اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درگیری‌ های فیزیکی مجلس در گذر زمان


مجلس ایران، مثل مجالس کشورهای دیگر جهان بارها شاهد درگیری فیزیکی با ناطقان پیش از دستور به بهانه‌های مختلف بوده‌است.

روزنامه شرق: مجلس ایران، مثل مجالس کشورهای دیگر جهان بارها شاهد درگیری فیزیکی با ناطقان پیش از دستور به بهانه‌های مختلف بوده‌است.

اگرچه «علی ‌مطهری» در این میان رکورد‌‌دار مورد هجمه قرارگرفتن است. در مجلس‌هشتم، اصطکاک‌های کوچک‌زاده با او دیدنی و شنیدنی بود. در یکی از جلسات علنی «علی مطهری» اشاره کرد که قبلا با «کوچک‌زاده» همکلاس بوده و سخنی گفت که منجر به عصبانیت «کوچک‌زاده» و پرتاب یکی از اشیای دم دستش به سمت «مطهری» شد.

اما شبیه‌ترین وضعیت به دیروز«علی مطهری» را «قدرت‌الله علیخانی» در مجلس قبلی داشت. دیروز نطق مطهری درحالی باعث خشم برخی از نمایندگان شد که به «علیخانی» هم در مجلس‌هشتم اجازه ندادند نطقش را کامل کند. برخی نمایندگان آن زمان سعی کردند به اشکال مختلف او را از جایگاه سخنرانی دور کنند.

مجالس اول و دوم پس از انقلاب

از جمله مشهور‌ترین درگیری‌های فیزیکی در بین نمایندگان مجلس حمله نیروهای خط امامی به نیروهای ملی- مذهبی بود. یک‌روز هنگام نطق پیش از دستور «هاشم صباغیان»، نیروهای خط‌امامی به این نطق اعتراض کرده و جلسه مجلس را به‌هم ریخته بودند که معین‌فر به سمت تریبون رییس مجلس آمد و دودستانش را برهم کوبید و فریاد زد: آقای‌رییس، این چه وضعیتی است، چرا مجلس را آرام نمی‌کنید؟ در این هنگام عادل اسدی، نماینده اهواز، با سیلی محکمی به استقبال«علی‌اکبرمعین‌فر» رفت.

«اکبر هاشمی‌رفسنجانی» در خاطرات خود اینگونه روایت می‌کند «سه‌شنبه ۱۰آبان۱۳۶۲ در جلسه‌ علنی‌، آقای‌[هاشم‌] صباغیان‌ [نماینده‌ تهران‌] در نطق‌ پیش‌ از دستور، با مظلوم‌‌نمایی‌، جریان‌ برخورد روز جمعه‌ را گفت‌ و آخر صحبت‌ او، آقای‌‌قره‌باغ‌ دخالت‌ کرد و دعوایشان‌ شد. به‌کتک‌‌کاری‌ رسید. تریبون‌ را قطع‌ کردم‌ و پخش‌ از رادیو قطع‌ شد. آقایان‌ [علی‌‌اکبر] معین‌فر و [هاشم‌] صباغیان‌ را به‌ اتاقی‌ منتقل‌ کردند و تحت‌ حفاظت‌ گرفتند. جلسه‌ را دوباره‌ شروع‌ کردم‌ و برای‌ مردم‌ ماجرا را مختصرا توضیح‌ دادم.»

«معین‌فر» این حمله را کار هادی غفاری می‌داند اما غفاری بعدا گفت که آن رخداد کار غفاری‌قره‌باغ بوده که از او مسن‌تر بوده و نه او و فقط به‌خاطر یک تشابه اسمی سال‌ها مورد اتهام بوده‌ است.

فخرالدین حجازی داستان حمله به معین‌فر را بعدا در قالب شعر کوتاهی اینگونه به نظم درآورد: معین‌فر مقاوم چو پیلان مست/ به این سوی و آن سوی می‌برد دست/ که ناگاه غفاری خشمگین/ برآورد دستانش از آستین/ بزد مشت بر کله چاق‌تن/ که خون از سرش گشت فواره‌زن

مجالس پنجم و ششم

دوم‌خرداد آمده ‌بود و «عبدالله نوری» تازه وزیر کشور شده ‌بود که مجلس او را فراخواند، در جلسه‌ای که «عبدالله نوری» برای پاسخگویی به سوال نماینده دزفول آمده بود، از اعتراض افراد و گروه‌ها در چارچوب قانون دفاع و از حمله گروه‌های فشار به تجمعات قانونی انتقاد کرد. سخنانش باعث عصبانیت «محمدحسن جمشیدی»، نماینده روحانی بهشهر، شد و او به سمت تریبون مجلس به طرف «عبدالله نوری» حرکت کرد. «قدرت‌الله نظری‌نیا»، نماینده روحانی کنگاور، در میانه راه مانع «جمشیدی» شد و سیلی «جمشیدی» به نظری‌نیا اصابت کرد.

مجلس‌ششم با اکثریت اصلاح‌طلبان آغاز به کار کرد و در همان روزهای اول شاهد درگیری درباره اصلاح قانون مطبوعات بود.

مجلس‌ هفتم


در یکی از جلسات علنی مجلس، زمانی که اکبر اعلمی نسبت به عملکرد «باهنر» نایب‌رییس مجلس اعتراض می‌کرد و به «باهنر» می‌گفت تریبون تو باز است و هرچه می‌خواهی به نمایندگان می‌گویی، شافعی به او اعتراض کرده بود و خطاب به اعلمی عبارت ناشایست را به کار برد. به‌دلیل این رفتار، «اعلمی» خارج از صحن نسبت به شافعی اعتراض می‌کند و می‌گوید چرا به من توهین کرده‌ای؟ واکنش شافعی باعث شده بود که اعلمی و شافعی درگیر شوند و شافعی با ضربه اعلمی نقش‌برزمین شد.

مجلس ‌هشتم

مجلس‌هشتم نیز شاهد کشمکش‌های فراوانی درون خود بود و حتی کار به زدن سیلی به‌صورت نماینده دولت در جریان استیضاح وزیر کشور رسید. در آبان‌ماه سال١٣٨٧ تعدادی از نمایندگان مجلس‌هشتم طی نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد می‌خواهند تا برای تجهیز مساجد حوزه‌های انتخابیه خود به آنها کمک مالی کند. ظاهرا این موضوع با موافقت «احمدی‌نژاد» همراه نمی‌شود اما محمد عباسی مدیرکل وقت «دفتر دولت در مجلس» از این فرصت استفاده کرده و دست به ابتکار جالبی می‌زند.

در آن زمان بحث استیضاح «علی ‌کردان» داغ بود و حامیان دولت سعی داشتند تا به هرشکل ممکن نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح علی کردان را مجاب کنند تا امضای خود را پس بگیرند. در همین‌راستا محمد عباسی، رسید دریافت چک‌های پنج‌میلیون‌تومانی کمک‌هزینه مساجد را در «رو» و رسید دیگری مربوط به پس‌گرفتن امضای استیضاح کردان را در «زیر» قرار می‌دهد و از برخی نمایندگانی که استیضاح کردان را امضا کرده‌ بودند، می‌خواهد تا آن برگه‌ها را به‌عنوان رسید دریافت چک امضا کنند! نمایندگان هم بی‌خبر از همه‌جا برای دریافت چک هردو رسید را امضا می‌کنند اما عوض حیدرپور نماینده شهررضا بعد از امضا متوجه می‌شود که دورسید از او گرفته‌اند و بعد از پیگیری ماجرا، قضیه روشن می‌شود.

در این بین «حمید رسایی» و «علی‌اصغر زارعی» وقتی متوجه قضیه می‌شوند اول با دفتر احمدی‌نژاد تماس می‌گیرند و در این‌باره پرس‌وجو می‌کنند و وقتی دفتر احمدی‌نژاد از موضوع چک‌های پنج‌میلیون‌تومانی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، زارعی هم یک سیلی بر گونه‌های فرد متخلف می‌نوازد!

دیگر درگیری این مجلس، دعوا بین دو نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرای شهر قزوین بود. سایت‌ها این درگیری را اینگونه روایت کردند: دو نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب برای دقایقی با یکدیگر درگیر شدند. این درگیری در حین بررسی اصلاح لایحه ماده ١٩ قانون نوسازی و عمران شهری رخ داد. این در حالی بود که این دو نماینده که درگیری فیزیکی نیز با یکدیگر داشتند هر دو نماینده استان قزوین بودند.

 روح‌الله جانی عباسپور، نماینده بویین‌زهرا و آوج از اصولگرایان و «امیر‌ طاهرخانی»، نماینده تاکستان هستند که در حین درگیری قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین نیز به اعتراض پرداخت که با وساطت برخی نمایندگان همچون محمدرضا باهنر پایان یافت.

سیلی دیگری که در مجلس هشتم نواخته شد میان رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها و حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی بود. «بهروز مرادی»، رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان نماینده دولت در صحن علنی حاضر می‌شود تا درخصوص طرح دوفوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اظهارنظر کند.

در این جلسه روایت‌های آماری نمایندگان از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها خیلی به مذاق مرادی خوش نمی‌آید و به طعنه می‌گوید که «این آمار کوچه‌بازاری چیست که ارایه می‌دهید؟» این سخن آتش خشم «سیدحسین حسینی»، نماینده فریمان را شعله ور می‌کند و با مرادی درگیری فیزیکی پیدا می‌کند و این وسط یکی دوتا سیلی هم رد و بدل می‌شود. «مرادی» عصبانی از این اتفاق، نسبتی ناروا به مجلس می‌دهد و فریاد اخراج کنید از صندلی‌های نمایندگان بلند می‌شود. لاریجانی که توهین نماینده دولت را شنیده بود دستور اخراج مرادی از صحن را می‌دهد.


ویدیو مرتبط :
گزارش 20:30 از تشنج و درگیری فیزیکی در مجلس!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیستم عامل‌ها در گذر زمان