اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست کمک فوری از «الحشد الشعبی»


مجلس شورای الانبار عراق روز یکشنبه در نشستی فوق العاده در بغداد، به مشارکت الحشد الشعبی(نیروهای مردمی) در جنگ علیه داعش در این استان رای داد و به دلیل وخامت اوضاع در الرمادی، رسما از این نیروهای مردمی کمک خواست.

ایرنا: یک منبع آگاه گفت: نشست روز یکشنبه اعضای شورای الانبار به دنبال بحرانی شدن اوضاع در الرمادی برگزار شده است.

وی گفت که این شورا در خواست خود را به حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تسلیم می کند.

این منبع اوضاع الرمادی را به دنبال یورش های چهار روزه داعش وخیم توصیف کرد و گفت: معلوم نیست چرا برخی ها بر حضورنداشتن نیروهای الحشد الشعبی در جنگ علیه داعش در این استان اصرار دارند و نگران چه چیزی هستند؟

وی ادامه داد: با تصمیم مجلس الانبار در این خصوص، به غیر از گروه قلیلی از شخصیت های منتسب به جریان سیاسی، کسی مخالف حضور نیروهای مردمی در جنگ الانبار نیست.

حملات سنگین داعش به الرمادی با هدف به دست گرفتن کنترل کامل این شهر ، از دو هفته پیش آغاز شد و حاصل آن آوارگی نزدیک به 140 هزار خانوار از اهالی این استان بود که روانه بغداد و سایر شهرهای مرکزی و جنوبی عراق شدند.

از روز پنجشنبه گذشته، حملات داعش شدت بیشتری گرفت و براساس گزارش منابع، آنها توانستند بخش های زیادی از الرمادی از جمله ساختمان های دولتی در مرکز شهر را به تصرف در آورند. آنها همچنین یگان هایی از نیروهای امنیتی عراق را به محاصره در آوردند، با اینحال مدافعان شهر تاکنون ، در برابر این حملات ایستاده اند.

بر اساس این گزارش، به رغم اینکه منابع نظامی و رسمی عراق، از اعزام نیروهای کمکی و تجهیزات و تسلیحات به استان برای کمک به مدافعان خبر داده اند، اما هنوز احتمال سقوط الرمادی به دست داعش رفع نشده است.

بسیاری از فرماندهان نیروهای مردمی نیز از مدت ها قبل هشدارهایی را به دولت عراق در این خصوص داده بودند، از جمله قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق روز یکشنبه گفت که از مدت ها قبل به نخست وزیر هشدار داده بودیم و اکنون بیم سقوط الرمادی وجود دارد.

ناظران اوضاع عراق با اشاره به تجربیات و مهارت های جنگیدن نیروهای مردم عراق(الحشد الشعبی) و فرماندهان آنان که قابلیت های جنگ شهری با گروه های تروریستی را به خوبی آموخته اند، اعتقاد دارند، ارتش عراق بدون کمک این نیروها که تاکنون در استان های دیالی، بابل و صلاح الدین ضربات سنگینی به داعش وارد کرده اند، قادر به عملیات در استان الانبار نیست.

به اعتقاد این ناظران، گروه کوچکی از سیاستمداران و جریان های سیاسی عراق با لابی گری خارجی، بویژه فشار آمریکا، همچنان اصرار دارند که الحشد الشعبی در عملیات نباشد و درحالی در این خصوص لجاجت می ورزند که داعش اهالی الانبار را طی یک ماه گذشته به ستوه آورده و بیش از 140 هزار خانوار را آواره و صدها تن از فرزندان آنان را اعدام کرده است.

جریان های سیاسی و بسیاری از شخصیت های برجسته عراقی ، آمریکا را عامل وقایع روزهای اخیر در الانبار معرفی کرده و اعتقاد دارند که این کشور اجازه حضور الحشدالشعبی را با فشار به العبادی نمی دهد.

اکنون با تصمیم جدید شورای استان الانبار، باید منتظر بود که آیا فرماندهی کل نیروهای مسلح به تصمیم تاریخی خواهد رسید؟


ویدیو مرتبط :
الحشد الشعبی معارك تحریر سامراء

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر بهداشت:درخواست کمک فوری عراق از ایران در پی حمله شیمیایی داعش/ تیم پزشکی ایران وارد کرکوک شد



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,وزیر بهداشت

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به درخواست کمک فوری وزیر بهداشت عراق، تیم پزشکی از ایران برای درمان حادثه دیدگان حمله شیمیایی داعش به کرکوک اعزام شد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ،هاشمی افزود: این تیم پزشکی به طور مستمر وضعیت مصدومان را رصد می کند و بر اساس نیاز تیم اعزامی، تجهیزات مورد نیاز نیز فراهم می شود. همچنین مقرر شد داروهای مورد نیاز در کوتاه ترین زمان ممکن به عراق ارسال شود.

بر اساس این گزارش در پی تماس دکتر عدلیه وزیر بهداشت عراق با دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت کشورمان در شامگاه چهارشنبه گذشته مبنی بر درخواست کمک فوری و اعزام تیم تخصصی برای کمک و درمان مجروحان حمله شیمیایی گروهک تکفیری داعش به کرکوک، تیم پزشکی ایران به این شهر اعزام شد.

بر اساس این گزارش شمار زیادی از آسیب دیدگان این حادثه، غیرنظامیان به ویژه کودکان هستند و تیم ایرانی با تجهیزات پزشکی برای کمک به این آسیب دیدگان به شهر رفته است.

وزیر بهداشت که در سفر استانی در بندرعباس بود با هماهنگی و رایزنی با حوزه های ذیربط زمینه اعزام گروهی از متخصصان را در قالب تیم پزشکی جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد و با هماهنگی وزارت خارجه در کمتر از چند ساعت پس از وقوع این حادثه تیم ایرانی به سرپرستی مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و رئیس انستیتو پاستور ایران به عراق اعزام شد.

روز چهارشنبه منطقه کرکوک در عراق توسط گروهک داعش مورد حمله شیمیایی با گاز خردل قرار گرفت که شماری از افراد غیر نظامی به ویژه کودکان به شدت مجروح شدند.

 

اخبار اجتماعی - پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت