اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دردسرهای دستور آخوندی درباره نظام مهندسی



 اخبار,اخبار اقتصادی,وزیر راه و شهرسازی

موافقان تصمیم وزیر راه و شهرسازی معتقدند اصولا فردی كه در یكی از دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت است، لزومی به حضور او در نظام مهندسی نیست، چراكه از هر دو وظیفه خود باز خواهد ماند.

موافقان تصمیم وزیر راه و شهرسازی معتقدند اصولا فردی كه در یكی از دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت است، لزومی به حضور او در نظام مهندسی نیست، چراكه از هر دو وظیفه خود باز خواهد ماند.

 این‌بار طرح ممنوعیت چند شغله بودن از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خبرساز شد. آنهم درباره كاركنان و مسئولان وزارت كشور، شهرداری‌ها و شورای شهر كه قصد شركت در انتخابات نظام مهندسی را دارند.

وزیر راه با مبنا قرار دادن طرح ممنوعیت چند شغله بودن تعداد زیادی از كاندیداهای دور هفتم انتخابات نظام مهندسی كه هفته اول مهر برگزار خواهد شد را رد صلاحیت كرد.

اما این اقدام آخوندی، چنان واكنش‌هایی در پی داشت كه احتمال بازگشت رد صلاحیت شده‌ها دوباره وجود دارد. اولین برخورد از سوی رحمانی فضلی وزیر كشور صورت گرفت كه در دفاع از زیرمجموعه خود، دست به قلم برد و خطاب به آخوندی نامه‌ای نوشت. او در نامه خود بر غیرقانونی بودن اقدام اخیر وزیر تاكید كرد و آن را خلاف آیین‌نامه‌ها دانست. رد صلاحیت‌شده‌ها و گروه مدافع آنها چنان تب تندی داشتند كه هنوز نامه به وزیر راه نرسیده، در روز تعطیل آن را در فضای مجازی منتشر كردند.

اگرچه نامه وزیر كشور به ذكر آئین‌نامه‌ها و مقرراتی می‌پردازد كه حضور افراد رد صلاحیت شده را امكان پذیر می‌داند اما از برگزاری جلسه‌ای كه امروز در دیوان عدالت اداری با حضور وزیر راه و شهرسازی تشكیل خواهد شد، می‌توان عمق مخالفت با تصمیم آخوندی را دریافت.

معترضان روز جمعه و پیش از آغاز هفته یعنی به محض اطلاع از تصمیم وزیر راه، اقدامات اعتراضی خود را آغاز كردند. حتی از مجلس هم صدای اعتراض بلند شد و نمایندگان كه در تعطیلات به سر می‌بردند این اقدام وزیر را نادرست دانستند. اكبر تركان رئیس سازمان نظام مهندسی مسکن و شهرسازی نیز به این تصمیم اعتراض كرده بود. او گفته بود اگر كاركنان وزارت كشور برای حضور در نظام مهندسی استعفا دهند و در انتخابات نیز رای نیاورندف زندگیشان نابود خواهد شد. تركان با این توضیح، اقدام آخوندی را نوعی قانونگذاری دانسته بود.

از سوی دیگر موافقان تصمیم وزیر راه و شهرسازی معتقدند اصولا فردی كه در یكی از دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت است، لزومی به حضور او در نظام مهندسی نیست، چراكه از هر دو وظیفه خود باز خواهد ماند. این نگاه در مورد چند شغله بودن مسئولان و نمایندگان در سال‌های گذشته ایجاد شد و اتفاقا با موافقت بسیار به تصویب رسید اما همین طرح امروز در مورد نظام مهندسی پذیرفته نمی‌شود.

سئوال اینجاست كه آیا وظیفه عضویت در نظام مهندسی، در سطح پایین‌تری از دیگر شغل‌هاست؟ آیا فردی كه در شهرداری، وزارت كشور و یا شورای شهر مشغول فعالیت است، می‌تواند به وظایف محوله در نظام مهندسی نیز عمل كند؟

نگاهی به لیست افراد رد صلاحیت شده نشان می‌دهد عمدتا افرادی كه در دستگاه‌های نامبرده مشاغل كلیدی دارند رد صلاحیت شده‌اند. به نظر می رسد این تصمیم وزیر راه و شهرسازی از آن جهت اتخاذ شده كه فرد منتخب در نظام مهندسی بتواند به تمام وظایف محوله خود به طور كامل عمل كند.

 

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
فیلم آموزشی آزمون نظام مهندسی-کتاب قانون نظام مهندسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به‌رغم دستور صریح احمدی نژاد/رییس هیات نظارت انتخابات نظام‌ پزشکی: امکان تجدیدنظر در وضعیت رد صلاحیت‌ شدگان وجود ندارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به‌رغم دستور صریح رییس‌جمهور،

رییس هیات نظارت انتخابات نظام‌ پزشکی: امکان تجدیدنظر در وضعیت رد صلاحیت‌ شدگان وجود ندارد

رییس هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی با بیان اینکه مراحل برگزاری انتخابات نظام پزشکی شامل ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها و تبلیغات کاندیداها طبق قانون تاکنون پیش رفته است، تاکید کرد: امکان تجدید نظر در بررسی وضعیت رد صلاحیت‌شدگان این انتخابات وجود ندارد.

دکتر مراد هاشم‌زهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نامه اخیر رییس‌جمهور به سرپرست وزارت بهداشت مبنی بر "بررسی وضعیت رد صلاحیت‌شدگان انتخابات نظام پزشکی"، گفت: حدود سه روز است که تبلیغات کاندیداهای تایید صلاحیت شده آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برخی بدون بررسی چنین مسائلی را مطرح می‌کنند، افزود: اکنون در مرحله تبلیغات کاندیداها قرار داریم. اینکه صلاحیت افرادی که بعضا مدنظر است تایید شود، خلاف قانون است. باز هم تاکید می‌کنم، کارها قانونی پیش رفته و جای چنین بحث‌هایی نیست.

رییس هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت: در هیات نظارت هفت نفر صلاحیت کاندیداها را بررسی کرده‌اند که سه نفر از آنها به صورت غیرمستقیم نماینده رییس‌جمهور بوده‌اند، دو نفر از وزارت بهداشت و یک نفر از وزارت کشور بود بنابراین توصیه‌های رییس‌جمهور مد نظرشان بوده است و در مجموع به روند قانونی انتخابات عمل شده است.

هاشم‌زهی تصریح کرد: شبیه چنین نامه‌ای را از دفتر ریاست جمهوری به دفتر بررسی صلاحیت‌ها نیز داشتیم و این نامه را در حضور اعضا ذکر کردیم. ما نیز محترمانه به این نامه پاسخ دادیم که باید مراحل انتخابات طبق قوانین مربوطه و با رعایت حقوق مردم و پزشکان پیش رود.

این درحالیست که رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور درنامه‌ای به رییس‌جمهور تقاضا کرده بود که با مرعی کردن کلیه اقدامات قانونی و ملحوظ ساختن تمامی مقدورات، جهت اصلاح روند رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشکی و عملکرد هیأت‌های نظارت مرکزی، تهران و شهرستان‌ها دستور عاجل صادر شود که در پی این نامه، احمدی‌نژاد نیز در نامه ای به وزیر کشور و سرپرست وزارت بهداشت خواستار اصلاح این روند و تجدیدنظر درباره افرادی شد که بدون دلیل قانونی ردصلاحیت شده‌اند./ایسنا