اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست سیستانی ها درباره «هامون»


جمع کثیری از مردم سیستان و ساکنان حاشیه تالاب بین‌المللی هامون باری دیگر با تجمع در حاشیه این دریاچه خواستار توجه مجامع بین المللی به منظور حمایت ازاین تالاب و توجه به حق آبه هامون شدند.

خبرگزاری مهر: مردم منطقه سیستان روز جمعه با حمل دسته نوشته‌هایی با موضوع حمایت و توجه به هامون و محیط زیست خواستار توجه جدی جوامع بین‌المللی نسبت به وضعیت دریاچه هامون شدند.

در این تمجع که روز گذشته در منطقه کوه خواجه با حضور صدها فعال زیست محیطی، تشکل‌های مردم نهاد و با حضور حلیمه عالی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی برگزارشد شرکت کنندگان بر توجه دولت و به ویژه جوامع بین‌المللی در خصوص دیپلماسی فعال در راستای کمک به بقای حیات در هامون خواستار تدبیر ویژه شدند.

ورودی آب به تالاب کاهش یافته است

مدیر کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم اظهار داشت: متاسفانه میزان ورودی آب به تالاب هامون در حال حاضر از طرف کشور افغانستان به کمترین میزان خود رسیده است.

خسرو افسری بیان داشت: برای پرشدن کل تالاب به ۱۲‌میلیارد مترمکعب آب نیاز است که در حال حاضر تنها یک میلیار د معکب آب وارد این تالاب شده است و لذا با توجه به وسعت تالاب می توان گفت 90 درصد تالاب خشک است.

وی افزود: 400 ‌هزارهکتار از تالاب بین‌المللی هامون داخل مرزهای ایران است و برای زنده ‌شدن با عمق دو متر باید دست‌کم هشت‌ میلیارد مترمکعب دیگر وارد این تالاب شود.

وی بیان داشت: هامون از سه بخش مجزا، هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده است که هامون پوزک بخش عمده و اصلی‌اش در خاک افغانستان قرار گرفته است.

افسری با بیان  اینکه ۵۰‌ هزارهکتار از این مناطق جزو تالاب‌های بین‌المللی رامسر به ثبت رسیده است ادامه داد: در طی دو سال گذشته اعتبارت خوبی به منظور احیای تالاب و حفاظت از آن اختصاص یافت که در همین راستا نسبت به اجرای حفر کانال برای هدایت آب به اطراف کوه خواجه به عنوان طرح پایلوت به منظور احیای بخشی از تالاب در این منطقه هزینه شد.

وی تاکید کرد در صورتی که کشور افغانستان تامین حق آبه ایران را در دستور کار خود قرار ندهد همین میزان اندک آب وارد شده در تالاب هامون با توجه به آغاز باد های 120 روزه تا ماه های آینده خشک خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
شعر خوانی شاعر سیستانی درمورد دریاچه هامون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست آیت‌الله سیستانی از مردم عراق


مرجع عالیقدر شیعیان در عراق از تمام مردم این کشور خواست تا در انتخابات پارلمانی که در 30 آوریل برگزار می‌شود، مشارکت کنند.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از الوطن العربی، احمد الصافی، نماینده آیت‌الله العظمی علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق در خطبه نماز جمعه، اظهار کرد: باید در انتخابات مشارکت کارآمدی از سوی مردم صورت بگیرد؛ چرا که انتخابات راه مهمی برای تغییر دادن اوضاع نابسامان کشور است و درست نیست که در این انتخابات مشارکت صورت نگیرد.
 
وی افزود: مرجع عالیقدر شیعیان از هیچ فهرست خاصی حمایت نمی‌کند و راه را در مقابل مردم برای انتخاب نامزدهایشان باز گذاشته است و هر گونه حرف و حدیثی پیرامون حمایت مرجع عالیقدر شیعیان از برخی از نامزدها یا فهرست‌ها دروغ و توهمی بیش نیست.
 
در همین راستا، نیکلای ملادینف، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در جلسه شورای امنیت که پیرامون تحولات مربوط به عراق برگزار شد، از مسوولان عراقی خواست تا وحدت ملی را در این کشور تقویت کنند تا از این طریق تمامی طرف‌ها در ساختن کشوری دموکرات سهم داشته باشند.