اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست علی لاریجانی برای تغییر قانون اساسی



درخواست علی لاریجانی برای تغییر قانون اساسی

رئیس قوه مقننه گفت: نیاز به فرصتی برای تغییر قانون اساسی و شکل‌گیری دقیق‌تر ساختار کشور داریم.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش شوراها و مدیریت شهری طی سخنانی، اظهار داشت: اینکه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری یک زمان برگزار می‌شود، مربوط به این است که اصولا تعداد انتخابات در کشورما طوری است که هر سال تقریبا انتخابات داریم که البته این مسئله منافعی هم برای کشور دارد ولی در عین حال مشکلاتی را هم پیش می‌آورد.

 

وی اضافه کرد:‌ در انتخابات ریاست جمهوری در مجلس گاهی از چند وقت پیش افراد خیز برمی‌دارند و شرایط کشور از حالت عادی خارج می‌شود؛ ما بحث‌هایی در این زمینه در مجمع تشخیص انجام دادیم و در ابتدا قرار شد که همه انتخابات با هم برگزار شود ولی در کشور ما به دلیل مختصاتی که وجود داشت، قرار شد این کار هر دو سال یک بار صورت پذیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: چون تنوع در انتخابات مجلس و شوراها زیاد است، قرار شد که انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هم و مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هم با هم برگزار شود.

 

لاریجانی اضافه کرد: اگر همزمانی انتخابات و شوراها و ریاست جمهوری واقعا مشکلی ایجاد می‌کند، باید برای آن فکری کرد.

رئیس قوه مقننه گفت:‌ بر اساس قانون قرار شده که شوراها در کشور بوجود آید و کارها به مردم سپرده شود؛ آن زمان تصور این بود که اگر کارها به خود مردم سپرده شود، بهتر است اما وقتی الان می‌خواهیم از قانون جمع‌بندی داشته باشیم نمی‌توانیم همه موارد را به شوراها بسپاریم.

 

لاریجانی در ادمه سخنانش گفت: در بسیاری از کشورها که کارها را به مردم واگذار کرده‌اند، وضع متفاوت است و البته نتایج خوبی هم گرفته‌اند البته ساختار قانونی آنها این اجازه را به آنها می‌دهد که همه امور را به شوراها بسپارند.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ کار شوراها وقتی در کشور ما آغاز شد، چون تجربه زیادی نداشتیم، با مشکلات زیادی روبرو شدیم اما فواید این کار هم زیاد بود.

 

لاریجانی با بیان اینکه وزرا باید کارهای استراتژیک را انجام دهند و کارهای خرد نکنند، افزود: کار خرد وقت وزیر را پر می‌کند و ذهنش از مسائل کلان خالی می‌شود و البته این عارضه هم اکنون در کشور ما وجود دارد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت:‌ ما هیچ مکانیزمی برای ارتباط نخبگان محلی نداریم اما در سایر کشورها از طریق احزاب، گردش نخبگان انجام می‌شود و نخبگان ملی و محلی با هم گفتگو می‌کنند ولی چون در کشور ما تشکیلات درست و درمانی نداریم، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ البته در زمان انتخابات بعضی‌ها می‌آیند و لیست هم می‌دهند اما احزاب باید محل تربیت افراد باشد و برای کشور برنامه تولید کنند و فقط به کلی‌گویی بسنده نکنند.

 

رئیس قوه مقننه خطاب به اعضای شوراها گفت که نخبگان محلی را جذب کنند چراکه اگر در هر شهری نخبگان جمع شوند، می‌توان از نظریات آنها استفاده کرد و کار قوی‌تر انجام داد.

وی با بیان اینکه مسیر حرکت ما باید به سمتی باشد که مدیریت شهری قوی شود، افزود:‌ فرصتی می‌خواهد تا در قانون اساسی تغییراتی بوجود آید تا ساختار کشور شکل دقیق‌تری را بگیرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما در کشور نیاز به برخی ترمیم‌ها داریم، ادامه داد: اینکه همه بخش‌ها را زیر نظر یک نفر بگذاریم، به معنی این است که فرصت‌ها را از دیگران می‌گیریم.

لاریجانی ادامه داد: اگر ما به مدیریت شهری قائلیم، باید سازوکاری را فراهم کنیم تا شهرها روی پای خود بایستند و اگر می‌خواهیم اقتصادمان متکی به نفت نباشد، باید شهرهای ما از لحاظ آبادانی درجه بالایی داشته باشند.

 

لاریجانی با ذکر این مسئله که باید بسترهایی را فراهم کنیم تا شهرها آباد شود، گفت: باید با یک تعادل فکر کرد تا چرخه اقتصادی به خوبی بچرخد و به این فکر باشیم که چطور می‌توان رونق اقتصادی بیشتری در کشور بوجود آورد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همیشه دوستان موقع بودجه به سمت دولت و مجلس می‌آیند، متاسفانه ما به دولتی فکر کردن عادت کرده‌ایم که این برای کشور نقطه قوت نیست.

لاریجانی اضافه کرد: علاوه بر ترمیمی که باید در قانون انجام شود باید یک ترمیم هم در فکر ما شکل بگیرد و نگاهمان به توسعه کشور تغییر کند.

 

وی گفت: ما 33 سال پس از انقلاب تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران آبادانی ایجاد کردیم و خیلی از بخش‌های کشور شهر تبدیل شد، ولی در برخی جاها شهرهای ما از حالت تعادل خارج شده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسکن مهر کار خوبی است ولی بالاخره باید برای بافت‌های فرسوده هم فکری کرد.

 

لاریجانی اضافه کرد: اقتصاد نظم خاص خود را دارد و باید مسائل را در اقتصاد تحلیل کرد چراکه با دستور و زور نمی‌شود مسائل را حل و فصل کرد.

لاریجانی در بخش پایانی اظهاراتش با ذکر این مسئله که نباید منابع ملی هدر رود، گفت: به طور مسائل دریاچه ارومیه چون از منابع آبی که در دریاچه ارومیه استفاده می‌شد، به درستی بهره نگرفتیم، امروز با مشکل مواجه شدیم./فرارو


ویدیو مرتبط :
درخواست علی لاریجانی از روحانی برای معرفی وزرای کابینه دوازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای شاهزاده سعودی علیه ایران/ درخواست اردوغان برای تغییر قانون اساسی



 >کیوسک بین‌المللی

ادعاهای شاهزاده سعودی و مقام صهیونیستی علیه ایران، احتمال به خطر افتادن برجام به سبب اقدامات آمریکا، تمدید آتش‌بس در حلب، فشار قطر بر روسیه درباره سوریه، اعتراف آمریکا به حضور نظامی در یمن و درخواست رئیس‌جمهور ترکیه برای تغییر قانون اساسی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. «سی ان ان» اظهارات یک شاهزاده ارشد عربستان سعودی را بازتاب داده که ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان و یاکوف آدمیرور معاون امنیتی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، پنجشنبه شب در نشستی در واشنگتن به ابراز دیدگاه‌های ضد ایرانی پرداختند. فیصل در ابتدای این نشست مدعی شد حضور این دو نفر در یک نشست به معنی این نیست که روابط ریاض و تل‌آویو به حالت عادی درآمده است. در عین حال، در این نشست، هر دو مقام اسبق مدعی شدند که نقض برجام برای ایران تبعاتی در پی خواهد داشت. ترکی الفیصل گفت: «در صورت حرکت ایران به سمت بمب، تمامی گزینه‌ها از جمله دست‌یابی به سلاح‌های اتمی، جهت مقابله با هر گونه رخداد از طرف ایران، روی میز خواهد بود». آدمیرور هم مدعی شد ایران در سال‌های پایانی برجام، به سمت ساخت سلاح حرکت خواهد کرد.

*****

این در حالی است که به نوشته «نیویورک تایمز»، این سیاست‌های آمریکاست که ممکن است برجام را در خطر قرار دهد. این روزنامه به کارشکنی‌های دولت آمریکا در بهره‌مندی ایران از مزایای توافق هسته‌ای اشاره کرده و واشنگتن را مقصر انتقادهای داخلی در ایران از دستاوردهای اندک برجام دانسته است. مشکل اصلی در مسیر اجرای برجام، این است که بانک‌های اروپایی از این بیم دارند که در صورت ارائه خدمات مالی به ایران، تحریم‌های دیگر آمریکا که هنوز پابرجا مانده‌اند را نقض خواهند کرد. دولت آمریکا بعد از اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال گذشته، علی‌رغم رفع تحریم‌های وضع شده به بهانه هسته‌ای، سایر تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده است. اگر از زاویه خطر- پاداش به موضوع نگاه کنیم، هیچ بانک اروپایی نمی‌تواند در ایران آنقدر درآمد داشته باشد که احتمال مواجه شدن با جرایم سنگین را نادیده بگیرد.

*****

سوریه و یمن نیز مطابق معمول از جمله موضوعات مهم مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به شمار می‌روند. خبرگزاری «اینترفاکس» از تمدید آتش‌بس در حلب خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، روسیه اعلام کرده میانجی تمدید ۷۲ ساعته یک آتش بس محلی در شهر جنگ زده حلب شده که در آن، درگیری بین نیروهای دولتی و معارضین حدود ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است. بر این اساس، ترک مخاصمه دو روزه‌ای که اوایل شنبه به وقت محلی در سوریه پایان یافت به ابتکار روسیه تمدید شده است. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده است که ترک مخاصمه برای منطقه شمالی لاذقیه نیز برای ۷۲ ساعت تمدید شده است. آمریکا و روسیه هفته گذشته ترک مخاصمات محلی را برای لاذقیه و حومه غوطه شرقی دمشق در تلاش برای کمک به ترک مخاصمات سراسری اعلام شده در فوریه از فروپاشی تعیین کردند.

*****

همزمان، خبرگزاری فرانسه از اعمال فشار قطر بر روسیه در مورد سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزیر امورخارجه قطر روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در منطقه تفریحی سوچی در ساحل دریای سیاه ملاقات کرد تا مسکو را پس از آنکه درگیری‌های حلب تلاش‌های صلح را در خطر فروپاشی قرار داد، تحت فشار قرار دهد. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت: «ما امروز به اینجا آمده‌ایم تا راه‌های نجات فرایند سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم». وی اضافه کرد که حامل پیامی از جانب امیر قطر در مورد تشدید درگیری‌ها در حلب بود. وی در اظهاراتی گفت: «ما همگی نیاز به وحدت تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران و مجازات طرف گناهکار داریم». سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که با وجود اختلافات موجود بین روسیه و قطر بر سر منازعه سوریه، هر دو خواستار یافتن یک راه حل صلح آمیز برای این منازعه هستند.

*****

اعتراف آمریکا به حضور و فعالیت نظامی در یمن، موضوعی است که خبرگزاری «آناتولی» به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، واشنگتن، روز جمعه از استقرار شماری از نیرو‌هایش در یمن به بهانه حمایت از نیروهای اماراتی در جنگ با عناصر القاعده در شهر ساحلی «المکلا» خبر داد. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه در کنفرانسی خبری مدعی شد: «طی چند ماه اخیر، ما شاهد رشد نگران کننده گروه القاعده در یمن بودیم». دیویس از اشاره به شمار نظامیان آمریکایی مستقر در یمن خودداری و به این سخن بسنده کرد که «تعداد کمی از اشخاص برای ارائه پشتیبانی اطلاعاتی و نیز کمک به نیروهای اماراتی مستقر در استان حضرموت در زمینه برنامه‌ریزی عملیاتی» اعزام شده‌اند. وی همچنین گفت بیشتر از دو هفته نیست که نیروهای آمریکایی در یمن مستقر شده‌اند. به گفته وی، حمایت آمریکا از نیروهای اماراتی در زمینه‌های نظارتی، ارائه اطلاعات هوا‌شناسی، کمک‌های پزشکی و سوختگیری هوایی است.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه «رای الیوم» به درخواست رئیس‌جمهور ترکیه برای برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی، تنها یک روز پس از استعفای نخست‌وزیر این کشور پرداخته است. یک روز پس از استعفای احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر همه پرسی اصلاح قانون اساسی شد. وی خواستار اصلاح قانون اساسی و دادن اختیارات و قدرت بیشتر به رئیس جمهور ترکیه است. احمد داود اوغلو، نخست زیر ترکیه، روز قبل به دلیل اختلاف با رجب طیب اردوغان بر سر اصلاح قانون اساسی و دادن قدرت بیشتر به رئیس جمهور از سمت خود استعفا کرده بود. اردوغان در سخنانی در استانبول ضمن درخواست لایحه جدید همه پرسی در اسرع وقت، گفت: قانون اساسی و نظام ریاست جمهوری جدید دو نیاز فوری و ضروری‌اند. اردوغان پس از کناره گیری نخست وزیر، ورود رئیس جمهور در سیاست داخلی را امری طبیعی می‌داند.