اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست فرانسه برای همکاری ایران و غرب علیه تکفیری‌ها



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - درخواست فرانسه برای همکاری ایران و غرب علیه تکفیری‌ها

انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ضرورت برداشته شدن تحریم ها، درخواست فرانسه برای اقدام بین المللی علیه تکفیری ها در عراق، ضرورت همکاری ایران و غرب برای مقابله با تکفیری ها و بازتاب استیضاح وزیر علوم ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد بنا بر اعلام آژانس، ایران به تعهداتی که در مذاکره با شش قدرت جهانی به عهده گرفته، پایبند بوده است. این مطالب در گزارش محدود و خلاصه ای که روز چهارشنبه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده، مورد اشاره قرار گرفته است. این خبرگزاری در مطلب خود به مهمترین تعهدات ایران بر اساس توافقنامه مقدماتی ژنو نیز اشاره کرده است.

در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، خبرگزاری کویت اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده که از ضرورت برداشته شدن تحریم های ایران سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، مرضیه افخم گفته مذاکره کنندگان ایرانی حاضر در گفت و گوها با 1+5 و همچنین آژآنس، در تلاش هستند تا همه تحریم های وضع شده علیه ایران را از میان بردارند. وی همچنین گفته مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع در موضوع هسته ای، در مسیر صحیح خود جریان دارد و دور بعدی این مذاکرات در اوایل ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان مل برگزار خواهد شد.

اما بخش مهم دیگری از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به ضرورت کمک گرفتن غرب از ایران برای مقابله با تهدید گروه های تکفیری اختصاص یافته است. به نوشته «رویترز»، دولت فرانسه روز گذشته اعلام کرده در تلاش است تا کشورهای عربی، ایران و قدرت های بزرگ جهانی را به منظور هماهنگی برای دادن پاسخی واقعی و جامع به تروریست های تکفیری گرد هم آورد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه که این موضوع را مطرح کرده، درباره زمان برگزاری این نشست و یا مشارکت کنندگان در آن مطلبی را بیان نکرده، اما گفته برای مقابله با افراط گرایان، به یک راهبرد جهانی نیاز است.

در همین زمینه، روزنامه «گالف نیوز» نیز امروز با انتشار تحلیلی از ضرورت همکاری غرب با ایران در جهت مقابله با تکفیری ها سخن گفته است. نویسنده این مطلب، تحولات جدید در عراق را بیانگر گونه ای از همکاری میان ایران و آمریکا دانسته و می نویسد در جریان کنار رفتن نوری مالکی و روی کار آمدن نخست وزیر جدید در عراق، تهران و واشنگتن موضع مشترکی داشتند و از سوی دیگر، ایران هیچ مخالفتی با عملیات جت های جنگنده آمریکایی در عراق علیه تکفیری ها ابراز نکرده است. بر اساس مجموعه این موارد، گالف نیوز نتیجه می گیرد که بر اساس تجربه تاریخی، گاه وارد شدن به اتحادهای موقتی – هرچند ناخوشایند – می تواند بهترین گزینه موجود به شمار رود.

در نهایت، باید اشاره کرد که در میان دیگر مطالب، بسیاری از مطبوعات بین المللی موضوع استیضاح وزیر علوم ایران را مورد توجه قرار داده اند. «فایننشال تایمز» از این جمله است که استیضاح فرجی دانا را اقدام تندروهای ایران در مقابل وزیر اصلاح طلب دانسته و این امر را به مثابه ضربه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور برآورده کرده است. این روزنامه می نویسد هرچند مخالفان روحانی، دلیل استیضاح وزیر علوم را اقدامات وزارتخانه وی در تسهیل شرایط برای مشارکت کنندگان در ناآرامی های سال 2009 اعلام می کنند، اما طرفداران دولت می گویند دلیل اصلی این استیضاح، اقدام وزیر در راستای افشای بورسیه های غیرقانونی دولت قبل بوده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
رد درخواست همکاری با آمریکا علیه طالبان درسال 1380

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران درخواست آمریکا برای همکاری علیه داعش را پذیرفت؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,روابط آمریکا و ایران

مذاکرات ماراتنی وین در آستانه دستیابی به توافقی تاریخی است که افزون بر شفاف سازی برنامه اتمی ایران بر اوضاع خاورمیانه و بحران ها و درگیری های خونین آن نیز تاثیرگذار است.

بی بی سی عربی اعلام کرد: مذاکرات ماراتنی وین در آستانه دستیابی به توافقی تاریخی است که افزون بر شفاف سازی برنامه اتمی ایران بر اوضاع خاورمیانه و بحران ها و درگیری های خونین آن نیز تاثیرگذار است.

به گزارش «انتخاب»، با وجود تحریم های اقتصادی سخت که موجب فرسایش اقتصادی شد و این کشور را در آستانه قرار گرفتن در معرض حمله نظامی قرار داد تا طرح اتهاماتی در خصوص آزادی ها و حقوق بشر و نفوذ و مداخله در امور کشورهای منطقه، ایران اکنون در آستانه توافق با طرف های مذاکره برسر برنامه اتمی خود است.

اگر این توافق حاصل شود بی تردید افقهای پیش روی ایران باز خواهد شد تا بارهای سنگینی از روی دوشش برداشته شود.

براساس اخبار درز کرده از مذاکرات و تحلیل سخنان مسئولان مربوطه و خصوصاً اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که گفته است توافق زمینه برطرف کردن چالشهای مشترک نظیر افراط گرائی در خاورمیانه را فراهم خواهد کرد به این مفهوم است که ایران دست در دست غرب به جنگ با گروه دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) خواهد رفت. این درحالیست که ایران در گذشته درخواست آمریکا را برای همکاری در این زمینه رد کرده بود.

بی بی سی در ادامه گفت: انتظار می رود توافق ایران با گروه پنج بعلاوه یک با ملاحظات برخی کشورهای منطقه و خصوصاً کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی مواجه شود. البته فرانسه نیز موضع گیری سختی دارد که تحت تاثیر منافع مشترک پاریس و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکید کرده است که در صورت امضای توافقنامه، آمادگی دارد اواخر سال جاری میلادی گزارشی از برنامه هسته ای ایران ارائه دهد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ وین گفت: آژانس تماس خود را با اعضای گروه پنج بعلاوه یک و ایران افزایش داده است تا طرح کاری مشترک فنی تنظیم شود.

به اعتقاد کارشناسان به نظر می رسد مذاکرات ماراتنی وین در آستانه دستیابی به توافق تاریخی است که افزون بر شفاف سازی برنامه اتمی ایران بر اوضاع خاورمیانه و بحران ها و درگیری های خونین آن نیز تاثیر گذار است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب