اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دروغ سیزده یک خانواده ایرانی جهانی شد! +عکس



اخبار اجتماعی - دروغ سیزده یک خانواده ایرانی جهانی شد! +عکس

به گزارش پرداد به نقل از بی بی سی : از سیزده فروردین تا حالا، ویدیویی دنیای اینترنت فارسی زبانان را فتح کرده. ویدیویی خانگی که در آن یک خواهر و برادر ایرانی مقیم برمینگهام در بریتانیا، سراغ مادرشان می روند تا به او دروغ سیزده بگویند و واکنشش را فیلم بگیرند.

ماجرا از این قرار است که ساناز که سالهاست در بریتانیا درس می خواند، به برادرش سامان پیشنهاد می کند تا انگشت روی "سنتی بودن" مادر ایرانی بگذارند. قرار می شود که در روز سیزده بدر، سامان نوجوان به مادرش به دروغ بگوید که دوست دخترش از او حامله است. آنهم جلوی دوربین روشنی که دست خواهر است و مادر از آن بی خبر.

 

اخبار ,اخبار اجتماعی ,دروغ سیزده خانواده ایرانی


چنین می شود، پسر دروغ می گوید و مادر باور می کند و با سلاح سرد مادرانه، دمپایی، به او شلیک می کند. غافل از اینکه او روبروی یک دوربین مخفی است. مادر به کنار، خواهر و برادر هم تصور نمی کردند با انتشار ویدیویی حمله مسلحانه مادرشان به دروغ سیزده، آوازه این دروغ و آن سلاح سرد به خارج از دایره دوستان و بستگان خودشان برسد.


خواهر و برادر در برنامه چشم انداز بامدادی رادیوی بی بی سی گفته اند که از این شهرت راضی اند، مادر ولی می گوید از اطراف و اکناف،‌ دوست و آشنا، برایش پیام همدردی می فرستند و دلسوزی.


این برنامه روز دوشنبه ۱۸ فروردین از کلیک چشم انداز بامدادی رادیوی فارسی بی‌بی‌سی پخش شده است.

اخبار اجتماعی - پرداد

 


ویدیو مرتبط :
عکس بازیگران ایرانی با خانواده شان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عیدی دردناک قلیان برای خانواده های ایرانی (+عکس)



اخبار اجتماعی - سرطان دهان؛ عیدی دردناک قلیان برای خانواده‌های ایرانی/هشدار جدی به زنان باردار+تصاویر

عدم رعایت بهداشت در کشیدن قلیان یکی از عوامل مهمی است که به این بیماری دامن می زند. معمولا از هر قلیان چند نفر به صورت مشترک استفاده می کنند که همین امر باعث آلوده شدن شلنگ همیشه مرطوب قلیان شده و در نهایت بستری کاملا مهیا برای بیماری های دهانی فراهم می شود.

 وقتی به عکس‌های سایت‌ها و خبرگزاری‌ها که در ایام عید و از طبیعت گردی مردم شهرها و روستاها منتشر شدند نگاه می کنیم، در کنار لبخند روی لب مردم و برق شادی در چشم کودکان یک چیزی تو ذوقمان می زند. یک چیزی! یک وسیله‌ای که شاید 10 سال قبل اینقدر راحت خودش را در کادر عکس های شخصی و غیر شخصی مردم کشورمان جا نمی‌کرد.

قلیان! پدیده ای که طی سالیان اخیر به عضو عادی سفرها و سفره های ایرانی بدل شده و امروز متاسفانه بسیاری از خانواده ها، در کنار بساط کباب و غذاهای خانگی حتما یک قلیان قد بلند برای خودشان دارند که شلنگ دراز و مخملی آن دست به دست میان تمام اعضا خانواده می‌چرخد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,بیماری های  ناشی ازدودقلیان


گذشته از قبح شکنی بی سابقه‌ای که توسط قلیان در خانواده‌ها باب شد و امروز فرزندان خانواده چه دختر و چه پسر بدون محدودیت سنی پا به پای دیگران به آتش فلیان پک می زنند این فراگیری باعث ظهور و بروز  بیماری های نادری شده است که متاسفانه ادامه حیات را برای افراد به شدت دشوار می سازند.

**سرطان دهان میهمان تازه وارد
بسیاری از مردم بر این باورند که استعمال قلیان خطر کمتری نسبت به سیگار دارد، اما با توجه به گزارش ارسال شده در وب سایت بهداشت دانشگاه هاروارد در مارس ۲۰۰۸، با عنوان «نامه ی بهداشت روانی هاروارد» نشان می دهد که قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیاد آور است؛ بلکه به دلیل شیوه استعمال، بسیار مضر تر از سیگار است. کسانیکه قلیان می کشند، در هر دم و بازدم، دود بسیار زیادی را با نفس های عمیق تری نسبت به هر پوک به سیگار، فرو می دهند که ممکن است تا یک ساعت نیز به طول بیانجامد.

اخبار,اخبار اجتماعی,بیماری های  ناشی ازدودقلیان


مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC)، مقدار دود استنشاق شده در هر مرتبه قلیان کشیدن را برابر با ۱۰۰ الی ۲۰۰ نخ سیگار تخمین زده است. دود تنباکویی که بر اثر حرارت ذغال ایجاد می‌گردد، حاوی بسیاری از مواد سرطان زا است و مصرف کنندگان قلیان به اندازه افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان دهان، ریه، گلو، مری و مثانه هستند.

 

برخی از افرادی که قلیان می کشند ادعا می کنند که دودی را فرو نمی دهند اما بر اساس تحقیقات انجمن سرطان امریکا، این افراد مستعد ابتلا به سرطان دهان هستند، چنانچه که تحریک مزمن لبها، زبان و دهان، در نتیجه قرار گرفتن در معرض سموم تنباکو، خطر ابتلا به سرطان های دهانی را افزایش می‌دهد.

عدم رعایت بهداشت در کشیدن قلیان یکی از عوامل مهمی است که به این بیماری دامن می زند. معمولا از هر قلیان چند نفر به صورت مشترک استفاده می کنند که همین امر باعث آلوده شدن شلنگ همیشه مرطوب قلیان شده و در نهایت بستری کاملا مهیا برای بیماری های دهانی فراهم می شود.

اخبار,اخبار اجتماعی,بیماری های  ناشی ازدودقلیان


سرطان‌های دهان در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و به  موقع درمان شوند، شانس زیادی برای بهبود کامل دارند. تحقیقات نشان داده است که بیشتر این سرطان‌ها توسط عواملی که با روش زندگی ارتباط دارد، ایجاد می‌شوند. بیمارانی که زیاد سیگار می‌کشند یا تنباکو مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های دهان هستند.

شایع‌ترین محل‌های ایجاد سرطان دهان، لب‌ پایین، زبان، کف دهان و لثه‌ها است. همچنین در نقاطی مثل اطراف لوزه‌ها، غدد بزاقی دهان و سطح داخلی گونه‌ها ممکن است سرطان ایجاد شود. اگر سرطان‌های این نقاط تشخیص داده نشود و به‌موقع درمان نشود، سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی گردن و استخوان‌های فک انتشار می‌یابند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,بیماری های  ناشی ازدودقلیان


بین ۹۰ تا ۹۵ درصد انواع سرطان‌های دهان از سلول‌های سنگفرشی که سطح داخلی دهان را می‌پوشانند، منشأ می‌گیرند. وقتی که رشد این سلول‌ها از کنترل خارج شود، سرطانی را ایجاد می‌کند که به آن کارسینوم اسکواموس یا «سرطان سلول‌های سنگفرشی» می‌گویند.

اخبار,اخبار اجتماعی,بیماری های  ناشی ازدودقلیان


 **خطرات دود برای زنان باردار و نوزادان
زنان بارداری که قلیان مصرف می کنند خود و نوزاد خود را در معرض خطراتی همچون سقط جنین، زایمان زودرس و زایمان جنین مرده قرار می دهند. همچنین نوزادانی نیز که زنده به دنیا می آیند، به هنگام تولد با مشکلاتی مانند وزن کم، بیماری های تنفسی و سندرم مرگ ناگهانی، مواجه هستند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، شیر مادرانی که قلیان مصرف می کنند، حاوی نیکوتین و سایر سموم این دودهای خطرناک است. وجود چنین سموم و مواد خطرناکی در شیر مادر، منجر به افزایش ضربان قلب، اسهال، استفراغ و بی خوابی نوزاد می شود.
 

اخبار,اخبار اجتماعی,بیماری های  ناشی ازدودقلیان


***حرف آخر
 تجربه نشان داده زندگی سنتی از آنچه امروز ما آن را مدرنیته می‌خوانیم امنیت بیشتری را برایمان به ارمغان می آورد. ای کاش حالا که ما غرق در زندگی مدرن شهری هستیم حداقل مراقب سلامتی خود و فرزندانمان باشیم.
اخبار اجتماعی - نامه نیوز