اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست دوباره آمریکا برای مذاكره با ایران


یک روز پس از تایید و تكذیب پیغام‌های رد و بدل شده میان ایران و آمریكا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در اظهاراتی مدعی شده كه توپ در زمین ایران است تا به تعهدات بین‌المللی خود درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش وفا كند.

روزنامه تهران امروز: یک روز پس از تایید و تكذیب پیغام‌های رد و بدل شده میان ایران و آمریكا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در اظهاراتی مدعی شده كه توپ در زمین ایران است تا به تعهدات بین‌المللی خود درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش وفا كند.

 وی همچنین با اشاره تلویحی به گفت گوهای مستقیم ایران و آمریكا گفته كه كاخ سفید آماده مذاكره مستقیم با ایران در راستای رهایی از نگرانی‌های بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

این اظهارات پس از آن منتشر شده كه روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز از پیغام نوری مالكی، نخست‌وزیر عراق به سفیر آمریكا در این كشور خبر داده كه از عزم ایران برای مذاكرات مستقیم با آمریكا حكایت می‌كند. این خبر البته از سوی سفیر ایران در عراق تكذیب شد.

حسن دانایی فرد با اعلام اینكه این خبر صحت ندارد و کاملا نادرست است، گفت:عراقی‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند اما درخصوص خبر روزنامه نیویورک تایمزاین مطلب کاملا نادرست است.


فشار تحریم‌ها را كاهش دهید

اظهارتمایل ضمنی و غیر مستقیم برای گفت وگو میان ایران و آمریكا چندی است از سوی رسانه‌ها و نهادهای اطلاعاتی و حتی جمعی از نمایندگان كنگره آمریكا دنبال می‌شود و موافقان مذاكره با ایران با توصیه‌های پی‌درپی به مقامات كاخ سفید می‌گویند كه از فرصت پیش آمده پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران استفاده كند.

 در مقابل مقامات كشورمان تاكید می‌كنند كه آمریكا باید ابتدا اعتماد‌سازی كند رویكردی كه با ادامه سناریوی تحریم‌ها علیه ایران امكان فراهم شدن آن نیست. روزنامه «هافینگتون‌پست» نوشته آمریکا باید از فرصت روی کار آمدن رئیس‌جمهوری میانه‌رو در ایران استفاده کند، و در این راه از فشار تحریم‌ها علیه ایران، بکاهد.

 این رسانه آمریكایی در ادامه خط تحلیلی سایر روزنامه‌های معتبر همچون نیورك تایمز و اندیشكده‌های اطلاعاتی همانند بروكینگز معتقد است لازمه حصول توافق با ایران، امتیازدهی‌هایی نظیر کاهش فشارها از طریق لغو تدریجی و البته برنامه‌ریزی‌شده تحریم‌ها علیه ایران است.


دو دیدگاه متفاوت درباره ایران

البته علاوه بر موافقان مذاكره با ایران، مخالفانی هم هستند كه معتقدند باید همچنان فشارها را بر ایران افزایش داد. در گزارش هفته نامه آمریكایی تایم كه ایران هسته‌ای آن را منتشر كرده دو دیدگاه درباره ایران وجود دارد.

 این رسانه درتوضیح دیدگاه اول، نوشته: یك گروه تجربه‌ای را كه از عملكرد روحانی در مقام ریاست گروه مذاكره‌كننده هسته‌ای ایران در سال 2003 داشته، مبنای تفكرشان راجع به رئیس‌جمهوری آینده این كشور قرار داده‌اند. این گروه معتقدند كه روحانی در كسوت رئیس‌جمهوری امكان دارد همان رویه را دنبال كند كه درخواست كلیدی واشنگتن است.

این افراد استدلال می‌كنند كه آمریكا هم باید رفتار و حركت شایان توجهی از خود بروز دهد تا ثابت كند از پیشرفت دیپلماتیك استقبال می‌كند.» دیدگاه دوم هم معتقد است: «اما گروهی هم از جنگ طلبان هستند كه نظریه نرمش روحانی را خطایی خطرناك می‌دانند.

آنها بیم دارند كه رویكرد سیاسی دسترسی روحانی، در واقع یك حقه با هدف لغو تحریم‌ها باشد و می‌گویند كه وی در واقع با تغییر لحن دیپلماسی ایران، می‌خواهد كار را پیش ببرد، بدون آنكه تهران نیازی به امتیاز دادن بزرگ در جبهه هسته‌ای داشته باشد.»


ویدیو مرتبط :
مذاكره كنندگان هسته اى ایران در طول تاریخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست آمریکا از هند برای میانجیگری در برنامه هسته ای ایران



درخواست آمریکا از هند برای میانجیگری در برنامه هسته ای ایران 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه درباره درخواست آمریکا از هند برای ˈقانع کردن ایران برای بازگشت به میز مذاکراتˈ گفت: این درخواست حاکی از استیصال آمریکایی ها در پاسخ به پیشنهادات منطقی و سازنده جمهوری اسلامی ایران است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ˈسید عباس عراقچیˈدر گفت و گو با  ایرنا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز پنجشنبه ˈویلیام برنزˈ معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدارش از هند و درخواست برای میانجی گری دهلی نو در مذاکرات میان ایران با گروه 1+5 افزود: در جریان سفر به هند، آخرین تحولات مربوط به موضوع هسته ای را برای طرف هندی توضیح دادم.

عضو تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 افزود: در این سفر تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصولی که دارد، پیشنهادات و راه حل های مشخصی را با عنایت به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی- در حرمت آزمایش، تولید، استفاده و ذخیره تسلیحات هسته ای- و همچنین اصول اعتقادی و راهبردی اسلامی به طرف مقابل ارائه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است، اظهار داشت: منتظر پاسخ گروه 1+5 به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران هستیم که می تواند راه حلی معقول و عادلانه برای برون رفت از این مساله باشد.

معاون وزیر امور خارجه به سفر ˈویلیام برنزˈ به دهلی نو اشاره کرد و گفت: گویا این عادت دیپلماتیک آمریکایی ها شده است که تحرکات جمهوری اسلامی ایران را رصد کرده و بلافاصله بعد از سفر مقامات ایرانی به هر کشوری، به آنجا می روند و اقداماتشان را توجیه می کنند.

استقبال از نقش آفرینی کشورهای مختلف به منظور آشنا کردن 1+5 با دیدگاه های ایران

عراقچی در عین حال افزود: تهران از نقش آفرینی هر کشوری که به یک حل و فصل مسالمت آمیز و دیپلماتیک و برون رفت از فضای کنونی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 کمک کند و بتواند طرف مقابل را با دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران آشنا کند، استقبال می کند.

عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 گفت: فکر نمی کنم درک وضعیت موجود و پاسخ به پیشنهادات منطقی جمهوری اسلامی ایران کار چندان سختی باشد که آمریکایی ها عاجز از انجام آن باشند.

وی تصریح کرد : راه برای انجام مذاکرات باز است و ما پیشنهادات منطقی و سازنده به طرف مقابل پیشنهاد کرده ایم و این طرف مقابل است که باید تصمیماتی سازنده و راهگشا بگیرد.

تفاهم و اشتراک نظر ایران و هند درباره مسائل منطقه ای

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات و نتایج سفرش به دهلی نو و گفت و گو با مقامات هندی گفت: سفر بنده، سفر مهمی بود که در مقطع زمانی مهمی انجام شد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بیان اینکه روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای در دستور کار مذاکراتش در سفر به هند قرار داشته است ، افزود: در راس مسائل مورد مذاکره موضوع افغانستان و تحولاتی که قرار است پس از سال 2014 – خروج نیروهای خارجی از افغانستان- در این کشور شکل بگیرد، بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی در این رابطه افزود: طبعا سوالات و نگرانی های مشترکی بین جمهوری اسلامی ایران و هند در رابطه با آینده افغانستان وجود دارد و تبادل نظر خوبی با مقامات هندی داشتیم و اشتراکات فراوانی در این رابطه داریم.

وی لزوم همکاری برای پیشبرد اهداف جنبش غیرمتعهدها در طول ریاست سه ساله ایران بر این جنبش، اصلاح ساختار سازمان ملل متحد، موضوع حقوق بشر، تروریسم، و بالاخره مساله فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران از جمله دیگر موضوعاتی اعلام کرد که درباره آنها با مقامات هندی مذاکره کرده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در سفر به هند همچنین روابط دوجانبه ایران و هند در ابعاد مختلف مورد بررسی واقع شد و طرفین بر لزوم تقویت و گسترش این روابط در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تاکید کردند.

ˈسیدعباس عراقچیˈ هفته گذشته به منظور شرکت در دهمین دور ازگفت وگو های راهبردی ایران و هند به دهلی نو سفر کرده بود./ایرنا