اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست مقتدی صدر از مالکی برای انصراف



اخبار,اخباربین الملل,تحولات عراق


 اخبار بین الملل - درخواست مقتدی صدر از مالکی برای انصراف

رهبر جریان صدر عراق از نوری مالکی خواست از نامزدی برای تصدی مجدد پست نخست وزیری این کشور کناره گیری کرده و نامزدی از ائتلاف دولت قانون را معرفی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المسلة، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد: با توجه به اوضاع کنونی عراق حل سیاسی بحران کشور می‌تواند به پایان دادن مشکلات مردم عراق و پایان دادن به جنگ کنونی کمک کند.

وی گفت: به رغم اینکه نوری مالکی، نخست وزیر عراق خود و ما را درگیر چالش‌های امنیتی و حتی بحران‌های سیاسی بزرگی کرده است و مهمتر از آن همکاری دستگاه قضایی عراق با وی در تبدیل بزرگترین فراکسیون به بزرگترین ائتلاف، به عقیده من باید مالکی از تلاش برای تصدی مجدد پست نخست وزیری کناره گیری و نامزدی از ائتلاف دولت قانون را معرفی کند.

صدر خاطرنشان کرد: مالکی خود اخیرا اظهار داشته که تنها در صورتی از پست نخست وزیری کناره گیری می‌کند که نامزدی از ائتلاف دولت قانون معرفی شود. به عقیده من نیز باید نامزدی از این ائتلاف را معرفی کرد چرا که بزرگترین فراکسیون است و اگر فردی شایسته انتخاب شود دری برای پایان یافتن مشکلات مردم عراق باز می‌شود.

وی اظهار داشت: اما من در چنین شرایطی بر احترام به ائتلاف اتحاد ملی و کارآمد و به حساب آوردن این ائتلاف در چارچوب قانونی و شرعی تاکید می‌کنم چرا که در غیر این صورت این ائتلاف بی‌محتوا خواهد بود و اگر طرفی بدون در نظر گرفتن طرف‌های دیگر خود را مالک ائتلاف اتحاد ملی بداند عاقبت خوبی نخواهد داشت اما مساله مهم نجات عراق و مردم این کشور از مشکلاتی است که علت آن سیاست‌های یکجانبه و به حاشیه راندن برخی افراد است.

رهبر جریان صدر عراق تصریح کرد: ما توصیه‌ها و پیشنهادات مرجعیت دینی عراق را که همواره منتظر اتخاذ اقدامات مناسبی از سوی سیاستمداران عراقی است، فراموش نمی‌کنیم برای همین باید به خاطر اهدافی والاتر از شخصیت‌ها یا فراکسیون‌ها، به روح ملی گرایی و برادری آراسته شویم. یعنی باید نامزدها را به افرادی تبدیل کنیم که در چنین شرایط سختی تاثیرگذار باشند.
اخباربین الملل -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
مخالفت مقتدی صدر با نخست وزیری مجدد نوری مالکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش شدید مالکی به اتهامات مقتدی صدر



قتل مردم عراق,سفر مالکی به آمریکا

واکنش شدید مالکی به اتهامات مقتدی صدر

نخست‌وزیر عراق در واکنش به انتقادهای اخیر مقتدی صدر، وی را به قتل مردم عراق و گسترش طایفه‌گرایی متهم و تهدید کرد در صورت ادامه موضع‌گیری‌های صدر واکش شدیدتری در قبال سخنان وی اتخاذ خواهد شد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در پاسخ به انتقاد شدید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از سفر اخیر وی به آمریکا، در اقدامی بی‌سابقه صدر را به تبانی علیه مردم عراق و صحبت کردن با ادبیاتی سخیف متهم کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر نوری مالکی صادر شد، انتقاد مقتدی صدر از سفر اخیر وی به آمریکا امری غیرقابل توجیه خوانده شده و تصریح شده است که سفر مالکی به آمریکا بنا به دعوت رسمی بوده و به اخذ مجوز از پارلمان در این زمینه احتیاجی نیست.

دفتر مالکی با متهم کردن مقتدی صدر به اقدامات غیر قانونی و قتل شهروندان عراقی نوشت: همه به خوبی می‌دانند که چه کسی با به راه انداختن دادگاه‌های دینی، فرزندان ملت عراق را به قتل می‌رساند و با گرفتن رشوه و ایجاد اختلافات طایفه‌ای قصد داشت به اهداف خود برسد.

در این بیانیه آمده است: ما متاسف هستیم که رهبری یک جریان دینی را کسی بر عهده دارد که غیر از دشنام و توهین بر زبان نمی‌آورد. رفتار اخیر صدر نیز کسی را غافلگیر نکرد و این گونه رفتارها از سوی وی برای ما عادی شده است، چرا که وی سخیف‌ترین ادبیات را در مخاطب قرار دادن دیگران دارد.

مالکی همچنین طی این بیانیه مقتدی صدر و هم‌پیمانانش را به پاسخی کوبنده تهدید کرد و افزود: امیدواریم این بیانیه آخرین پاسخ ما به صدر و هم‌پیمانانش باشد و اگر بار دیگر مجبور شویم پاسخی به وی بدهیم، پاسخ بسیار سخت تر از این خواهد بود.

مقتدی صدر پیشتر سفر اخیر نوری مالکی را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود کاش مالکی به جای اینکه از کشورهای غرب و اسکتبار جهانی درخواست کمک کند از ملت عراق برای مبارزه با تروریسم مدد می‌جست.

وی با متهم کردن مالکی به این امر که برای به دست آوردن حمایت آمریکا از خود در انتخابات آتی عراق به واشنگتن رفته، گفته بود مالکی بدون اجازه و اطلاع پارلمان به واشنگتن سفر کرده است.

/ایسنا