اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست عربستان برای تحریم مجدد ایران


عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت ایران توافق هسته ای را در جهت بهبود معیشت شهروندانش استفاده کند و نه برای ماجراجویی در منطقه. وی بر لزوم ادامه تحریم های ایران به علت حمایت از تروریسم(!) تاکید کرد.

پایگاه خبری انتخاب: عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت ایران توافق هسته ای را در جهت بهبود معیشت شهروندانش استفاده کند و نه برای ماجراجویی در منطقه.

وی ادامه داد: عربستان توافق هسته ای را بررسی می کند و تلاش دارد پاسخ سوالاتش را از کشورهای بزرگ بگیرد.

الجبیر همچنین مدعی شد اگر ایران در منطقه دچار اشتباهی شود عربستان در مقابل آن خواهد ایستاد.

 وزیر خارجه سعودی گفت: همه کشورهای منطقه خواستار حل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران هستند.

وی در ادامه ادعای خود تحریم های ایران به علت حمایت از تروریسم تاکید کرد.

الجبیر همچنین خواستار بازرسی ها شدید از تاسیسات هسته ای ایران برای تضمین شفافیت کامل برنامه های هسته ای ایران شد.


ویدیو مرتبط :
تحریم قطر از سوی عربستان و متحدانش و درخواست قطر برای دوستی با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رایزنی فشرده غرب با عربستان برای تحریم نفتی ایران



 

 

رایزنی فشرده غرب با عربستان برای تحریم نفتی ایران

 

یك روزنامه آمریكایی با انتشار گزارشی از رایزنی های فشرده چند كشور غربی از جمله آمریكا ، بریتانیا و فرانسه با مقامات عربستان برای مشارکت ریاض در تحریم نفتی احتمالی علیه ایران ،خبر داد.

به گزارش عصرایران روزنامه لس آنجلس تایمز با اشاره به تماس های چند هفته اخیر مقامات این كشورها با ریاض در زمینه تحریم نفتی ایران نوشت: هدف از این رایزنی ها تضمین حفظ ثبات بازار نفت و بالا نرفتن قیمت آن در صورت اعمال تحریم نفتی علیه ایران است.

بر اساس این گزارش از نظر غرب نقش عربستان دراعمال هر گونه تحریم نفتی علیه ایران بسیار مهم بوده و همكاری این كشور می تواند تبعات منفی ناشی از تحریم نفتی ایران را به حداقل كاهش دهد.

این در حالی است كه روز گذشته آژانس بین المللی انرژی كه مقر آن در لندن است با انتشار گزارشی با ابراز نگرانی از تاثیر تحریم نفتی ایران بر قیمت جهانی این ماده نوشت: تحریم بین المللی یا محدودیت های گسترده تر علیه تعاملات بانک مرکزی ایران باعث افزایش جهشی بهای نفت خام در بازارهای جهانی می شود .

بر اساس گزارش این سازمان بین المللی ،‌ تحریم های احتمالی اتحادیه اروپا علیه نفت ایران باعث می شود پالایشگاه های اروپا، نفت گران تری را از عربستان سعودی ، عراق و روسیه خریداری کنند و همزمان مشتریان آسیایی نفت ارزان تر ایران را به دست بیاورند.

این آژانس در عین حال افزوده است كه تحریم نفتی ایران به میزان زیادی از درآمدهای ایران خواهد كاست و یك سوم از ظرفیت تولید نفت این كشور در 5 سال آینده  كاهش خواهد یافت .

ایران هم اكنون روزانه قریب به 3 و نیم میلیون بشكه نفت خام تولید می كند كه رقمی قریب به 2 میلیون بشكه از آن را صادر می كند.

لس آنجلس تایمز از قول یك دیپلمات ارشد غربی می نویسد كه عربستان سعودی هم اكنون تنها امید غرب برای اعمال تحریم نفتی علیه ایران همزمان با كنترل بازار و جلوگیری از رشد جهشی قیمت نفت است .

لس آنجلس تایمز در ادامه می نویسد كه سعودی ها ظاهرا سیگنال های مثبتی در این زمینه به غرب فرستاده اند اما غربی ها هنوز نگران این هستند كه عربستان از ابتدا تا انتها با این سیاست غرب همراهی نكند و یا پیچیده تر شدن اوضاع كنترل بازار نفت را از دست غرب خارج كرده و با افزایش قیمت نفت ضربات جبران ناپذیری بر پیكره اقتصاد بحران زده جهانی وارد شود.

"‌گای كاورسو " تحلیلگر مسایل نفت در یك اندیشكده آمریكایی به لس آنجلس تایمز می گوید كه عربستان كاملا این توان و ظرفیت را دارد كه كمبود عرضه نفت ایران از بازار جهانی را جبران كند اما بخشی از دلایل افزایش قیمت نفت به دلیل " فاكتور روانی " است كه تحریم نفتی ایران ممكن است بر بازار نفت ایجاد كند.../عصرایران