اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست وزیر خارجه ترکیه از ایران



درخواست وزیر خارجه ترکیه از ایران

شرایط صدور اجازه دسترسی بازرسان آژانس به مرکز نظامی پارچین، بازتاب گسترده برکناری وزیر بهداشت ایران، درخواست وزیر خارجه ترکیه از ایران، هشدار وزیر خارجه روسیه نسبت به استفاده از زور علیه ایران و کاهش واردات نفت ژاپن از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، یکی از اخباری که از روز گذشته تاکنون بازتاب گسترده ای میان مطبوعات جهان داشته، سخنان حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه کشورمان درباره شرایط دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مرکز نظامی «پارچین» است.

در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به سخنان قشقاوی می نویسد در صورتی که تهدیدات خارجی علیه ایران از میان برود، ایران اجازه دسترسی بازرسان آژانس به پارچین را صادر خواهد کرد.

به اعتقاد این روزنامه، از آنجا که مقامات سطح بالای حکومتی به ندرت درباره چنین موضوعات حساسی به اظهارنظر می پردازند، اظهارات قشقاوی را می توان به عنوان بازتاب دیدگاه های عالی ترین سطح حکومتی در ایران در نظر گرفت. واشنگتن پست اشاره می کند بازرسان آژانس که اوایل ماه جاری میلادی به تهران سفر کرده بودند، نتوانستند اجازه بازدید از پارچین را کسب کنند.

«عرب نیوز»، «تایمز اسرائیل» و «رویترز» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

از جمله دیگر اخبار داخلی ایران که در سراسر جهان بازتاب پیدا کرده، باید به برکناری مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اشاره کرد. «نیویورک تایمز» و اغلب روزنامه ها و خبرگزاری های دیگری که این خبر را منتشر کرده اند، دلیل اصلی این برکناری را انتقادهای علنی وزیر بهداشت از دولت در موضوع کمبود داروهای مورد نیاز و مشکلات واردات دارو دانسته اند.

از جمله دیگر نکاتی که مورد توجه این مطبوعات قرار گرفته، این است که دستجردی به عنوان اولین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شناخته می شده است. نیویورک تایمز در مطلبی که درباره این موضوع منتشر کرده، اشاره کوتاهی به سوابق دستجردی نیز داشته است.

«ایندیپندنت»، «گالف تودی»، «پاکستان آبزرور»، «رویترز»، «الجزیره»، «خلیج تایمز»، «عرب نیوز»، «میدل ایست آنلاین» و شمار بسیاری از دیگر مطبوعات بین المللی نیز خبر برکناری وزیر بهداشت را مورد توجه قرار داده اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اما در میان دیگر اخبار، روزنامه «تودی زمان» ترکیه، از درخواست وزیر خارجه این کشور از ایران برای توقف منازعات فرقه ای در منطقه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «احمد داووداوغلو» از ایران خواسته تلاش بیشتری برای جلوگیری از تنش ها میان شیعیان و اهل سنت در منطقه خاورمیانه انجام دهد و تأکید کرده ایران به همراه ترکیه، نقش مهمی در کاستن از منازعات فرقه ای در منطقه بازی می کند.

داووداوغلو که در کنفرانسی در موسسه تفکر استراتژیک آنکارا سخن می گفته، درباره شماری دیگر از موضوعات منطقه ای، از جمله موضع ترکیه در قبال سوریه و انتقادها نسبت به آن نیز اظهاراتی را مطرح کرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

خبرگزاری کویت، به موضوع هشدار وزیر خارجه روسیه نسبت به هرگونه استفاده از زور علیه ایران پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، «سرگئی لاوروف» روز گذشته هشدار داده استفاده از زور علیه ایران، پیامدهای بسیار سنگینی برای امنیت منطقه ای و بین المللی به دنبال خواهد داشت. وی از همه طرف های درگیر خواسته نسبت به گام هایی که بر می دارند و همچنین استفاده از زور در فرایند مذاکرات، محتاط باشند.

وی اشاره کرده که منطقه هم اکنون نیز با تنش های فزاینده ای روبروست و در عین حال اظهار داشته که افق های جدیدی در فرایند مذاکرات گروه 1+5 با ایران پدیدار شده است. وزیر خارجه روسیه همچنین ضمن تأکید بر حقوق هسته ای ایران، اشاره کرده که فعالیت های هسته ای ایران باید تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در نهایت، روزنامه «ژاپن تودی» از کاهش واردات نفت ژاپن از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آمار وزارت امور مالی ژاپن نشانگر آن است که واردات نفت ژاپن از ایران در ماه نوامبر سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.8 درصد کاهش داشته است که دلیل اصلی آن تحریم های غرب علیه صادرات نفت ایران بوده است. این روزنامه در مطلب خود آمارهایی از واردات نفت ژاپن از ایران در سال جاری و سال های پیش و همچنین مواردی از تحریم های غرب علیه بخش انرژی ایران را مورد اشاره قرار داده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا با وزیر امور خارجه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست آمریکا برای بسته شدن پرونده «پی ام دی»/ ادعاهای وزیر خارجه ترکیه علیه ایران



اخبار,اخباربین الملل ,رسانه های بین الملل

تمایل آمریکا به بسته شدن پرونده فعالیت های هسته ای گذشته ایران، ابراز نگرانی مقامات آمریکایی از آزمایش های موشکی ایران، ادعاهای وزیر خارجه ترکیه علیه ایران، تصمیم عربستان سعودی برای راه اندازی یک شبکه فارسی زبان، درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت و احتمال استفاده روسیه از پایگاه های نظامی قبرس، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی از موافقت آمریکا با بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس از برنامه هسته ای گذشته ایران خبر داده است. بر اساس سندی که آسوشیتدپرس به نسخه ای از آن دست یافته است، امریکا که زمانی از جمله منتقدان تند فعالیت های هسته ای ایران بود، اکنون در درخواست از آژانس اتمی سازمان ملل برای بستن پرونده مربوط به بررسی ادعاها درباره جنبه های نظامی ادعایی این برنامه، در حال پیوستن به پنج قدرت دیگر جهانی است. این درخواست در پیش نویس محرمانه قطعنامه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گنجانده شده است و روز دوشنبه بین کشورهای عضو توزیع شد. این امر نشانگر حرکت قدرت های جهانی به سوی اجرای برجام است.

*****

همزمان، مقامات آمریکایی نسبت به آزمایش های موشکی ایران ابراز نگرانی و ادعاهایی را در این زمینه مطرح کرده اند. یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت و گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» مدعی شده ایران با آزمایش یک موشک بالیستیک میان برد، دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است. منابع اطلاعاتی غربی می گویند این آزمایش بیست و یکم نوامبر نزدیک چابهار بندری در جنوب شرقی ایران در مجاورت مرز با پاکستان رخ داده است. این موشک با نام قدر - 110 با برد 1800 تا 2000 کیلومتر قادر به حمل کلاهک هسته ای است. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای بعد از این آزمایش موشکی اعلام کرد: «آمریکا به شدت درباره آزمایش موشک بالستیک اخیر ایران نگران است».

*****

ادعاهای وزیر خارجه ترکیه علیه ایران، موضوعی است که شبکه خبری «العربیه» به آن پرداخته است. بر اساس گزارش این شبکه، وزیر خارجه ترکیه سیاست خارجی ایران در منطقه را قومیت گرایانه و خطرناک توصیف کرده است. مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی که بیانگر میزان تنش بین ترکیه و ایران است گفت: «ترکیه به شدت با سیاست های قومیت گرایانه و خطرناک ایران در عراق و سوریه مخالف است». از سوی دیگر، وی با طرح این ادعا که نیروهای ترکیه ای موجود در موصل برای کمک های استشاری و آموزشی به عراق اعزام شده اند، مدعی شد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق کسی است که از ترکیه برای کمک به عراق در مبارزه با تروریست های داعش در خواست کمک کرده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، پایگاه خبری «العهد» لبنان از تصمیم عربستان سعودی برای راه اندازی یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان خبر داده است. به نوشته این سایت، رژیم آل سعود پس از جلوگیری از فعالیت شبکه‌های  ماهواره ای المنار و المیادین لبنان، به زودی یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان راه اندازی می کند. وزیر اطلاع رسانی عربستان ادعا کرد کشورش جلوی پخش برنامه‌های این دو شبکه را به علت حملات تبلیغاتی پیاپی علیه عربستان و شایعه سازی و دروغ پردازی در جریان عملیات «طوفان قاطعیت» (تهاجم عربستان به یمن) گرفته است. دستور به جلوگیری از فعالیت شبکه های تلویزیونی المنار و المیادین در حالی صادر شده است که وزارت اطلاع رسانی عربستان برای راه اندازی یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان و یک پایگاه اینترنتی فارسی زبان تلاش می کند.

*****

اما در میان دیگر مطالب، درخواست روسیه برای بررسی موضوع حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق در نشست شورای امنیت، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «الحدث»، منابع دیپلماتیک در نیویورک از درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت به منظور بررسی حضور نظامیان ترکیه در عراق خبر داد. روسیه از سامانتا پاور، نماینده آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواست تا این شورا در نشستی در پشت درهای بسته حضور نظامیان ارتش ترکیه در عراق را بررسی کند. محمد الحکیم، نماینده عراق در سازمان ملل تاکید کرد روسیه برای طرح این درخواست از شورای امنیت هیچ تماسی با او نداشته است.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه از احتمال صدور اجازه دسترسی روسیه به پایگاه های نظامی کشور قبرس خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، قبرس روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است به هواپیماهای جنگی روسیه که در عملیات در سوریه مشارکت دارند، اجازه دهد در موارد اضطراری از فرودگاه های قبرس استفاده کنند. ایوانیس کاسولیدس، وزیر خارجه قبرس اعلام کرد: «مذاکراتی میان مقامات روسیه و قبرس در مورد تاسیساتی که می تواند در صورت اضطرار و یا برای اهداف بشردوستانه در اختیار قرار گیرد، در جریان است». سفیر روسیه در قبرس روز دوشنبه اعلام کرد کشورش با دولت قبرس تماس گرفته است تا امکان استفاده از تاسیسات نظامی این کشور را در ارتباط با عملیات علیه گروه داعش در سوریه بررسی کند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک