اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست دوباره اردوغان برای دیدار با پوتین


رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خواستار دیدار با همتای روس خود در حاشیه نشست آب و هوای پاریس شد.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خواستار دیدار با همتای روس خود در حاشیه نشست آب و هوای پاریس شد.

به گزارش حریت دیلی، «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خواستار دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست آب و هوا در پاریس با هدف گفتگو درباره ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه شد.

اردوغان گفت: آنچه که ما به روسیه می گوییم این است که بیایید با هم در این باره صحبت کنیم . اجازه ندهیم روابطمان با هم تخریب شود تا موجب خشنودی دیگران شود.

اردوغان گفت: به نظر من نشست روز دوشنبه پاریس درباره فرصت مناسبی برای ترمیم روابط دو کشور است.

در پی واکنش روسیه به ساقط شدن جنگنده این کشور توسط ترکیه، رئیس جمهور ترکیه پیشتر نیز درخواست دیدار با پوتین در نشست پاریس را داده بود ولی به خاطر خودداری ترکیه از عذرخواهی رئیس جمهور روسیه درخواست اردوغان را نپذیرفت.


ویدیو مرتبط :
شوخی با اردوغان و پوتین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در دیدار پوتین و اردوغان چه گذشت؟



اخبار,اخبار بین الملل , دیدار پوتین و اردوغان

 

اخبار بین الملل - در دیدار پوتین و اردوغان چه گذشت؟

ولادیمیر پوتین روز دوشبه برای روابط دو جانبه و دیدار با مقامات ترکیه وارد آنکار شد، یکی از محور های مهم این دیدار بحران سوریه و منطقه بود.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر ابقای بشار اسد در قدرت تاکید کرد و بر مواضع خود درباره بحران سوریه تاکید کرد.

روز گذشته پوتین بعد از دیدار با اردوغان در کنفرانس خبری گفت: مردم سوریه خود برا کشورشان تصمیم می گیرند و بشار اسد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

خبرگزاری فارس به نقل از نووستی نوشت: «انتخابات اخیر برگزار شده در سوریه نشان داده است که بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور از حمایت قریب به اتفاق مردم کشورش برخوردار است و به همین دلیل باید به دنبال راه همکاری قابل قبول برای همه نیروهای سیاسی در این کشور بود.»

بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی، پوتین گفت: «این مسئله که ما اصرار داشته باشیم بشار اسد از قدرت کناره گیری کند، به نظر من باید ملت سوریه در مورد آن تصمیم بگیرند و پاسخ این مسئله هم در انتخابات اخیر در این کشور داده شده و اکثریت قریب به اتفاق مردم سوریه از رئیس‌جمهوری این کشور حمایت کردند».

«البته ما معتقد نیستیم که اوضاع در سوریه عادی است. ما در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه و دیگر مقامات همواره بر این مسئله تاکید داریم که باید راهی پیدا شود تا همه نیروهای سیاسی در این کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند».

توافق روسیه و ترکیه برسر راه‌حل سیاسی درسوریه
در ادمه این گزارش رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «البته ما معتقد نیستیم که اوضاع در سوریه عادی است. ما در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه و دیگر مقامات همواره بر این مسئله تاکید داریم که باید راهی پیدا شود تا همه نیروهای سیاسی در این کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند».

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که چنین همکاری تنها در صورت توقف خونریزی‌ها و درگیری‌های داخلی و تشریک مساعی همه نیروها با هدف توسعه سوریه امکان پذیر خواهد بود.

رجب اردوغان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد : «روسیه و ترکیه در مجموع در رابطه با حل و فصل مناقشه داخلی در سوریه به توافق رسیده‌اند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: «ما نظر خویش را در مورد رژیم بشار اسد اعلام کردیم. رئیس‌جمهوری  روسیه مواضع دیگری در این زمینه داشت، ولی در مجموع ما در خصوص لزوم حل و فصل مناقشه در سوریه به توافق رسیدیم، هرچند هنوز در مورد راه‌های رسیدن به حل این مشکل اختلاف نظراتی داریم».

ولادیمیر پوتین نیز به نوبه خویش تاکید کرد که روسیه و ترکیه هیچکدام نمی‌خواهند که گروه‌های تروریستی در سوریه و خاورمیانه قدرت گرفته و هرج و مرج بر منطقه حاکم شود.

وی گفت: «ما با یکدیگر هم عقیده هستیم که نباید اجازه داد در خاک سوریه هرج و مرج حاکم شود و وضعیتی پیش آید که اکنون در عراق وجود دارد و تقریبا 40 درصد از خاک این کشور بدست گروه‌های تروریستی افتاده است».

پوتین: مسکو و آنکارا بر سر آینده اسد،‌اختلاف نظر دارند
در همین حال ایسنا به نقل از راشاتودی گزارش داد: رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر به ترکیه اعلام کرده است که آنکارا شریک مهمی در روند صلح در سوریه است و دو کشور روسیه و ترکیه در بسیاری از موارد با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

 ولادیمیر پوتین تاکید کرد: «مسکو و آنکارا همچنان در خصوص آینده بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه اختلاف نظر دارند چرا که آنکارا می‌خواهد وی از قدرت عزل شود.»

اردوغان: در گفتگو با پوتین درباره بحران سوریه به توافق نرسیدیم
در همین حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری بعد از دیدار با رئیس جمهوری بر مواضع همیشگی خود پافشاری کرد و گفت: ما بر سر چگونگی حل بحران سوریه به توافق نرسیدیم ولی درباره مبارزه با تروریسم به توافق رسیدیم.

در این زمینه واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه روسیال الیوم گزاش داد: اردوغان در این نشست مشترک گفت من و پوتین درباره بحران سوریه به طور مفصل صحبت کردیم و موضع ترکیه نیز در این خصوص اعلام شد. رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: «درباره مساله تروریسم در کشورهای همسایه و همچنین مساله تاتارها در جزیره کریمه بحث و تبادل نظر کردیم.»

رجب طیب اردوغان، عنوان کرد: «ما رویکردمان را در قبال نظام سوریه به صورت شفاف بیان کرده‌ایم. رئیس جمهوری روسیه موضع دیگری در قبال دمشق دارد اما به صورت کلی ما برای یافتن راه‌حلی برای حل درگیری سوریه توافق کردیم. تنها چیزی‌که بر روی آن توافق نکردیم این است که چطور این بحران را حل کنیم.»

نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه متعلق به روسیه است
به گزارش خبرآنلاین از دیگر محورهای کنفرانس خبری  اردوغان و پوتین مربوط به بخش انرژی و نیروگاه هسته ایی ترکیه بود. پوتین در این خصوص گفت: روسیه مالک نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه خواهد بود. و در بخش انتقال گاز به ترکیه از کاهش 6 درصدی قیمت گاز به این کشور خبر داد.

در این زمینه واحد مرکزی خبر به نقل از ریانووستی گزارش داد: ولادیمیر پوتین در کنفرانسی مطبوعاتی در پایان گفتگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت : « در ارتباط با نیروگاه هسته ای، این پروژه ای منحصر به فرد در نوع خود می باشد، زیرا براساس اصل « پرداخت، تملک و بهره برداری » تحقق می یابد. این بدان معناست که یک شرکت روسی مالک این سایت خواهد بود.»


به گفته ولادیمیر پوتین ، روسیه در این پروژه 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

 در جریان سفر ولادیمیر پوتین به ترکیه دو کشور اسناد جدیدی را برای بهبود روابط اقتصادی، انرژی و روابط تجاری امضا کردند و توافق کردند تا سال 2020 حجم تبادلات تجاری را به 100 میلیارد دلار برسانند.

این تصمیمات در جریان نشست شورای همکاری ترکیه - روسیه اتخاذ شد و بر حوزه‌های انرژی، بانکداری، صنعت، انرژی هسته‌ای، عدالت و تجارت و روابط اقتصادی تمرکز داشت.

اردوغان در جریان کنفرانس خبری مشترک با پوتین گفت: سفر پوتین نشانه آشکاری از روند ارتقای روابط میان ترکیه و روسیه است و ما تمایل داریم تا حجم تبادلات تجاری دو جانبه را به 100 میلیارد دلار برسانیم.

اردوغان همچنین گفت که جزئیات برنامه سرمایه‌گذاری بر روی ساخت تاسیسات هسته‌ای 20 میلیارد دلاری بررسی شده و قرار است روند ساخت این پروژه سرعت یابد. دو طرف همچنین در خصوص معاهده گاز طبیعی گفت‌وگو کردند.
اخبار بین الملل - خبرآنلاین