اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست مهم علی لاریجانی از «ظریف»


رییس مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه درخواست کرد که در مقاطع یکی دوماهه گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای را به مجلس ارائه کند.

خبرگزاری ایسنا: رییس مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه درخواست کرد که در مقاطع یکی دوماهه گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای را به مجلس ارائه کند.

در جریان حضور وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی امروز (سه‌شنبه) مجلس لاریجانی از ظریف درخواست کرده تا ارائه گزارش در مورد روند مذاکرات به مجلس ادامه داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
درخواست علی لاریجانی از روحانی برای معرفی وزرای کابینه دوازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست علی لاریجانی برای تغییر قانون اساسی



درخواست علی لاریجانی برای تغییر قانون اساسی

رئیس قوه مقننه گفت: نیاز به فرصتی برای تغییر قانون اساسی و شکل‌گیری دقیق‌تر ساختار کشور داریم.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش شوراها و مدیریت شهری طی سخنانی، اظهار داشت: اینکه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری یک زمان برگزار می‌شود، مربوط به این است که اصولا تعداد انتخابات در کشورما طوری است که هر سال تقریبا انتخابات داریم که البته این مسئله منافعی هم برای کشور دارد ولی در عین حال مشکلاتی را هم پیش می‌آورد.

 

وی اضافه کرد:‌ در انتخابات ریاست جمهوری در مجلس گاهی از چند وقت پیش افراد خیز برمی‌دارند و شرایط کشور از حالت عادی خارج می‌شود؛ ما بحث‌هایی در این زمینه در مجمع تشخیص انجام دادیم و در ابتدا قرار شد که همه انتخابات با هم برگزار شود ولی در کشور ما به دلیل مختصاتی که وجود داشت، قرار شد این کار هر دو سال یک بار صورت پذیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: چون تنوع در انتخابات مجلس و شوراها زیاد است، قرار شد که انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هم و مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هم با هم برگزار شود.

 

لاریجانی اضافه کرد: اگر همزمانی انتخابات و شوراها و ریاست جمهوری واقعا مشکلی ایجاد می‌کند، باید برای آن فکری کرد.

رئیس قوه مقننه گفت:‌ بر اساس قانون قرار شده که شوراها در کشور بوجود آید و کارها به مردم سپرده شود؛ آن زمان تصور این بود که اگر کارها به خود مردم سپرده شود، بهتر است اما وقتی الان می‌خواهیم از قانون جمع‌بندی داشته باشیم نمی‌توانیم همه موارد را به شوراها بسپاریم.

 

لاریجانی در ادمه سخنانش گفت: در بسیاری از کشورها که کارها را به مردم واگذار کرده‌اند، وضع متفاوت است و البته نتایج خوبی هم گرفته‌اند البته ساختار قانونی آنها این اجازه را به آنها می‌دهد که همه امور را به شوراها بسپارند.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ کار شوراها وقتی در کشور ما آغاز شد، چون تجربه زیادی نداشتیم، با مشکلات زیادی روبرو شدیم اما فواید این کار هم زیاد بود.

 

لاریجانی با بیان اینکه وزرا باید کارهای استراتژیک را انجام دهند و کارهای خرد نکنند، افزود: کار خرد وقت وزیر را پر می‌کند و ذهنش از مسائل کلان خالی می‌شود و البته این عارضه هم اکنون در کشور ما وجود دارد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت:‌ ما هیچ مکانیزمی برای ارتباط نخبگان محلی نداریم اما در سایر کشورها از طریق احزاب، گردش نخبگان انجام می‌شود و نخبگان ملی و محلی با هم گفتگو می‌کنند ولی چون در کشور ما تشکیلات درست و درمانی نداریم، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ البته در زمان انتخابات بعضی‌ها می‌آیند و لیست هم می‌دهند اما احزاب باید محل تربیت افراد باشد و برای کشور برنامه تولید کنند و فقط به کلی‌گویی بسنده نکنند.

 

رئیس قوه مقننه خطاب به اعضای شوراها گفت که نخبگان محلی را جذب کنند چراکه اگر در هر شهری نخبگان جمع شوند، می‌توان از نظریات آنها استفاده کرد و کار قوی‌تر انجام داد.

وی با بیان اینکه مسیر حرکت ما باید به سمتی باشد که مدیریت شهری قوی شود، افزود:‌ فرصتی می‌خواهد تا در قانون اساسی تغییراتی بوجود آید تا ساختار کشور شکل دقیق‌تری را بگیرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما در کشور نیاز به برخی ترمیم‌ها داریم، ادامه داد: اینکه همه بخش‌ها را زیر نظر یک نفر بگذاریم، به معنی این است که فرصت‌ها را از دیگران می‌گیریم.

لاریجانی ادامه داد: اگر ما به مدیریت شهری قائلیم، باید سازوکاری را فراهم کنیم تا شهرها روی پای خود بایستند و اگر می‌خواهیم اقتصادمان متکی به نفت نباشد، باید شهرهای ما از لحاظ آبادانی درجه بالایی داشته باشند.

 

لاریجانی با ذکر این مسئله که باید بسترهایی را فراهم کنیم تا شهرها آباد شود، گفت: باید با یک تعادل فکر کرد تا چرخه اقتصادی به خوبی بچرخد و به این فکر باشیم که چطور می‌توان رونق اقتصادی بیشتری در کشور بوجود آورد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همیشه دوستان موقع بودجه به سمت دولت و مجلس می‌آیند، متاسفانه ما به دولتی فکر کردن عادت کرده‌ایم که این برای کشور نقطه قوت نیست.

لاریجانی اضافه کرد: علاوه بر ترمیمی که باید در قانون انجام شود باید یک ترمیم هم در فکر ما شکل بگیرد و نگاهمان به توسعه کشور تغییر کند.

 

وی گفت: ما 33 سال پس از انقلاب تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران آبادانی ایجاد کردیم و خیلی از بخش‌های کشور شهر تبدیل شد، ولی در برخی جاها شهرهای ما از حالت تعادل خارج شده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسکن مهر کار خوبی است ولی بالاخره باید برای بافت‌های فرسوده هم فکری کرد.

 

لاریجانی اضافه کرد: اقتصاد نظم خاص خود را دارد و باید مسائل را در اقتصاد تحلیل کرد چراکه با دستور و زور نمی‌شود مسائل را حل و فصل کرد.

لاریجانی در بخش پایانی اظهاراتش با ذکر این مسئله که نباید منابع ملی هدر رود، گفت: به طور مسائل دریاچه ارومیه چون از منابع آبی که در دریاچه ارومیه استفاده می‌شد، به درستی بهره نگرفتیم، امروز با مشکل مواجه شدیم./فرارو