اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست «حداد عادل» از مردم


حداد عادل گفت: من از مردممان می خواهم از مغازه هایی که در معرفی کالاهایشان نسبت به زبان فارسی بی‌مهری می کنند، خرید نکنند؛ چراکه احترام به زبان یک ملت احترام به خود آن ملت است.

خبرگزاری مهر: غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی شب گذشته چهارشنبه 18 دی ماه با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در سخنانی با قدردانی از مقام معظم رهبری به خاطر پشتیبانی همیشگی ایشان از زبان فارسی اظهار کرد: زبان فارسی رکنی از ارکان ملی ما است.

اگر کسی از ما بپرسد که ملت ایران یعنی چه؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و چه چیزی باعث شده که از سایر ملت‌ها متمایز شود؟، غیر از مسلمانی‌مان رکن دیگری هم داریم که زبان و ادبیات فارسی است. البته ما بسیاری از موضوعات تاریخی قابل احترام در طول تاریخ داریم که برخی از آنها با ملل دیگر نیز مشترک هستند، اما جلوه‌گاه تمامی آنها زبان فارسی است.

وی اضافه کرد: زبان فارسی یک سرمایه بزرگ برای ملت ما است که مانند منابع طبیعی اهمیت دارد آن را پدران ما ایجاد، تقویت و گسترش دادند و روز‌به‌روز این زبان را برای دریافت انواع مفاهیم جهانی تقویت کردند. امروز مطمئنم زبان فارسی برای آنکه زبان علمی دنیا باشد، هیچ چیزی کمتر از انگلیسی و آلمانی ندارد، لذا باید قدرش را بدانید.

حدادعادل ادامه داد: فارسی، زبانی است که روزگاری از بالکان تا جنوب هند و از جنوب چین تا خلیج‌فارس را مـُسـَخـَّر خود کرده بود. این سلسله حکومتی در طول هزار سال در کشور هندوستان با زبان رسمی فارسی وجود داشتند و امروز نیز تعداد نسخه های خطی فارسی در کتابخانه های هند دو برابر تعداد نسخه های خطی فارسی در کتابخانه های ایران است.

رئیس فرهگستان زبان و ادب فارسی در ادامه با اشاره به آسیب‌هایی که امروز زبان فارسی را تهدید می‌کند، گفت: ریشه بی‌توجهی‌ امروز زبان فارسی در خودباختگی در برابر فرهنگ وارداتی نهفته است، چرا ما که خط و زبانی داریم، از خط و زبان فرهنگی استفاده می کنیم؟ البته می پذیرم که گاهی در استفاده از دستگاه یا یک تکنولوژی جدید تا زمانی که معادل فارسی برای آن انتخاب نشده، چاره‌ای جز استفاده از نام غیرفارسی نیست، اما اینکه امروز در شهرمان راه برویم و ببینیم که در و دیوار شهر اینگونه آلوده به الفاظ و عبارات غیرفارسی شده است، جای تأسف دارد.

وی افزود: به نظرم برخی خودشان را در برابر فرهنگ و عبارات فرهنگی باخته‌اند و حس می کنند آنها برتر هستند که به نظر من این موضوع اهانت به یک ملت است. برخی فکر می کنند اگر از الفاظ غربی استفاده کنند، مشتری کالاهایشان بیشتر می شود، اما این چیزی جز بی‌توجهی به فرهنگشان نیست که ریشه های عمیقی هم دارد. من از مردممان می خواهم از مغازه هایی که در معرفی کالاهایشان نسبت به زبان فارسی بی‌مهری می کنند، خرید نکنند؛ چراکه احترام به زبان یک ملت احترام به خود آن ملت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شما امروزه اگر جعبه های دستمال کاغذی را ببینید، کمتر می توانید نمونه ای پیدا کنید که اسم آن بر رویش به زبان فارسی نوشته شده باشد، در حالی که قانون می‌گوید صاحبان کالا حق ندارند آن کالا را با زبان لاتین تبلیغ کنند جز آنکه آن کالا برای صادرات تولید شده باشد که تازه در این صورت نام لاتین و فارسی با هم می بایست استفاده شود. حالا سوال می کنم آیا ما در ایران دستمال کاغذی صادر می کنیم؟

حداد عادل در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی و در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در امر واژه‌گزینی و حراست از زبان گفت: در طول 20 سال فعالیت گروه واژه‌گزینی 80 هزار اصطلاح بیگانه را بررسی کرده ایم که این موضوع در قالب 70 گروه و با همکاری 1300 استاد علاقه‌مند انجام شده است، تاکنون 45 هزار واژه فارسی معادل‌یابی و عرضه شده است و در کنار آن 10 جلد کتاب فرهنگ واژه‌های مصوب منتشر شده است، بجز این هر یک از دروس دانشگاهی که تعداد واژه های مصوب آن به 1000 واژه برسد، برایش کتابی ویژه با عنوان «هزار واژه» منتشر کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به قانون ممنوعیت به‌کارگیری واژه های بیگانه در معرفی کالاها و خدمات که از سال 1375 اجرایی شده است، بیان کرد: مطابق این قانون تمامی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاها، دستگاه‌های قانونی، نهادها، سازمان‌ها و... حق استفاده از کلمات بیگانه در مکالمات، اسناد و متن های قابل عرضه خود را ندارند. همچنین کارخانه ها و کارگاه ها و اماکن تجاری موظف شدند ظرف دو سال اسامی تولیدات و نام اماکنشان را به اسامی غیربیگانه تغیر دهند. وزارت ارشاد هم موظف به پیگیری این موضوع شده، اما این قانون به خوبی اجرا نشده است. من هر هفته در فرهنگستان نامه‌های زیادی دارم از دستگاه هایی که خواهان استفاده از واژه های بیگانه و اجازه ما برای آنها هستند و بسیاری از آنها را نیز رد می کنم، ولی متاسفانه آنها کار خودشان را می کنند.

رئیس فرهگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: به نظر من وقتی کسی بیش از حد از لغات خارجی استفاده می کند، بدون شک آن زبان خارجی را بلد نیست، معتقدم کسی که قدر زبان مادری‌اش را می‌داند، آن را به رخ دیگران می کشد.

حدادعادل همچنین در پاسخ به سوالی در مورد عدم استفاده مطلوب در جامعه از واژه های مصوب فرهنگستان و نامأنوس بودن برخی از آنها گفت: من هیچ موردی از این واژگان جز یکی دو مورد را قبول ندارم که نامأنوس و بیانش سخت باشد. خیلی از عبارات وقتی که به کار روند، استفاده از آنها عادی می‌شود، اما انگار برخی رسانه ها اصرار دارند که از برخی عبارات استفاده کنند که این به نظر من چیزی جز مسخره کردن ملت یک فرهنگ نیست. البته ما معتقد نیستیم که تمامی 45 هزار لغت مصوب فرهنگستان بی‌عیب است. هر واژه ای پس از تصویب به مدت سه سال به مشورت عمومی گذاشته می‌شود و اگر مشکل داشت، تعویض می شود، اما از دوران رضا خان به این سو، عادتی در میان ما رایج شده که فرهنگستان و فعالیتش را مسخره می کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان از ملت ایران خواست نسبت به زبان فارسی تعصب ملی داشته باشند و از صاحبان مطبوعات نیز خواست نسبت به زبان فارسی و استفاده از واژه‌های آن حساسیت نشان دهند.


ویدیو مرتبط :
درخواست تغییر نام حداد عادل به آهنگر دادگر!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست زیباکلام از مشاوران قالیباف و حداد عادل



قالیباف و حداد عادل,مشایی در انتخابات

درخواست زیباکلام از مشاوران قالیباف و حداد عادل

مشایی در صورت حضور می تواند سبد رای هاشمی را کاهش دهد و بخشی از اصلاح طلبان را با خود همراه کند.

صادق زیباکلام،تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری آریا تاکید کرد: مهمترین رقیب هاشمی ،رحیم مشایی است البته اخبار حاکی از آن است که ایشان رد صلاحیت شده است.اما اگر مشایی وارد رقابت شود قطعا انتخابات به دور دوم کشیده می شد.

وی افزود:مهمترین مشکل اصولگرایان این است که نمی دانند چه کسی را  در برابر هاشمی قرار دهند دلیل این مساله انشعابی است که در این طیف ایجاد شده است.

در واقع از یک سو در راس جریانات رادیکال و افراطی اصولگرایان جبهه پایداری قرار دارد که نامزد این طیف دکتر باقری لنکرانی است  البته بخشی از پایداری ها به کاندیداتوری سعید جلیلی تمایل دارند اما به واسطه آیت الله مصباح نظر غالب ،کاندیداتوری لنکرانی است.

این استاد دانشگاه زاکانی را کاندیدای دیگر طیف رادیکال اصولگرایان دانست و تصریح کرد:افراد میانه روی چون ابوترابی فرد،متکی و سعیدی کیا نیز از دیگر نامزدهای اصولگرایان هستند.

از سوی دیگر آیت الله مهدی کنی و آیت الله یزدی هم به دنبال حمایت از کاندیداتوری حداد عادل و ولایتی هستند . افرادی چون محسن رضایی و قالیباف اگر چه عنوان مستقل را دارند اما بازهم  نامزد طیف اصولگرایان محسوب می شوند لذا با این تفاسیر مشاهده می شود در طیف اصولگرایان نیم دوجین نامزد انتخاباتی وجود دارد که هیچ کدام حاضر نیستند به نفع دیگری کنار بروند.

وی ادامه داد:بنده معتقدم اصولگرایان در نهایت بر سر کاندیداتوری دو یا سه گزینه به توافق خواهند رسید هر چند این موضوع شکسته شدن آرای این طیف را به همراه خواهد داشت اما بنده شانس سعید جلیلی را بیش از دیگر کاندیداها می دانم البته مشکل این کاندیدا این است که قالیباف به هیچ وجه حاضر نمی شود به نفع وی کناره گیری کند.

این تحلیل گر  مسائل سیاسی تاکید کرد: سعید جلیلی نه تنها تجربیات مدیریتی و اجرایی قالیباف را ندارد بلکه قدمت سیاسی ولایتی را نیز ندارد بنابراین بنده هم دلیلی نمی بینم کسی به نفع ایشان کناره گیری کند .

البته بسیاری از اصولگرایان نیز معتقدند با وجود آنکه ایشان یک نیروی جوان، ارزشی و حزب اللهی به حساب می آید اما تجربه ای ندارد که بتواند رییس جمهور شود  از این رو سخت به نظر می رسد که بتواند تاییدیه این طیف را اخذ کند .در واقع جلیلی فقط از سوی یک جریان ارزشی که در جبهه اصولگرایان در اقلیت هستند حمایت می شود.

وی درباره کاندیداتوری مشایی خاطرنشان کرد:رحیم مشایی که کاندیدای دولت محسوب می شود مهمترین رقیب هاشمی است بنابراین اگر ایشان رد صلاحیت شود به نفع هاشمی خواهد بود زیرا مشایی در صورت حضور می تواند سبد رای هاشمی را کاهش دهد و بخشی از اصلاح طلبان را با خود همراه کند البته باید یادآور شوم مشایی چه هاشمی کاندیدا باشد یا کاندیدا باشد دو برابر سعید جلیلی و ولایتی رای خواهد داشت.

زیباکلام اظهار داشت:برخلاف اصولگرایان ،اصلاح طلبان وضعیت خوبی دارند زیرا هیچ کس در این طیف در برابر هاشمی ادعای رقابت ندارد از این رو همه به نفع ایشان کنار خواهند کشید البته اگر از کاندیداهای فعلی اصلاح طلبان کسی وارد رقابت شود شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

بنابراین جبهه اصلاح طلبان بر خلاف سال 84جبهه متحد و منسجمی است و همه چهره های شاخص این طیف مثل آقای خاتمی پشت سر آقای هاشمی قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر این مطلب که هاشمی از  پایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار است،گفت:علاوه بر حمایت اصلاح طلبان ،طیف گسترده ای از اقشار و لایه های دیگر و حتی یاران امام نیز از آقای هاشمی حمایت می کنند. همچنین برخی از علما و روحانیون مهم چون آیت الله سیستانی ،آیت الله وحید خراسانی و علامه امینی از کاندیداتوری هاشمی حمایت کرده اند که بعد از تایید صلاحیت ایشان تعداد این روحانیون بیشتر هم خواهد شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:از آنجایی که اصولگرایان می دانند هاشمی شانس بالایی دارد بنابراین تخریب های خود را علیه ایشان افزایش خواهند داد .

در این مدت نیز ما شاهد موضع گیری های تندی از سوی حداد عادل و قالیباف برابر آقای هاشمی بوده ایم در حالی که وظیفه یک کاندیدای ریاست جمهوری آن است که برنامه خود را ارائه دهد لذا بنده از مشاورین این آقایان انتظار دارم این مساله را به این دو کاندیدا بگویند که تبلیغات ریاست جمهوری فقط حمله به هاشمی نیست بلکه باید بگویید وقتی رییس جمهور شدید چه برنامه ای دارید و می خواهید چکار انجام دهید.

وی افزود:از پس فردا که هاشمی به طور رسمی وارد انتخابات می شود شاهد افزایش موج تخریب های اصولگرایان علیه این کاندیدا خواهیم بود که البته این تبلیغات تخریبی دیگر خریدار نخواهد داشت./خبرگزاری آریا