اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست کمک وزیر امور خارجه آمریکا از ایران


«جان کری» در بیانیه‌ای با احترام از مقامات ایران درخواست کرد که برای یافتن و بازگرداندن سه شهروند آمریکایی با واشنگتن همکاری کند.

خبرگزاری فارس: «جان کری» در بیانیه‌ای با احترام از مقامات ایران درخواست کرد که برای یافتن و بازگرداندن سه شهروند آمریکایی با واشنگتن همکاری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود یادآوری کرده است که «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود در ماه‌های اخیر، درباره بهبود روابط ایران با جهان ابراز امیدواری کرده است.

کری از ایران خواست که برای پیدا شدن «رابرت لوئینسون» و آزادی «امیر حکمتی» و «سعید عابدینی» به آمریکا کمک کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که رابرت لوینسون، مأمور بازنشسته «اف‌بی‌آی» 6 سال پیش در مارس 2007، اسفند 1386، در جزیره کیش ناپدید شده است و ایران هیچ‌گونه اطلاعی درباره این فرد ندارد.

«امیر حکمتی» شهروند ایرانی-آمریکایی در تابستان 2011 میلادی به دلیل جاسوسی در بازداشت به سر می‌برد و «سعید عابدینی» از دیگر شهروندان ایرانی-آمریکایی در سپتامبر 2012 به دلیل تشکیل کلیساهای خانگی و به قصد بر هم زدن امنیت ملی ایران دستگیر شد و به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا با وزیر امور خارجه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست وزیر امور خارجه آمریکا از ایران


وزیر امور خارجه جدید آمریکا جدیت در مذاکرات قزاقستان را خواستار شد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه جدید آمریکا جدیت در مذاکرات قزاقستان را خواستار شد.

جان کری در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از ایران خواست تا با مذاکرات مرتبط با برنامه‌ هسته‌یی کشورش در جریان دیدار با گروه 1+5 در قزاقستان در 26 فوریه، جدی رفتار کند.

وی مدعی شد: توپ در زمین ایران است و اگر ایران آماده پاسخگویی به نگرانی‌ها درباره برنامه‌ هسته‌یی‌اش باشد، جامعه جهانی نیز آماده است تا واکنش نشان دهد. اگر این کار را نکنند، آن‌ها (آمریکایی‌ها) گزینه‌های دیگری را که انزوای بیشتر( ایرانی‌ها) را به همراه دارد، پیش رو خواهند داشت، این همان گزینه است.

قرار است ایران و گروه1+5 ، ۲۶ فوریه (هشتم اسفند) در آلماتی قزاقستان با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

در همین حال روزنامه‌ دنیا الوطن نوشت: ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن آماده گفت‌وگو با ایران در چارچوب نشست‌های 1+5 و هم‌چنین در سطح روابط دوجانبه است.

وی اظهار کرد: آیا ترجیح می‌دهید که همه در یک اتاق جمع شویم یا مایلید که دیداری دوجانبه برگزار شود. اگر این مساله به پیشبرد مساله کمک می‌کند ما آماده انجام هر دو گزینه هستیم.

نولاند نیز با بیان این ادعا که «توپ در زمین ایرانی‌هاست» ادامه داد: اکنون آن‌ها باید بین گزینه گفتمان واقعی (؟!) و یا رویارویی با تحریم‌های بیشتر یکی را انتخاب کنند. نشست ایران و 1+5 برای امتحان این مساله است که آیا ایرانی‌ها آماده انتخاب گزینه درست هستند؟

این در حالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب با اشاره به طرح مجدد و مکرر آمادگی برای مذاکره با ایران در سخنان اخیر مقامات آمریکا افزودند: این حرف البته تازگی ندارد و آن‌ها در مقاطع مختلف، آن را تکرار کرده اند و ملت ایران در هر بار با توجه به اقدامات عملی آمریکایی‌ها، درباره سخنان آنها قضاوت کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که توپ در زمین ایران است خاطرنشان کردند: توپ در زمین شماست، چراکه شما باید پاسخگو باشید که آیا سخن گفتن از مذاکره همزمان با ادامه فشار و تهدید، ‌اصولاً معنایی دارد؟

ایشان خطاب به سردمداران آمریکا افزودند: مذاکره برای اثبات حسن نیت است، شما از سر سوءنیت دهها کار انجام می دهید و بعد به زبان می گویید مذاکره! آیا ملت ایران می تواند باور کند که شما حسن نیت دارید؟

رهبر انقلاب در ریشه یابی علت طرح پیشنهاد مذاکره از جانب آمریکایی‌ها گفتند: ما البته نیاز آنها به مذاکره را درک می کنیم چون سیاست خاورمیانه ای آمریکایی‌ها دچار شکست شده و آنها برای ترمیم این شکست نیاز دارند برگ برنده ای رو کنند.

ایشان کشاندن جمهوری اسلامیِ انقلابیِ مردمی به پای میز مذاکره را برگ برنده مورد نیاز آمریکایی‌ها خواندند و افزودند: آنها می خواهند به دنیا بگویند حسن نیت دارند اما کسی حسن نیتی نمی بیند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشنهاد چهار سال قبل آمریکا برای مذاکره خاطرنشان کردند: همان موقع تأکید شد که ما پیش داوری و قضاوت نمی کنیم و منتظریم عمل آنها را ببینیم اما در این چهار سال جز ادامه توطئه ها، کمک به فتنه گران و حمایت از تروریستهایی که دانشمندان ملت ایران را ترور کردند چیزی مشاهده نشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به تحریم‌کنندگان ایران بویژه آمریکا افزودند: شما به قول خودتان تحریم های فلج کننده می گذارید تا ملت را فلج کنید آیا این نشان دهنده حسن نیت است یا سوء نیت؟

ایشان افزودند: مذاکره هنگامی معنا پیدا می کند که دو طرف با حسن نیت، با شرایط برابر و بدون قصد فریب گفتگو کنند به همین علت «مذاکره برای مذاکره»، «مذاکره به صورت تاکتیکی» و پیشنهاد مذاکره برای فروختن ژست ابرقدرتی به دنیا، حرکتی حیله گرانه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: من دیپلمات نیستم، انقلابیم و به همین علت صریح، صادقانه و قاطعانه حرف می‌زنم. پیشنهاد مذاکره وقتی معنا دارد که طرف حسن نیت خود را نشان دهد.

ایشان به آمریکایی ها خاطرنشان کردند: اسلحه را مقابل ملت ایران می گیرید و می گویید یا مذاکره یا شلیک می کنیم! اما بدانید فشار و مذاکره با هم سازگار نیست و ملت مرعوب این چیزها نخواهد شد.