اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست کری از کنگره درباره توافق هسته ای با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی, جان  کری

جان کری در تلاش است با حضور در نشست های جداگانه سنا و مجلس نمایندگان، کنگره آمریکا را قانع کند در دو ماه ونیم آینده، به او و دولت اوباما اعتماد کنند و راه را برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران هموار سازند.

رسانه های آمریکایی اعلام کردند که جان کری در تلاش است با حضور در نشست های جداگانه سنا و مجلس نمایندگان، کنگره آمریکا را قانع کند در دو ماه ونیم آینده، به او و دولت اوباما اعتماد کنند و راه را برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران هموار سازند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های آمریکایی، جان کری طبق برنامه تعیین شده قرار بود همراه با «ارنست مونیز» وزیر انرژی، «جک لیو» وزیر خزانه داری و همچنین نماینده ای از نهادهای اطلاعاتی آن کشور، روز گذشته(دوشنبه) در مجلس نمایندگان و امروز(سه شنبه) نیز در مجلس سنا حضور یافته و به طور مستقیم در این زمینه با اعضای کنگره صحبت کند.

یکی از اهداف وزیر خارجه آمریکا در این دو نشست این است که اعضای کنگره را قانع کند رای گیری برای طرح باب کورکر را به تعویق بیندازند.

بر مبنای طرحی که باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد کرده است، در صورت دستیابی به توافق هسته ای با ایران، کنگره 2 ماه مهلت خواهد داشت تا این توافقنامه را بررسی و نظر خود را در مورد آن اعلام کند.

براساس این گزارش، دولت باراک اوباما در این 60 روز اجازه نخواهد داشت تحریم های عمده علیه تهران را لغو کند و مساله لغو تحریم ها نیز باید به تصویب کنگره برسد.

بنابراعلام کاخ سفید، رییس جمهوری آمریکا چند روز پیش در تماس تلفنی با سناتور کورکر، دیدگاه خود را مبنی بر اینکه «رویکرد اصولی به دیپلماسی بهترین راه برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است»، تکرار کرده بود.

از سوی دیگر «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه گفت، به باب کورکر خبر داده است که اگر طرح مربوط به توافق با ایران در سنا تصویب شود، مجلس نمایندگان نیز به آن رای مثبت خواهد داد.

کوین مک کارتی پس از «جان بینر» رییس مجلس نمایندگان، دومین مقام ارشد جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به شمار می رود.

ایران و گروه 1+5 تعیین کرده اند که تا نهم تیر امسال به توافق جامع هسته ای دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که دستیابی به توافق نهایی، منوط به لغو همه تحریم ها همزمان با اجرای توافق است.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایرنا 
 


ویدیو مرتبط :
دفاع جان کری در کنگره آمریکا از توافق هسته ای با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب سفر ظریف به دمشق/ اقدام جدید کنگره علیه توافق هسته‌ای/ درخواست عضو حماس از ایران



 

اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,مطبوعات بین المللی

ادامه توجه مطبوعات بین المللی به سفر منطقه ای ظریف، تلاش جدید کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته ای، شنود تماس های تلفنی در ایران توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، درخواست عضو ارشد حماس از ایران، احتمال اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق و درخواست رئیس جمهور عراق برای ابقای نوری مالکی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، سفر منطقه ای وزیر خارجه ایران امروز نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار داشته است. «فرانس 24» با تهیه گزارشی در این زمینه اشاره می کند که سفر محمد جواد ظریف به دمشق، ادامه میانچیگری ایران در مناقشه سوریه محسوب می شود. در این گزارش آمده وزیر امور خارجه ایران با هدف حل مناقشه سوریه روز گذشته به دمشق سفر کرد. برای تحقق این هدف، وی طرحی جدید به همراه داشت که با بشار اسد درباره آن گفت و گو کرد. فرانس 24 می افزاید ایران که اصلی ترین متحد دولت دمشق محسوب می شود، خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه با حفظ بشار اسد در قدرت تا قبل از برگزاری انتخاباتی دموکراتیک است؛ اما کشورهای غربی، عربستان و ترکیه خواستار دوره ای انتقالی هستند که در پایان آن بشار اسد قدرت را واگذار کند.

در مطلبی مربوط به توافق هسته ای و در ادامه مباحث درباره این موضوع در کنگره آمریکا، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» از تلاش جدید نمایندگان جمهوری خواه کنگره برای ضربه زدن به توافق خبر داده است. به نوشته این سایت، نمایندگان کنگره در تازه ترین اقدام خود برای مانع تراشی در برابر دولت اوباما برای اجرای توافق با ایران، موضوع تمدید ده ساله قانون تحریم ایران را مطرح کرده اند. قانونگزاران آمریکایی از جمله مارک کرک جمهوری خواه و باب منندز دموکرات معتقدند می بایست قانون تحریم ها علیه ایران را که در 2016 منقضی می شود، به مدت 10 سال دیگر یعنی 2026 تمدید کرد تا پیامی روشن و محکم به ایران داده شود که آمریکا در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران کاملاً جدی است. این در حالی است که کاخ سفید از نمایندگان کنگره خواسته است از دست زدن به چنین اقدامی خودداری کنند.

در مطلبی دیگر درباره ایران، روزنامه «نیویورک تایمز» از شنود تماس های تلفنی در ایران توسط آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آژانس امنیت ملی آمریکا با زیر نظر گرفتن تماس‌های تلفنی در ایران، به دنبال رابطه ایران با گروه‌هایی همچون القاعده بوده است. براساس اسنادی که در اختیار این روزنامه قرار گرفته، آمریکا با استفاده از برنامه جاسوسی مربوط به سوابق تماس‌های برقرار شده از سال 2010 تا 2013، تماس‌های تلفنی در ایران را زیر نظر گرفته تا رابطه ایران با گروه‌هایی چون حزب الله را نیز زیر نظر داشته باشد. آغاز این عملیات جاسوسی با دستور رئیس جمهور سابق جورج بوش است تا تماس‌های پنهانی ایران با گروه‌های شبه نظامی و برنامه‌های ایران فراتر از برنامه هسته ای را تحت کنترل داشته باشد.

درخواست یک مقام حماس از ایران برای تجدیدنظر در صدور اجازه سفر به تهران برای مقامات این جنبش، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز در عرصه مطبوعاتی بین المللی به شمار می رود. در این راستا، در پی اعلام مخالفت ایران با سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران، محمود الزهار، عضو ارشد این جنبش در گفت و گویی با شبکه خبری «الجزیره» از ایران درخواست کرده با سفر مسئولان این جنبش موافقت کند. در عین حال، وی از رویکردهای اخیر جنبش متبوع خود در توسعه روابط با عربستان سعودی نیز دفاع و تأکید کرده: «ما روابط خوبی با ایران و عربستان سعودی داریم و از سفر اخیر خالد مشعل به عربستان استقبال کردیم و نمی خواهیم در درگیری های موجود در منطقه شرکت داشته باشیم و خواهان حمایت از مقاومت هستیم».

در مطلبی درباره عراق، خبرگزاری «شین هوا» اظهارات یک ژنرال ارشد آمریکایی را بازتاب داده که از احتمال اعزام نیروی زمینی توسط آمریکا به عراق سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، ریموند اودیرنو، رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا اظهار داشته اگر جنگ علیه داعش طی ماه های آتی پیشرفت قابل توجهی نداشته باشد، واشنگتن باید استقرار سربازان آمریکایی در عراق را مورد توجه قرار دهد. وی گفته: «این گزینه ای است که ما باید در زمان مقتضی به رئیس جمهور ارائه دهیم». در عین حال، وی تأکید کرده که مسائل منطقه خاورمیانه باید توسط خود منطقه حل و فصل شود و آمریکا نمی تواند در راستای حل و فصل قطعی این مسائل اقدامی انجام دهد.

در نهایت، شبکه خبری «المیادین» از نامه رئیس جمهور عراق به پارلمان این کشور برای ابقای نوری مالکی به عنوان تنها معاون وی خبر داده است. بر اساس این گزارش، فواد معصوم، رئیس جمهور عراق نامه ای به پارلمان این کشور فرستاده است و در این نامه بر ضرورت باقی مانده یک معاون خود و آن هم شخص نوری المالکی تاکید کرده است. این در حالی است که حیدرالعبادی چند روز پیش از حذف تمام مناصب معاونان نخست وزیری و رئیس جمهوری خبر داده بود. نخست‌وزیر عراق با استناد به ماده 78 قانون اساسی تصمیماتی را اتخاذ کرد که مهمترین آنها کاهش فراگیر و فوری تعداد محافظان همه مسئولان دولتی، لغو امتیازات ویژه همه رؤسا، اداره‌‌ها، مؤسسات دولتی و بازنشستگان، حذف همه سمت‌های عالی اعم از هیئت‌های مستقل، معاونان وزارتخانه‌ها، مشاوران و مدیران کل و حذف مناصب معاونان رئیس جمهور و نخست وزیر بود. 

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک