اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دردیدار میان روحانی و ظریف با وزیر امور خارجه ترکیه چه گذشت؟



اخبار ,اخبار سیاسی ,توافق‌نامه ژنو

روحانی: توافق ژنو زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی کاملاً فراهم کرده است

رییس‌جمهور در دیدار «احمد داوداغلو» وزیر امور خارجه ترکیه ضمن تأکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، از برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح مبادلات دو کشور استقبال کرد.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به این‌که توافق‌نامه ژنو میان ایران با ۱+۵ موانع پیش روی توسعه روابط ایران با کشورهای دیگر را مرتفع کرده است، گفت: تهران و آنکارا باید حجم روابط تجاری خود را در سال ۲۰۱۴ به سطح قابل قبول برسانند.

رییس‌جمهور زمینه‌سازی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را یک ضرورت برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی از توسعه گردشگری که موجب استحکام روابط دو دولت و دو ملت می‌شود، استقبال می‌کند و خواستار همکاری در پروژه‌های مشترک در بخش‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی و پتروشیمی است.

روحانی در زمینه تحولات منطقه‌ای از مبارزه با «تروریسم و افراط گرایی»، تلاش برای «حفظ تمامیت ارضی و وحدت» در کشورهای منطقه و حفظ «ثبات و امنیت» آن به عنوان اهداف مشترک ایران و ترکیه یاد کرد و خواستار همکاری جدی دو کشور در این زمینه ها شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه باید مروج نگاه رحمانی اسلام در دنیای کنونی باشند، از تفسیر خشونت باری که برخی، از اسلام ارایه می دهند ابراز تاسف کرد.

رییس‌جمهور وظیفه انسانی و اسلامی همه کشورهای منطقه را مبارزه با ظلم و مهار تجاوزگری دانست و گفت: امروز رژیم صهیونیستی با زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی، از یک سو به کشورهای منطقه تجاوز می کند و از سوی دیگر به مردم فلسطین ظلم می‌کند.

روحانی دیدگاه های ایران و ترکیه در خصوص وضعیت کنونی سوریه را در برخی زمینه ها بخصوص کمک به آوارگان این کشور، مشترک ارزیابی کرد و گفت: هر دو کشور پیرامون متوقف شدن جنگ داخلی، بازگشت آوارگان، برقراری امنیت، اخراج تروریست ها و روند حل و فصل صلح آمیز مشکلات سوریه اشتراک نظر دارند.

وی تاکید کرد: مساله سوریه راه حل نظامی ندارد و باید با مذاکرات جدی میان معارضین و دولت سوریه، بحرانِ این کشور از بن بست خارج شود.

«احمد داوداوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توافق امضا شده میان ایران با ۱+۵ در خصوص موضوع هسته ای، خاطر نشان کرد: این رخداد موجب توسعه روابط ایران با همه کشورهای دنیا بوبژه کشورهای همسایه خواهد شد .

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به استقبال فراوان رییس جمهور، نخست وزیر و سایر مقامات ارشد کشورش برای میزبانی از رییس جمهور جدید ایران، روابط تهران- آنکارا را در دنیا کم نظیر خواند و گفت: ایران و ترکیه با وجود همه تحریم ها درده سال گذشته روابط اقتصادی خود را بالاترین سطح ممکن رسانده اند.

وی گفت: سخنرانی رییس جمهوری ایران در مراسم افتتاحیه وزرای خارجه اکو، چارچوب مشخصی برای توسعه روابط میان اعضا ترسیم کرده است.

داوداوغلو با تاکید بر اینکه روابط دو کشور براساس همبستگی و صداقت بنا شده و به هیچ عامل دیگری گره نخورده است، از آمادگی همه جانبه کشورش برای ارتقای مناسبات در همه زمینه‌ها با ایران خبر داد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه سفر های مقامات دو کشور افق جدیدی در حوزه های ارتباطات ، حمل و نقل، انرژی و تجارت خواهد گشود، گفت: توسعه راه آهن اسلام آباد- تهران- آنکارا و استانبول می تواند مسیر ارتباطی بین اروپا و آسیا را تسهیل کند.

وی همچنین همکاری دو کشور برای حل مشکلات منطقه ای را ضروری برشمرد و بر حضور ایران در نشست ژنو ۲ که میان معارضین سوری و دولت این کشور برگزار می شود، تأکید کرد.

داوداوغلو دیدگاه های ایران و ترکیه در مبارزه با ترور و افراط گرایی را یکسان خواند و اظهار داشت کشورش مداخله خارجی در سوریه را به نفع منطقه نمی داند.

 

------------------------------------------------


وزیر خارجه از توافق ایران و ترکیه برای کمک به مردم سوریه پیش از آغاز زمستان خبر داد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با نگرانی جدی وضعیت سوریه را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف بعدازظهر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره برگزاری نشست "ژنو2" که قرار است به موضوع سوریه بپردازد، خاطرنشان کرد: ما با نگرانی جدی این موضوع را بررسی می‌کنیم و در مذاکراتی که انجام دادیم، رایزنی‌های خوبی داشتیم. ایران و ترکیه در چندین مورد توافق کامل دارند.

وی توضیح داد: دو کشور معتقدند بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد. ضرورت دارد همه کسانی که امکان دارد برای تشویق راه‌حل سیاسی در سوریه با یکدیگر همکاری کنند. ایران و ترکیه قصد دارند همه گونه همکاری را برای این امر انجام دهند.

 

ضمن این که همه تلاش ما باید به سمت پایان دادن به درگیری و ایجاد آتش‌بس حتی در صورت امکان قبل از نشست "ژنو 2" باشد. در عین حال باید با هم برای کمک‌رسانی به مردم سوریه که در آستانه زمستان در شرایط بسیار ناگوار انسانی هستند، همکاری کنیم. در مواردی تصمیم عملیاتی در این باره گرفته‌ایم تا با کمک‌رسانی از طریق هلال‌احمر بتوانیم به وضعیت مردم سوریه به ویژه در آستانه فصل سرما کمک کنیم.

ظریف اضافه کرد: گفت‌وگوها را در این باره ادامه می‌دهیم. امروز توافق کردیم در سفری که به ترکیه خواهم داشت، این موضوعات را دنبال کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری از ترکیه درباره این که پس از انتخاب رییس‌جمهور جدید در ایران روش‌های دیگری در سیاست خارجی ایران ایجاد شده، آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران و حزب‌الله حمایت نظامی‌شان را از سوریه کاهش دهند؟ گفت: سیاست ایران در منطقه مداخله نکردن در امور داخلی کشورهاست و هم‌زمان سیاست ما حمایت از مقاومت در برابر زیاده‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی است که این سیاست اصولی ما بوده و تغییر نمی‌کند و ادامه پیدا خواهد کرد.

ظریف ادامه داد: امیدواریم با آینده‌نگری همه بازیگران در منطقه و به‌خصوص خارج از منطقه، این واقع‌بینی که بحران کنونی در سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها باید از طریق میز مذاکره حل و فصل شود، به عنوان راه‌حل نهایی مورد توجه قرار گیرد و از این طریق به راه‌حل صلح‌آمیز برسیم.

او گفت: همه به ویژه ایران و ترکیه نگران گسترش خشونت در منطقه هستند و آن را به نفع کشورهای منطقه نمی‌دانند. ما توافق کردیم ایران و ترکیه با عزم جدی برای جلوگیری از افراط و فرقه‌گرایی در منطقه و هم‌چنین برای نزدیک شدن مذاهب اسلامی همکاری کنند تا آتش فرقه‌گرایی منطقه ما و فراتر از منطقه ما را فرا نگیرد. اصولا معتقدیم مشکلات منطقه ما به خصوص مشکل سوریه راه‌حل نظامی ندارد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه با بیان این که ایران و ترکیه درباره موضوعات مختلف بین‌المللی دیدگاه‌های مشترک دارند، خاطرنشان کرد: روابط حسن همجواری ما با ترکیه سابقه بسیار دیرینه دارد و امروز ترکیه یکی از همسایگان نزدیک و بسیار قابل اعتماد ایران است و ما امیدواریم که این روابط گسترش یابد و در زمینه‌های مختلف توسعه پیدا کند. در موضوعات مختلف منطقه‌یی گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم که این گفت‌وگوها بتواند به کاهش آلام مردم منطقه به ویژه در سوریه که مردم در آن با مشکل مواجه شده‌اند، کمک کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم راه‌حلی از طریق مذاکره برای توقف جنگ کمک‌رسانی و رسیدن به راه‌حل را با کمک یکدیگر به دست آوریم و با مواضع مشترک برای حل نگرانی‌های عمده منطقه به پیش رویم و مانع رشد افراط‌گرایی در این منطقه حساس شویم.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که در طول سه ماهه حضورش در این مسوولیت رایزنی‌های متعددی در موقعیت‌های مختلف با وزیر خارجه ترکیه داشته است.

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مذاکره به سبک محمدجواد ظریف (وزیر پیشنهادی امور خارجه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , دیدار ظریف با داود اوغلو

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست دی 8 بامداد روز پنجشنبه به اسلام آباد عزیمت کرده است پس از حضور در نشست افتتاحیه شورای وزیران خارجه دی 8 و ایراد سخنرانی در این نشست با احمد داود اوغلو وزیرخارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

مسائل دوجانبه، موضوعات مهم منطقه و مسائل بین المللی از مهم ترین مطالب مطرح شده در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بود.

ظریف و داود اوغلو همچنین در خصوص تحولات جاری در زمینه بحران سوریه با یکدیگر رایزنی و تبادل نظر کردند.

اخبار سیاست خارجی - مهر