اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست وزیر نیرو از مردم


وزیر نیرو با اعلام اینکه شرایط مصرف آب و برق در هفته های اخیر فراتر از برنامه های وزارت نیرو بوده است گفت: با این حال اگر مردم مراعات کنند از گرما به صورت مطمئن عبور می کنیم.

خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با اعلام اینکه شرایط مصرف آب و برق در هفته های اخیر فراتر از برنامه های وزارت نیرو بوده است گفت: با این حال اگر مردم مراعات کنند از گرما به صورت مطمئن عبور می کنیم.

مجید نامجو گفت: با وجود اینكه رسیدن به این میزان مصرف چه در بخش آب و یا برق فراتر از برنامه ریزی های وزارت نیرو است، اما برای بیش از 95 درصد از هموطنان وضعیت پایداری برقرار است.

وزیر نیرو اظهار داشت: خوشبختانه در تابستان سال جاری با وجود گرمای کم سابقه، قطعی آب و یا خاموشی برق با برنامه نداشته ایم و نخواهیم داشت. در روزهای اخیر دمای بیش از 43 درجه را در بسیاری از مناطق تجربه كردیم كه در كشور بی سابقه بوده و مصرف آب از دو میلیون و 500 هزار مترمكعب در تهران به سه میلیون و 400 هزار متر مكعب رسید.

نامجو با بیان اینكه نیازمند مدیریت صحیح از سوی مردم هستیم گفت: با صرفه جویی لازم به میزان حدود 10 تا 15 درصد توسط مردم، هیچگونه مشكلی پیش نمی آید. وی اضافه كرد: از مردم می خواهیم كه مراعات و صرفه جویی كنند تا از این گرما به صورت مطمئن عبور كنیم.


ویدیو مرتبط :
تذکر آقای نجف نژاد به وزیر نیرو و وزیر راه و ترابری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست وزیر نیرو از مسافران نوروزی


وزیر نیرو با بیان اینکه میانگین بارش ها در سال آبی جاری ۲۳درصد کاهش یافته است، گفت:‌ میزان روان آب رودخانه ها به دلیل تاثیر شرایط اقلیمی و برداشت های بی رویه آبهای زیرزمینی، ۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر نیرو با بیان اینکه میانگین بارش ها در سال آبی جاری ۲۳درصد کاهش یافته است، گفت:‌ میزان روان آب رودخانه ها به دلیل تاثیر شرایط اقلیمی و برداشت های بی رویه آبهای زیرزمینی، ۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

حمید چیت چیان افزود:‌ آب سدها نیز حدود ده میلیارد و700 میلیون متر مکعب است که 17 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال کاهش نشان می دهد.

وی گفت: به خاطر تغییرات اقلیمی بیشتر بارش ها در کشور به صورت باران است و بارش های برفی کاهش نشان می دهد و دفعات بارش نیز بیشتر شده که در کاهش روان آب ها در رودخانه ها موثر بوده است.

وزیر نیرو افزود:‌ میزان بارش ها نیز در هر نوبت کمتر شده و به حداکثر ده میلی متر رسیده است که به علت برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و چاه های آب بخش زیادی از آن در این محیط ها جذب می شود و روان آب ها را کاهش می دهد.

چیت چیان گفت:‌ گرمایش زمین نیز بیشتر شده است و زمستان خیلی سردی نداشته ایم و میانگین دمای زمین تا دو درجه افزایش نشان می دهد که باعث تبخیر بیشتر آب می شود و باز هم در کاهش روان آب ها موثر است.

درخواست از مردم، در تعطیلات منابع آب را آلوده نکنند

وزیر نیرو از مردم خواست در تعطیلات نوروز که به دریاچه ها، رودخانه ها و طبیعت مراجعه می کنند، از آلوده کردن منابع آب جلوگیری کنند و پسماند خود را در آب رها نکنند.

حمید چیت چیان با اشاره به اینکه  نیازمند مراقبت از منابع محدود آب هستیم ، افزود: باید از کیفیت منابع مطلوب آب حفاظت کنیم و در دنیا در شهرها و مراکز پرجمعیت نه تنها کمیت آب بلکه کیفیت آب نیز مهم است چون جایی که آلودگی های میکروبی و شیمایی آب ایجاد شود ، آن منبع قابل استفاده نیست.

با مدیریت مصرف، مردم دچار مشکل نخواهند شد

چیت چیان با اشاره به اینکه در استان های مهمان پذیر و زائر پذیر کشور تمهیدات لازم برای تامین آب اندیشیده شده است ، افزود : با مدیریت مصرف، مردم دچار مشکل نخواهند شد.

وی تاکید کرد : 12 استان سدهای خود را به روی بازدید کنندگان برای گردشگری و دیدن و مطلع شدن از وضع آب سدها باز خواهند کرد.

وزیر نیرو از استانهای آذربایجان شرقی و غربی، گیلان،‌مازندران ،‌گلستان و خوزستان در این زمینه یاد کرد.

چیت چیان در مورد شهرهای زائرپذیر و مسافر پذیر مانند مشهد، اصفهان، شیراز،‌بندرعباس، قم که دچار کمبود آب هستند ، گفت: با حفر چاه های اضطراری، لوله گذاری جدید برای آبرسانی به شهرها، آماده سازی تصفیه خانه و مدیریت مصرف با تنظیم فشار شبکه های آبرسانی شهری، مصارف کنترل می شود.

وی از مردم خواست در ایام تعطیل همانند سایر روزهای سال در مدیریت مصرف به وزارت نیرو کمک کنند.

تجهیزات کاهنده مصرف در اختیار مردم قرار می دهیم

چیت چیان تاکید کرد : سال آینده تلاش می کنیم تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار مردم قرار دهیم و ابتدا برای کسانی که تمایل دارند هزینه این تجهیزات را به صورت اقساطی در مدت زمان طولانی از طریق قبوض آب دریافت کنیم ، اقدام خواهیم کرد.

وزیر نیرو در ادامه گفت: با اقدامات انجام شده 20 تا 25 درصد مصرف آب کاهش خواهد یافت.

صدور یک میلیارد دلار برق مازاد بر نیاز


وزیر نیرو گفت: امسال ، دویست و هفتاد میلیارد کیلووات برق تولید شد که 5 درصد بیشتر از سال گذشته بود که بخشی از آن را به 4 کشور همسایه به ارزش یک میلیارد دلار یا حدود 2700 تا 2800 میلیارد تومان صادر کردیم.

حمید چیت چیان افزود: ‌البته صادرات برق در زمانی که در داخل کشور نیاز به آن نداشتیم یعنی مازاد بر نیاز صادر شد.

وی با اشاره به اینکه 46 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در سال 93 وارد مدار شد ، افزود: 126 مگاوات واحد نیروگاهی تولید همزمان برق و حرارت نیز وارد مدار شد.

انعقاد قرارداد 12 هزار مگاوات برای توسعه نیروگاه ها

چیت چیان با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم 3799 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به بهره برداری رسیده است ، افزود: از ابتدای دولت تاکنون حدود 12 هزار مگاوات قرارداد جدید برای توسعه نیروگاه های کشور منعقد شد که این رقم به اندازه یک ششم ظرفیت  نیروگاهی کشور است.

وی با اشاره به اینکه همه نیروگاههای گازی کشور به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد،گفت: ‌راندمان این نیروگاه ها یک و نیم برابر افزایش می یابد و هفت هزار نیروگاه بخار از قبل نیروگاههای گازی ایجاد خواهد شد.

کاهش تلفات توزیع و انتقال درسال 93

چیت چیان افزود : تلفات شبکه توزیع و انتقال نیز در سال 93 دو و نیم درصد کاهش یافت و از 15 درصد به 12 و 85 صدم درصد کاهش یافته است که امیدواریم در سال آینده آن را به 10 درصد کمتر برسانیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال سال کم آبی را پشت سر گذاشتیم و سال آینده نیز این مشکلات ادامه دارد ، گفت: سال ابی جاری 131 میلیمتر بارش داشتیم ، نسبت به پارسال 20 درصد کاهش و نسبت به درازمدت 23 درصد کاهش نشان می دهد.

چیت چیان با اشاره به اینکه 82 درصد ظرفیت مخازن سدها پر شده است ، افزود: این رقم نسبت به پارسال 2 و 9 دهم درصد کاهش نشان میدهد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 162 سد بزرگ در حال بهره بردرای برای تامین آب شرب 37 میلیارد مکعب آب شرب را تنظیم می کند ، گفت:‌ هم اکنون 156 سد در حال اجرا داریم که ظرفیت مخازن این سدها ده میلیارد متر مکعب است.

ناچاریم به فکر تامین آب بیشتر برای تامین آب شرب مردم باشیم

وزیر نیرو با اشاره به اینکه جمعیت شهرها رو به افزایش است و همه شهرهای کشور زیرپوشش آبرسانی شهری قرار دارند ، گفت:‌ ناچاریم به فکر تامین آب بیشتر برای تامین آب شرب مردم باشیم براین اساس هم اکنون 120 طرح آبرسانی بزرگ و کوچک در کشور در حال اجراست و در بیش از 220 شهر کشور مشغول احداث شبکه های جمع آوری فاضلاب هستیم.

چیت چیان افزود: در سال آینده شاهد تحولی در زمینه مجتمع های آبرسانی روستایی خواهیم بود.