اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست های اصلاح طلبان سعودی: اجازه تجمع بدهید



 

 

درخواست های اصلاح طلبان سعودی: اجازه تجمع بدهید

 

جمعی از فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر در عربستان سعودی قصد دارند درخواستی را به وزیر کشور عربستان ارائه دهند و برای برگزاری تجمعی در روز پنجشنبه 23 دسامبر 2010 در شهر ریاض مجوز بگیرند.

به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، هدف از برگزاری این تجمع، درخواست انجام اصلاحات سیاسی عمیق از جمله انتخاب نخست وزیر خارج از خانواده حاکم در عربستان سعودی در راس خواسته های این فعالان قرار دارد.

نکته جالب توجه این است که اکثر امضا کنندگان این درخواست از مجموع 42 نفر، زن هستند.

در این در خواست، 10 خواسته مطرح شده که مهمترین آنها، انتخاب شخصی به عنوان نخست وزیر خارج از خانواده حاکم و انتصاب او براساس مواد قانونی شده است.

هم اکنون در عربستان سعودی، نظام پادشاهی مطلقه حاکم است که شخص پادشاه، سمت نخست وزیری یا ریاست هیئت وزیران را برعهده دارد. همچنین ولیعهد نیز سمت معاون اول رئیس هیئت وزیران را عهده دار است.

پیش از این برخی از فعالان سیاسی در بحرین نیز درخواست هایی را برای انتخاب نخست وزیری خارج از خانواده حاکم (آل خلیفه) مطرح کرده بودند.

در بخش دیگری از این درخواست خواست شده تا معیارهای استقلال قضات، اجرایی شود و خانواده حاکم اصل انتقالی بودن حاکمیت را بپذیرند و حکام مناطق (ایالت ها) و اعضای مجلس مشورتی این کشور ، انتخابی باشند.

استقلال سه قوه و جداسازی میان آنها نیز از دیگر مطالبات این فعالان جامعه مدنی و حقوق بشراست.

عربستان سعودی دارای مجلس مشورتی است که تمامی اعضای آن را پادشاه معرفی می کند و وظیفه مشورتی و صدور توصیه های غیرالزام آور را برعهده دارد.

در عربستان سعودی، شخص پادشاه حکام و امرای مناطق مختلف عربستان سعودی را منصوب می کند که معمولا از شاهزادگان برجسته هستند. هر منطقه در عربستان سعودی شامل چند استان است.

همچنین مسئولیت اکثر وزارتخانه های مهم در عربستان سعودی و فرماندهان ارشد و عالیرتبه ارتش نیز از خانواده حاکم هستند.

گفتنی است تجمع، تظاهرات و راهپیمایی اعتراض آمیز در عربستان سعودی ممنوع است و سازمان دهندگان چنین برنامه هایی نیز بازداشت می شوند.

انتصاب پرحاشیه

در همین حال پادشاه عربستان سعودی که به دلیل لختگی خون در ناحیه کمر خود تحت نظر پزشکان  و در استراحت به سر می برد با صدور حکمی، شاهزاده متعب (57 ساله) ، فرزند سوم خود را به سمت وزیر مشاور و رئیس گارد ملی منصوب کرد.

گارد ملی مجموعه ای نظامی متشکل از نیروهای ورزیده ای است که برخی مسئولیت های امنیت داخلی عربستان سعودی از جمله امنیت پادشاه را برعهده دارد.

برخی از رسانه ها، این انتصاب را پرحاشیه توصیف کردند که ممکن است در صورت درگذشت پادشاه فعلی وی بتواند نقش مهمی را برعهده بگیرد.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی 86 ساله پیش از این و در اوایل هفته گذشته پس از بروز کسالت و تجویز استراحت توسط پزشکان، در حکمی، شاهزاده نایف بن فیصل آل سعودی 76 ساله وزیر کشور و معاون دوم رئیس هیئت وزیران را مسئول برگزاری مراسم حج و استقبال از حجاج معرفی کرد.

شاهزاده سلطان ولیعهد عربستان سعودی نیز که بیش از 80 سال سن دارد در دو سال گذشته بیشتر وقت خود را به درمان و سپری کردن دوره نقاهت طی کرده است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ مطهری به درخواست احتمالی‌ اصلاح‌طلبان



پاسخ جالب مطهری به درخواست احتمالی‌اصلاح‌طلبان برای‌نامزدشدن

علی مطهری، فرزند كوچك آیت‌الله شهید مرتضی مطهری به واسطه انتقادات تندی كه علیه دولت و شخص رئیس‌جمهور دارد نامش همواره جزو نامزدان احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطرح بود؛ البته جزو تعدادی كه به تعبیر چندی پیش سیدمرتضی نبوی، چهل نفر هستند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تهران امروز نوشت: مطهری در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام كرده است كه روی نامزدی برای انتخابات فكر می‌كند. این نماینده مردم تهران در گفت وگو با یك خبرگزاری اصلاح‌طلب ، پس از آنكه به اصلاح‌طلبان توصیه كرد روی یك گزینه فراجناحی به توافق برسند، در پاسخ به این سوال كه «اگر در فرض این كاندیدا علی مطهری باشد و اصلاح‌طلبان به صورت واحد، از وی برای كاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دعوت كنند، آیا علی مطهری این دعوت را خواهد پذیرفت؟» گفت: لااله الاالله.

طراح اصلی سوال از رئیس‌جمهور در ادامه به ایلنا گفت:‌ تصمیمی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم اما هر وقت دعوت كردند، آن موقع روی آن فكر می‌كنم.

مطهری معتقد است: اصلاح‌طلبان نباید مثل مجلس نهم، از انتخابات كناره‌گیری كنند، بلكه لازم است از قبل هم فعال‌تر وارد شوند./جهان نیوز