، رئیس كانون بازنشستگان تامین اجتماعی یكی از كسانی است كه اعتقاد دارد بازنشسته شدن با چنین شرایطی نه به نفع مردم و نه به نفع سازمان تامین اجتماعی است. او در گفت وگو با «جام‌جم» با اشاره به این كه آیین‌نامه اجرایی بازنشستگی با پرداخت حداقل10 سال حق بیمه تامین‌اجتماعی هنوز ابلاغ نشده است، توضیح می‌دهد: این قانون بر مبنای بیمه‌پردازی است یعنی فرد بر اساس مقدار حق بیمه‌ای كه پرداخته است مستمری می‌گیرد و بر این اساس افرادی كه كمتر از 10 سال حق بیمه پرداخته‌اند مستمری حدود 110 تا 115 هزار تومان می‌گیرند كه به هیچ وجه برای گذارن زندگی كافی نیست!

به گفته وی، پرداخت 10 سال حق بیمه شرط زمانی ندارد و لزوما پرداخت حق بیمه نباید قبل از سال‌های بازنشستگی باشد. خبازها هشدار می‌دهد كه بازنشستگان تامین اجتماعی، نمی‌توانند پس از بازنشستگی در شغل‌های دیگر مشغول به كار شوند و اگر چنین اقدامی كنند و بازرسی سازمان تامین اجتماعی از آن باخبر شود، مستمری بازنشستگی آنها قطع خواهد شد.

با این حال او تایید می‌كند كه ممكن است كسانی برای استفاده از مزایای بازنشستگی، با استفاده از این آیین‌نامه بازنشسته شوند و سپس به شكل غیر قانونی فرصت‌های شغلی دیگر را برای درآمد بیشتر اشغال كنند.

گرچه سازمان تامین اجتماعی در واكنش به این ابلاغیه سكوت اختیار كرده است، اما به گفته كارشناسان ذی ربط،‌اجرای این مصوبه می‌تواند در جهت تامین رفاه‌‌ آینده بیمه‌شدگان گام مهمی تلقی شود.

افزایش سن بازنشستگی استادان دانشگاه

همزمان با ابلاغ بازنشستگی با 10 سال سابقه پرداخت بیمه، افراد عادی طبق دستورالعمل جدید آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وزارت علوم، سن بازنشستگی اعضای هیات علمی افزایش یافت.

به گزارش مهر، به استناد بند «ب» ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای اختیار تفویضی جلسه شماره 693 شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر علوم، دستورالعمل اصلاحیه ماده 36 فصل هشتم (بازنشستگی و وظیفه) آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی كه به تایید و تصویب وزیرعلوم رسیده است، ابلاغ شد.

براساس ماده اول این اصلاحیه، دانشگاه یا موسسه مكلف است اعضای هیات علمی با مرتبه مربی آموزشیار، مربی و استادیار را با 65 سال سن یا 30 سال خدمت، اعضای هیات علمی دانشیار را با 67 سال سن و اعضای هیات علمی با مرتبه استادی را با 70 سال سن، بدون نیاز به وصول درخواست ذی‌نفع بازنشسته كند.

براساس تبصره اول ماده یك، سابقه خدمت آن دسته از استادیارانی كه در 4 سال آخر منتهی به 30سال خدمت، موفق به كسب حداقل 80 درصد امتیازات ارتقا به دانشیاری و كسب حداقل 75درصد لازم از بندها و مواد تعیین‌كننده شوند به 32 سال و كسانی كه حداقل 85 درصد امتیازات ارتقا به مرتبه دانشیاری و حداقل 80 درصد از امتیازات لازم از بندها و مواد تعیین‌كننده از آیین‌نامه ارتقا را كسب كنند به 33 سال و با رعایت سقف سنی 65 سال قابل افزایش است.طبق تبصره 2 ماده اول این اصلاحیه، سن بازنشستگی آن دسته از دانشیارانی كه در 5 سال قبل از 67 سالگی موفق به كسب 75 درصد امتیازات ارتقا به مرتبه استادی می‌شوند، به 70 سال سن و سن اعضای هیات علمی كه به عنوان عضو هیات علمی نمونه كشوری انتخاب شده‌اند، به درخواست ذی‌نفع تا 3 سال قابل افزایش است.

همچنین ماده 2 این اصلاحیه به دانشگاه یا موسسه اختیار می‌دهد اعضای هیات علمی خود را كه بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل با داشتن 30 سال سابقه خدمت همچنان واجد شرایط ادامه خدمت هستند در صورت تقاضای عضو ذی‌نفع، بازنشسته كند.

براساس ماده 3 دستورالعمل اصلاحیه ماده 36 قانون استخدام اعضای هیات علمی، دانشگاه یا موسسه می‌تواند در صورت نیاز به خدمات اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری و استادی واجد شرایط بازنشستگی، مشروط به درخواست كتبی عضو هیات علمی و موافقت رئیس دانشگاه یا موسسه و تصویب هیات امنا، موعد بازنشستگی وی را حداكثر تا سقف 3 سال با اخذ موافقت سالانه هیات امنا به تعویق بیندازد.

تبصره ماده 3 این دستورالعمل تاكید دارد دانشگاه یا موسسه می‌تواند بنا به درخواست رئیس دانشگاه یا موسسه و ارائه تقاضای مكتوب عضو هیات علمی با مرتبه استادی و موافقت وزیرعلوم، علاوه بر تمدید مذكور در ماده 3 حداكثر تا 3 سال دیگر اقدام كند.

پیش از اصلاح این آیین‌نامه، دانشگاه‌ها مكلف بودند اعضای هیات علمی خود را با شرط سنی 65 سال بازنشسته یا در موارد ضروری تا سن 70 سال تمدید كنند كه در دستورالعمل جدید، سن بازنشستگی اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری به 67 سال و با مرتبه استادی به 70سال افزایش یافت.

بر اساس شرایط خاص مندرج در این دستورالعمل، امكان افزایش سن بازنشستگی با مرتبه دانشیاری تا 70 سال و استادی تا 76 سال امكان‌پذیر شد.

بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان دارای مشكل پزشكی

از سوی دیگر ، وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد به دلیل فقدان اعتبار مالی ، امسال هیچ معلمی پیش از موعد بازنشسته نخواهد شد. حمید رضا حاجی بابایی گفت: قانون بودجه امسال و در ضوابط اداری، اجرای هر برنامه‌ای منوط به تامین اعتبار آن است. این در حالی است كه در قانون، بودجه‌ای برای این بخش لحاظ نشده لذا افرادی كه متقاضی بازنشستگی پیش‌ از موعد هستند و در حال حاضر نمی‌خواهند پاداش پایان‌خدمت بگیرند نیز عملا بر اساس قانون نمی‌توان این حكم را برای آنها اجرا كرد، وی افزود: با این حال، آموزش و پرورش نه تنها مخالفتی با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان دارای مشكلات پزشكی ندارد بلكه این مساله را پیگیری می‌كند تا به نتیجه برسد..../تحلیل:عصرایران