اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درمان سکته مغزی با سلولهای بنیادی


تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی استخراج شده از مغز استخوان در بهبود سکته مغزی مفید هستند.

خبرگزاری ایسنا: محققان نتایج 46 پژوهش که اثربخشی سلول‌های استرومای مزانشیمی (MSCs) – نوعی از سلول‌های بنیادی بالغ مشتق شده از مغز استخوان – را برای درمان سکته مغزی در مدل‌های حیوانی آزمایش کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند، اثربخشی سلول‌های MSCs بدون در نظر گرفتن میزان دوز دریافتی، بطور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد حیوان می‌شود؛ این سلول‌ها حتی اگر یک ماه پس از سکته بصورت مستقیم به مغز یا از طریق تزریق وارد عروق خونی شوند، اثربخشی مشابهی دارند.

سلول‌های MSCs در پاسخ به سیگنال منتشر شده از طرف نواحی آسیب دیده مغز، در این مناطق جذب شده و شروع به آزاد کردن طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها می‌کنند.

از این طریق فعالیت‌های هماهنگ متعددی شامل ایجاد رگ‌های خونی برای افزایش گردش خون، محافظت از سلول‌های در حال مرگ و رشد سلول‌های مغزی آغاز می‌شود که در نهایت به بازسازی مغز پس از سکته منجر می‌شود.

زمانیکه این سلول‌ها به جریان خون می‌رسند، در بخش‌هایی از بدن مستقر می‌شوند که سیستم ایمنی بدن را کنترل و به بازسازی مغز کمک می‌کنند.

به گفته دکتر «استیون کرامر» سرپرست تیم تحقیقاتی، سلول‌های MSCs بدلیل مشتق شدن از مغز استخوان بسیار ویژه هستند؛ کشت آنها در آزمایشگاه آسان بوده و برای درمان سایر بیماری‌ها نیز مفید هستند.

نتایج مطالعه محققان مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی Sue & Bill Gross دانشگاه کالیفرنیا، ایروین در مجله Neurology منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
درمان آرتروز بوسیله سلولهای بنیادی....!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان سکته مغزی با روش جدید



نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه راش حاکی از آن است که حذف لخته عامل سکته شدید در ترکیب با درمان استاندارد، بازیابی جریان خون به مغز را ارتقا بخشیده و ممکن است منجر به نتایج طولانی‌مدت بهتری شود.

  اخبار,اخبار علمی,درمان سکته مغزی با روش جدید

درمان استاندارد برای سکته مغزی ایسکمیک در سه تا چهار و نیم ساعت اول پس از بروز علائم، فعال‌کننده پلاسمینوژن بافت داخل وریدی (IV tPA) است که لخته خون را حل می‌کند.

در طول ترومبکتومی، جراح یک کاتتر را از میان شکافی در کشاله ران بیمار وارد کرده و آن را از میان جریان خون، به مغز می‌فرستد؛ سپس از دستگاه متصل به کاتتر برای گرفتن و حل لخته خون استفاده کرده و آن را با خود از میان شکاف بیرون می‌کشد.

درمان IV tPA تنها گزینه تائید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای سکته مغزی ایسکمیک است، اما استفاده از ترومبکتومی تنها در کارآزمایی‌های بالینی مجاز است.

پژوهش Swift Prime بطور تصادفی بیماران مبتلا به سکته ایسکمیک شدید را به دو گروه تقسیم کرد که گروه اول، تنها درمان IV tPA و گروه دوم، شش ساعت پس از آغاز علائم حمله، ترکیبی از درمان IV tPA و ترومبکتومی را دریافت کردند.

در کل تعداد 196 بیمار که شامل 98 بیمار در هر گروه بود، در 39 مرکز آمریکا و کانادا بین دسامبر 2012 تا نوامبر 2014 در این پژوهش شرکت کردند. محققان پس از 90 روز با استفاده از سنجش استاندارد، به ارزیابی سطح ناتوانی هر بیمار پرداختند.

این پژوهش نشان داد که بیمارانی که هر دو درمان IV tPA و ترومبکتومی را دریافت کرده بودند، ناتوانی کمتری را در کل دوره سنجش نشان دادند و استقلال عملکرد آن‌ها 60 درصد در مقایسه با 35.5 درصد بیمارانی بود که فقط IV tPA دریافت کرده بودند.

محققان همچنین دریافتند که بیمارانی که ترومبکتومی شده بودند، نرخ جریان خونی مغزی بهتری داشتند: 82.8 درصد از این بیماران پس از 27 ساعت از دریافت درمان، 90 درصد جریان خوب بهتری داشتند و در مقابل، جریان خون بیمارانی که تنها IV tPA دریافت کرده بودند، 40.4 درصد ارتقا یافت.

به گفته محققان، این یافته‌ها در چگونگی درمان انواع خاص سکته می‌توانند بسیار موثر باشند.

نتایج این تحقیق در مجله Medicine منتشر شده است.

 

اخبار علمی - ایسنا